Obrazem: Viadukt z Buštěhradské dráhy je pryč, v neděli ho převezou do Národního technického muzea

Demontáž železničního mostu u Výstaviště. Foto: MetrostavDemontáž železničního mostu u Výstaviště. Foto: Metrostav

Most má být částí nové expozice NTM na Masarykově nádraží.

V Praze u Výstaviště dnes proběhla nezvyklá logistická operace. Došlo k demontáži příhradového železničního mostu takzvané Buštěhradské dráhy. Namísto obvyklé cesty do kovošrotu zamíří do Národního technického muzea, kterému ho věnovala Správa železnic.

Most zmizel kvůli budování nové železniční trati z Prahy do Kladna a na Letiště Václava Havla, konkrétně úseku Bubny – Výstaviště. Nově bude dvoukolejná. Most bude k vidění v areálu bývalého lokomotivního depa na Masarykově nádraží v Praze, kde vzniká nová expozice o železnici a elektrotechnice.

Ke snesení mostní konstrukce došlo dnes odpoledne, zatím je ve Strojnické ulici. Postupně z něj pracovníci Metrostavu odstraňují plechové části a čistí ho. Transport začne v neděli zhruba v pět hodin ráno. Na Masarykově nádraží bude umístěn na provizorních podpěrách. Finálně bude umístěn na kamenných opěrách, na kterých stál u Výstaviště.

Historicky je podle ředitele NTM Karla Ksandra velmi cenný. Má hodně společného s velkým železničním mostem na pražské Výtoni. „Oba mosty jsou klasickou ocelovou příhradovou nýtovanou konstrukcí, most u Výstaviště má délku 19,5 metru, výšku 3,5 metru a váží 35 tun. Domluvili jsme se se Správou železnic, že ho můžeme převést na Masarykovo nádraží do budoucího Muzea železnice a elektrotechniky. Bude součástí stálé expozice. Železnice v našem muzeu to nebudou jen vozidla, ale všechno, co k dráze patří,“ řekl Karel Ksandr při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Most byl zbudován v souvislosti s konáním pražské Jubilejní zemské výstavy v roce 1891, svou nýtovanou konstrukcí je podle NTM typickým příkladem drážního stavitelství přelomu 19. a 20. století. Vlaky po něm jezdily více než 130 let. „Příhradové nýtované konstrukce byly ve své době klíčovým stavebním prvkem mostních konstrukcí a jejich kvalitu prověřila desetiletí provozu po celém území dnešní České republiky,“ říká kurátor muzea Adam Horký.

Příprava na demontáž mostu u Výstaviště. Foto: PIDPříprava na demontáž mostu u Výstaviště. Foto: PIDPříprava na demontáž mostu u Výstaviště. Foto: PIDDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: MetrostavDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: MetrostavDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: MetrostavDemontáž železničního mostu u Výstaviště. Foto: MetrostavDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnicDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnicDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnicDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnicDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnicDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnicDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnicDemontáž mostu u Výstaviště. Foto: Správa železnic
Tagy Bubny-Výstaviště most Výstaviště Národní technické muzeum Správa železnic
31 komentářů