Obrazem: V Bubnech se finišuje, kvůli počasí nahradil při testech páru diesel

Za měsíc musí být budova spolu s navazujícími estakádami hotova.
Nové dokončované nádraží v pražských Bubnech mělo v pondělí přivítat parní lokomotivu Šlechtična. Kvůli suchému počasí a nebezpečí požárů však provádí zatěžovací testy v celém budovaném úseku tratě od Negrelliho viaduktu po novou zastávku Výstaviště u Stromovky a odbočku na Kralupy dieselová lokomotiva přezdívaná Brejlovec.
„Zatěžovací zkoušky probíhaly už během předchozích nocí, aby je nezkreslily vysoké denní teploty,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dodal, že bohužel kvůli počasí nejde použít parní trakce, nahradila ji tedy dieselová.
Nádraží se bude otevírat už 1. srpna, na staveništi je tak patrná nervozita. „Vlaky sem zatím budou z Masarykova nádraží jezdit z původní sudé skupiny nástupišť, do konce roku bude dokončena i nová lichá skupina,“ dodal Svoboda.
Náměstek ředitele Stavební správy západ pro investice Jan Beránek ze SŽ popsal, že dynamické zatěžovací zkoušky na velké mostní estakádě už jsou hotovy, nyní se testuje malá estakáda směrem na Kralupy.
„Zkoušky probíhají už pátý den, kvůli roztažitelnosti konstrukce i v noci. Měří se průhyb a napětí ve výztužích. Ověřuje se, zda je vše podle projektové dokumentace,“ popsal Beránek.
Pokračovat se bude s testy u mostu bezprostředně navazujícího na budovu nádraží směrem k Negrelliho viaduktu, v budoucnu pod ním budou jezdit tramvaje.
V uplynulých týdnech zvedaný most přímo na Bubenském nábřeží, který se jen upravoval, testy nepotřebuje, proběhly už v 80. letech, kdy se stavěl.
Obrazem: Jak stavbaři zvládli za den zvednout 700tunový most u Negrelliho viaduktu „horem“
Kromě lokomotivy se na testy používají i tři vozíčky s betonovou zátěží. „Váží 190 tun na jednom poli a jedné koleji. Měří se půl hodiny,“ doplnil Beránek.
Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech.
Modernizace úseku spojená s jeho kompletní přestavbou a zdvoukolejněním začala před více než dvěma lety. Původně měla stavba vyjít na 4,679 miliardy korun, náklady vzrostly o téměř miliardu na 5,644 miliardy korun.
Samotná nádražní budova Praha-Bubny má rozměry 250 x 50 metrů a probíhají zde dokončovací práce. Do některých z jeho betonových prvků se přidávala titanová běloba, aby „svítilo“ do dálky.
Na nástupištích je položena dlažba, osazují se přístřešky pro cestující a instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. V budoucích vestibulech pak dělníci montují podhledy. Připravují se také prostory pro obchodní jednotky.
V následujících týdnech se zde ještě osadí informační a orientační systém a mobiliář. Pracovat se bude na venkovních schodištích a přístupových chodnících, současně se budou provádět úpravy zeleně. Na novou stanici v Bubnech navazují tři dvoukolejné mostní estakády. Všechny jsou již stavebně hotové včetně zábradlí a protihlukových stěn.
Hotovo musí být 1. srpna, kdy se na trať vrátí provoz.