Obrazem: Správa železnic odhalila podobu nového nádraží v Hranicích
Nové nádraží se má stát hlavním přestupem pro dálkovou, regionální i individuální dopravu.
Švýcarsko-české konsorcium Nemec Taller Architektur se stalo vítězem architektonicko-urbanistické soutěže na novou budovu nádraží Hranice na Moravě. Nové nádraží se má stát po vybudování vysokorychlostní trati klíčovým přestupním bodem pro dálkovou, příměstskou i individuální dopravu.
Konsorcium tvoří architekt Lukáš Taller a projektant dopravních staveb Miroslav Vondřich. „Jejich projekt zaujal porotu elegantním designem a schopností přizpůsobit se budoucím dopravním potřebám města. Bude sloužit jak současné konvenční železnici, tak vysokorychlostním vlakům,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na podobu nového nádraží v Hranicích na Moravě
Současné nádraží se nachází uprostřed kolejiště, což komplikuje jeho rozšíření a modernizaci. Nová budova se proto postaví na jiném místě v rámci stávajícího areálu, aby mohla vyhovět požadavkům na delší nástupiště i bezpečnější přechody pro cestující.
Správa železnic ve svém návrhu řešení vysokorychlostní trati počítá s budováním sjezdů z vysokorychlostní tratě. Projekt terminálu bude koordinován s úsekem VRT Moravská brána I, který je plánován z Hranic do Brodku u Přerova. Původně se tento úsek chystal jen do Prosenic, nakonec došlo k prodloužení do Brodku. Odhadované náklady na nový terminál jsou 680 milionů korun.
Soutěž byla vyhlášena jako anonymní a jednofázová. V porotě byli zástupci města a Správy železnic a nezávislí architekti. Na odměny pro nejlepší návrhy je vyčleněno 3,5 milionu korun, vítěz získá 1,2 milionu korun.
4 rychlovlaky za hodinu
„Napojení Hranic na vysokorychlostní trať výrazně usnadní dojíždění nejen za prací. Cesta z Hranic do Ostravy se zkrátí na půl hodiny, do Olomouce potrvá 20 minut a v Brně bude vlak za hodinu. Očekáváme, že snadná dostupnost těchto měst přinese nové impulsy pro rozvoj Hranic i celého regionu,“ říká náměstek generálního ředitele Správy železnic Mojmír Nejezchleb.
Správa železnic očekává podle přepravního modelu, že v roce 2050 bude nádraží v Hranicích odbavovat 9 800 cestujících ve všední den a 7 800 o víkendu. Hned po otevření vysokorychlostní trati by měly na nádraží zastavovat čtyři vysokorychlostní vlaky za hodinu.
Všech jedenáct soutěžních návrhů si zájemci mohou prohlédnout v rámci výstavy v Synagoze v Janáčkově ulici 728. Přístupná bude od 26. července do 21. září 2024, a to každé úterý, pátek a sobotu vždy od 10 do 17 hodin.