Obrazem: stavba tramvajové trati do brněnského kampusu je v polovině
Zhruba v polovině je stavba nové tramvajové trati z Osové ulice k brněnskému univerzitnímu kampusu. První cestující by se měli
Zhruba v polovině je stavba nové tramvajové trati z Osové ulice k brněnskému univerzitnímu kampusu. První cestující by se měli tramvají svézt na konci příštího roku. Stavba vyjde na 1,4 miliardy korun. Uvedli to dnes zástupci stavebních firem a Dopravního podniku města Brna (DPMB) při umístění sochy svaté Barbory. Ta má podle tradice ochránit nejen pracující dělníky, ale i techniky a řidiče, kteří budou tunelem nebo nad ním projíždět.
Nová trať má usnadnit cestování do oblasti Univerzitního kampusu, kam denně míří více než 40 tisíc lidí, ať už za studiem nebo za prací. „Cestující se sem dostanou z centra města pohodlně za 15 minut,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková, Podle jejího náměstka Roberta Kerndla dosud i přes problémy například s počasím nebo pandemií covid-19 projekt běží podle schváleného harmonogramu. „Stavba je ukázkou výborné spolupráce všech zapojených subjektů, čehož si všímá i veřejnost a označuje ji za nejlépe probíhající stavbu ve městě Brně,“ tvrdí Kerndl.
Podle generálního ředitele DPMB Miloše Havránka jsou v tuto chvíli hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu a probíhají betonáže stropu. V průběhu května dělníci strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení. „Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune do podzemí, odkud budeme vyvážet zeminu a připravovat pokládku kolejí. Pro místní obyvatele to výhledově znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti. Patří jim velký dík za trpělivost, kterou projevili,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Stavební práce se přesouvají k tunelům
Stavební práce se tedy ještě během jara přesunou hlavně na oba konce tunelu – do oblasti Osové a Fakultní nemocnice Brno. „Kromě budování portálu tunelu před nemocnicí budou práce intenzivně pokračovat i v místě konečné stanice tramvají. Práce na výstavbě přístřešků a nástupišť chceme co nejvíce soustředit do stávajícího ostrůvku, abychom co nejméně omezovali okolní dopravu, přesto se drobným změnám v organizaci dopravy nevyhneme. V oblasti zastávky Osová během výluky tramvajové dopravy dojde k výměně stávajícího kolejiště v délce 450 metrů. Současně budou vybudovány nové zastávky, chodníky, schodiště a výtahy. Z ulice Okrouhlá se natrvalo stane pěší zóna,“ řekl generální ředitel společnosti FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby Pavel Borek.
Stavba se od května dotkne provozu městské hromadné dopravy. Kvůli napojení nové trati na stávající dojde k přerušení tramvajové dopravy v úseku Švermova – Starý Lískovec a Celní – Starý Lískovec. „V květnu, červnu a pak v září počítáme s tím, že budou tramvajové linky 6 a 8 ukončené ve smyčce Švermova. O letních prázdninách linky 6 a 8 odkloníme z Celní do smyčky Ústřední hřbitov. Náhradní dopravu zajistíme autobusovými linkami X6 a X8, případně úpravou stávajících autobusových linek 61 a 69,“ vysvětlil dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.
Na kampus s novými tramvajemi
Během letních prázdnin budou odstraněny provizorní mosty v ulici Jihlavská a provoz zde bude v celé šířce obnoven. V průběhu května se řidičům i chodcům otevře ulice U Penzionu. Uzavírka naopak čeká ulici Okrouhlá u zastávky Osová, která zůstane pro dopravu neprůjezdná trvale.
DPMB počítá s tím, že na trať nasadí nové obousměrné a klimatizované tramvaje Škoda ForCity Smart 34. Rámcová smlouva umožňuje nakoupit až 40 tramvají v celkové hodnotě 2,4 miliardy korun. „Prvních pět má výrobce dodat nejpozději do února 2023, všichni však doufáme, že s nimi budeme na konci roku 2022 novou trať k Univerzitnímu kampusu slavnostně otevírat,“ uvedl radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.