Obrazem: Vlak RegioJetu dorazil do Čopu. Ukrajina získala první nedotované železniční spojení s EU
Ukrajinské dráhy upravily jízdní řády, aby mohli cestující pokračovat dál do Zakarpatí a na Bukovinu.
Úvodní vlak nového nočního spojení Česka s Ukrajinou dorazil v 10:35 místního času do zakarpatského Čopu. Cesta trvala 13 hodin. Čop se tak stal novým uzlem válkou zmítané země pro spojení s Evropskou unií. Cestujícím nabízí přestupy na další vlaky v síti ukrajinských železnic Ukrzaliznytsia.
Ty v rámci spuštění nového mezinárodního spoje z Prahy zavedly denní vlak č. 345/346 Černovice (Černivtsi) – Čop – Užhorod. Jeho jízdní řád nabízí pohodlný přestup cestujícím pokračujícím dál do Zakarpatské oblasti či na Bukovinu.
Podle evropské asociace soukromých dopravců Allrail jde o vůbec první komerční (tedy nedotované) železniční spojení Evropské unie a Ukrajiny. „Dva roky po nevyprovokované ruské invazi je nyní důležité posílit přeshraniční spojení. Cílem je, aby se v budoucnu podařilo připojit Ukrajinu k jednotné evropské železniční síti,“ uvedl šéf asociace Armand Duthil.
Vlaky denně vyjíždí z Prahy vždy ve 21:52, v Čopu jsou v 10:35 ukrajinského času. Zpět odjíždí v 17:35, v 5:57 je v Praze. Nově zavedené přímé spojení nabídne cestujícím výběr mezi lehátkovými a sedačkovými vozy. RegioJet i nadále označuje lehátkové vozy jako lůžkové, jde ale o lehátka. Souprava se v Košicích rozděluje, do Čopu pokračují tři vozy.
Dopravce nasadil velmi nízké ceny: sedačka začíná na 459 korunách, za tuto cenu se často nelze dostat ani z Prahy do Ostravy. Lehátko vychází nejlevněji na 699 korun. Největší výhodou spojení je podle RegioJetu snadné překročení hranice mezi Slovenskem a Ukrajinou, kdy není nutné, jako v případě autobusů, čekat v kolonách na hranicích.
„Aktuálně nabízíme 134 míst ve třech vozech, včetně dvou lůžkových a jednoho sedačkového. Jsme připraveni kapacitu navýšit podle poptávky,“ říká Jakub Svoboda, výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet.
RegioJet využije skutečnost, že ze Slovenska do Čopu lze dojet ještě po kolejích o rozchodu 1435 mm. Firma by podle něj ráda v budoucnu prodloužila spojení až do Mukačeva bez nutnosti přestupu.
Nová linka doplňuje stávající spojení Praha – Přemyšl, které využívají rovněž hlavně ukrajinští cestující. V roce 2023 na ní RegioJet přepravil více než 230 000 cestujících.