Obrazem: Stavbaři dokončují základy oblouku přes Orlík, zdvihat se začne za měsíc
Oblouk mostu bude hotový na konci roku, stejně jako krajní část mostovky.
Správa železnic zveřejnila fotky aktuální situace na stavbě nového železničního most přes Orlík na trati z Tábora do Písku. Rok po zahájení hlavních prací se budují na obou stranách nádrže pilíře a začínají být patrné základy mostního oblouku.
„Ten se začne zdvihat do prostoru na přelomu února a března. Oblouk mostu bude hotový na konci roku, stejně jako krajní část mostovky,“ uvedla Správa železnic.
Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024, poté bude následovat přeložení trati a provoz by měl být na nový most převeden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce.
Rozpětí mostního oblouku bude 156 metrů a celková délka nového přemostění přesáhne 300 metrů. Nový most bude jednokolejný s průběžným kolejovým ložem, od starého mostu je odsunutý zhruba o deset metrů severním směrem. Kontrakt na stavbu nového mostu získal začátkem června 2021 Metrostav s cenou 544 milionů.
Starý most z roku 1889 měl být podle původních plánů po dokončení nového zbourán. Tomu definitivně předloni v listopadu zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.
Osud starého mostu je nejistý, zájem o něj má pražský spolek Viadukt. Správa železnic s ním loni v létě uzavřela smlouvu o smlouvě budoucí o bezúplatném převodu mostu. „Budoucí nabyvatel bere na vědomí, že neexistuje přístup k Předmětu převodu z veřejné komunikace a Budoucí nabyvatel se tak zavazuje si zajistit na své náklady přístup k Předmětu převodu mimo provozované těleso dráhy tak, aby nedocházelo k omezení nebo ohrožení bezpečnosti železniční dopravy na přilehlé železniční trati,“ píše se mimo jiné ve smlouvě. Pozemky v okolí patří rodině Schwarzenbergů.