Obrazem: Vlak projel v Liberci návěstidlo a zastavil až o nástupiště
Nehoda spěšného vlaku v Liberci. Autor: Drážní inspekce
Dnes v 6.34 hodin v Liberci nezastavil spěšný vlak Česká Lípa – Liberec před návěstidlem s návěstí zakazující jízdu, narazil
U stavědla 3 snížil o 20, u 4ky nic a bum. Takže stroj nebo člověk? A co třeba nedávná pusa 814 ve Smržovce? Co Vysoké Mýto? Dobré 4 roky (od dílen) brzdí na houby taková 814.115 a vši se tváří, že je v pořádku. A to nejsou zdaleka všechny případy.
Zranění jsou málo, čeká se na mrtvoly?
A jste si jistí že udělal chybu strojvedoucí? Na tu kolej na které je se běžně nejezdí, když už tak na tu vedlejší s novým nástupištěm (vpravo po směru jízdy), nebo průjezdnou (vlevo po směru jízdy)
Tak vždy to byla dopravní kolej, několikrát v létě jsme tam prijeli taky, jindy jsme od tama odjížděli. Na webu je k dispozici plánek stanice.
I v takovém případě to je chyba strojvedoucího.
Lidský chyby se budou dít pořád. Trestání provinilců přezkouškami, sundáváním na dílnu a braní prémií jim nezabrání. I mistr tesař se občas utne…
Málokomu přijde divný, že do takovýhleho šturcu se dá podle předpisů legálně jet zpříma klidně traťovou rychlostí, jakoby to byla obyčejná průběžná kolej. Kdyby se tam třeba smělo od poslední výhybky vjíždět s vlakem max. 20 km/h, tak by se podobný nehody stávaly o poznání míň. Stačilo by předpisový ustanovení, ať už na úrovni předpisu SŽDC nebo dopravce.
V Německu podobný omezení rychlosti existuje taky a to mají proti nám navíc vlakovej zabezpečovač.
Mám takový pocit, ale přesně teď nevím jaké to je opatření u ČD, že to co píšeš už platí. Při vjezdu na kolej ukončeno zarážedlem (oficiálně ukončenou návěstidlem s návěstí stůj, tedy na dopravní kolej) je nařízena rychlost od poslední pojížděné výměny nebo od začátku nástupiště max rychlost 20 km/h.
25
Na (tehdejší) nádraží Praha střed bývala vjezdová rychlost na kusé koleje povolena rychlostí 10 km/h, což už tehdy příšerně zdržovalo a teď už by to bylo zcela nemyslitelné …
Milý Martine, tady nejsme na žlutozelené žumpě. Pokud se vám to nelíbí, nikdo vás tu nedrží.
Po přečtení diskuze pro mírné odlehčení: na snímcích mě zaujala jedna věc – všimli jste si, že v Liberci je o dost méně sněhu než v Jablonci? Přitom je to kousek vedle a nadmořská výška se zase až tak neliší.
Jablonec je už „sevřený v horách“, kdežto v Liberci je už údolí Nisy mnohem otevřenější od polských rovin, takže klima obou měst je značně rozdílné.
Nadmořská výška se naopak liší podstatně: nádraží 375 vs. 500 m. To už je z hlediska klimatu “ nebe a dudy“.
Tak 125 m je průměrný rozdíl ca. 1 st. Jak píše železničář – asi to bude tím, že Jablonec je o malinko víc zastrčený v horách.
Shodou okolností z JN pocházím a do LB jsem chodil na střední školu, takže to mohu potvrdit takříkaje z vlastní zkušenosti :-). Rozdíl v klimatu je tam dost značný, Liberec je obecně „sušší“, což je asi především dané tím, že je v údolí, kolem dokola obklopen horami (S a SV Jizerky a Prosečský hřeben, J a JZ Ještědsko-Kozákovský hřeben), pouze se dvěma krátkými přerušeními, kudy přitéká a odtéká Nisa. Ať přijíždíte do Liberce autem odkud chcete, vždycky jedete z kopce…:-) . Intravilán je soustředěn mezi cca 300-500 m. Taky to Liberec pěkně „schytává“ za inverze – na Ještědu krásně slunečno,… Číst vice »
a v Turnověnení žádnej, což je od Jablonce taky poměrně kousek..
v Ústí nad Labem dělá i 80m rozdíl jak blázen. Bydlím na sídlišti níž(205m.n.m.) a nemáme tu ani milimetr sněhu. Na tom co je výš(285 m.n.m.) včera napadlo 15cm
I ten 1 st. je rozdíl. Hlavně, když je 0 st. nebo -1 st.
Buďte naprosto v klidu. Jablonečáci si sníh hezky odhrnou ze silnic, aut i nosů a při oblevě nám ho fofrem do Liberce pošlou.
Ale už ne jako sníh …
MPE: Neřekl bych, že údolí (Nisy) v Jablonci je „otevřenější“ – je spíše „mělčí“ než větší kotlina v Liberci.
A když už jsme u těch rozdílů klimatických podmínek v celé tamní širší oblasti, tak naprosto největším předělem jsou právě hory, a nejen ve směru k jihu (Turnov), jak píše „kix“: když v Liberci je ještě půl metru sněhu, ve Frýdlantu už vítají bujné předjaří a pod Hartou v Minkovicích a ve Višňové je už jaro málem kvetoucí …
Když vidím jak s tím mladí strojvedoucí jezdí, tak se moc nedivím a je veliké štěstí, že se v podstatě nic nestalo, stejně jako dříve při slalomu o kus vedle! Vesele jezděj z velkého klesání na ARR se zapnutou EDB a sólo 843, zkrátka jejich boj. Pravidla od ostřilených strojvedoucích v tomto počasí jsou jasná, vypnout EDB, vypnout ARR – aby při smyku kola navíc ještě nedošlo k naskočení parkovací brzdy, takže brzdit vzduchem s podstatně větším předstihem! Existuje i funkce očištění brzdových kotoučů, špalíků pomocí mírného snížení tlaku v hlavním potrubí a současném vyvíjení tažné síly vozidla vymyšlená zejména… Číst vice »
Když ono to začíná jízdním zácvikem, kdy zkušení strojvedoucí nedokáží nebo nejsou ochotni předávat své zkušenosti.
Ani se jim nedivím, že nejsou ochotní a když, tak jsou nerudní, ono je to dost únavné pořád dokola někoho zacvičovat a narušovat tím svůj klid na úkor toho, že mladej po roce nebo dvou odejde pryč a donekonečna nanovo (postřehy z naší firmy)…
Tomu rozumím. Taky na to nemám náladu a těch 25€ příplatku za zácvik raději oželím, v zájmu vlastního duševního zdraví.
Dve otvorené priznania nadomnou plne potvrdzujú príspevok „Neználka“.
Absolútna arogancia a neochota naučiť mladého a dôkladne sa s nim podeliť o svoje skúsenosti = raz sa stane průšvih.
To je přesně ono, mladý není moc ochotný se učit, starý není moc ochotný učit. To se zde hezky neprofesionálně střetává, ukazovat prstem na slabiny toho druhého a ignorovat vlastní je nejméně pracné.
Chápu, že zácvik je problém, někteří mají panickou hrůzu z toho, že dostanou zácvikáře. Někdy je to fajn jedinec, jindy už v zácviku arogontní stvoření odmítající plnit pokyny od školitele, byť to vede třeba i k projetí peronu. Přistup zácvikantů od samého počátku “ červená není přeci zeď “ je alarmující. Přes úskalí zácviku, je potřeba zdůraznit, že autorizace na konkrétní řady dává pověřený pracovník po složení zkoušky jak písemné, tak praktické, kde má zkoušející dost času na to, aby se zkoušeného zeptal na základní provozní řekněme neřesti konkrétního vozidla! Také probíhá pravidelné školení před zimním provozem, ale zjevně platí,… Číst vice »
A co brání takového Brouka Pytlíka zpoza kniplu vylifrovat na perón ? Nic.
Brání tomu vždy v ten konkrétní okamžik pozice strojvedoucího mimo ovládací prvky a tak čas potřebný k úkonům k ovládacím prvkům se včas dostat. Stát za někým 12 hodin a hlídat ho při neustálém balancování za jízdy po skvělé trati je nad lidské síly. Ano máte k dispozici nouzové zpusoby brždění, třeba záklopku ZB, ale narovinu, pak už nepojedu pro prach v očích několik dní vůbec nikam. Brání tomu fakt, že k tomu že je to takovej brouk půlpytlík musíte dojít, na čele to nikdo napsané nemá, co je firovi platné, že to poznal, když jsou tou dobou už v… Číst vice »
A za dalsi ,mnozi kandidati zacinaji okamzite na trati,treba na spesnaku,na trati kde jsou pobyty orezane na minimum ,s lidmi.Zadna zalozka ,zakladni rozjezd, posun nekde na dvorku,najizdeni ,poslouchani vysilacky a pomale osahavani,navic trebas lidi co nikdy nemeli s drahou nic spolecneho.
Pobyt v dilnach 14 dni.
Neni to legrace,pro novacky ani pro mne kdyz tam s nimi sedim.
Na druhou stranu vzpominam na sve zacatky,mel jsem kliku a se svym „ucitelem“ jsem si sednul.
Tak se take snazim,abych je motivoval, povzbudil a uklidnil.
Ale kdykoliv tam takhle nekoho mam ,odchazim potom domu uplne vyrizeny.
Na to, aby se mohlo brzdit vzduchem s větším předstihem, není nutné vypínat ARR ani EDB.
A smyk jedné nápravy ještě nezaparkuje, to se musí smeknout celej vůz (v brzdě se vybírá nejrychlejší z náprav).
Jinak to vypnutí EDB se dá pochopit za mokra, ale nikdy ne na sněhu – rozhodně ne na prašanu, kdy hrozí namrznití kotoučů.
Opravdu ostřílený strojvedoucí by tohle znát měl…
Když vypnu EDB, tak právě čistím kotouče, navíc když přistoupím k ponechání ARR v činnosti, tak čistím kotouče od nábalu a námrazků nejen na 843 ale i na té 943, připadně na vložených vozech díky používání samočinné brzdy k udržení rychlosti na spádu namísto té EDB. Ale z praxe raději v nejisté době budu řídit sám, abych poznal, zda se dostavuje adekvátní brzdný účinek vůči nastavenému snížení tlaku v hlavním potrubí. Když to preventivně neudělám brzdím pak samočinně, ale kotouče na vozech a řidičáků se mi chechtaj 🙂 , praxí ověřenou zkušenost akademickou debatou jaksi nemá smysl vyvracet, k tomu… Číst vice »
Přestože nemám ve svých zkouškách tuto konkrétní řadu, myslím, že obecně platí, že pohoda jízdy s ARR či EDB končí, v závislosti na jízdních dobách či dopravní hmotnosti, se zhoršenými adhezními podmínkami. Existují bohužel kolegové i mimo území ČR, kteří se nezdráhají těchto technických vymožeností při těchto podmínkách využívat systémem START-CÍL na 100%. Pak to vede k podobným výsledkům, či minimálně nepohodě cestujících během jízdy vlaku.
Tak ten vlak naposledy zastavoval v Růžodole, to se povedlo. Kotouče ohřáté. Pak rozjezd, jízda z kopce „polem“ kde jsou běžně závěje do rovna, dále přes Ostašov do slušného sešupu k UTD, ale rychlost jde snížit i jen EDB, pak 40km/hod skrze celý Liberec, což udrží také EDB je-li zapnuta. Za celou tu dobu budou púvodně teplé kotouče již ledové a slušně obalené i namrzlé. Pak už stavědlo č 4 a peron a ejhle ….
U nás v Krnově jezdí řada 843 od roku 1996 a podobných nehod jsme také bohužel několik měli… Po úpravách sw a zavedení OJV (čištění kotoučů) dohromady se správnou technologií jízdy a velmi masivní osvětou už je situace lepší a dlouho se bohudík nic nestalo. Ten váš popis posledních km jízdy vlaku mi stačí k tomu aby bylo jasné že strojvedoucí si zadělal na pěkný průšvih. Zrovna včera jsem se soupravou 843,043,943 po jízdě po spádu asi 5km brzdil do zastávky skoro 700m a to jsem měl OJV zapnuté celou dobu. Z toho je patrné, že v tomhle počasí se… Číst vice »
Pupínku ty jsi ale Popleta :-), není to náhodou obráceně….naposledy stavěl v Křižanech a projel Ostašov tam ale spěšnej nestaví…trochu z kopce do Růžodolu a pak velkým obloukem trochu sešupem na liberecké nádraží.
Jináč co stalo, nikomu nic….možná se někdo lekl. Takže buďme rádi a neřešte tu zase neřešitelné. Vona to drážní inspekce vypátrá 🙂
Ano zmastil jsem to, ale o to hůř! Kotouče z Křižan za sjezdu do Růžodolu obalené stejně tak celé jejich okolí a pojezd. Zastavení v Růžodole šlo, ale teplo způsobilo tání, následná jízda z Růžodolu do Liberce zase vše vychladila a voda vzniklá rozpouštěním sněhu teplem začla na povrchu kotouče opět namrzat a je, bylo zaděláno na drcnutí.
Masivní osvěta by byla fajn!
Souhlasím, že zkušenosti jsou třeba, ale říkat, že mladý jezdí hůř jak starý je blbost. Znám plno starých fírů u kterých si říkám: tebe dostat do zácviku, tak ti urvu ruce a naopak mladých, co jsou profíci. Prostě buď máš k tomu cit a znalosti nebo ne. A co se zácviků týče, tak to je taky kapitola. Zkracují se, bere se kde kdo a po zkouškách hned na trať. Na místní výkony není čas. Zacvikáře taky nemusím, narušuje mi to můj klid, ale někde se naučit jezdit musí stejně jako my. Takže se jim snažím předat vše co vím, protože… Číst vice »
Ale tady nikde nečtu o tom že mladý jezdí hůř?
Tipoval bych na nezkušeného fíru. Starý pes přece musí vytušit případné následky kombinace 842+sníh+šturc.
Tipy bych si nechal od cesty a počkal na zprávu. Na Masaryčce s 471 do dvorany také nevjel „maďoch“.
Nestaví, nestaví, vůbec nikde nestaví….
A komu se postaví… tomu se postaví.
Něco podobného už přece vyzkoušeli před několika roky na trati „zubačky“ – tenkrát ale naštěstí zcela bez „fyzických“ následků …
Ajaja, nenabrzdil včas, sníh a kotoučové brzdy.Blbá kombinace.
Nu, co – stane se: jen ten, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Hlavní je, že se nikomu nic vážného nestalo: plechy lze narovnat nebo nahradit jinými snadno, a dokud neteče krev, je dobře.
Přesně tak. U modrých je všechno v pořádku, jen kdyby to byla jiná barva… 🙂
Tak toto je velice trapné a nemístné.
Přečtěte si komentáře modrogumídků na Šumavě a pak pišre něco o trapnosti.
U té šumavy šlo o o to že tam nebyla žádná vysílačka aby mohl být použit generální stop, což např. u ČD nehrozí.
Tím chcete říct, že GWTR provozoval vozidlo v rozporu s předpisy? Měl byste neprodleně vše oznámit Drážnímu úřadu!
no a vidíte, tady vysílačka byla a jak to dopadlo.
Než tady něco sesmolíte o vysílačce, tak si zjistěte, jak ta šturcová kolej vypadá (kde se nachází návěstidlo a jak daleko je od něj zarážedlo). Ale chápu, máte to docela daleko.
Pane petr schválně si povšimněte ilustrační foto. Návěstidlo které zakazovalo jízdu vlaku a defacto krylo zaražedlo je zhruba na konci vedoucího hnacího hokejového vozidla.řeknete mě jaký by mělo smysl odpálit generální autostop(přes tu vaši vysílačku),na tak krátkém úseku. Pokud to návěstidlo má izolovaný úsek a detekuje projetí návěstidlo.Pouze štěkáte do tmy a píšete hlouposti(moje dcera v takovém případě říká že dotyčný mele hovna)
Když už vidíte jako hlavní problém pomačkané plechy a před očima máte modrou gumu, viděl bych asi hlavní problém v tom, že zatímco dopravce na severu má za poškozenou soupravu náhradu, dopravce na jihu vyřazením jedné soupravy přichází o velkou část své flotily… obdobně jako dopravce na střední Moravě. Je smutné, že debata o nehodě směřuje k tomuto. Za několik let bude určitá část populace oslavovat, když se Studénce spadne most na vlak. Jak smutné.
Ano, ano, typicky modrogumní přístup, modrej vlak vjede v Liberci pomalu do haly uprostřed kolejí a hned se vymýšlejí různé omluvy, že to nic, že nikdo nečekal, že v zimě bude sněžit a bla, bla. Kdyby se to samé stalo u jiného dopravce, tak zde bude záchvat pomalu na odebrání licence, byť na té Šumavě byly jen pomačkané plechy. Mrtví tam byli v éře ČD a ne zrovna málo!
A za éry ČSD byli taky mrtví?
Většině soudných diskutérů stačí si přečíst vaše příspěvky a je jim jasno. Modrá, ČD a režijky. U vás už je to doslova obscese.
Vy také trpíte komplexem věčného rozdělování na modré a jiné? Konečně začínám chápat, co je to rozdělení společnosti. Doteď jsem to bral jako zcela přirozenou věc, nyní to začínám chápat – důvodem je jakási posedlost pořád něco dělit, za vším něco hledat. Díval bych se na to jako na nehodu, ta se může stát každému. Naštěstí to dopadlo dobře.
Tak jistě musí se to nějak okecat, ČD málem pozabíjeli lidi na nástupišti, ale to se přece stane.
Prej ČD málem pozabíjeli lidi na nástupišti 😀
Ty musíš bejt hodně hustej frajer.
Hodně lidí tu je ve vztahu k ČD zaujatejch (pozitivně nebo negativně), ale extrému, ktetej tady předvádíš ty, se nikdo ani zdaleka neblíží.
Tak si najdi komentáře k nehodě u Křemže, kdy jsme se mohli dočíst, že GW tam malém pozabíjeli děti – tomu bys měl říkat extrém. Ale v té době jsi byl asi s ostatními moralisty zalezlý.
To bych klidně moh, kdybych tehdy tenhle server znal 😀
Nejvtipnější je, jak se ti ty hloupý formulace o pozabíjení tehdy evidentně nelíbily a teď je používáš sám 😀
To snad není možný, jak jste trapnej! Už se začínáte dotahovat na jednoho ze Zlínského kraje. Kolik bylo zraněných z této nehody a kolik lidí muselo být evakuováno?
Jeho príspevok skôr vnímam ako prehnanú a nie príliš vtipnú reakciu na dvojitý meter zamestnancov a fanúšikov ČD, nie nejaké rozdelovanie spoločnosti.
Má však pravdu minimálne v tom, že v prípade nehody u iných dopravcov sa rozhodne nedočkáme reakcie „nehody sa stávajú“, „na plechoch nezáleží“, „hlavne že sa nikomu nič vážne nestalo“.
Váš komentář je paradox. Po přečtení X diskusí na tomto webu s ním věcně souhlasím, ale tím že jste jej napsal jste se dostal na stejnou úroveň jako jsou ti, na které upozorňujete. Prostě buďme rádi, že to jsou jen plechy, bez ohledu na to, jakou barvou jsou nalakované.
A nejhorší na tom všem je, že ten fíra je určitě režijkář.
Vy pracujete ve firmě, která svým zaměstnancům neposkytuje žádné benefity?
No neviem, ale robil som vo firme, kde ked isla firma do minusu, tak prva vec co bola zoskrtali zamestnancom benefity a osobne ohodnotenie nastavili v zavislosti od vykonu firmy. Musim uznat,zo to bolo to pred par rokmi, kde zamestnavatel mohol povedat, ze ak sa ti nepaci tak chod. Pred dverami caka 10 ludi na tvoje miesto a ti ludia tam boli.
Můj komentář byl ironický, prozatím 8 lidí pochopilo, osm ne.
Při slovním projevu se ironie dá celkem snadno poznat z barvy hlasu. Pokud ji ale použiji v psaném textu, zvýrazním odpovídající část textu uvozovkami. Pokud se diskutující neznají osobně, není skoro žádná šance tu ironii jinak poznat. Asi tak.