Obrazem: Správa železnic zveřejnila další návrhy terminálu VRT u Nehvizd
Návrh od Ing. arch. Pavla Fajfra, který byl oceněn za originalitu a kvalitu. Pramen: Správa železnic
Součástí stavby bude parkoviště pro tři tisíce vozů a autobusové nádraží.
Nevim, nevim, ale neco takoveho bych chapal u letiste Ruzyne. Toto bych stavel dodatecne, pokud by se ukazalo nezbytne. Je zajimave, ze v Benesove, Beroune, Brode Ex nestavi a tady se bude stavet v polich.
Vyhrál ten nejlepší návrh, architektonikcy „čistý“, exteriér a interiér jsou v shodě. Dokonce bych řekl, že vyhrál se značným náskokem, ale všichni odvedli kus práce.
Vyhrál Metroprojekt. Tečka.
Líbí se mi vlastně všechny, hlavně pro to, co postrádá vítězný návrh – odbavovací budova na mostě, tedy nejkratší přestupní cesty mezi vlakem a autobusem.
Škoda, že neuspěl jeden z nápadů, který dostal čestné ocenění. Ty mají estetickou kvalitu nejvyšší. 🙂
Je vidět, že páni projektanti a architekti jezdí převážně autem a o železniční dopravě toho ví hodně málo. 1. Stavět pro Prahu železniční terminál u Nehvizd je nesmysl, protože je to tam městskou dopravou daleko, takže ti, kdo budou chtít přestoupit z městské dopravy na VRT, budou přestupovat v centru. Pokud má sloužit pro ty, kdo přijedou autem, tak je to opravdu škoda místa, protože na okraji Prahy je brownfieldů jak naseto, ale hlavně se tím zas zvýší zatíženost ulic/silnic ve městě a okolí, byť se dá kousek k terminálu ujet po dálnici. 2. Zastřešení nástupišť je ve všech případech… Číst vice »
ad1) puvodnim planem vychodniho uzlu bylo vytahnout prestupujici cestujici mimo prahu. Je absolutni nesmysl abysme tahali lidi co v praze jenom prestupuji na nejvytizenejsi nadrazi v ceske republice). Pokud tam nebude zausteni normalnich dalkovych rychliku, tak ten uzel je samozrejme kravina. Vzhledem k poloze ale hadam ze je to tak ze se te myslenky jeste par lidi nevzdalo a proste se tam bude projizdet dokud nekdo nezjisti ze je idealni do toho uzlu natahnout konvencni trat z hradce i pardubic.
ad 2) hala staji vic.
Čekal bych, že vzhledem k blízkosti D10 sem budou zajíždět některé busy na Mladou Boleslav, Liberec, Jablonec. To jsou města, kam dostat se z Olomouce, Brna či Ostravy hromadnou dopravou je v současné konstelaci za trest.
Dopravní poptávka by byla malá. To spíše bude na Čerňáku nějaký bus, který bude jezdit přes Nehvizdy.
Neplánuje se někde okolo Černého mostu nová železniční zastávka?
Ta má být o stanici dál, na Rajské zahradě.
Prodloužit jízdní doby kvůli tomu, že tam vystoupí jeden nebo dva lidi? Nesmysl.
3) Kolejiště je akorát. Umožňuje plné využítí všech 4 kolejí.
V zastávce bude stát rychlík od Nymburka a bude ho moci předjet VRT od Hradce
V zastávce bude stát rychlík od Kolína a bude ho moci předjet VRT od Brna
Budou tak plně využity 2 koleje. Pro směr z Prahy mohou být podobně využity další 2 koleje.
Krásně řečeno. Snílkové si neuvědomují ,jak moc je to zde nákladná a zbytečná stavba. A ještě v polích za městem. 30 let po revoluci se neopravila ani trať na Brno a stroj 810 místo muzea a zábavy k popukání ,, na jakémže žebřiňáku“ se jezdilo je nosným vozidlem pořád.
Přesně! Říkám pořád, že dalších (minimálně) 30 let se musí pokračovat ve flikování.
ad1) Jak k těm brownfieldům přivedete VRT? VRV budou samozřejmě jezdit přes centrum Prahy. ad 2) Tak asi by šla udělat hala přes všechny koleje, ale neočekávám, že by to bylo levné. ad 3)A jak si kolejiště představujete vy, když u kolejí pro rychlost větší jak 200 km/h nesmí být hrana nástupiště? Budou tam 4 koleje s takovouto rychlostí. Proč by neměla být VRT skrz ČR hlavní linií pro osobní dopravu, když bude právě takto stavěna? Trať na severovýchod má zkapacitnit současné tratě na východ (011 a 231+232). Chcete vyvést dálkovou dopravu všemi směry z Prahy, proč teda ne i… Číst vice »
Součástí každého návrhu by měla být vizualizace, jak to bude vypadat po 30 letech zanedbávané a nekompetentní péče státní organizace. Ostatně třeba takový Černý Most byl ruina vlastně od začátku.
Tady tom máte půl na půl. Stromy po 30 letech vzrostlé, budovy vycíděné po kolaudaci.
Naštěstí to se změní, Černý Most jde do modernizace.
Měl se nechat jako součást nového památníku 90. let.
Mě připadá atmosféra na nádraží příjemnější než v terminálu.
Tak chtělo by to tam nějakou čtyřku bez ubrusu…
😀
S pitelným pivem…
Oni v Nehvizdech nemají hospodu?
Gambáč za 22 ze špinavýho pulitru.
alespoň vikslajvantový ubrus, prosím
A co nádraží v terminálním stadiu?
To je přece k vidění na Smíchově…😁
Jak už jsem tu psal, je třeba nějak nahradit uzel Kolín, který VRTka trasovaná západněji mine. Můžeme to vnímat coby vedlejší produkt „levnější severní trasy“, nebo jako daň.
Ja bych tedy nechtel sabotovat projekt takovymi napady, typu, povedu to jinudy, aby tim jezdilo co nejmin lidi…
PS: terminal u Kolina je natolik vyznamny, ze na trati zrejme vznikne, ale na Hradecke vetvi… Severni brnenska vetev bude vytizena tak jako tak, ale mezi Prahou a jihlavou moc cestujich nema… zarizl se tim smer na Budejovice a jeho vyuziti, ale to uz tak proste je, to uz zmenit nejde…
Kolin zrejme na dlouho bude spise napojeny na 1. koridoru…
Kdyby to jelo přes Benešov, tak tím uzlem bude Světlá? Asi ne.
Samozřejmě je vhodné na souběhu tratí udělat stanici. Ale poněkud nechápu, jak může někdo počítat, že to bude pro lokální dopravu.
Zustal by jim Kolin, jelikoz by se jezdilo z Brna po VRT do Svetle a pak po modernizocane trati 230 do Kolina. Aby to cele davalo smysl, musi nove Nehvizdy prevzit funkci uzlu ala Kolin. Je nesmysl, aby se cestujici z Brna vraceli z Nehvizd do Kolina a pak pretupovali smer CL ci Usti.
Z Brna do Ústí se pojede po VRT, dokonce i možná jedním vlakem bez přestupu přes Prahu hl.n.. Kolín zůstane tak jak je – bude na 1. koridoru a díky výstavbě VRT do Poříčan bude cesta do Prahy rychlejší. Trať 230 bude i nadále využívána a bude se hodit při nějakém problému na VRT. Přece jen z VRT jsou na ni odbočky.
Ja myslel do Usti po pravobrezce, pro cestujici smer Nymburk, Melnik
Myslm ze i do toho nymburku se lidi dostanou rychlej z nehvizd (nad nema jsou celakovice a odtud jste za 10 minut vlakem v lyse coz je uzel na te „pravobrezce“).
Vzhledem ke krizeni doufam natahnou podel VRTu i novy koleje pro prvni koridor do prahy. Pak by rychliky z kolina (pardubic) na prahu stavely tady a stal by se z toho plnohodnotny prestpni uzel pro vsechny druhy dopravy.
Ono by stačilo, kdyby VRTka procházela nádražím v K.Hoře (nebyl by to problém) a byla by vyřešena spádovost a návaznost na další směry, včetně Pardubic. Nemít mezi Nehvizdy a Světlou nad Sázavou žádný přestupní uzel je hloupost, ale tak je to v tuto chvíli bohužel navrženo. Mimochodem, VRT přes K. Horu by byla dokonalou travel reklamou, protože množství zahraničních turistů v tomto městě bývá v sezóně a bez covidu neskutečné.
Snad nemyslíš, že vrt bude zastavovat v KH.
Co by nemohla?
Mohla by tam vysadit turisty…
Na KH se asi bude prestupovat ve Svetle.
A nestačila by vám zastávka Bahno VRT? 🙂
Koukám, koukám, architektonická soutěž a mně se jednoznačně nejvíc líbí ten samej návrh jako porotě? To není úplně pravidlo.
Libi se mi vsechny navrhy, v jednom z nich je vice parkovacich domu, nekde nezapomeli na cylostezku, nektere sou propracovanejsi… Neni zrovna nejlepsi u takoveto zastavky volit neco extra…
Mě ty ostatní přijdou buď předimenzovaný na očekávanej význam tý stanice (jestli dobře vidím, tak jeden chce snad přeložit i tu dálnici), nebo mi esteticky neseděj. Tohle mi přijde tak akorát, s možností relativně snadnýho rozšiřování toho zázemí, pokud by se ukázalo jako potřebný, a přitom esteticky velmi podařený a lehký. Propracování detailů by mělo být irelevantní (pokud je dodrženo podle zadání), to se dá doplnit. Jo, cyklostezka bude doufám jeden z doplněných detailů, jsou tam krytý stojany pro kola, tak předpokládám, že se s ní počítá a prostor na ni je, jen není na vizu patrná.
Paráda! Diskuse jasně ukazuje, že naše práce nese plody!
Bože, VRT na 300 + km/h super, ale dost úseku dnešních koridoru by stačilo zmodernizovat na 230-250km/h. K tomu spoustu menších tratí modernizovat na těch 160km/h. Myslím, že by to přivedlo hodně hodně lidí k železnici.
Krom toho, uvítal bych u nádraží spíše zastřešený, alespoň částečně hlídaný parkovací dům. Nechtělo by se mi nechávat auto uprostřed pole, nechané napospas zlodějům a živlům.
Ono by stacilo, kdyby to bylo mozne, musel byste stejne naprimit trat a defacto ji stavet v nove stope, nehlede na pocet koleji, kdyz jsou koridory pretizene a neni na nich dostatecna kapacita…
Stačilo by se k tomu chovat, alespoň jako k dálnici. Většinou se taky silnice 1.třídy ponechá vedle nové dálnice (o kus jinde), kterou nahrazuje. V některých úsecích si myslím, že by šlo zvolit i současnou stopu. Špunt na trati bude vždy a jsou prakticky všude po Evropě u VRT. Na spoustě míst jede například ICE pomalinku městem za závorami.
Tahle taktika moc u železnice nejde použít. Poloměry tratě VRT jsou tak rozdílné, že by jste se u nás okolo původní trati motaly docela složitě. A protože největší toky osobní dopravy jsou u nás mezi Prahou, Brnem a Ostravou, tak je snaha to trasovat tímhle směrem rovnou. A u tohoto trasování je ještě snaha zkapacitnit trasu Praha – Kolín.
No tak to by me zajimalo ktery dalnice maji podobny polomery jako puvodni silnice prvni tridy. Jedinym duvodem je ze podel dalnic je potreba umoznit dopravu vozidel, ktere na ni nesmi. Drtiva vetsina dalnic jde v uplne nove stope s rozriznutyma kopcema. Taky nektery puvodni silnice diky tomu casto ziskavaji sileny tvary.
Třeba koridor Choceň – ČT- Brno, ten by se zrovna krásně modernizoval na 250 km/h.
Já myslím, že je to zatím úplně fuk, že dříve než v roce 2040 (2400?) to stejně nebude ,,,
Všechny architektonické návrhy mají jednu vadu, která může být vadným zadáním: Zastřešení nástupišť je v příčném rozměru zcela nedostatečné jako ochrana před deštěm a většinou sněhu. Jaký může být důvod tak úzkých zastřešení?
S tím sněhem bych to neviděl tak žhavě 🙂
no, pocitat by se s nim melo stale…
V polabske nizine ho zase tolik neni. Co vadit bude bude dest.
Důvodem úzkého zastřešení je úzké nástupiště.
Už jsem se lekl že široký a vysoký vlak…
Zrušte terminál V díře, teda pardon Nehvizdy. Dle předpokladů teda Praha – Berlín pojede VRT úvratí Nehvizdy:-) když to má teda vyjíždět z Prahy a vždy Nehvizdama. Budeme první stát na světě co má úvrať na vrtce. A koho to tam jako má obsloužit? Ty Ukrajince ve skladech a nebo Čelakovice a Horní Počernice? No těch jezdí na Berlín plnej vlak každou hodinu. Vybourejte tu Pentu na Hlaváku co ukradla ty pozemky nedělejte ten plánovanej špunt v Bubnech a terminál VRT na Hlaváku. A parkoviště udělat na příměstských nádražích.
Zkuste si zjistit, jak to má fungovat, než si vytvoříte slaměnýho panáka v podobě úvratě kvůli tažení vlaku Praha-Berlín přes Nehvizdy (nic takovýho se fakt neplánuje, VRT na Berlín tudy vést nemá, jen VRT směrem na východ na Brno (Ostravu, Vídeň, atd …) a VRT na HK (Wroclaw)) a pak ho ve „spravedlivém“ rozhořčení rozsekáte. PS. úvrať na VRT je třeba hlavní nádraží ve Frankfurtu nebo všechna hlavová nádraží v Paříži. Nepochybuju, že se to vyskytne i jinde. A nepochybuju, že to pro ně někdy je nešikovný – ale co se dá dělat, když řešení zprůjezdněním nádraží je tam minimálně… Číst vice »
Firenze, Italy. Taky se tu probírala.
Je to myšleno jako rychlejší napojení lokálky do Mochova.
Zapojit do toho trať 233 je naprostý základ.
A taky kolin pres 010.
Úplně nechápu, proč se dělá ten terminál tak velkoryse (pro VRT do Hradce i Brna jsou pro každou čtyři koleje, z toho dvě hlavní a dvě předjízdné u nástupiště), když tam pak budou stavět i vlaky do Vídně nebo Drážďan (tj. nejrychlejší vlaky u kterých má smysl omezit zastavování jen ne nejdůležitější stanice. Leda, že by vlaky do těchto destinacích v Nehvizdech stavěly jen v okrajových časech.
Zas kdyz treba ta VRT do HK nedopadne, zbude kapacitni P+R parkoviste a PID konecna primestskych linek s dostatkem koleji pro kapacitni S-bahn do Prahy, navic s rychlym spojenim na Brno a dal. To by nebyl zlej vysledek. A zabor pudy tech par koleji navic zvetsuje minimalne (a pro VRT pouziti jsou potreba koleje bez nastupist kvuli bezpecnosti u nezastavujicich vlaku).
Akorat je pak samozrejme otazka, jakou cast ceny pocitat zeleznici a jakou silnici, protoze by to tim byla asi vic silnicni nez zeleznicni infrastruktura ( jestli to tak neni diky velikosti parkoviste uz ted).
PID konečné už dávno fungují u nádraží v přirozených centrech jako Lysá, Čelákovice, Český Brod a Úvaly. Na kapacitní P+R je habaděj místa např. v Čelákovicích nebo Tuklatech.
Takže si tady postavíme nepotřebnou paralelní infrastrukturu za naše peníze, které pak budou chybět jinde. Třeba na Novém spojení II. nebo tunelu do Berouna.
Moje řeč, taky tvrdím, že pokud vůbec stavět, tak jednokolejka musí stačit.
Plánují se z Peček 2 koleje do Nymburka a 3 do Kolína a 2 VRT na Brno (možná ještě VRT na Hradec). Přes Úvaly zůstanou jen 3 koleje a v tom bude Os, Sp a náklad. Nové koleje budou v podstatě 2 pro VRT a 2 pro rychlíky. Na VRT trati mezi Prahou a Brnem má být několik zastávek. Ne jen Praha Východ, ale i další 3 na trati.
VRT Praha – Brno bude mít několik vrstev. První, kdy vlak bude zastavovat jen Praha hl. n. a Brno. Další vrstva bude zastávková. Počet kolejí v Nehvizdech mi tak přijde akorát.
Někde tu byl odkaz na studii, že tam má stavět asi polovina vlaků. Takže asi ne VRT do Drážďan, ale nejspíš všechno, co bude mít další zastávky v Jihlavě nebo Nymburce.
To není velkorysé, to je pro dvě dvojkolejné VRT skoro minimum, co se postavit musí. Jak píše Jakub u vysokorychlostní koleje nesmí být z bezpečnostních důvodů hrana nástupiště, takže chcete-li nastupovat a vystupovat nezávisle na tratích a směrech tak musíte postavit 4 předjízdné a 4 hrany nástupišť (což dává 2 ostrovy).
OK kdyby tam byly jen koleje u nástupiště, tak by se tam mohlo jezdit jen 200 km/h, ale neseděla mi hlavně informace z článku, že odtamtud budou jezdit spoje například i do Vídně a Drážďan, což by byly právě vlaky, která mají stavět nejméně. A tím pádem se to skoro tvářilo tak, že tam bude stavět všechno, protože pochybuji, že by tam stavěly mezinárodní vlaky a vnitrostátní vlak (byť by jel taky po VRT) s dalšími zastávkami do Brna ne.
VRT v ČR je jako jitrnice, jakou svět neviděl. Ale jo, hezky si hoši hrajou s vizualizacema. Ale nanto by stačilo staré dobré simCity
Nebo Trainz.
Já tam mám věcí…třeba VRT Praha – Beroun – Plzeň…
Návrh Metroprojektu mi přijde na první pohled jako úplně nejméně propracovaný. Výběr byl jistě anonymní…
Správný postřeh, špatný závěr. Realizace nebude, tak proč detaily? K zábavě obecenstva to stačí, ne?
Jak řeší VRT v Německu, tam pro ně také staví zvláštní nádraží za městy, nebo používají stávající infrastrukturu?
pod zem,
„a z U-bahnu na S-bahn“
Podle videa z provozu ICE používají nádraží. Jestli plánují nová, nevím.
https://www.youtube.com/watch?v=flsC5L7_y5U
Jasně, nádraží. To v Berlině je podzemní, viz konec videa.
Vypadlo mi tam „stávající nádraží“. Berlín Hauptbahnhof je spíš několikapodlažní než podzemní, i když dálková doprava je v podzemí. Ze stejného místa jezdí ICE i rychlíky do Prahy a je na dohled od Reichstagu.
Souhlas, co se nevejde na povrch, zastrčí se pod zem. Zejména má-li to zvýšeným hlukem obtěžovat okolní městskou zástavbu. A jsou-li na to finance. V Paříži je také víceúrovňové nádraží. V podzemí mají snad ale příměstskou železnici.
Co se týče tý Paříže, je to tak napůl – RER (příměstský vlaky) jezdí po centru pod zemí (i když místy nijak hluboko, třeba podél Seiny od St Michel k Eifellovce jsou spíš zazděný v nábřežní zdi než v podzemí, k okrajům a za hranicema města vylejzaj na povrch. Hlavních nádraží maj 4 nebo 5 a všechny jsou hlavový a pro dálkový vlaky pozemní – přestupy jsou městskou dopravou nebo taxíkama a v podzemí je mezi nima metro a někde příměstský RERka.Z Gare d’Orsay je obrazárna s velkou RER stanicí v podzemí. Na tu nutnost přesedat pomocí městský dopravy, občas… Číst vice »
Každý správný šotouš ví, že d’Orsay je nádraží.
To ví nejen šotouši, ale i spousta dalších lidí, kteří tam někdy byli. Ta hala je dost charakteristická a tím, že ten barák vystřídal funkce nádraží, divadla a nakonec muzea se nijak netajej, naopak mi přišlo, že jsou na to celkem hrdí.
v době „recyklace“ hrdost následováníhodná…
Upřímně, někdy nechápu, na co všechno dokážou být hrdý, ale zrovna tady jo. Barák je to krásnej a sbírky v něm taky.
Ve Francii postavili třeba stanici uprostřed polí mezi Metz a Nancy, ale vypadá to, že jim to funguje. https://mapy.cz/s/dadakobeha
Mají tam letiště. My máme letiště na opačném kraji Prahy.
Tak kousek od Nehvizd jsou Kbely…
Vsadím se, že ta TGV stanice tam fakt není kvůli regionálnímu letišti, to by k němu byla o dost blíž, ale spíš aby se Metz a Nancy (každý o 100 000 obyvatelích), nehádali, kdo bude mít TGV a kdo na něj bude muset k sousedům (ostatně podobně jako to letiště), nebo ještě spíš protože by obojí byla zbytečná zdržovačka pro trasu do Štrasburku a dál na Curych a možná část Německa.
Letiště bude spíš konkurence, než že by se s VRT navzájem doplňovali…
Výsledkem by bylo akorát zničení dalších min. 100 ha nejkvalitnější cernozeme. Doufám, že se to nikdy nepostaví.
Doufáte správně, peníze na to nejsou a nebudou a celé to strategicky ekonomicky nesmyslné architektonické představení je na kočku. Ale máme zato o čem diskutovat.
Já doufám, že se postaví. Na černozemi se staví jiné stavby, které lze označit za zbytečné narozdíl od této. Nehvizdy jsou plné skladovacích ploch a to evidentně nikomu nevadí. Naopak mám radost z vysokého podílu zeleně na parkovištích.
Akorát že to už je reálnější hyperloop…
Z Prahy do Olomouce za 12 minut…
Asi se někdo zblàznil !! Ona už ta trasa z Dràžďan na Prahu je pitomà když se vHýbà letišti V. Havla. Nobo že by počítali s letištěm V. Klause v Odolena Vode ??.
VRTy a TGV slouží k propojení metropolí . I města jako Hradec nebo Ústí jsou pro takové spoje druhotné a myslím že jimi budou některé vlaky projíždět. Vždyť některé vlaky z jihu Francie do Londýna objíždí i Paříž !!
A tyhle hromady hlíny, co z dálnice nevnímáte, jsou tam co? https://mapy.cz/turisticka?x=14.7399538&y=50.1223676&z=16&l=0&base=ophoto
Přeci zásoby té kvalitní černozemě, ne? 😀
Líbí se mi, jak je na té fotce popiska „hlína“. 🙂
Takto mohlo vypadat každé naše nové nádraží, které by místo P. Kotase dělal někdo jiný.
Tak si říkám proč se plánuje Všejanská spojka, když má vést VRT z Prahy do Nymburka? I z hlediska možnosti přestupu na tomto terminálu pro cesty z východu do MB a Liberce se mi jeví vedení vlaků na MB tudy.
Od MB by to byl asi jediný směr, kde by přestup směr Brno dával smysl. VRT se plánuje jen do Poříčan, do Nymburka bude odbočka na normální trať, u ní má ale problěhnout zvýšení rychlosti a dvojkolejnění.
Tento terminál má navazovat pouze a jen na auta (ideálně z dálnice vedené stejným směrem), žádné kolejové napojení z okolí v plánu není. A stejně je jednodušší nechat přestup až v Praze namísto obří přestupní stanice, která přímo neobslouží vůbec nic. Akorát to bude stát peníze navíc a zdržovat.
Přes Nymburk je to o 12 km delší.
Samozřejmě, ale také by byla vyšší rychlost na celé trati, takže časově by to mohlo být srovnatelné.
Čelákovice-Lysá se staví na 140, dále do Čachovic má být 200. Nevím, jak moc to trať přes Nymburk překoná. Co je to ale 12km, když se u Prahy projektuje přestupní terminál, využitelný tak pro přestup Brno-Pardubice o více jak 100 km delší trasou, než se jezdí dnes.
Do Liberce jedině přes Lysou! To má potenciál!
Mně se koncept vedení linky z centra města přes terminál mimo město (příp. letiště) líbí. V centru nalezou ti z města, na terminálu ti z okolí (nemusí na vlak do centra, nedaj bůh ještě tam parkovat) a pak se už jen vezou.
Dá se namítnout, že „nezajíždění do centra“ je řešitelné tak, jak tomu je u většiny nynějších dálkových spojů – tedy zastavením v Holešovicích, na Smíchově atd.
Na VRT pak mj. v Zahradním Městě. Naopak zastavení u Nehvizd = stav, kdy bude posloupnost zastávek „hl. n. + Zahradní Město + Nehvizdy“, tzn. 2 mezilehlé zastávky hned brzy po rozjezdu z Prahy; anebo bez zastavení na Zahradním Městě, ale tím pádem pro cíle v okrajovějších částech Prahy fakt s nutností jet až na hl. n.
Taky můžou jet k nejbližší stanici na druhou stranu. Jezdit z okraje Prahy až do polí u Nehvizd zase pro tolik lidí přitažlivé nebude, pokud nechceme vytvářet sídlení kaši závislou přirozeně jen na autech z celého Středočeského kraje… Jo, ještě tak tam přitáhnout lokálku z Mochova, aby se dalo dojet od Brandýsa, Čelákovic či Lysé (a z druhé strany od Českého Brodu) jinak než všichni auty, tak možná.
A ta nejbližší zastávka na druhou stranu bude kde? Havlbrod?
No v trase uz nic neni, nez opravdu Havlickuv Brod nebo Jihlava…
Uvazovalo se i o terminalu Kutnohorsko, ale ten je totalne mimo K.Horu a jeste je K.Hora na trati z Kolina (Nymburk-Podebrady-Kolin-K.Hora-Caslav), takze tam je to spise na terminal u Kolina/Oseka smer Hradec…
Takze fakt nic…
Minimálně by mělo být ještě propojení na starou trať u Světlé n. Sázavou. Tím by se dalo vyřešit zastavování ve Světlé a v Havbrodu v současných stanicích v centru. Dále pak propojení do centra Jihlavy po upravené staré trati. Přímo na VRT by pak stačilo postavit stanici mezi Jihlavou a Havlbrodem s přestupem na starou trať. Stanice pro pomalejší vrstvu vlaků někde v oblasti Kutné Hory nebo Kolína by se také mohla hodit, pokud by měla přestup na některou z lokálek směrem do posázaví, cestují by si jistě našla.
Další zbytečné zabírání půdy, to je už lepší vodní koridor Dunaj Odra Labe,ten by měl lepší přínos,snad se začne stavět
Zde máte ten lepší přínos: https://www.bugemos.com/?q=node/571
Začátek souhlas, konec nesouhlas. 🙂
Alespoň že tak, já vím že ten koridor vodní je strašně drahý,ale určitě by byl lepší si myslím,ale toť věc názoru
Na kanál DOL budete ale železnici potřebovat. To nesmyslný množství vody tam po silnici fakt nedovezete. A pokud VRT neuvolní aspoň část současných koridorů pro nákladku, nebudete mít ty sudy kudy vozit.
Přesně!
Jak časté jsou terminály mimo město ve Francii, to popravdě řečeno nevím. Viděl jsem, že takto to mají řešeno v Číně, takže ke každé cestě rychlovlakem si musíte připočítat 15 minut cesty na nádraží a 15 minut cesty z nádraží, což výhody tamních rychlovlaků snižuje. Naopak v Japonsku i z důvodu rozdílných rozchodů jsou většinou stanice rychlovlaků hned vedle starých stanic běžných vlaků (včetně Tokia). V naší oblasti, tedy Německo, Rakousko a Polsko, budeme nádražím Nehvizdy asi jedineční. Stále bych považoval za normálnější, aby vlaky zajížděly do centra jako v Berlíně nebo ve Vídni.
Ty tomu nerozumíš, vlaky budou stále zajíždět do centra. K tý Číně, no nevím kdy si tam byl naposledy ale cestovat jen 15 minut ze stanice rychlodráhy do centra je utopie
Byl jsem tam v roce 2010 a s jednou výjimkou tam k rychlodráhám zajíždělo metro. Ano, bylo to většinou asi víc, ale nechtěl jsem zbytečně přehánět. Ale třeba jestli se nemýlím v Changsha tehdy ještě metro nebylo a jelo se asi hodinu autobusem.
No, je to kolikrat i hodina… nicmene to Japonsko, specialne Tokio, to zalezi odkud, treba letiske jsou hodne daleko, jine okrajove casti take… Asi nejvytizenejsi je Shinjuku, to je obri stanice v centru… I v Tokiu jsou 3 linky Shinkansen integrovane, tedy maji zastavky v okrajovych castech…
V „okrajových částech“ ano, ale je to stále v zástavbě se spádovostí pro min. milion lidí. Nemají stanice mimo zastavěné oblasti.
No Tokyo ano, ale v jinych castech japonska tomu vzdy tak neni, ale temer vzdy prelezete na nejaky mistni vlak, napr. Hamanaki ma stanici prakticky na vesnicce mimo mesto a do mesta pouzijete lokalni vlak…
Pak existuji take odbocky z trati pro Mini-Shinkansen, ktery proste se od soupravy odpoji a pokracuje po lokalni trati (pouze prerozchodovane na standard 1435mm
V Japonsku se trochu spatne hledaji nezastavene oblasti u velkych mest, ale treba Aioi lze povazovat za stanici na predmesti Himeji…
Možná tomu nerozumí, ale zastavovat na půl cesty někde v polích se ukázalo nerozumné už u konvenčních drah, dnes to sice trochu zmírňují auta pro ty, kteří je chtějí vytáhnout na ten kousek cesty, ale zásadní problém excentrické polohy přetrvává – je to komplikace. A zvlášť, když se tam neplánuje ani protáhnout motorák od Čelákovic resp. Brandýsa. Stanice pro autisty, kteří mají vedle souběžnou dálnici.
U těch konvenčních drah to ovšem pokud vím bylo zastavovat mezi poli za městem a do města vůbec nezajíždět, co se ukázalo jako problematické
To je dost jiný případ, než zastavovat mezi poli, vyřešit přestupy mezi tratěmi, které se v tom místě sjedou, plus PID busy a IAD z příměstských oblast, aby nemuseli zbytečně zajíždět do města, a pokračovat i do centra s minimálním zdržením. Včetně možnosti ultra-expresní vrstvy centrum-centrum, pokud bude potřeba.
Zanednaba infrastruktura, u konvencni stanice je to diky tomu, ze je ta stanice casto rozume nedostupna, neodpovida 21.stol., casto se tam nedostanete ani na kole, ani autem, max. pesky a kolikrat po nevhodne ceste..
Ale hodne lidi, kdyz nekam potrebuje se dostat vlakem, tak musi dnes na Wilsonak, coz neni zadouci, jedinou nevyhodu vidim v tom, ze neni napojena na S-bahn u Prahy, ale jen na autobusy…
„Naší oblasti, tedy Německo, Rakousko a Polsko, budeme nádražím Nehvizdy asi jedineční.“
Tullnerfeld? Kinding (Altmühltal)?
To je nějaké vídeňské nádraží nebo křižovatka vysokorychlostních tratí, nebo jakou to má spojitost?
Příměr Nehvizdy vs. Tullnerfeld plusmínus odpovídá vzdálenosti od centra i okraje velkoměsta.
Ani Nehvizdy nebudou KŘIŽOVATKOU VRT. Sotva to půjde označit za „odbočku“.
To už ten Tullnerfeld má větší přestupní význam.
Tullnerfeld je nové nádraží na VRTce západně od Vídně, kam jsou zavedené další tratě, stejně jako silniční veřejná a individuální doprava. Dále v „naší oblasti“ existují stanice Limburg Süd nebo Opoczno Południowe, postavené na VRTkách, také relativně daleko od měst a bez další kolejové dopravy. Ale hlavně ta „naše oblast“ není žádná kategorie, každé místo se musí posoudit případ od případu.
Dalsi. To nema nahradit Hlavak. Ma to byt navic k hl.n.
Takže sotva vlak vyjede z hlavního nádraží, tak bude zastavovat v Nehvizdech? To cestu z Prahy do Vídně nějak urychlí?
Tento model je běžný například v Itálii. Když pojede VRT Milán – Řím, nastoupíte na Centrale a po pár minutách staví vlak v tamějších Nehvizdech, kde nastupuje dost lidí, kteří ušetří čas tím, že nemusí zajíždět do města. To samé v Římě. Myslím, že v oblasti VRT je Itálie velmi inspirativní zemí, zejména díky tomu, jak se tam tyto vlaky zpřístupnily cenově díky konkurenci širokému počtu cestujících.
Itálii znám jen z časopisů, Japonsko nebo Čínu jsem projížděl. Třeba v té Číně na trati Wuhan – Guangzhou je asi 7 stanic. Některé expresy nestaví cestou nikde, jiné staví na těch 5 stanicích, co tam jsou. Dají se na ně jednodušeji sehnat jízdenky, protože jedou asi o hodinu déle (čas na zastavení, nástup ve stanici a rozjezd) a nejsou tak oblíbené. Každá zastávka navíc je zdržení a snižuje konkurenceschopnost vůči autu nebo letadlu. Expresy tu nemusí zastavovat, ale je tak velkoryse pojatá stanice nakonec potřeba?
Já bych se osobně inspiroval raději tedy Itálií, přeci nám je to poněkud bližší. Jinak v Itálii jezdí také čistě expresní vrstva centrum – centrum, ale jde většinou o minimum vlaků, obvykle jen ve špičce. Ta stanice vypadá velkoryse hlavně na vizualizaci, jinak to je v podstatě větší zastávka:)
Přesně tak, jen větší zastávka. Nevypadá to, že by se tam mělo vysypat najednou 500 lidí z jednoho vlaku a čekat na jiné spoje. No dobře, asi to není účel.
Ovšem dokonce to nevypadá, že by mohli zajít na WC nebo do nějakého bistra, natož do restaurace, jak je jistě normální ve větších terminálech. Vidím tam jen nějaké pokladny či informace. Takže mi uniká smyslusplnost tohoto řešení.
https://www.youtube.com/watch?v=Ou2efUpN8o8
https://www.youtube.com/watch?v=vdEbOoM7OJs
Ano, Itálie je myslím dobý případ, staví tam kde je poptávka, jsou stanice v centru i v „Nehvizdech“ (v případě toho Říma některé low-cost spoje jezdí jen z „Nehvizd“). Ale co se týče samotné stavby, mají Italové nepříliš překvapivě problém s tím uhlídat náklady, a to včetně nádraží v polích – např. Napoli Afragola za 61 mil eur nebo Reggio Emilia AV za 79 mil. eur. Uvidíme, jestli SŽ zvládne udržet těch 780 mil. Kč (tj. 30 mil. eur).
Hezké vysvětlení. Je to vlastně takový Český Brod na 1.koridoru. A že nikoho za celé ty desítky let nenapadlo udělat tam parkoviště a zastavit aspoň nejpodřadnější rychlík.
V Českém Brodě je nesmysl zastavovat s jakýmkoliv rychlíkem – protože mezi Prahou a Českým Brodem by takový rychlík byl nesmyslně plný a jeho kapacita by na tento krátký úsek musela být dimenzována.
Kdežto mezi Prahou a Nehvizdama bude prázdňoučký.
Podle logiky Nehvizd by se přece v Brodě sjížděl celý Středočeský kraj, aby zamířil do Olomouce, Ostravy a Brna.
(a za mě konec, už jsem to tu kontaminoval příliš)
Jó, postavte to. Až se pak někdo zamyslí, jaký je přínos takovéhoto nápadu, tak se to dá v pohodě projíždět.
Jako aby Lojzové ze satelitů u Prahy mohli zaparkovat na P+R a jet do Prahy VRTkou?
Skoro. Buď zaparkovat, nebo se nechat někým hodit na vlak / dojet busem) A ne do Prahy, ale do Brna, do HK a dál za ně.
K čenu je VRT to Hradce? Bude to pokračovat dál na Wroclaw?
Ano, jednou.
Ne, skončí to obřím terminálem Adršpach, jak si tu někteří vysnívají. 🙂
Radši terminál Rozkoš. A dodělat až tam labskou vodní cestu! (berte s humorem)
Propojit VRT a DOL? Skvělý nápad. Při výlukách sednout na parníček. To bude paráda!
Tak si říkám,jestli se toho dočkám aspon v roce 2030 🙂
jestli to máte podle islámského kalendáře, tak ano…
Já už taky úplně vidím, jak zvedám víko své cínové rakve, odsouvám náhrobní desku, vylézám z hrobky oprašujíce si žaket a jdu se svézt…
Haha,spis 780 miliard…to se zas nekdo nazere
Pěkná stanice pro Pendolino. Z Prahy tam pojede tramvaj nebo trolejbus?
Z Prahy tam pojede ten vlak. Jinak jen auta, auta, auta.
A v tom vlaku pár studentů nebo důchodců 😁
Ten „bronzový“ návrh je možná vytvořen s tím, že se to nebude nikdy realizovat? Ty stojany na kola (obr.6 a 8) jsou sice krásné, ale poněkud nepoužitelné (tedy pokud se člověk chce vrátit a jet domů zpět na kole).
Očekávám, že u nich by bylo zavrtáno ocelové oko pro zamknutí kole, alespoň na některých místech jsem to viděl.
Ale jinak mi to připadne zbytečně drahý.
Přínos pro ekologii?? Zaasfaltovane plochy, nové silnice, další zbytečná mobilita lidi…
Co si prosím mám představit pod pojmem zbytečná mobilita lidí ?
Ze mas sedet doma na zadku a netrajdat nekde po vejletech. A pracovat budes celej zivot jen v nejblizsi fabrice nebo jzd. Ne aby te napadlo si vybirat lepsi praci nekde dal, do ktery bys musel dojizdet.
Nez se to postavi, bude sedet pulka lidi doma na zadku na zarucenem prijmu a o listku na VTR si budou moci leda nechat zdat 🙂
„A pracovat budes celej zivot jen v nejblizsi fabrice nebo jzd. “
Zapomněl jste na home-office.
„Ne aby te napadlo si vybirat lepsi praci nekde dal, do ktery bys musel dojizdet.“
Buď to „někde dál“ je max. pár desítek km od bydliště. Pak má (možná) smysl dojíždět, ale pro takto krátkou vzdálenost se VRT ne úplně uplatní.
Nebo to „někde dál“ je hodně daleko od dosavadního bydliště. Pak má smysl se přestěhovat.
A nebo to nekde dal umoznuje praci z domova s tim, ze se clovek stavi v centrale treba jednou tydne. Pak to ma smysl i na tech par set km. Kdyz je dobry spojeni. A i v pripade toho pozdejsiho stehovani se tam budu muset nejdriv dostat na pohovor nebo nekolik, taky se asi nebudu stehovat s celou rodinou hned na zacatku zkusebky nebo jeste pred nastupem, atd.
„A nebo to nekde dal umoznuje praci z domova s tim, ze se clovek stavi v centrale treba jednou tydne. Pak to ma smysl i na tech par set km“ S výhradou, že tím pádem jde o cestu jen 1x týdně a ne 5x týdně (tzn. nepravidelné využití VRT-vlaků). Plus samozřejmě s výhradou, že taková cesta se (má-li být jen 1x týdně) dá zvládnout vlakem po konvenční trati či autem. (Pomíjím, že reálně to bude méně než „pár set km“). „A i v pripade toho pozdejsiho stehovani se tam budu muset nejdriv dostat na pohovor“ Opět – pro jednou autem… Číst vice »
Z pohledu vyuziti tim jednim konkretnim clovekem to tak samozrejme je, z pohledu vyuzivani radou takovych lidi neni duvod, aby se v case nerozprostreli. Jeste jsem zapomnel, ze to stehovani muze byt i opacne a firmam, ktere maji problem obsadit radu mist v centrale, se muze vyplatit udelat pobocku v mistech, kde takove pozice nenabizi soucasne stovky konkurentu. Ale na to se taky dost hodi mit tam rychle spojeni. Kvalitni spojeni muze snizit i tlak na to vubec mit centralu v hlavnim meste… Jasne, slo by to i autem nebo pomalym vlakem. V extremu by to slo i pesky se… Číst vice »
„Jeste jsem zapomnel, ze to stehovani muze byt i opacne a firmam, ktere maji problem obsadit radu mist v centrale“
Neobsadí místa v Brně, zato je obsadí v… čem? Velkém Meziříčí?
„Jasne, slo by to i autem nebo pomalym vlakem. V extremu by to slo i pesky se stanem.“
Argumentační klam – ad absurdum.
Ne, to není argument ad absurdum, to je odlehčení diskuse, který snad nikdo nemohl vzít vážně. Ad absurdum je spíš ten Velmez při taktním vynechání Jihlavy nebo Ústí.
A dal by se za „dobré spojení“ považovat expres s jízdní dobou Praha-Svinov 1h 51 minut?
Podle mě jo. Klasicky je ďábel v detailech – co by to bylo za práci, za jakej plat, jaká pracovní doba, jaká pravděpodobnost, že budu muset jezdit častěji, než se domlouváme, jak daleko od nádraží pracoviště, práce, která se dá v pohodě dělat ve vlaku cestou ano/ne, cena lístků… Ale za příznivejch ostatních okolností klidně.
Až na to, že na „vejlet“ se jezdí od devadesátých let auty, nikoli vlakem. Už vidím rodinu jak se zavazadly jede nejprv mhd někam na nádraží k VRT, pak někde přestupuje na jiný prostředek, aby došli další km pěšky k ubytovací chatě. Navíc asi tak za čtyřnásobné náklady v porovnání s cestou autem.
Zkuste to svoje auto nekdy zaparkovat o vikendu u vytizenejsiho nadrazi a pozorujte lidi. Ani vas nenutim vystupovat, chapu, ze je to pro vas bolestive. A treba i z toho auta uvidite, ze ac spousta lidi vas styl autozivota sdili, existuje i spousta dalsich, kteri to maji uplne jinak a auto pouzivaji jen tehdy, kdyz se jim to hodi…
Ono stačí se podívat na aktuální zprávy z víkendu a je zjevné, že vlakem moc lidí na lyžování nepřijíždí;)
Jasně, a na vejlet se musí vždycky na hory. Jednodenní nebo víkendové výlety do jiných měst jsou přísně zakázány (a nejen v době pandemie, bude to tak i nadále). Na víkendovou návštěvu Brna budem muset žádat o víza, do Ostravy nebo Drážďan i o výjezdní doložku a devizový příslib. Do Vídně už se budem muset prostřílet, proto za sebou VRT vlaky potáhnou kopii legiovlaku. Teda pokud budem chtít jet vlakem, autem to zázračně půjde bez jakéhokoliv papírování a vyřizování.
Ve Francii jezdí VR vlaky až do zimních středisek v Alpách. Prostě sjedou z VRTky a najedou na regioální trať, protože tolik lidí by ten regionální vlak ani nepobral a tky nemusejí přestupovat. A proč bychom se to nemohli naučit i my?
že jakýkoliv pohyb na dopravním prostředku, který Ti není výslovně povolen místně příslušnou zeleno-bolševickou (podle toho která ideologie zrovna převažuje) na základě Tvé předem podané kolkované žádosti a po pohovoru, tak jest zapovězen! takových retardů se i tady najde pár, ať už bolševického nebo zeleného původu…
A co takhle víza do SRN tvrdě podmíněná neznalostí němčiny…
A pro pořádek: Slovensko od 15.června 2019 NEEXISTUJE! 💩
Že ti lidi mohli jet 5 minut na P+R ke svému příměstu (nebo pěšky), 15 minut příměstem na Hlavní, odtud do Brna (s ušetřením 3 minut na zastavení + 3 minut na brzdění a zrychlování. Místo toho budou křižovat 40 minut po ucpaných silnicích Prahu-Východ. Tedy podle představ těch, co to vymysleli. V reálu pojede stejně většina přes Hlavní (nebo autem do Brna).
Stavět takové zastávky na VRT mi přijde kontraproduktivní. Dojezdovou dobu to zbytečně prodlouží většině, která pojede už z Prahy. A v českých podmínkách, kdy je doba jízdy VRvlaku třeba 30min bude prodloužení jízdní doby citelné.
Takové terminály by samože měly být, ale na příměstu. Tak, aby se venkovan snadno dostal do centra jinak než autem.
Nejrychlejší vrstva VRT tam zastavovat nebude. Budou tam zastavovat především rychlíky z Kolína a Hradce. 4 koleje to pojmou.
Rychlíky z Kolína mají zastavovat v Libni a nikoli v Nehvizdech…
Budou zastavovat i v Libni.
Mohly by zastavovat na obou. On takový přestup z Kolína na vysokorychlostní vlak v Nehvizdech je praktičtější než na hl.n.
Takové terminály v polích by naopak neměly být. Buď to má navazovat na nějaký zdroj/cíl cest a tamtéž i na další trasy, nebo nic. Zbytečné přestupy, zbytečná spotřeba. Příměstská doprava pro vytížení kolejí budiž, ale nejlépe přímými spoji. Napojení od Čelákovic, Českého Brodu po kolejích, ne terminál duchů dostupný pouze autem…
Jenže když se ti venkovani svými auty nacpou do těch Čelakovic, Brodů a Nymburků, tak je ucpou. Proto by měl být v oblasti nějaký takový terminál (rozuměj zastávka s parkovištěm a třeba občanskou vybaveností), kde ti autisti nebudou zavazet.
Městečkáři samože pojedou ze zdroje/cíle své cesty rovnou – nepotřebují používat auto…
Nehvizdy na tom budou podobně jako Kúty, z vesnice přímo do půlky Evropy.
Spíše z dálnice. Z vesnice na to pole ještě daleko.
Nez dojedu autem z Prahy do Nehvizd, nez zaparkuju, nez prijede vlak, tak jsem autem v Hradci.
Dobře. A z Čelákovic nebo Říčan?
Ja nevim kolik lidi jezdi z Celakovic nebo Rican do Hradce. Ale tipuju, ze z Prahy to bude vic.
A proč nepojedete přímo z Prahy? Tenhle terminál je určený pro široké okolí (nejen) středních Čech, ne primárně pro Pražáky.
Beru zpet. Myslel jsem ze to bude nejaky centralni bod i pro Prahu. Omlouvam se.
jenže pokud trate ze stř cech nebudou zausteny do tohoto nadrazi tak je pro siroke okoli nepouzitelne . vsichni totiz skonci v praze hl n nebo mas n. zde bude jen spousta aut.ano , ve francii to je takto , ovsem tamni mesta jsou vetsi a doba jizdy tgv mezi jednotlivymi zastavkami je mnohem delsi nez v cr. tam uz 20 min dojezdu do centra os nehraje tak velkou roli. zde to bude znamenat prodlouzeni cesty min o 1/3. proc si nevzit priklad v podobne velkych zemich jako je cr? zeleznice v čr ma proti autum mimo jine vyhodu v… Číst vice »
Hlavně ve Francii jedou mnohem víc na autech a stávkují za levný benzín, protože jinak se nehnou. To u nás zatím naštěstí není, ale obávám se, že podoba této VRT tomu trochu napomůže.
Tak jeďte z hlavního nádraží.
Pojedu z Turnova na hlavní nádraží, přestoupím na Nehvizdy, a pak přestoupím na Vídeň? To bude neskutečné zrychlení :)))
Ne, dojedete na hlavak, prestoupite rovnou na Viden. A v tom vlaku na Viden holt minutu pockate v Nehvizdech, nez si nastoupi prestupujici z Hradce. Pripadne prijedete z Turnova rovnou do Nehvizd a prestoupite na Viden tam, abyste nemusel zajizdet na hlavak a zas se vymotavat z Prahy.
To z toho Hradce nemůžou přestoupit někde východněji, že se kvůli tomu dělá stanice v polích za Prahou? Z Turnova do Nehvizd asi leda autem…
To by samozřejmě mohl (záleží, jak ty tratě pojedou dlouho v souběhu). Ale umístění takové zastávky dál od města má taky svoje nevýhody. Nepředpokládám, že by ty vlaky jezdily po Praze plnou rychlostí, což mluví pro umístění té zastávky do těsné blízkosti města. Taky čím blíž, tím logičtější může být vesměs napojení PID autobusy a tím využívanější P+R parkoviště, pokud tam pojede i něco jako příměstský vlak do Prahy. Taky možnost využití z D10 od MB (a kdyby se náhodou povedlo napojit MB i použitelně vlakem) bude posun dál na východ spíš snižovat. Celkově vidím argumenty jak pro posunutí co… Číst vice »
Jó, minutu. Ty seš dobrej. Vlak, co bude mít u Počernic 300 zabrzdí, naloží lidi a na 300 se rozjede za minutu, viď. Pak se ještě zjistí, že na 300 se tedy mezi Prahou a Nehvizdy rozjíždět nebude, jen tak na 160, protože se to energeticky už nevyplatí přímo brutálně. Stejná blbost jako cesta přes Jihlavu a zastavování v ní.
Jasně, že nebude, nepočítám, že by těch 300 směl jet už přes Prahu, takovej optimista fakt nejsem.
Spíš počítám, že i ty případný expresy z centra, který na Nehvizdech stavět nebudou, se na těch 300 rozjedou až někde u nich…
Koro plánuje cestu z Prahy do HK, samozřejmě že si pak každý bude jezdit podle svých potřeb. A proč na tu Vídeň nepřestoupite na hlavním nádraží?
Protože mi unikl smysl těch Nehvizd. Ty jsou jen pro přestup od Hradce Králové na Brno a případně Vídeň nebo Budapešť?
Plus na přestup na obě ty VRT trati ze středočeské PID nebo aut.
Pravda, líbilo by se mi, kdyby tam dokázali dostat i nějaké příměstské vlaky, což nevím, jestli plánují.
Smysl Nehvizd? Ty jsou jen na tunel – rozkradení státních peněz přes SŽ a Sudop nebo přes koho. A nedej Bože snad ne i prostřednictvím opravdové výstavby. Čím víc o tom přemýšlím, tím víc jsem z té kolosální kraviny zděšený. Kam se hrabe kličkování metra do Letňan. Pár gaunerů si nahrabe prachy a bude si dál vozit zadky v autě a 3 další generace cestujících to pak bude otravovat a budou tím trpět. V tomhle případě zbytečnou 8-minutovou degradací spojení do Brna, kde se jinak (prý) spekuluje s každou minutou, aby se to vešlo do hodiny. O ekonomických nákladech (nejen)… Číst vice »
Tak to se ozente…