Škoda vyhrála velkou soutěž na 40 tramvají pro Brno

Nová tramvaj ForCity Smart pro Brno, vizualizace. Pramen: Škoda TransportationNová tramvaj ForCity Smart pro Brno, vizualizace. Pramen: Škoda Transportation

Nové tramvaje budou jezdit hlavně na lince číslo 8.

Společnost Škoda Transportation vyhrála největší zakázku na nové tramvaje v Česku za posledních deset let. Pro Dopravní podnik města Brna (DPMB) dodá až 40 obousměrných nízkopodlažních tramvají Škoda ForCity Smart 34.

Smlouva v hodnotě až 2,4 miliardy korun byla podepsána dnes po poledni. Smluvní cena odpovídá předpokladům dopravního podniku při vypisování tendru. Smlouva je rámcová na 40 vozidel, prvních pět tramvají bude dodáno do dvou let. Na dalších 35 bude mít DPMB opci do roku 2026; podnik bude další vozidla objednávat dle svých finančních možností.

„Dodané tramvaje v provozu postupně nahradí tramvaje typu KT8D5, které jsou z 80. a 90. let minulého století a jejich životnost se i přes dobrou péči a náročné generální opravy dopravního podniku blíží ke konci,“ sdělil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

DPMB před vypsání soutěže uspořádal takzvané předběžné tržní konzultace, aby zadávací podmínky nebyly takzvaně šité na míru například jedinému uchazeči. Výsledkem je svými parametry na české poměry nezvykle otevřené řízení. „V rámci předběžné tržní konzultace jsme oslovili deset výrobců tramvají, odpověď jsme dostali od čtyř z nich,“ uvedla už dříve Tomaštíková. Konzultací se zúčastnila Škoda Transportation, Pragoimex, Stadler a Siemens. Kolik nakonec bylo účastníků tendru, DPMB neuvedl.

Každá tramvaj má mít kapacitu nejméně 230 osob, z toho 60 míst bude k sezení. Tramvaje budou klimatizovány a vybaveny kamerovým systémem. Cena v soutěži nebyla jediným kritériem při výběru, měla hodnotu 80 %. Zbytek připadá na počet cestujících, cenu náhradních dílů či délku záruky.

„Nové vozy budou určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k univerzitnímu kampusu, která bude zakončena úvratí a mohou na ní být nasazovány výhradně obousměrné tramvaje. Brňané tak získají nejen pohodlné spojení do této oblasti, ale také bude postupně zabezpečeno moderními vozy,“ doplnila primátorka města Markéta Vaňková.

Po zprovoznění nové tramvajové trati ke kampusu tak bude linka 8 ukončena úvratí na obou konečných stanicích. Na konci roku 2022 tedy nové tramvaje jezdit po nové trati od úvratě k úvrati.

„Brno se přidá mezi další česká i zahraniční města, kde bude jezdit nová generace nejmodernějších škodováckých tramvají. Jedná se například o Ostravu, Plzeň, Helsinki, Tampere či německý Bonn
a Mannheim,“ řekl prezident a předseda představenstva skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Nová tramvaj ForCity Smart pro Brno, vizualizace. Pramen: Škoda TransportationNová tramvaj ForCity Smart pro Brno, vizualizace. Pramen: Škoda TransportationNová tramvaj ForCity Smart pro Brno, vizualizace. Pramen: Škoda TransportationNová tramvaj ForCity Smart pro Brno, vizualizace. Pramen: Škoda Transportation

Základní údaje o tramvajích Škoda ForCity Smart 34:
Délka: 31 m
Šířka: 2,50 m
Kapacita: 233 cestujících při 5 os/m2, z toho 64 sedících
Podíl nízké podlahy: 100%
Max. výkon: 560 kW
Max. rychlost: 70 km/hod.

Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB ForCity Smart Škoda Transportation Top
197 komentářů