egoe-plus
Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Obrazem: stavba tramvajové trati do brněnského kampusu je v polovině

Vizualizace podoby tramvajové trati na kampus u zastávky Osová. Foto: DPMB
Vizualizace podoby tramvajové trati na kampus u zastávky Osová. Foto: DPMB

Zhruba v polovině je stavba nové tramvajové trati z Osové ulice k brněnskému univerzitnímu kampusu. První cestující by se měli tramvají svézt na konci příštího roku. Stavba vyjde na 1,4 miliardy korun. Uvedli to dnes zástupci stavebních firem a Dopravního podniku města Brna (DPMB) při umístění sochy svaté Barbory. Ta má podle tradice ochránit nejen pracující dělníky, ale i techniky a řidiče, kteří budou tunelem nebo nad ním projíždět.

Nová trať má usnadnit cestování do oblasti Univerzitního kampusu, kam denně míří více než 40 tisíc lidí, ať už za studiem nebo za prací. „Cestující se sem dostanou z centra města pohodlně za 15 minut,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková, Podle jejího náměstka Roberta Kerndla dosud i přes problémy například s počasím nebo pandemií covid-19 projekt běží podle schváleného harmonogramu. „Stavba je ukázkou výborné spolupráce všech zapojených subjektů, čehož si všímá i veřejnost a označuje ji za nejlépe probíhající stavbu ve městě Brně,“ tvrdí Kerndl.

Podle generálního ředitele DPMB Miloše Havránka jsou v tuto chvíli hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu a probíhají betonáže stropu. V průběhu května dělníci strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení. „Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune do podzemí, odkud budeme vyvážet zeminu a připravovat pokládku kolejí. Pro místní obyvatele to výhledově znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti. Patří jim velký dík za trpělivost, kterou projevili,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Stavební práce se přesouvají k tunelům

Stavební práce se tedy ještě během jara přesunou hlavně na oba konce tunelu – do oblasti Osové a Fakultní nemocnice Brno. „Kromě budování portálu tunelu před nemocnicí budou práce intenzivně pokračovat i v místě konečné stanice tramvají. Práce na výstavbě přístřešků a nástupišť chceme co nejvíce soustředit do stávajícího ostrůvku, abychom co nejméně omezovali okolní dopravu, přesto se drobným změnám v organizaci dopravy nevyhneme. V oblasti zastávky Osová během výluky tramvajové dopravy dojde k výměně stávajícího kolejiště v délce 450 metrů. Současně budou vybudovány nové zastávky, chodníky, schodiště a výtahy. Z ulice Okrouhlá se natrvalo stane pěší zóna,“ řekl generální ředitel společnosti FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby Pavel Borek.

Stavba se od května dotkne provozu městské hromadné dopravy. Kvůli napojení nové trati na stávající dojde k přerušení tramvajové dopravy v úseku Švermova – Starý Lískovec a Celní – Starý Lískovec. „V květnu, červnu a pak v září počítáme s tím, že budou tramvajové linky 6 a 8 ukončené ve smyčce Švermova. O letních prázdninách linky 6 a 8 odkloníme z Celní do smyčky Ústřední hřbitov. Náhradní dopravu zajistíme autobusovými linkami X6 a X8, případně úpravou stávajících autobusových linek 61 a 69,“ vysvětlil dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Na kampus s novými tramvajemi

Během letních prázdnin budou odstraněny provizorní mosty v ulici Jihlavská a provoz zde bude v celé šířce obnoven. V průběhu května se řidičům i chodcům otevře ulice U Penzionu. Uzavírka naopak čeká ulici Okrouhlá u zastávky Osová, která zůstane pro dopravu neprůjezdná trvale.

DPMB počítá s tím, že na trať nasadí nové obousměrné a klimatizované tramvaje Škoda ForCity Smart 34. Rámcová smlouva umožňuje nakoupit až 40 tramvají v celkové hodnotě 2,4 miliardy korun. „Prvních pět má výrobce dodat nejpozději do února 2023, všichni však doufáme, že s nimi budeme na konci roku 2022 novou trať k Univerzitnímu kampusu slavnostně otevírat,“ uvedl radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Odebírat
Upozornit na
guest
79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michael

Velká paráda!

Cuba

Ten nátěr 13T ve vizualizaci dává mnohem větší smysl než skutečný (pomíjím nesmyslnost zobrazení 13T na trati s úvratí).

a8n

Náhodou, nakreslili jí zrcátka i vzadu. 🙂

Luděk

Ve skutečnosti je to něco na bázi 19T

Zbyněk

Bude kolem zastávky Nová Jihlavská probíhat nějaká výstavba domů/bytů/kanceláří? To jediné by mi dávalo smysl, proč je projektována do pole.

P73

Ano, Západní brána se to tuším má jmenovat. Na metru to sice není, ale podzemní šalina taky dobrý. 🙂

Vladki

Proc se ma uzavirat i trat celni – svermova? Vzdyt napojeni je az za smyckou Svermova.

Kernteriér

Že by bylo potřeba opravit i tuhle část?

robert

Kvůli rekonstrukci, za s projektem za Osovou už nesouvisí.

Ondra K.

Přes léto je v plánu rekonstrukce v úseku Švermova – Krematorium.

KLL

Neuvazovalo se nad tim, ze by nova trat vedla na povrchu po Jihlavske? Misto tam je. Bylo by to mnohem levnejsi, rychlejsi spojeni s centrem, a doslo by i k lepsimu obslouzeni vedlejsiho vchodu do nemocnice.

Liboros

a z té Jihlavské by se na stávající trať napojila kde

Jan Kavan

U krematoria?

bkv

tj. výstavba cca 2 km nové tratě, rekonstrukce cca 2 km stávající komunikace a nový most pro napojení tramvaje na stávající trasu. Otázkou je zda by to bylo levnější…

KLL

Pod silnicí by vznikla kolejová křižovatka a šalina by se „vynořila“ uprostřed ze silnice: https://en.mapy.cz/s/maludutume

Jaaa

Spíš bych to viděl po ulici „Kamenice“, až se ta zahrádkářská kolonie na červeňáku začne měnit na sídliště…

KLL

Obávám se, že po Kamenici už to nepůjde, bohužel.

Jaaaa

Proč by ne?

Jiří Kocurek

A jihlavskou o 6,5 metru rošířit, v místě zastávek o další 3 metry. A několik světelných křižovatek, kde bude šalina stát.

KLL

Světelné křižovatky jsem úplně zapomněl vzít v potaz. Máte pravdu, to by dost zdržovalo.

medical_examiner

Pokud by se to nějak nastavilo, aby to ty tramvaje automaticky pouštělo…

Vojta

Uvažovalo, ale byla by to delší novostavba, nebyla by tak segregovaná a neobsloužila by sídliště, takže by bylo potřeba víc linek-> větší provozní náklady

KLL

Na druhou stranu by obsloužila Kaufland, horní část starých Bohunic, sídliště okolo ulice Pod Nemocnicí a „starou“ nemocnici. Dalo by se něco ušetřit na autobusech.

Ondra K.

Varianta po Jihlavské by měla problém s vyřešením napojení na stávající trať do Bohunic, která je v prostoru Jihlavské zahloubena pod terén a obdobný problém by pak nastal v napojení terminálu na Jihlavskou. Druhá věc je, že Jihlavská je dost vytížená už teď a samostatné těleso TT by dost snížilo kapacitu pro silniční dopravu, nebo v případě vedení trati ve vozovce by tramvaje stály v kolonách.

KLL

Pod silnicí by vznikla kolejová křižovatka a šalina by se „vynořila“ uprostřed ze silnice: https://en.mapy.cz/s/maludutume

Vypadá to, že Jihlavská by se dala rozšířit. Možná že ne v přímém směru, před věznicí je prostor pro rozšíření jenom na sever, ale to by nemělo vadit.

bkv

A pořád si myslíš, že by to bylo mnohem levnější?

KLL

Budovaný tunel má na délku zhruba 700 metrů. V tom mojem návrhu má délku zhruba 200 metrů. Další možnost je udělat to bez tunelu, v zářezu od zastávky Krematorium.

Platón

A kdy postaví v Brně to metro, teda krtka že jo…

Ondřej

Tipnul bych si, že tomu budou říkat spíš Šalínek nebo něco podobného.

abc123

Někdypodzemoněkdynazemoněkdynadzemovlak.

Ondřej

Přesně. Akorát to bude ženský rod, „ta Někdypodzemoněkdynazemoněkdynadzemovlak“, podobně jako třeba „ta silnic“.

Vojta

Až bude méně centralistický poměr rozpočtového určení daní (stát – nižší celek – obec) – dnes cca. 80 : 5 : 15, např. v Německu cca. na třetiny.

medical_examiner

Kdepak. Nakonec to bude 100 : (nic) : 0…

Tady na Moravě

Vam nestaci salina v cene krtka?

Jaaa

Ne. 😉

medical_examiner

No nikdy přece…protože metro má smysl jen u milionových měst…

Karel

Možno říci , že opravdu jsou pravdivá slova v článku , že tato stavba jako jediná v Brně pokračuje rychlým tempem, že se zde opravdu pracuje. Jako kontrast je možno uvést stavbu „tramvaj Plotní“, kde město velkoryse souhlasilo s prodloužením stavby o 1 rok, co stavební firmy využily k tomu, že se na stavbě minimálně pracuje, ve všední den tam neuvidíte dělníky, stavba neuvěřitelně rozkopala křižovatku u Vaňkovky a i zde jdou práce šnečím tempem. Naprostou hrůzou jsou zde skleněné protihlukové stěny. Přemýšlel někdo, že do roka budou v lepším případě stěny posprejované, v horším rozbité, jak chce někdo v… Číst vice »

kakov

buďte rád, že nevíte co udělali u nás, na 4 měsíce uzavřeli hlavní komunikaci na sídliště jen proto, aby posledních 14 dní opravili jeden přechod, jinak se tam nedělo nic, kromě toho, že tam hoši pomáhali od peněz a chránili před plnou peněženkou

vjkm

Co máte proti stěnám na Plotní ? Vždyť ta ulice konečně získá s velkým písmenem důstojný Plot.

robert

Škoda, že tam taky nezmínili, že se dnešním dnem projektová dokumentace mění, protože na tom zeleném poli za šturcem bude stanice lanovky. To už je po několikáté, co do toho hodili vidle. No nic, zaplatí si vícepráce, bobečkové.

Jaaa

Oni? My!

robert

No jo, to je vlastně fakt… 🙁 Dělám projekt pro Brno a jejich neschopnost se domluvit si vlastně zaplatím sám. 😀

medical_examiner

Tak si nezapomeňte poznamenat jména a trvalá bydliště všech aktérů…

Lubos

Paráda! Už se nemůžu dočkat až bude hotovo. Smysluplný a pěkný projekt.

robert

Taky se na něj těším, ale jak se projekt vyvíjí a pokračuje, za to by někdo zasloužil naplácat. Horší projekt jsem snad ani nedělal.

Vít Jůza

Na 16. obrázku mě zaujal systém nástupišť včetně sloupků z obou stran koleje …. dobrá myšlenka, rychlejší nástup. Jedinkrát v životě jsem zažil, že někde na trati 23a vlak otevřel na obě strany, a část lidí přímo přestupovala jednou stranou do dále jedoucího vlaku a část druhou stranou vystupovala k nádražní budově (zřejmě to tam dělali u toho přestupovacího spoje pravidelně, ale já jím pravidelně nejezdil).

Kernteriér

Totéž je i na Mifkově, ne?

Vladki

neni. na mifkove je jedno nastupiste mezi kolejema.

Kernteriér

Jo, blbě jsem se na tu vizualizaci podíval.

Kalanis

Spíš bych přihodil na Výstavišti na té prostřední koleji.

Jedine vlaky

Jedna z mála staveb v Brně, která bez problémů pokračuje dle harmonogramu a přinese výraznou úlevu všem cestujícím MHD a hlavně má obrovskou hodnotu. Na rozdíl od nějaké lanovky, nebo co se týče u Plotní, totální katastrofa s dodržováním termínů a okolí tratě se ani vzhledově nepovedla. Kéž by užitečných, rychlých a smysluplných staveb jako tramvaj do kampusu, bylo více.

robert

Není bez problémů. To fakt ne. Jelikož na tom projektu spolupracuju, tak přicházejí nesmyslné požadavky od města i od stavby.

Liboros

tam byl problém s těmi pozemky Kohnů, že?

robert

Ano, mimo jiné. Ale ta lanovka mě štve víc, protože část práce na tom místě už je hotová. A dá mi dost práce změnit projektovou dokumentaci, protože ty návaznosti jsou větší, než se zdá.

Jaaa

Ta lanovka je katastrofa celkově…

Marek

Musím uznat, že tramvaj na kampus je úplně jiná liga než paskvil v podobě tramvaje v Plotní. Snad budou všechny budoucí nejen dopravní projekty v Brně pojaty podobně velkoryse.

Tady na Moravě

Pak se pripravte na brzky bankrot mesta. Salina v cene metra…

Ondřej

Bankrot Brna? To je strašné!

Ondřej

Někteří lidé jsou hyeny. Člověk napíše, že by bylo strašné, kdyby Brno zbankrotovalo, a dostane mínus!

Tady na Moravě

2 zastávky za 1,4 mld. – kam teče beton, tam tečou prachy

V. K.

Pokud to zvládnete levněji, tak jste se měl přihlásit.

Tady na Moravě

Myslite, ze byla vule stavet levneji?

Ondra K.

Přímé napojení Kampusu MU a Fakultní nemocnice na tramvajovou dopravu je urgentně potřeba a zvolené technické řešení je jediné možné.

Tady na Moravě

Tak samozrejme ze je „technicky jedine mozne“. To je totiz to, co vam rekli. A kdyby prisel Faltynek a rekl, ze to musi byt vylozene zlatem, tak by to muselo byt vylozene zlatem 🙂

robert

Ty nebudeš moc bystrý, že? Jsi inženýr? Jsi projektant? Jsi stavbyvedoucí? Máš nějaké zkušenosti s podobnými stavbami?

Tady na Moravě

Ne, ale mam zkusenosti s politikou a s rozpoctama. A taky mam zkusenosti s vyjednavanim s ceskejma dopravakama…“Jooo pane, to jinak nepujde protoze….no protoze jsme nad tim ani jinak neuvazovali.“ „A kolik to bude stat?“ „No neco pres miliardu, ale v pohode, Franta se na tu stavbu uz tesi a 85% zaplati EU, takze vam to muze bejt jedno“

robert

Aha, politik. Tak to raději nekomentuj. To jsou ti poslední, co by do toho měli kecat.

Jiří Kocurek

A když to půjde po povrchu, aby se nemusel dělat tunel, tak ty tramvaje bude osobně pomáhat vytlačit? Ne, budete to házet na dopraváky, že oni to tak naprojektovali. Sice na váš rozkaz, ale tím se přece zabývat nebudete, žejo. Nějaká zodpovědnost…

robert

Vůbec nic nechápeš. Je to komplexní stavba s mnoha technologiemi, to není vláčkodráha u tebe doma.

Tady na Moravě

Boze muj. Salina, zazrak techniky. Kolego, salina je dopravní prostredek z 19. stoleti. Neexistuje objektivni duvod ji stavet takto draho, pokud to jde levneni. Ledaze investor je megaloman co potrebuje bokem ulejt prachy.

robert

Ano, existuje. Tím objektivním důvodem je lidská síla, která tu stavbu buduje. Auto je taky prostředek z 19. století. To má být jako tvůj argument? Politiku, raději se k tomu opravdu nevyjadřuj.

czhunter

1,4 miliardy není moc.
Za to v době NFT koupíte sotva jeden JPEG obrázek.

Vašek0

Osvětlil by mi někdo, co se prosím myslí tím, že bude z ulice Okrouhlá trvalá pěší zóna? Nedokáži si totiž představit, jak nová trať danou ulici ovlivní…

Ich

Myšlena je spojka ulic Okrouhlá – Vltavská, kde vzniknou nové zastávky Osová a výhybka do tunelu, která by ulici překřížila

Kernteriér

Není myšlena jen ta část navazující na Vltavskou, jak je dnes zastávka regionálek?

robert

Znamená to, že veškerá IAD zde bude mít vjezd zakázán, bude tam mít přístup jen IZS a DPMB pro nakolejování montážních vozů.

Jan Kavan

Nejsou nějak rychlí?

Big Fat Fabulous Woman

Stavba jde podle plánu, ale pravda na české poměry je to nevídaná skutečnost.

Kernteriér

Ulice U Penzionu měla být původně zavřená jen do prosince 2020. Pak do 22. 4. 2021. A teď je z toho půlka května.