Obrazem: Stavba nové trati Sudoměřice – Votice finišuje, vlaky mají projet už za rok
Mezenský zářez. Pramen: Správa železnic
Vlaky budou v úseku jezdit až 200 km/h. Zahájení provozu je zde naplánováno na červen roku 2022.
Proč jsou tam tak prudké oblouky? Když už se něco nového staví, mělo by to být na vyšší rychlost, než je 200km/h.
Nemůžu se zbavit pocitu, že u nás je ve výstavbě dnes už zastaralá koncepce. A to nejen tratí, ale i tunelů. Konkrétně třebas tunel Ejpovice. Na YouTube jsem napsal k tunelu příspěvek, proč.
Kdo sleduje monitoring téhle stavby na YouTube ať dá palec nahoru😁. Jinak dobrý, nikdy jsem neslyšel že se to potírá asfaltem jinak pohoda. A když vezmu že ještě v květnu byli koleje jen k lipinám tak je to velkej pokrok👍.
Ty náklady nejsou podle mě tak špatné. Když je tam i tunel. Aspoň jsou tu pořádné pražce a široký podklad. Ty poloměry oblouků na novostavbu jsou horší.. Ale..
Podle mě ta trať bude mít časem potenciál do Rakouska.
tunely jsou 2, – tunel Mezno 840 metrů a Deboreč 660 metrů
Jestli 180 nebo 170 pro klasiku je vcelku jedno. Rychlostní posun je to obrovský. A neméně důležité je, že se nebude muset stát a čekat na křižování s protijedoucím rychlíkem. Rychlík 5 minut stojí a čeká, přitom by mohl být o 10 km dál. Nevýhoda jednokolejky…
A nevýhoda přebujelé dálkoviny…
v hermanickach a jeseticich je dalkovina?
Doporučuji si povšimnout valcovaneho asfaltového koberce pod kolejovym ložem, ať tady příště někdo zas nepíše bludy o tom, jak v kolejišti krásně zasakuje voda a že je vlastně propustnejsi než ornice.
Nj., dneska se dráha staví stejně jako silnice. Nicméně pořád je to zalité pole 2x užší než dálnice.
to je dan za tu „200“
Jestli jste cetl ty popisky pod fotkama, tak ten asfaltovy podklad je jen v tech castech trati, kde to prochazi skalnim zarezem.
Nebude zde podmínkou pro rychlost 200 km/h kromě klopení i aktivní ETCS?
Pokud ano, aktuálně nemáme v tuto chvíli v ČR vozidlo, které tu rychlost využije.
Tak neosazovat rychlostníky pro Vk, pouze ty horní, pro V130. Stavebně se vůbec nic nezmění, zato najednou vyleze řádka vozidel, které na nové trati budou příliš pomalé (Béčka na 140 km/h), takže bude dobré naasdit něco vhodnějšího.
Takže bude pádný důvod se přesunout z Bautzenu do Grazu a Simmeringu (z B na Bmz)
Aktuálně existuje v ČR vozidlo pro rychlost 200 km/h s ETCS a je dokonce i u správného majitele 🙂
A umí klopit? 🙂
A bude ten správný dopravce nasazovat tato vozidla na této trati …. ?
Jezdím do Prahy za prací a využívám vlak, takže za mě zaplať pánbůh, že se to staví. A pokud vlak pojede 200 km\h nebo 160 km\h je jedno, protože pokud se nedělá nový úsek Benešov – Uhříněves, je ta rychlost na 200 stejně naprd.
Že by byla na prd se říci nedá, ale holt to nebude všude.
Myslím si, že navzdory těm porodním bolestem bylo to navýšení rychlosti správný krok. Teď jenom, aby se 200 km/h bralo jako standard všude.
Až na to, že těch 200 tam nikdy nikdo nepojede
Nikdy…jen v nejbližších 20 letech 😀
S 200 už se v ČR často nevejdete do krajiny a nezapojíte se do uzlů. Přeci jen je to pro smíšenou trať oblouk o poloměru aspoň 2100 m (u 160 km/h je to cca 1350 mm, protože si můžete dovolit větší převýšení vnějšího kolejnicového pásu).
A? To se třeba z Hranic do Svinova nevejde?
PS: Kolik vám vyšla smíšená trať pro 250 km/h?
Tam je územní rezerva.
Budou aspoň někde po cestě spojky mezi kolejemi? Letmým měřením mi vychází mezistaniční úsek Votice-Chotoviny asi 23 km a to by mohlo být v případě výluky jedné koleje příliš dlouhé i na ty 2 páry rychlíků za hodinu, co tam jezdí.
je tam jedna nova stanice.
Ano Červený Újezd
Hmm, a z Olbramovic do Tábora to taky není co by kamenem dohodil…
jestli myslite dnesni stav, tak na rekonstruovanem useku jsou 3 stanice (ty se zredukuji na jednu) + koridorovou stanici zustaly i chotoviny.
Byl jsem se tunelem projít. Potkal jsem se s pár lidmi se železničním dopravním myšlením a shodli jsme se na tom, že z dopravního hlediska se jedná o katastrofu … Zrušena stanice Bystřice u Benešova, fakticky „výhybna“ Tomice ( frekvence tam nikdy nebyla převratná) = 15 km „dvou“ jednokolejek z Benešova do Olbramek … v případě – nejen neplánované výluky v důsledku mimořádnosti – ale i plánované a nezbytné údržbě …. Totéž z Olbramovic dál – Votice, jako jakési přednádraží a co dál .. . Prý to při rychlosti 160 není třeba …. pochybuji, že zastávkový spěšník pojede rychlostí 160… Číst vice »
Z Benešova do Tábora není a v nejbližší době nebude v bezvýlukovém stavu za hodinu 4 Os, 2 rychlíky(jeden radši na „pravidelném odklonu přes Rudnou“), express a ještě náklady čekající na konec špičky.
Dvacet kilometru novostavby na 185 (200) km/h, vcetne tunelu, za 5,5 mld. Asi se to mohlo na tu vyssi rychlost naprojektovat hned od zacatku, muzeme se dohadovat jestli ta maximalni rychlost nemela bejt jeste vyssi (a o kolik by to bylo drazsi) atd. Ale at je to jak chce, myslim, ze je to jedna z nejlepsich zeleznicnich staveb za poslednich 20 let. Ta diskuze o maximalni rychlosti pro klopidla je myslim celkem bezpredmetna. To, ze klopidlo muze jet do oblouku rychlejc nez normalni souprava je obecna vlastnost toho vlaku. Nakonec nevim, proc by se tam to Pendolino nemohlo objevit i… Číst vice »
Mě popravdě hrozně vadí ty hluboké zářezy. Je to strašný zářez do krajiny a celkem zbytečný. Mohli ty zářezy aspoň přesypat. Zastávky taky vypadají jak atomové bunkry a ne jako infrastruktura z 21. století.
Se zastávkami souhlas, nicméně v tomto případě to vadí méně, protože jsou zpravidla někde v polích a jejich využití bude velmi nízké… Některé z nich jsou v podstatě jen úlitby obcím, aby proti trati neprotestovaly…
To ano takový nazdicky zářez..to je síla
Ať na Ostravu koupí nové vlaky a klopidla hodí tam, kde maji využití 👍
Nejde jen o technickou stranku. Na dvouhodinovej takt do Budejovic vam staci 2-3 soupravy. A co budete delat s tim zbytkem? Taky je dost dobre mozny, ze tam budou chtit jezdit i dalsi dopravci. Pak by to Pendolino dost mozna jezdilo poloprazdny.
Zbytek na Cheb přes Plzeň a akorát to vyjde.
No a to je presne ono. 2 soupravy dame na CB, aby si tam zaklopily ve 200, a zbytek placnem na Cheb, aby se tahnul 80 kolem Stribra. To nezni moc rozumne…
Nebo by naopak kapacitně nestačilo … 331 místo = 4 vozy po 80 místech … takže kam dáte ten zbytek ?
Rozhodně je zbytečností nějaké bistro, které si na sebe ani nevydělá …
Dvouhodinový takt je z hlediska zákazníka nesmysl … a pokud by mělo jezdit Pendolino v taktu s klasickou soupravou, tak nepotřebujete rychlost 200 s naklápěním …
Na ten provoz co tam je, je to naprosto bombastická trať i na těch púvodních 160kmh.
Na ten provoz co tam je z principu staci trat co tam je ted. A kdyby tam nebyla zadna trat a nejezdily tam zadny vlaky, tak by to na ten nulovej provoz taky stacilo. Ale myslel jsem, ze cilem je nejakej rozvoj zeleznice a zvyseni provozu…
Protože těch krámů je pouze sedm a pouze provozně nepříčetný šílenec by si takové vozidlo cíleně kupoval pro trať – v současnosti – dlouhou 169 km, s minimálním přínosem ve srovnání s rychlostí 160 ….
Nepsal bych, že „vlaky budou v úseku jezdit až 200km/h“. Raději bych napsal, že „některé vlaky budou smět v úseku jezdit až 200km/h“. Ale to je jen takové korektní rýpání :o)
Co by mě zajímalo, jestli by nebylo vhodnější ty hluboké zářezy zakrýt nějakým „přechodem pro medvědy v nadstandardní šířce“…
Klasika, kdyby to zůstalo na 160 km/h budou tu stejní lidé psát proč se ta novostavba neudělala alespoň na 200km/h, že sou to zbytečně vyhozené peníze a že ta rychlost je jak za krále klacka a zlá SŽ a bla bla bla bla
No, ale ona ta rychlost není na 200 km/h :D, teda je jen pro vlaky co jedou podle NS rychlostníků a těch tady je jen 7 a všechny jsou vytížené mezi Prahou – Ostravou, případně až někam do Karlových Varů… Kdyby to bylo 200 km/h pro normální soupravy, tak vám nikdo nic neřekne a ještě to většina pochválí, bohužel, zde k tomu nedošlo…
ale ani 185 km/h v bmz me neurazi…
spis si na te stavbe rikate proc to proboha, kdyz se to stavi na zeleny louce s obrim mnozstvim umelych staveb, ma vubec nejaky viditelny oblouky.
Nebude to ani 185 km/h, V130 bude 170 km/h, bájná budoucí V150 nejvýše 180 km/h. K projektu: Jednak si uvědomte, že se to začalo kreslit v devadesátých letech, kdy 160 bylo pro českou železnici něco jako první kosmická, a jednak ona ta louka je sice zelená, ale taky dost kopcovitá. Takhle se to (když pominu vrcholový tunel) s jednou výjimkou směstná do údolí Mastníku. Na vyšší rychlost by nejspíš daleko větší část tělesa vyšla na most nebo do tunelu, a to by byly náklady zas úplně jinde.
No, ono to ani s 185 km/h není tolik „žhavé“. Většina vlaku na EX7 co jezdí jen Praha-Budějovice je tažená 362…
To se má změnit..až nakoupí ČD 90 ks Vectronů, tak má jezdit všechno Vectron – rychlíky.
Obávám se, že na těch 185 se bude zrychlovat jen v případě dohánění zpoždění bo časová úspora v běžném provozu nebude stát za tu spotřebu energie navíc.
Což je standardní chování SNCF u TGV . A pravdou je , že to umí krátit zpoždění v mém případě Montpellier Paříž ze 40 co si přivezl z Barcelony na 20 minut v Paŕizi .
To že je jich 7 ještě neznamená že jich nemůže být víc. V Německu jezdí i klopící motoráky, třeba na klikaté trati mezi Chebem a Norimberkem „jen“ na 160 km/h. A je to podstatně rychlejší než naše trať z Prahy do Chebu.
Tak ať nám vyrobí naklápěcí 810…
Bacha na to co si přejete, taky by se to mohlo splnit…
Nebyla by lepší naklápěcí 814? Ať to je aspoň nízkopodlažní…
Pouze provozní šílenec si bude kupovat nová klopidla … jsou náročnější na údržbu a i DB s nimi mají problémy a často se jezdí bez klopení …
Pendolina se pořizovala v rámci idealistické vize zkrácení cestovní doby mezi Berlínem a Vídní, která se nikdy neuskutečnila (a neuskuteční) – na řadě míst byla mezi tím infrastruktura modernizována odstraněním ostrých oblouků ….
Zkuste navrhnout nákup klopidel ing. Jančurovi a vyletíte zavřenými dveřmi ….
Dovolil bych si otázku, budou všechny ty úpravy až na 200 km/h u vlaků s naklápěcí skříní k něčemu? Počítá se při příštím soutěžením/přímém zadáním linky Ex7, právě s požadavkem na naklápěcí skříně nebo to bylo jenom vyhozených „pár“ milionů, pro jednu fotku na instagram?
Kvůli hezké fotce u rychlostníku NS s číslem 200, který se ale v praxi málokdy využije 😉
A to buďte rád, že to jsou „jen“ prachy.
Při reko osobního nádraží Olomouc hlavní, došlo Kvůli „pěknému“ rychlostníku, který nikdy nikdo v praxi nevyužije, ke zmrvení přístupu na nástupiště.
Že je skrz stanici 160 km/h?
„Naštěstí“ jen 140. Všechny osobní v Olomouci staví. Nákladních vlaků, které jsou schopny jet 140 + navíc celou Olomoucí projíždí je … no o žádném tedy nevím. Každopádně pěkný rychlostník 140 znamenal (kromě nákladů na stavbu), že na olomouckých úzkých nástupištích musela být vytvořena široká zóna „za žlutou čárou“, tj. přístupová schodiště jsou extrémně úzká. Normálně by tam nikoho nenapadlo strkat eskalátory, ale opět – těžko mediálně prodáte reko bez eskalátorů, tak se tam nacpaly abnormálně úzké (pro jednoho člověka bez kufru). Dokážete si asi představit, jak vypadá výstup z vlaků na nádraží s třetím největším obratem cestujících v ČR… Číst vice »
Mýlíte se. Bezpečnostní pás (mezi hranou a žlutou čarou) má šířku 0,8 m jednotně pro rychlosti do 160 km/h, širší je až pro rychlosti 161-200 km/h (1,3 m).
Šířka nástupišť v Olomouci vychází ze stávajícího prostoru, rozšíření by si vyžádalo zrušení (min.) jedné koleje.
S tím, že 6,1 m široká nástupiště jsou pro krajské město stísněné a úzké eskalátory prostor dále zbytečně zužují souhlas.
Vzhledem k tomu, že nové náklapěcí vlaky už dneska nikdo kupovat nebude, je ta šance mizivá. Možná se tam někdy podívají Pendolina, ale to je tak všechno.
Spíš jsem myslel, že mezi Prahou a Ostravou jezdí všechna pendolina na komerční riziko. Takže pár „zánovních“ jednotek by se našlo. Mezi Prahu a Ostravu, by se dalo něco mladšího (Třeba nové jednotky od Siemensu), na co se chytne více lidí. A Pendolina by jezdila už jen v závazku mezi Prahou a Vary a mezi Prahou a Budějovicemi. Byla by to win-win situace jak pro dopravce, protože by na tom mohl umořit nákupní cenu za 680, tak i pro MD, které by tvrdilo, že ta miliarda navíc má reálné využití…
No to je jediná možnost, jak tam nějaké klopidlo poslat. Na lince Praha – Linec by to asi nějakých pár minut stáhlo a využily by se i ty 3 systémy. Ale jak Pendolina dojezdí, tak se tam stejně bude jezdit těch 185. Za mě jsou to vyhozené peníze zbytečné zdržení projektu.
Jenže s Pendolinem už jednou ÖBB vyrazily dveře …. náročný rakouský zákazník nebyl spokojen s nekomfortem nabízeným cestujícím (dle ČD nadstandardní, ba dokonce téměř luxusní vozidlo) nedosahujícím standardu EC / regionálního vlaku z Vídně do Vídeňského Nového Města kam Pendolino nějakou dobu „poněkud nuceně“ jezdilo …
Tady je krásně vidět, jak má železnice oproti dálnici třetinový zábor území, přitom až desetinásobnou přepravní kapacitu. Přesto je „nutné“ stavět D3. Škoda jen toho úseku od Bystřičky u Benešova dál na sever, kde je trať pomalá a zabraná příměstskou dopravou. Od Bystřičky by měla vzniknout trať nová na 200 km/h, která by napojila oblasti Týnce a Jesenice na Prahu. Při zavedení příměstské dopravy i na této trati by bylo možno rozmělnit ostatní druhy vlaků na tyto dvě trati, čímž bychom se dostali na lepší kapacitu, zrychlili nejvyšší vrstvu, vznikla by objízdná trasa a došlo by konečně ke kvalitní obsluze… Číst vice »
Z Benešova do Prahy měla vést nová trať na 200km/h. Velkolepé plány z let devadesátých s tím počítaly, ale pak někdo spočítal, kolik by to stálo…
V době, kdy se začínalo uvažovat o VRT pak zase byly plány, že kolem Benešova povede VRT Praha-Brno a ten první úsek by využily i vlaky na ČB. Bohužel (teda minimálně z pohledu lidí, co cestují na jih) z toho taky sešlo a byla vybrána varianta VRT Polabí.
Dlouhodobě bude tento úsek ale potřeba nějak vyřešit.
Ano, ale bude to potřeba začít řešit okamžitě, protože rychlost záboru území jižně od Prahy satelity a skladišti je obrovská a moc prostoru už nezbývá.
Počkejte až zjistíte, že kůň má pětinový zábor oproti dvoukolejnému koridoru a nulovou spotřebu elektrické energie!
Podle mě prostě nelze zpochybňovat stavbu dálnice na úkor železničního koridoru. Co byste zbořil a preferoval jako dopravní spojení do Hradce Králové z Prahy? Proč se tlačí na zlepšení železničního spojení Prahy – Liberec. Vede tam přeci dálnice, koleje, dle Vaší úvahy, by tam vést neměly?
kůň ovšem prdí, sice míň než kráva, ale i to jsou skleníkové plyny!
Kráva většinu metanu neprdi, ale říhá, protože se vyvíjí v bachoru, tedy před strevem.
On ten metan vzniká také v rybníce, v lese a ponejvíce v mokřadech. Sice není fosilní a je zcela přírodního původu, ale aktivisté si prosadili svoje. Kravín i uhelná elektrárna znečišťují ovzduší.
Jj, protože objem skleníkových plynů vyprodukovaných rybníkem a elektrárnou je naprosto srovnatelný, že.
Vy prostě netušíte, co je to rovnováha. Že když dáte na jednu stranu k jednomu závaží ještě to druhý, že se vám váhy převáží, že.
Kůň není vůči autu na dojížďku konkurenceschopný. Rychlá příměstská železnice ano.
D3 do prostoru jižní Prahy přivede další indukovanou dopravu, která už nyní kolabující silniční síť totálně položí. Budete jen vyvolávat další a další silniční stavby, které nepotřebujeme a na které není v Praze místo.
Místo toho stačí postavit příměstskou železnici v šíři záboru silnice I. třídy. Ta by problému ulevila mnohem efektivněji.
…nebo taky staci zavest vykonove myto.
silnicni komunismus musi skoncit a s nim skonci zacpy stejne jako skoncily fronty na hovezi, hajzlpapir a lednicky.
Otázkou je, jestli reálné omezení dopravy neskončí tvrdým dopadem na hospodářství. Takové opatření by dlouho nevydrželo.
Musíme pracovat s tím, co je. Satelity kolem Prahy jsou realita a budou stále víc. Jedinou reálnou cestou, jak něco zlepšit, je nabídnout efektivnější alternativu.
Pokud je vlak efektivnější o celý řád, není co se rozmýšlet.
tak efektivita obsluhy satelitu vlakem je velmi mizerna, coz vidite v americe.
Ona ta dálnice taky, k velkému překvapení, může jít obráceně. Tedy z Prahy do ČB, nebo a teď to přijde … ještě dále! Třeba do Lince a napojí se na další dálniční síť. A teď pro Vás nejstrašnější zjištění, i ta Praha by byla napojena na dálniční síť třeba sever – jih a východ – západ. Pane, to kdyby jste si uměl představit?! Nebo i to, že dálnice by složila i pro lidiz Veselí, nebo Kamenice na Lipou. Takže zkusím znovu a pomalu na Vás. Koník a jeho užití v dopravě bylo mým poukázáním na Vaš, dle mého, chybný pohled… Číst vice »
S novou tratí plný souhlas, ovšem D3 by byla potřeba i tak.
Žijeme v Evropě a ne jen pod Prahou….
pro ty, kdo to jeste nevedi – pan jaaaaa bydli v oblasti jiloveho a pracuje na nabrezi.
pokud by neexistovala „zla“ dalnice d1, nedostal by se do prace, protoze stara benesovska by byla kazdy den mezi 5:00-10:00 jedno velke parkoviste prerusovane prechody pro chodce.
uvazovana novostavba by zadny tynec ani jesenici nenapojovala, trasovani bylo vychodneji, s velkym podilem tunelu a jediny rozplet mel byt na konci novostavby, v „bystricce“ (twl.)
aktualni varianta sleduje trasu zahradni mesto-strancice, ale bez soubehu s vrt do brna nema moc sance na realizaci.
Jestliže bydlí v Jílovém, tak se do práce dostane…
1. Nebylím v Jílovém. Opravdu ne. 😀 2. Nepracuji na Nábřeží. 😀 3. Pokud by neexistovala D1, neexistovala by ani většina dopravního proudu, která tudy dnes proudí. 4. Slaměný panák o neužitečnosti D1 a zákazu její stavby jste si vymyslel a cpete mi ho do pusy. D1 měla vést jinudy a výpadovky do Prahy měly vypadat jinak. Rozhodně neměla být nejkratší trasa přes centrum, ale mimo něj (míjející dálnice). Jenže to je nad vaše chápání. 5. Úplně stejně má být „zaústěna“ D3 – obcházet Prahu z východu, ne přímo do středu. Zase, vaše primitivní myšlení toto nedokáže pochopit. 6. Netuším,… Číst vice »
tak vasi hypoteze o paralelnim vesmiru tedy drzim vsechny ctyri palce.
V paralelním vesmíru, kde se prostor může libovolně rozšiřovat, žijete spíš vy…
To je teda výhra, budeme otevírat novou trať na 200 km/h, kde buď budou zbytečné peróny, jelikož tam chce SČ kraj zrušit osobáky, nebo pokud je nějakou náhodou nezruší, tak tam bude jezdit regionova svoji osmdesátkou a pod dráty.
zbytecnost tech peronu pri obratech jednotky osob denne byla jasna vsem, ale byla to podminka obci pro realizaci stavby.
Aneb vítejme v absurdistánu. Podmínkou stavby je postavit peróny, které k ničemu nebudou.
Na druhou stranu to je věc, která se může s vedením kraje po volbách měnit. Nedělal bych si iluze, až se trať dostaví, tak se na ni pár desítek let nešáhne snad kromě oprav. Takže ať tam jsou radši nadbytečné zastávky už teď, třeba časem najdou využití.
podivejte se na mapu, kde zastavky budou lezet a na velikost obci, ktere obsluhuji. smysl by mela spis obratova kolej v hermanickach a nejaky autobusovy terminal u ni.
(hermanicky jako jedina stanice se slusnejsi frekvenci ma navaznou infrastrukturu velmi mizerne vymyslenou – jak na autobusy, tak na parkovani. prachy za polni zastavky mely jit sem…).
Souhlasím, že obce nemají zastávky zrovna blízko a v Heřmaničkách bych býval rád viděl stanici. Na druhou stranu jsem pro zachování alespoň nějaké obslužnosti i těch malých obcí, bez spojení na tom ty obce nebudou o nic lépe.
do obci se loni delala autobusova integrace.
sice to planoval idsk, takze vetsinou zadny vitezstvi, ale je to vyrazne lepsi nez driv.
To by bylo hezké, ale okolo Heřmaniček je trať na mostě.
to neni pravda, jeste v obci (na zhlavi soucasne stanice) se vraci temer na puvodni stopu.
To by dávalo smysl. Ale nábřeží bude proti, aby se na vlak jezdilo autobusem, to nemají rádi.
Přání kraje není validní pro plány, neboť je nesmysl někde nedělat nástupiště kvůli tomu, že je tam nechce něco s životností 4 roky.
Za 3 roky budou opět krajské volby a po nich může být zase všechno úplně jinak.
Příkladem budiž třeba zastávka Svitavy-Lány, kde v letech 2011 – 2013 nezastavovalo nic. Nyní však zastávka opět slouží svému účelu. Kdy byly volby? V roce 2012.
tezko rict, u predchazejiciho useku se stredocesky kraj zavazal k tomu, ze tam jeste nejakou dobu bude provozovat os vrstvu. tady se obavam, ze si povinnost jeste dale prodlouzil…