Obrazem: Stavbaři ukázali duši mostu přes Orlík. V oblouku je průchozí dutina

Nový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: Metrostav

Prostor v oblouku je značně stísněný a cesta v něm ubíhá do strmého kopce.

Stavbaři dnes odhalili duši vznikajícího mostu přes Orlík. Říkají tak dutině, která vede uvnitř železobetonového mostního oblouku. Ten byl zaklenut loni v prosinci a s rozpětím 156 metrů je novým tuzemským rekordmanem. Stavbu provádí společnosti Metrostav a Metrostav TBR.

„Komora, která vede železobetonovým obloukem, má dvě výhody. Jednak významně staticky odlehčuje celou konstrukci a zároveň umožní provádět po celou dobu životnosti mostu diagnostiku a pravidelné prohlídky přímo z jejího nitra. Dostat se dovnitř bude přitom i po dokončení díla poměrně náročné, stejně jako pohybovat se tam. Prostor je značně stísněný – na výšku měří pouze 1,5 metru a na šířku 3,8 metru – a cesta v něm ubíhá do celkem strmého kopce. Oblouk se klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů,“ popsal stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav.

V současné době se na stavbě provádějí montáže podpěrných skruží a bednění pro betonáže nosné konstrukce nad obloukem. Celkem je potřeba vybetonovat sedm polí nosné konstrukce, z nichž šest je na podpěrných skružích a poslední středové pole je celoplošně posazeno na konstrukci oblouku přes spojovací krček. Postup prací nad obloukem musí být naprosto symetrický z obou břehů Vltavy z důvodu stejnoměrného zatěžování obloukové nosné konstrukce.

„V tuto chvíli zahajujeme betonáž říms. Betonujeme je na takzvaném římsovém vozíku oboustranně po dvanáctimetrových záběrech. Součástí říms je také rozšíření o konzole pro trakční stožáry pro výhledovou elektrifikaci této tratě. Následovat budou dokončovací práce, jako je hydroizolace nosné konstrukce, osazení dilatačních přepážek, montáž zábradlí, zpětné zásypy a odláždění pod mostem a v neposlední řadě práce na železničním spodku a svršku,“ doplnil Šimáček.

Nový železniční most přes orlickou přehradu spolyká téměř 8000 kubíků betonu a přes 1100 tun výztuže. Při stavbě oblouku stavbaři postupovali po zhruba šestimetrových úsecích současně z obou břehů, a to za pomoci dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Podobně se stavěl most přes Opárenské údolí na D8.

Konstrukce by měla být dokončena letos v srpnu. Poté bude následovat přeložení trati ze starého mostu, provoz by měl být na nový most převeden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Rychlost na novém mostě bude 70 km/h, po starém se kvůli jeho zchátralosti dnes jezdí 20 km/h.

Celková délka nového mostu bude 316 metrů. Firmy ze skupiny Metrostav v soutěži zvítězily s cenou 544 milionů korun. Celkové náklady činí dle Správy železnic 684 milionů korun. Osa starého mostu z roku 1889 je pouhých devět metrů od osy mostu nového.

Nový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík skrývá dutinu (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík skrývá dutinu (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík skrývá dutinu (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík skrývá dutinu (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík skrývá dutinu (duben 2024). Pramen: MetrostavStavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOrlík, nový most vzniká těsně vedle starého. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba mostu přes Orlík, oblouk se zaklene v prosinci 2023. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Metrostav TBR most přes Orlík
35 komentářů