Obrazem: Správa železnic odhalila podobu nového nádraží v Hranicích

Vítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller Architektur

Nové nádraží se má stát hlavním přestupem pro dálkovou, regionální i individuální dopravu.

Švýcarsko-české konsorcium Nemec Taller Architektur se stalo vítězem architektonicko-urbanistické soutěže na novou budovu nádraží Hranice na Moravě. Nové nádraží se má stát po vybudování vysokorychlostní trati klíčovým přestupním bodem pro dálkovou, příměstskou i individuální dopravu.

Konsorcium tvoří architekt Lukáš Taller a projektant dopravních staveb Miroslav Vondřich. „Jejich projekt zaujal porotu elegantním designem a schopností přizpůsobit se budoucím dopravním potřebám města. Bude sloužit jak současné konvenční železnici, tak vysokorychlostním vlakům,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na podobu nového nádraží v Hranicích na Moravě

Současné nádraží se nachází uprostřed kolejiště, což komplikuje jeho rozšíření a modernizaci. Nová budova se proto postaví na jiném místě v rámci stávajícího areálu, aby mohla vyhovět požadavkům na delší nástupiště i bezpečnější přechody pro cestující.

Správa železnic ve svém návrhu řešení vysokorychlostní trati počítá s budováním sjezdů z vysokorychlostní tratě. Projekt terminálu bude koordinován s úsekem VRT Moravská brána I, který je plánován z Hranic do Brodku u Přerova. Původně se tento úsek chystal jen do Prosenic, nakonec došlo k prodloužení do Brodku. Odhadované náklady na nový terminál jsou 680 milionů korun.

Soutěž byla vyhlášena jako anonymní a jednofázová. V porotě byli zástupci města a Správy železnic a nezávislí architekti. Na odměny pro nejlepší návrhy je vyčleněno 3,5 milionu korun, vítěz získá 1,2 milionu korun.

4 rychlovlaky za hodinu

„Napojení Hranic na vysokorychlostní trať výrazně usnadní dojíždění nejen za prací. Cesta z Hranic do Ostravy se zkrátí na půl hodiny, do Olomouce potrvá 20 minut a v Brně bude vlak za hodinu. Očekáváme, že snadná dostupnost těchto měst přinese nové impulsy pro rozvoj Hranic i celého regionu,“ říká náměstek generálního ředitele Správy železnic Mojmír Nejezchleb.

Správa železnic očekává podle přepravního modelu, že v roce 2050 bude nádraží v Hranicích odbavovat 9 800 cestujících ve všední den a 7 800 o víkendu. Hned po otevření vysokorychlostní trati by měly na nádraží zastavovat čtyři vysokorychlostní vlaky za hodinu.

Vítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller Architektur

Všech jedenáct soutěžních návrhů si zájemci mohou prohlédnout v rámci výstavy v Synagoze v Janáčkově ulici 728. Přístupná bude od 26. července do 21. září 2024, a to každé úterý, pátek a sobotu vždy od 10 do 17 hodin.

Památkově chráněné Hranické viadukty mají být součástí vysokorychlostní trati, chybí ještě jeden průzkum

Tagy Hranice na Moravě Nemec Taller Architektur Správa železnic
19 komentářů