Obrazem: Správa železnic odhalila podobu nového nádraží v Hranicích
Vítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller Architektur
Nové nádraží se má stát hlavním přestupem pro dálkovou, regionální i individuální dopravu.
Nadrazi v Hranicich je klasika. Ma veskerou infrastrukturu – bezvadny lavice s drzaky na zavazadla, v cekarne otocne valce s jizdnimi rady, 2 bezva podchody (hlavne ten s vytahem je uzasny). Ma kouzelnou atmosferu, vubec neni nutne to zbourat, jez sprava zeleznic opet potrebuje zbytecne vyhodit mraky verejnych penez. Nekdo se na tom poradne nahrabe.
Jako ironie hezké…taky se samozřejmě na tom někdo napakuje jak je u nás zvykem o tom žádná, tak to bylo je a bude…
Co z toho co jste napsal myslíte vážně co je ironie?
Když jsem četl o konceptu VRT v ČR – kombinace mezinárodních SPR a národních EX, byl jsem příjemně překvapen. Naopak za obrovský nesmysl a nerozum považuji postoj SŽ k žel. uzlu Hranice, kde SŽ extrémně KLAME cílového zákazníka (cestující), protože třeba R28, který vydává za „jeden ze čtyř VR vlaků“, které terminál Hranice obslouží, žádným VR vlakem NENÍ (oficiálně sice RYCHLÍK pro 230km/h, avšak pohledem na link. vedení zjistíme, že jede po konvenčních tratích, tzn. max 160km/h!!!). CO JE ŠOKUJÍCÍ?!! To, že právě Hranice zavedením VRT ztratí „rychlá spojení“ s okolními „metropolemi“, pojede se déle! Dnes Ex Hranice-OV Svinov (IC… Číst vice »
Jestli vycházíte z plánu vedení dálkových spojů v roce 2050, tak to se změní.
Tak jestli o nějakém stavu se 4 VR-vlaky přes Hranice píšou už teď, tak se zjevně už změnilo.
Pak bych ale rád viděl tu podobu toho linkového vedení.
Přičemž je pro mě celkově zajímavé, že během pár let by šlo už přinejmenším o třetí (?) podobu „cílového stavu“.
Jak říkám už u jiného příspěvku oni totiž ty 4 páry VRT vlaků co mají obsloužit HnM berou tak, že se to týká nynější linky (Ex2), která VRT využije od Olomouce a právě sjede sjezdem do HnM a (opačně). Pokud jste pozorně četl tak ty VR vlaky co obsluží Hranice budou pokračovat a obslouží dále VM, Vsetín a Slovensko. ( pokud se počítá s Vmax 230 u jednotky ála railjet comfortjet….tak tohle je už vysokorochlostní vlak v tomto mají pravdu). A potom REXy co pojedou od Vsetína, VM úvratí v HnM a najedou nájezdem na VRT do Ostravy taktéž Vmax… Číst vice »
Z Hranic směr Slovensko ale pojede Ex2, která po VRT pojede jen malý kousek – od Brodku k Hranicím.
Tzn. ne do Brna. A ne (přinejmenším výhledově vzato) nejrychlejší cestou do Prahy.
No ano však také to tak berou a prezentují, malý kousek po VRT a nazvou to VR vlakem. Jaký jiný VR vlak by obsloužil Valašsko? Žádný jiný tam není….
Jakkoli to vypadá hezky na mapě, mnohému dojde, že pokud Ex2 (nově linka Žilina-VS-Olomouc-PH-Plzeň-Cheb) nebude vedena přes Brno a po VRT, tak bude mnohem pomalejší (tipuji tak o 1h) než linka Ex1, tedy linka, která jede po delší trase. V té době už bude také hotová D35 i pokročile D49. Rozumím tomu, že je třeba obsloužit a uspokojit Olomouc expresní vrstvou, ale lépe by bylo kromě R18 která má vést z Ostravy, nakreslit z Prahy přes Olomouc linku na jih Moravy, tedy buď do Zlína, nebo Břeclavi (tak jak je to nově v plánu MD). Nebo jako okružní linka –… Číst vice »
Přes Brno by to nebylo o tolik rychlejší, pokud by byla VRT Praha – Pardubice + pokud/dokud naopak nebude VRT Brno – Brodek u Přerova.
A jinak – právě i proto bych považoval za logické, aby – „když už přes Brno“ – pokračovala na Slovensko zlínská linka (zatímco ukončení VR-spoje ve Zlíně, natož v pouhém 2h taktu, je takové… nic moc neřešící).
Myslel jsem to tak, že do Zlína má jezdit Ex22 přes Brno co 2h (v prokladu se zajížděním po Vláře do Luhačovic), linka přes Olomouc (náhrada za R18) by mohla jezdit v prokladu (do Zlína nebo do Břeclavi, byť obsluha měst na trase směr Břeclav bude na nadále Ex4 a R13).
Mmch. ten „proklad“ je celkový nesmysl: to ke zlínskému spoji bude od U. Brodu/UH jezdit přímý přípoj do Otrokovic? Nebo – ?
2h „takt“ není nic použitelného. Zrovna tam by se o to víc hodilo rozpojování/spojování v Otrokovicích a mít 1h takt do Zlína** a zároveň Luhačovic.
** v mantinelech (IMHO těžce nelogického, v kontextu výstavby tolika km nových tratí) stavu „z Vizovic dál žádná nová trať směr Valašská Polanka“.
Co vím je, že stávající krajští radní navrhovali hodinový takt do Zlína, s tím, že k E22 by od Vláry jezdil Sp vlak do Otrokovic. Rozpojování jednotek v OT dává smysl, na druhou stranu mít Sp Bylnice-Otrokovice co 2hodiny také dobrá varianta.
Ze současného Konceptu linkového vedení vyplývá, že investice do VRT Hranice přinese pravý opak očekávaného, tj. zpomalení dopravy! Chtěl bych proto vyzvat SŽ k nápravě, aby VRT přineslo užitek opravdu všem (většině) občanů ČR a došlo skutečně ke zkrácení cest. časů. Zásadní a důležité je vrátit EXPRESY Ex1 a Ex4 do terminálu Hranice. Vždyť HRA patří mezi nejvýznamnější žel. uzly v zemi, na VRT se zde má prokazatelně napojovat více než půl milionu obyv. ČR! HRA leží „na křižovatce“ tratí TEN-T … koridor II, III a trať 280 (zajímavost: spojení Olomouc-Žilina (SK) je dnes nejrychlejší právě přes 280 = tj.… Číst vice »
Souhlas. V podstatě jediné, co se tímto navrženým konceptem řeší (a mělo dávno být), je „obnovení tradičního přestupu“ v HnM z Valach na Brno (Ex2 a R8). Problém není jen to, že se má přestupovat na vlak kategorie R, ale také, že R 28 jede jen do Brna (Znojma), ale už ne směr Praha po VRT. V praxi to pak vygeneruje nežádoucí přestup navíc. Aby to dávalo celé smysl, je třeba, aby že Ex1 v HnM zastavovala a bylo možné přestoupit na Ex2, Ex4 a R8.
Děláte, jako změna jízdního řádu v příštích 25 letech byla nemožná.
Máte samozřejmě pravdu. A myslím si, že politicky a celkově to dopadne tak, že zde budou zastavovat Ex1, Ex2, Ex4, možná i Ex11.
Hranice znám velmi dobře, pocházím z Nového Jičína.
Max. 200 (přinejmenším Brno – Přerov) km/h. Ale jinak souhlas.
No a tak jako tak, VRT od Brna k Brodku u Přerova je až „výhledová“, tzn. „dočasně“ budou po té 200km/h-ové trati jezdit i bezzastávkové (nebo do té doby budou moci zastavovat aspoň v Přerově?) vlaky mezi Brnem a Ostravou (pokud se na ni všechny vejdou, resp. neměly by, protože právě kapacita je zmiňována jako důvod výstavby té souběžné VRTkové dvoukolejky).
VELMI souhlasím – bydlím nedaleko Hranic a jako bývalý zaměstnanec ČSD a ČD problematiku sleduji. Primárně bylo navrženo že VRT povede mimo Hranice a že v Hranicích budou moci najíždět na VRT jen obyčejné rychlíky s r. 230km/h. .. a teď je najednou všechno jinak ???!! …. rychlovlaky budou zastavovat v Hranicích … to je ovšem nedosáhnou projektované rychlosti 320 km/hod. … a jízdní doby budou skutečně delší …….. :-((((
To co bylo primárně navrženo, to platí.
Na druhou stranu rychlík s rychlostí 230 už moc obyčejný není. 🙂
Architektonicky a koncepcne za me fajn. Na kolejisti by to ale chtelo jeste zapracovat. Zejmena chybi predjizdne na koridorovem smeru, hlavne do Prerova, kde se jinam nez na 2.SK musi krizit protismer (a pri ceste blize baraku i valasska trat). Nejlepe jeste jeden ostrov a koleje 1+2 posunout o osu dale od budovy. Ve valasske skupine by to chtelo predjizdne koleje mezi hlavnimi, aby se daly vyuzivat univerzalne pro obraty regionalky i uvrat Ostrava – VS a zpet.
fuj to je hnusné.
Tak se do toho zrcadla už nekoukejte! Víte, co Vám řekl doktor.
Do Brna za hodinu? I se zastavením v Přerově, Kojetíně a Vyškově + při jízdě po „staré“ trati s v(max) 200 km/h? Viz linka R28 https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb P. S. Linky R18 a R28 neberu v kontextu Hranic jako „vysokorychlostní“, když od Přerova i od Ostravy pojedou po konvenční trati? P. S. č. 2. Kolik tam bude parkovacích míst, když si vezmu, že půjde o „VRT-stanici pro velmi široký region“ vč. celého okresu Nový Jičín + kdy v obdobné situaci u Jihlavy se kvůli tomu (tedy výhledovým tisícům parkovacích míst + coby „VRTková stanice pro široký region“) plánuje samostatná stanice přímo na… Číst vice »
** Krom Přerova, Kojetína a Vyškova i (nově, na rozdíl od nynějšího stavu!) v Nezamyslicích.
A na konci prvního „P. S.“ měla být tečka a ne otazník
P. S. č. 3: celkově je v rozporu s ideou vysokorychlostního spojení, vést vlaky z Brna na severní Slovensko přes Hranice a ne přes Zlín a odtud rovnou (po nové trati, i tak v kontextu délky všech plánovaných VRTek o zanedbatelné délce směr Horní Lideč a odtud dále na Púchov.
Ví ti architekti sílu busove dopravy?? Protože to autobusové nádraží je málo kapacitní už teď
Vzhledem k tomu, že to dříve než za 50 let jistojistě stát nebude, tak je síla busové dopravy v roce 2075 záhadou a kdoví, zda vůbec autobusy v té době ještě vůbec budou existovat.
Škoda, že se nepočítá aspoň s https://mapy.cz/s/fesoromube, když už to s velkou přeložkou vypadá tak že moc nevypadá.
Takhle vedla prvotní trať na Valachy…blbnete, vždyť jaký by to byl ostrý oblouk, ostřejší než nynější….a přeložka? Na to nebudou prachy, dva tunely a v době kdy má železnice převzít potenciál, tak by došlo na zrušení min. 4 zastávek na trase….
Ve stopě původní železnce má být nějaký obchvat Hranic.
Jinak takhle zapojit kolej od Vsetína (a zrušit nové zapojení), tak by vás nákladní doprava poslala do míst, kde záda ztrácejí slušný název (kratké až žádné koleje pro ně), všichni by vás tam poslali kvůli pomalé rychlosti.
Za mě spíše prostá obnova.Pokud nechci již vrážet do opravy starého postavím nové, viz.Vsetín.Jen nevím kde všichni ti vizionáři berou ty tisíce zájemců navíc o cestování.
Nesahejte na to staré, poctivé nádraží!
Dílo našich předků, aby se nemuseli obracet v hrobě.
Betonová lobby ale řádí.
Máte pravdu pane Jiří.
Staré socialistické nádraží, chtěl jste říct….. Vše nastaveno pro ajzmboňáky, na cestující se zvysoka se*e… Výtah na konci nástupiště, o kterém 90% lidí neví, a když ho zkusíte, je to na šavli. Jak výtah tak podchod.
Jinak si o bezbariérovém přístupu k vlakům můžete nechat zdát. Kolo? Kočárek? Velký kufr? vozíčkář? S těmi všemi se za socíku nepočítalo, resp. se na ně kašlalo…
A tohle tady opěvujete????
Že o něm neví, není problém nádraží, ale jejich. Na co se chodilo do školy? Pořád někoho vodit za ručičku.
Oceňuji umístění vstupu na úrovni podchodu. Cestující si tak cestou k vlaku ušetří jedno schodiště z haly dolů do podchodu.
Autobusový terminál přímo před vchodem, ok. Ale aby to fungovalo, musí autobusy kolem toho ostrova jezdit ve směru hodinových ručiček, tj. pravou stranou s dveřmi otočené k zastřešení zastávek. Tedy opačně než je na obrázku. Jo, vím, na výjezdu se budou křížit s těmi přijíždějícími, ale zase jich tam nejezdí souvislá kolona.
Pod parkovištěm jsou další dvě patra parkování? V tom případě není vidět příjezd do těch pater.
Nádraží znám velice dobre a tohle vypadá přímo fantasticky. Držím palec pro takovou proměnu.
Zbytečný článek, vyhozené peníze za přípravu. Peníze úředníkům jdou, do roku 2050 nereálné. Za 20 let mohou chystat nové projekty. Že to nevyšlo, za to my nemůžeme.
VRT Prosenice – Hranice má být jeden z prvních postavený a aby vlaky mohli pokračovat dál na Ostravu, tak je třeba postavit i sjezd do Hranic a k tomu by bylo vhodné i ty Hranice přímo.
Má být 🤣
Vzhledem k přetíženému úseku Přerov – Hranice – (Ostrava) je to priorita. Nechápu smajlíka?
SŽ není schopná v Hranicích udržet ve standarsním stavu ani viadukty, to nádraží dopadne nejspíš podobně…
Tomu cihelnému se propadá podloží pod pilířem, asi zemina tam dole.
Provede se dodatečná injektáž betonu pod pilíře. Možná mikropilotáž. A most bude v cajku. Díky bohu za to, že je chráněný. Díky tomu musí projít maximálně citlivou rekonstrukcí jako Negrelliho viadukt, namísto kladivkého SŽ řešení v podobě demolice a stavby standardizované mostní betonové ohavnosti.
Viadukty, kde se jezdí, jsou udržovány v provozním stavu. Nebo na nich jsou pomalé?
Přes ten betonový dvojkolejný co po něm vede koridor tam se jezdí normálně, ten se spravoval při koridorizaci 1999. A ten kamenný co po něm vede Drahotušská spojka tam se jezdí klasicky kolem 50ky. No a ten první nejstarší cihlový tam není kolej.
A teď se opraví zbylé dva na nějakou normální rychlost, očekávám maximum něco mezi 120 a 160 km/h. A jak píše J. Kocourek, tak asi jednoduché to nebude, když se propadají pilíře (podloží).
Vypadá to dobře. Teď jenom doufat, že se toho člověk narozený v roce 1985 i dožije.
Docela bych se vsadil, že ano (podle věku dožití)
Zapomeň (podle dosavadních rychlostech výstavby – sportovní hala Praha – státní zakázka)
Nech toho. Ja to taky chci videt.
Spíše 1958 ne?
Dívám se na tu vizualizaci a nějak zmizela pila, co je za nádražím. Jinak vpohodě, totiž proměna k nepoznání a k lepšímu.
Tohle by měl být cca stejný pohled: https://mapy.cz/s/nuzamozuhu
No pokud tedy zmizí pila Kotrla, tak bych tam spíš protáhl a přistavěl pár dalších kolejí navíc pro potřeby nákladních vlaků…už dnes je ta kapacita v Hranicích n. M. tristní. Víceméně uspořádání kolejiště je téměř tozožné s dnešním. Akorát vznikne plus jedna nastupní hrana u 1. násupiště navíc.
Perfektní. Vypadá to moc hezky a Hranice to velmi potřebují. Už dneska je to přestupní uzel pro širší okolí (pocházím z Nové Jičína a pravidelně jezdím vlakem do Hranic odkud odjíždím autem, protože vlak přes Suchdol je, pokud jedete z Prahy, za trest). Co mne zaujalo je zvýšení počtu nástupištních hran, protože Hranice to potřebují. Jestli vidím dobře, tak plánují u parkoviště malé nástupiště (asi pro regionální dopravu…..) Ve zprávě píšou, že 4 vysokorychlostní vlaky za hodinu budou v Hranicích zastavovat, ale aby to nedopadlo tak, že krom Sprinterů bude v Hranicích zastavovat vše, podobně jako dneska, kdy krom SC/IC… Číst vice »
No vzhledem k linkovému vedení spojů k roku 2050 lze předpokládat že uzel HnM ztrácí mezinárodní význam, totiž to co má jet po VRT direkt Ostrava-Brno-Praha vůbec neobsluhuje HnM. Stejné i s linkou Ex4 což je nejvýznamější mezinárodní linka Polsko-Rakousko-Maďarsko která taktéž bez vyjímky míjí HnM. Noční vlaky tak ty jsou už zapovězeny i dnes obsloužit HnM. No doufejme že se něco mezinárodního přímého a hodně rychlého i na Prahu zastaví v tomto VRT uzlu Hranice na Moravě.
To je pouze plán to linkové vedení, to se 100% může/bude měnit. Ať linka Ex1 nebo Ex4, určitě všechny budou
v Hranicích zastavovat. To, že to takto nachystalo MD, to bych nebral moc vážně, to je pouze nástřel.
No jen aby, musí se z toho samozřenmě vložit i město a taky něco z toho vytěžit kdyžuž bude takvý uzel HnM, jinak jim jde pěkně mazat med kolem huby…4 vysokorychlostní vlaky za hodinu, no jo když jde jen o ty viz Ex2 pár Praha-Pardubice-Olomouc po VRT HnM-Valachy-Slovensko…a pár REXů Vsetín-HnM- úvrať na VRT-Ova….sumasumárum 4 za hodinu po VRT to je pravds….zbytek po konvenčce osobáky nějaký rychlík a dál??? Nic….všechno prosviští mimo až na Přerov, Olomouc, takže nutné přestupy v Přerově nebo Olomouci nebo REXy návoz do Svinova na nějaké rychlé direkty do Prahy…takže svým způsobem pouze vnitro…a to je… Číst vice »
Naprosto Vám rozumím a samozřejmě současný návrh pro rok 2050 je špatný.
Současný návrh by byl zhoršení pro celé Hranice.
Dneska je linka Ex1 komerční linkou a například si neumím představit, že České dráhy zruší zastavení v Hranicích.
Za mne tam budou zastavovat ještě Ex1 a Ex4 (je otázka, zda to bude linka Ex4 směr Brno a ne pouze linka směr Otrokovice….)
Důležité bude, jak se do to vloží kraje, které do toho asi zatím moc nezasahovaly. Pro MS je důležitý přestup z R od Studénky a Suchdola na rychlý vlak směr Praha a Brno, Olomouc je i dnes dobře dostupný, což platí pro Valachy a SK. Důležitý přestup z Valach je mimo Brna a Prahy i na jižní Moravu, což se tady jaksi pominulo, viz Ex4 mimo uzel.
Přestup z R od Studénky/Suchdola = z Nového Jičína/Štramberku/Kopřivnice/Příbora/Oder atd. se DVĚMA přestupy během krátké doby = velmi nevhodné.
Výrazné číslování nástupišť v době kdy se přechází na číslo koleje?
To v tomto stádium fakt není neřešitelný problém.
Proc cislo koleje, kdyz lze pouzit cip do hlavy? 😀
Tak doufejme, že se promítne v té době v jízdním řadu automaticky už ke každému vlaku dané nástupiště/kolej ze které pojede jako je tomu na západě…v Rakousku, Německu, Švýcarsku atd….
Není to vyjádření o časech nějaké zvláštní? Už dnes jede vlak po staré trati z Hranic na Svinov 25 minut, na hlavní nádraží pak 33 minut. Jestli po vybudování nového úseku na 300 km/h bude cestovní doba stejná, ba snad ještě delší, tak to nějak nevychází…
Asi překlep HnM-Svinov by mělo být kolem 15-18 minut po VRT.
By mělo. Takže třeba jo.
Taky si říkám, co je to za cestovní dobu… Týpek se asi dost sekl a vůbec neví – doufám…
Nadrazi Hranice n. Morave vypada stale jeste naprosto stejne, jako kdyz jsem v roce 2005 zacal jezdit na vysokou skolu do Ostravy??!
To je snad vtip ne? Vzdyt uz tehdy to bylo silene..
Souhlas. Musel jsem se podívat na Panoramu, jestli si ho nepletu. A nepletu. Na pohled z venku hnus s luxferama, stejný jako mi vyskočil v paměti z návštěvy někdy v devadesátkách
Není to vtip. Jen v podchodu je nová podlaha, místo mechanického pragotronu je dot.led a přejzdy pro poštovní vozíky jsou zrušené. Mezi novoty patří ještě Relay, prodejna RegioJetu, nové lavice v čekárně ČD a LCD s odjezdy autobusů.
Teď nedávno se tam zastavil čas i na nádražních hodinách. Tak nevím…
Ta nádražka uvnitř ale docela ušla (sortiment).
Nejvíc opruz jsou ty schody z podchodů do haly….
V porovnáním s novými nádražními budovami, které vznikly bez soutěže (Královo Pole, Mladá Boleslav) se tento výsledek zdá být o parník jinde.
Příkladů přínosnosti architektonických soutěží na železnici přibývá, tak doufám, že už žádná nová nádražní budova Správy železnic bez architektonické soutěže nevznikne.
Brno Královo-Pole: všude se říkalo, že stará budova je velká a energeticky náročná, a že se tam nikdy moc lidí nezdržuje, proto ji zbouráme, a postavíme tam stejně velkou, ale skleněnou budovu.
Nová nádražní budova v Krpoli bude sice taky dvoupatrová, ale o poznání menší. Navíc druhé patro bude využito, což se o stávajícím (a již zbourané) nádražní budově říci nedalo.
Bude o 1/3 kratší, se podívejte, kde je podchod.
Vypadá to pěkně. Hranice si rozhodně zaslouží něco nového a moderního.
Načež budeme hořekovat, že SŽ utrácí za přestavby budov namísto zlepšování tratí. 🙂 No jestli to bylo z funkčního hlediska nutné a nestačila oprava s případnou adaptací…
Nestačila, nová budova bude tady někde: https://mapy.cz/s/fekogolono
A bude to konečně blízko od vlaku na autobus.
Hlavní budova vč. přístupu do podchodu by měla být za budovou současného autobusového nádraží – vlevo od současného podchodu pro pěší: https://mapy.cz/letecka?pid=105227865&newest=1&yaw=5.838&fov=1.571&pitch=0.295&x=17.7405182&y=49.5637367&z=19&ovl=8