Dopravci Železnice Zprávy

Obrazem: Vlak projel v Liberci návěstidlo a zastavil až o nástupiště

Nehoda spěšného vlaku v Liberci. Autor: Drážní inspekce
Nehoda spěšného vlaku v Liberci. Autor: Drážní inspekce

Dnes v 6.34 hodin v Liberci nezastavil spěšný vlak Česká Lípa – Liberec před návěstidlem s návěstí zakazující jízdu, narazil do zarážedla kusé koleje a vykolejil.

Ve vlaku cestovalo přibližně šedesát cestujících, nikdo nebyl zraněn. „Škoda na vlaku byla odhadnuta na 400 tisíc korun a na trati 250 tisíc korun,“ uvedl Jan Kučera, generální inspektor Drážní inspekce, která nehodu nyní šetří.

Podobná nehoda se stala Českým drahám v létě 2015, kdy CityElefant jedoucí od Českého Brodu nedobrzdil na Masarykově nádraží v Praze. Zraněni byli tři lidé. V červnu 2017 nedobrzdil na kusé koleji u prvního nástupiště v Přerově vlak Leo Expressu. Nehoda si vyžádala na dvě desítky zraněných.

70
Diskuze

avatar
8 Komentáře
62 Reakce na komentáře
36 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
35 Autoři komentářů
Pupínekželezničář v důchoduVaaY.K.Riki Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vaa
Host
Vaa

U stavědla 3 snížil o 20, u 4ky nic a bum. Takže stroj nebo člověk? A co třeba nedávná pusa 814 ve Smržovce? Co Vysoké Mýto? Dobré 4 roky (od dílen) brzdí na houby taková 814.115 a vši se tváří, že je v pořádku. A to nejsou zdaleka všechny případy.
Zranění jsou málo, čeká se na mrtvoly?

JirkaV
Host
JirkaV

A jste si jistí že udělal chybu strojvedoucí? Na tu kolej na které je se běžně nejezdí, když už tak na tu vedlejší s novým nástupištěm (vpravo po směru jízdy), nebo průjezdnou (vlevo po směru jízdy)

Pupínek
Host
Pupínek

Tak vždy to byla dopravní kolej, několikrát v létě jsme tam prijeli taky, jindy jsme od tama odjížděli. Na webu je k dispozici plánek stanice.

Y.K.
Host
Y.K.

I v takovém případě to je chyba strojvedoucího.

Šturc
Host
Šturc

Lidský chyby se budou dít pořád. Trestání provinilců přezkouškami, sundáváním na dílnu a braní prémií jim nezabrání. I mistr tesař se občas utne…

Málokomu přijde divný, že do takovýhleho šturcu se dá podle předpisů legálně jet zpříma klidně traťovou rychlostí, jakoby to byla obyčejná průběžná kolej. Kdyby se tam třeba smělo od poslední výhybky vjíždět s vlakem max. 20 km/h, tak by se podobný nehody stávaly o poznání míň. Stačilo by předpisový ustanovení, ať už na úrovni předpisu SŽDC nebo dopravce.

V Německu podobný omezení rychlosti existuje taky a to mají proti nám navíc vlakovej zabezpečovač.

TrainDriver
Host
TrainDriver

Mám takový pocit, ale přesně teď nevím jaké to je opatření u ČD, že to co píšeš už platí. Při vjezdu na kolej ukončeno zarážedlem (oficiálně ukončenou návěstidlem s návěstí stůj, tedy na dopravní kolej) je nařízena rychlost od poslední pojížděné výměny nebo od začátku nástupiště max rychlost 20 km/h.

Vaa
Host
Vaa

25

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na (tehdejší) nádraží Praha střed bývala vjezdová rychlost na kusé koleje povolena rychlostí 10 km/h, což už tehdy příšerně zdržovalo a teď už by to bylo zcela nemyslitelné …

Krokous
Host
Krokous

Po přečtení diskuze pro mírné odlehčení: na snímcích mě zaujala jedna věc – všimli jste si, že v Liberci je o dost méně sněhu než v Jablonci? Přitom je to kousek vedle a nadmořská výška se zase až tak neliší.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jablonec je už „sevřený v horách“, kdežto v Liberci je už údolí Nisy mnohem otevřenější od polských rovin, takže klima obou měst je značně rozdílné.

MPE
Host
MPE

Nadmořská výška se naopak liší podstatně: nádraží 375 vs. 500 m. To už je z hlediska klimatu “ nebe a dudy“.

Krokous
Host
Krokous

Tak 125 m je průměrný rozdíl ca. 1 st. Jak píše železničář – asi to bude tím, že Jablonec je o malinko víc zastrčený v horách.

MPE
Host
MPE

Shodou okolností z JN pocházím a do LB jsem chodil na střední školu, takže to mohu potvrdit takříkaje z vlastní zkušenosti :-). Rozdíl v klimatu je tam dost značný, Liberec je obecně „sušší“, což je asi především dané tím, že je v údolí, kolem dokola obklopen horami (S a SV Jizerky a Prosečský hřeben, J a JZ Ještědsko-Kozákovský hřeben), pouze se dvěma krátkými přerušeními, kudy přitéká a odtéká Nisa. Ať přijíždíte do Liberce autem odkud chcete, vždycky jedete z kopce…:-) . Intravilán je soustředěn mezi cca 300-500 m. Taky to Liberec pěkně „schytává“ za inverze – na Ještědu krásně slunečno,… Číst vice »

kix
Host
kix

a v Turnověnení žádnej, což je od Jablonce taky poměrně kousek..

David
Host
David

v Ústí nad Labem dělá i 80m rozdíl jak blázen. Bydlím na sídlišti níž(205m.n.m.) a nemáme tu ani milimetr sněhu. Na tom co je výš(285 m.n.m.) včera napadlo 15cm

Krokous
Host
Krokous

I ten 1 st. je rozdíl. Hlavně, když je 0 st. nebo -1 st.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Buďte naprosto v klidu. Jablonečáci si sníh hezky odhrnou ze silnic, aut i nosů a při oblevě nám ho fofrem do Liberce pošlou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale už ne jako sníh …
MPE: Neřekl bych, že údolí (Nisy) v Jablonci je „otevřenější“ – je spíše „mělčí“ než větší kotlina v Liberci.
A když už jsme u těch rozdílů klimatických podmínek v celé tamní širší oblasti, tak naprosto největším předělem jsou právě hory, a nejen ve směru k jihu (Turnov), jak píše „kix“: když v Liberci je ještě půl metru sněhu, ve Frýdlantu už vítají bujné předjaří a pod Hartou v Minkovicích a ve Višňové je už jaro málem kvetoucí …

Pupínek
Host
Pupínek

Když vidím jak s tím mladí strojvedoucí jezdí, tak se moc nedivím a je veliké štěstí, že se v podstatě nic nestalo, stejně jako dříve při slalomu o kus vedle! Vesele jezděj z velkého klesání na ARR se zapnutou EDB a sólo 843, zkrátka jejich boj. Pravidla od ostřilených strojvedoucích v tomto počasí jsou jasná, vypnout EDB, vypnout ARR – aby při smyku kola navíc ještě nedošlo k naskočení parkovací brzdy, takže brzdit vzduchem s podstatně větším předstihem! Existuje i funkce očištění brzdových kotoučů, špalíků pomocí mírného snížení tlaku v hlavním potrubí a současném vyvíjení tažné síly vozidla vymyšlená zejména… Číst vice »

Neználek
Host
Neználek

Když ono to začíná jízdním zácvikem, kdy zkušení strojvedoucí nedokáží nebo nejsou ochotni předávat své zkušenosti.

Tadeáš
Host
Tadeáš

Ani se jim nedivím, že nejsou ochotní a když, tak jsou nerudní, ono je to dost únavné pořád dokola někoho zacvičovat a narušovat tím svůj klid na úkor toho, že mladej po roce nebo dvou odejde pryč a donekonečna nanovo (postřehy z naší firmy)…

Neználek
Host
Neználek

Tomu rozumím. Taky na to nemám náladu a těch 25€ příplatku za zácvik raději oželím, v zájmu vlastního duševního zdraví.

Andrej
Host
Andrej

Dve otvorené priznania nadomnou plne potvrdzujú príspevok „Neználka“.

Absolútna arogancia a neochota naučiť mladého a dôkladne sa s nim podeliť o svoje skúsenosti = raz sa stane průšvih.

Y.K.
Host
Y.K.

To je přesně ono, mladý není moc ochotný se učit, starý není moc ochotný učit. To se zde hezky neprofesionálně střetává, ukazovat prstem na slabiny toho druhého a ignorovat vlastní je nejméně pracné.

Pupínek
Host
Pupínek

Chápu, že zácvik je problém, někteří mají panickou hrůzu z toho, že dostanou zácvikáře. Někdy je to fajn jedinec, jindy už v zácviku arogontní stvoření odmítající plnit pokyny od školitele, byť to vede třeba i k projetí peronu. Přistup zácvikantů od samého počátku “ červená není přeci zeď “ je alarmující. Přes úskalí zácviku, je potřeba zdůraznit, že autorizace na konkrétní řady dává pověřený pracovník po složení zkoušky jak písemné, tak praktické, kde má zkoušející dost času na to, aby se zkoušeného zeptal na základní provozní řekněme neřesti konkrétního vozidla! Také probíhá pravidelné školení před zimním provozem, ale zjevně platí,… Číst vice »

MiKi
Host
MiKi

A co brání takového Brouka Pytlíka zpoza kniplu vylifrovat na perón ? Nic.

Pupínek
Host
Pupínek

Brání tomu vždy v ten konkrétní okamžik pozice strojvedoucího mimo ovládací prvky a tak čas potřebný k úkonům k ovládacím prvkům se včas dostat. Stát za někým 12 hodin a hlídat ho při neustálém balancování za jízdy po skvělé trati je nad lidské síly. Ano máte k dispozici nouzové zpusoby brždění, třeba záklopku ZB, ale narovinu, pak už nepojedu pro prach v očích několik dní vůbec nikam. Brání tomu fakt, že k tomu že je to takovej brouk půlpytlík musíte dojít, na čele to nikdo napsané nemá, co je firovi platné, že to poznal, když jsou tou dobou už v… Číst vice »

Petr
Host
Petr

A za dalsi ,mnozi kandidati zacinaji okamzite na trati,treba na spesnaku,na trati kde jsou pobyty orezane na minimum ,s lidmi.Zadna zalozka ,zakladni rozjezd, posun nekde na dvorku,najizdeni ,poslouchani vysilacky a pomale osahavani,navic trebas lidi co nikdy nemeli s drahou nic spolecneho.
Pobyt v dilnach 14 dni.

Neni to legrace,pro novacky ani pro mne kdyz tam s nimi sedim.
Na druhou stranu vzpominam na sve zacatky,mel jsem kliku a se svym „ucitelem“ jsem si sednul.
Tak se take snazim,abych je motivoval, povzbudil a uklidnil.
Ale kdykoliv tam takhle nekoho mam ,odchazim potom domu uplne vyrizeny.

Hajnej
Host
Hajnej

Na to, aby se mohlo brzdit vzduchem s větším předstihem, není nutné vypínat ARR ani EDB.
A smyk jedné nápravy ještě nezaparkuje, to se musí smeknout celej vůz (v brzdě se vybírá nejrychlejší z náprav).
Jinak to vypnutí EDB se dá pochopit za mokra, ale nikdy ne na sněhu – rozhodně ne na prašanu, kdy hrozí namrznití kotoučů.
Opravdu ostřílený strojvedoucí by tohle znát měl…

Pupínek
Host
Pupínek

Když vypnu EDB, tak právě čistím kotouče, navíc když přistoupím k ponechání ARR v činnosti, tak čistím kotouče od nábalu a námrazků nejen na 843 ale i na té 943, připadně na vložených vozech díky používání samočinné brzdy k udržení rychlosti na spádu namísto té EDB. Ale z praxe raději v nejisté době budu řídit sám, abych poznal, zda se dostavuje adekvátní brzdný účinek vůči nastavenému snížení tlaku v hlavním potrubí. Když to preventivně neudělám brzdím pak samočinně, ale kotouče na vozech a řidičáků se mi chechtaj 🙂 , praxí ověřenou zkušenost akademickou debatou jaksi nemá smysl vyvracet, k tomu… Číst vice »

Neználek
Host
Neználek

Přestože nemám ve svých zkouškách tuto konkrétní řadu, myslím, že obecně platí, že pohoda jízdy s ARR či EDB končí, v závislosti na jízdních dobách či dopravní hmotnosti, se zhoršenými adhezními podmínkami. Existují bohužel kolegové i mimo území ČR, kteří se nezdráhají těchto technických vymožeností při těchto podmínkách využívat systémem START-CÍL na 100%. Pak to vede k podobným výsledkům, či minimálně nepohodě cestujících během jízdy vlaku.

Pupínek
Host
Pupínek

Tak ten vlak naposledy zastavoval v Růžodole, to se povedlo. Kotouče ohřáté. Pak rozjezd, jízda z kopce „polem“ kde jsou běžně závěje do rovna, dále přes Ostašov do slušného sešupu k UTD, ale rychlost jde snížit i jen EDB, pak 40km/hod skrze celý Liberec, což udrží také EDB je-li zapnuta. Za celou tu dobu budou púvodně teplé kotouče již ledové a slušně obalené i namrzlé. Pak už stavědlo č 4 a peron a ejhle ….

Zdeněk
Host
Zdeněk

U nás v Krnově jezdí řada 843 od roku 1996 a podobných nehod jsme také bohužel několik měli… Po úpravách sw a zavedení OJV (čištění kotoučů) dohromady se správnou technologií jízdy a velmi masivní osvětou už je situace lepší a dlouho se bohudík nic nestalo. Ten váš popis posledních km jízdy vlaku mi stačí k tomu aby bylo jasné že strojvedoucí si zadělal na pěkný průšvih. Zrovna včera jsem se soupravou 843,043,943 po jízdě po spádu asi 5km brzdil do zastávky skoro 700m a to jsem měl OJV zapnuté celou dobu. Z toho je patrné, že v tomhle počasí se… Číst vice »

Riki
Host
Riki

Pupínku ty jsi ale Popleta :-), není to náhodou obráceně….naposledy stavěl v Křižanech a projel Ostašov tam ale spěšnej nestaví…trochu z kopce do Růžodolu a pak velkým obloukem trochu sešupem na liberecké nádraží.
Jináč co stalo, nikomu nic….možná se někdo lekl. Takže buďme rádi a neřešte tu zase neřešitelné. Vona to drážní inspekce vypátrá 🙂

Pupínek
Host
Pupínek

Ano zmastil jsem to, ale o to hůř! Kotouče z Křižan za sjezdu do Růžodolu obalené stejně tak celé jejich okolí a pojezd. Zastavení v Růžodole šlo, ale teplo způsobilo tání, následná jízda z Růžodolu do Liberce zase vše vychladila a voda vzniklá rozpouštěním sněhu teplem začla na povrchu kotouče opět namrzat a je, bylo zaděláno na drcnutí.
Masivní osvěta by byla fajn!

Lukáš
Host
Lukáš

Souhlasím, že zkušenosti jsou třeba, ale říkat, že mladý jezdí hůř jak starý je blbost. Znám plno starých fírů u kterých si říkám: tebe dostat do zácviku, tak ti urvu ruce a naopak mladých, co jsou profíci. Prostě buď máš k tomu cit a znalosti nebo ne. A co se zácviků týče, tak to je taky kapitola. Zkracují se, bere se kde kdo a po zkouškách hned na trať. Na místní výkony není čas. Zacvikáře taky nemusím, narušuje mi to můj klid, ale někde se naučit jezdit musí stejně jako my. Takže se jim snažím předat vše co vím, protože… Číst vice »

Pupínek
Host
Pupínek

Ale tady nikde nečtu o tom že mladý jezdí hůř?

Neználek
Host
Neználek

Tipoval bych na nezkušeného fíru. Starý pes přece musí vytušit případné následky kombinace 842+sníh+šturc.

Y.K.
Host
Y.K.

Tipy bych si nechal od cesty a počkal na zprávu. Na Masaryčce s 471 do dvorany také nevjel „maďoch“.

AAA
Host
AAA

Nestaví, nestaví, vůbec nikde nestaví….

Krokous
Host
Krokous

A komu se postaví… tomu se postaví.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Něco podobného už přece vyzkoušeli před několika roky na trati „zubačky“ – tenkrát ale naštěstí zcela bez „fyzických“ následků …

Bob
Host
Bob

Ajaja, nenabrzdil včas, sníh a kotoučové brzdy.Blbá kombinace.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nu, co – stane se: jen ten, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Hlavní je, že se nikomu nic vážného nestalo: plechy lze narovnat nebo nahradit jinými snadno, a dokud neteče krev, je dobře.

Nehoda
Host
Nehoda

Přesně tak. U modrých je všechno v pořádku, jen kdyby to byla jiná barva… 🙂

Petr K.
Host
Petr K.

Tak toto je velice trapné a nemístné.

Patrik
Host
Patrik

Přečtěte si komentáře modrogumídků na Šumavě a pak pišre něco o trapnosti.

Gogo
Host
Gogo

U té šumavy šlo o o to že tam nebyla žádná vysílačka aby mohl být použit generální stop, což např. u ČD nehrozí.

Patrik
Host
Patrik

Tím chcete říct, že GWTR provozoval vozidlo v rozporu s předpisy? Měl byste neprodleně vše oznámit Drážnímu úřadu!

petr.r
Host
petr.r

no a vidíte, tady vysílačka byla a jak to dopadlo.

Kirschner
Host
Kirschner

Než tady něco sesmolíte o vysílačce, tak si zjistěte, jak ta šturcová kolej vypadá (kde se nachází návěstidlo a jak daleko je od něj zarážedlo). Ale chápu, máte to docela daleko.

Bob
Host
Bob

Pane petr schválně si povšimněte ilustrační foto. Návěstidlo které zakazovalo jízdu vlaku a defacto krylo zaražedlo je zhruba na konci vedoucího hnacího hokejového vozidla.řeknete mě jaký by mělo smysl odpálit generální autostop(přes tu vaši vysílačku),na tak krátkém úseku. Pokud to návěstidlo má izolovaný úsek a detekuje projetí návěstidlo.Pouze štěkáte do tmy a píšete hlouposti(moje dcera v takovém případě říká že dotyčný mele hovna)

Krokous
Host
Krokous

Když už vidíte jako hlavní problém pomačkané plechy a před očima máte modrou gumu, viděl bych asi hlavní problém v tom, že zatímco dopravce na severu má za poškozenou soupravu náhradu, dopravce na jihu vyřazením jedné soupravy přichází o velkou část své flotily… obdobně jako dopravce na střední Moravě. Je smutné, že debata o nehodě směřuje k tomuto. Za několik let bude určitá část populace oslavovat, když se Studénce spadne most na vlak. Jak smutné.

Patrik
Host
Patrik

Ano, ano, typicky modrogumní přístup, modrej vlak vjede v Liberci pomalu do haly uprostřed kolejí a hned se vymýšlejí různé omluvy, že to nic, že nikdo nečekal, že v zimě bude sněžit a bla, bla. Kdyby se to samé stalo u jiného dopravce, tak zde bude záchvat pomalu na odebrání licence, byť na té Šumavě byly jen pomačkané plechy. Mrtví tam byli v éře ČD a ne zrovna málo!

Michal
Host
Michal

A za éry ČSD byli taky mrtví?

Kirschner
Host
Kirschner

Většině soudných diskutérů stačí si přečíst vaše příspěvky a je jim jasno. Modrá, ČD a režijky. U vás už je to doslova obscese.

Krokous
Host
Krokous

Vy také trpíte komplexem věčného rozdělování na modré a jiné? Konečně začínám chápat, co je to rozdělení společnosti. Doteď jsem to bral jako zcela přirozenou věc, nyní to začínám chápat – důvodem je jakási posedlost pořád něco dělit, za vším něco hledat. Díval bych se na to jako na nehodu, ta se může stát každému. Naštěstí to dopadlo dobře.

Patrik
Host
Patrik

Tak jistě musí se to nějak okecat, ČD málem pozabíjeli lidi na nástupišti, ale to se přece stane.

Rogalo
Host
Rogalo

Prej ČD málem pozabíjeli lidi na nástupišti 😀

Ty musíš bejt hodně hustej frajer.

Hodně lidí tu je ve vztahu k ČD zaujatejch (pozitivně nebo negativně), ale extrému, ktetej tady předvádíš ty, se nikdo ani zdaleka neblíží.

Patrik
Host
Patrik

Tak si najdi komentáře k nehodě u Křemže, kdy jsme se mohli dočíst, že GW tam malém pozabíjeli děti – tomu bys měl říkat extrém. Ale v té době jsi byl asi s ostatními moralisty zalezlý.

Rogalo4
Host
Rogalo4

To bych klidně moh, kdybych tehdy tenhle server znal 😀

Nejvtipnější je, jak se ti ty hloupý formulace o pozabíjení tehdy evidentně nelíbily a teď je používáš sám 😀

Kirschner
Host
Kirschner

To snad není možný, jak jste trapnej! Už se začínáte dotahovat na jednoho ze Zlínského kraje. Kolik bylo zraněných z této nehody a kolik lidí muselo být evakuováno?

Andrej
Host
Andrej

Jeho príspevok skôr vnímam ako prehnanú a nie príliš vtipnú reakciu na dvojitý meter zamestnancov a fanúšikov ČD, nie nejaké rozdelovanie spoločnosti.
Má však pravdu minimálne v tom, že v prípade nehody u iných dopravcov sa rozhodne nedočkáme reakcie „nehody sa stávajú“, „na plechoch nezáleží“, „hlavne že sa nikomu nič vážne nestalo“.

Martin K.
Host
Martin K.

Váš komentář je paradox. Po přečtení X diskusí na tomto webu s ním věcně souhlasím, ale tím že jste jej napsal jste se dostal na stejnou úroveň jako jsou ti, na které upozorňujete. Prostě buďme rádi, že to jsou jen plechy, bez ohledu na to, jakou barvou jsou nalakované.

Michal
Host
Michal

A nejhorší na tom všem je, že ten fíra je určitě režijkář.

M.masinfira
Host
M.masinfira

Vy pracujete ve firmě, která svým zaměstnancům neposkytuje žádné benefity?

asdfrb
Host
asdfrb

No neviem, ale robil som vo firme, kde ked isla firma do minusu, tak prva vec co bola zoskrtali zamestnancom benefity a osobne ohodnotenie nastavili v zavislosti od vykonu firmy. Musim uznat,zo to bolo to pred par rokmi, kde zamestnavatel mohol povedat, ze ak sa ti nepaci tak chod. Pred dverami caka 10 ludi na tvoje miesto a ti ludia tam boli.

Michal
Host
Michal

Můj komentář byl ironický, prozatím 8 lidí pochopilo, osm ne.

M.masinfira
Host
M.masinfira

Při slovním projevu se ironie dá celkem snadno poznat z barvy hlasu. Pokud ji ale použiji v psaném textu, zvýrazním odpovídající část textu uvozovkami. Pokud se diskutující neznají osobně, není skoro žádná šance tu ironii jinak poznat. Asi tak.