Obrazem: SOR představil nový kloubový autobus pro velká města
Kloubový autobus SOR NS 18 diesel. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tuzemský výrobce autobusů SOR Libchavy představil dnes v premiéře na veletrhu CzechBus nový kloubový autobus. Vůz SOR NS 18 diesel
Může mi tu někdo ozřejmit, v čem je výhoda dveří otevírajících se dovnitř autobusu? Nějakou to snad mít musí, jinak nechápu, proč by se toho výrobce tak držel…
Jo, měli by si v SORu pořídit lepšího designéra. Nemohu se ubránit dojmu, že je to až moc podobný IVECům
Řekl bych, že diesel je mrtvý. DP jsou nyní spíše nakloněny nákupům CNG nebo elektrobusů. V době, kdy německá města zakazují vjez dieselům, očekávám něco jiného.
A bude to mít tlumiče nebo jako ostatní sorky, co z vás vytřesou duši?
Vlečka je takmer rovnaká ako pri NB18. Od kĺbu dozadu sa jedná iba o kozmetické zmeny. Dúfam že zvislé nerezové tyče za kĺbom budú pevnejšie, tie totiž pri NB18 praskajú jedna za druhou. NS nie je oproti NB zasa až taký odlišný ako sa nám výrobca snaží nahovoriť. Dopredu dali široké dvere a na 1. nápravu konečne normálne kolesá. Som zvedavý kedy predstavia päťdverový NS18, možno s trošku dlhším rázvorom medzi 1. a 2. nápravou (za predpokladu že to skriňa a nápravy vydržia).
Snad první SOR, který má vnější design odpovídající době.
Zajímalo by mě, jak se bude jmenovat za 10 let další řada? NV – Nový vrak? NA – nový autobus?
Já jsem uplný laik, ale taky vám příjde ta 100% nízkopodlažnost tak dementní? Myslím, že stejně jako všechna ta politická korektnost (v každém seriálu musí být jeden homosexuál a jeden černoch apod.) to bude zhoubou lidstva.
100% nízkopodlažnost je v případě autobusu nedosažitelná chiméra. To by to muselo mít kola od kočárku. 100% nízkopodlažní je tak max nástup, podíl nízkopodlažních sedaček je tak 20%. Otázkou je, jestli je taková koncepce, kdy jsou sedačky na debilních a mnohdy až nebezpečně vysokých schodech, vlastně vhodná.
Jednak to s nejakou „politickou korektnosťou“ vôbec nesúvisí, a jednak nízkopodlažnosť je technický posun dopredu – a je úplne jedno, či má cestujúci problém s pohybom, alebo cestuje s kufrom, alebo s detským kočiarom, alebo sa len snaží dostať do plného autobusu. Úrovňový nástup z chodníka všetko toto zásadne zjednodušuje a urýchľuje, takže nech už sú sedadlá umiestnené akokoľvek, schody skrátka dnes už v mestských autobusoch nemajú miesto.
Zjevně si pletete pojmy: mezi úplnou nízkopodlažností a nízkopodlažní vstupem je podstatný rozdíl, takže „liposh“ i „Romanero“ pravdu rozhodně mají – navíc: jsou-li sedadla na vysokých „soklech“ umístěna v bezprostřední blízkosti dveří i nízkým vstupem, tak zdržují nástup skoro stejně, jako by schody byly přímo ve dveřích, protože cestující snažící se sednout si na ta vysoká sedadla stejně těm za nimi nastupujícím překážejí i v „nízkém“ nástupu.
To jednoznačně, ovšem často za cenu špatných poddimenzovaných tlumičů a tím dostává nafrak celá konstrukce. Však ty rány od děr v asfaltu trhají uši. Anebo jinak, nízkopodlažní busy nejsou dělány na český ulice.
Tak ted se mi ledacos spojilo. Na pronájem těchto busu pro linku 119 ze strany DPP si kupuju lístek do první řady…
dotaz na šd11-to je prototyp? To má umístěný motor s kardanem jak šl11?
Ne. Ano.
nerozumím, když to není prototyp je to co, když to má na motoru kardan, nebo první šd11 neměly anglický převodovky se synchronama a musely se spokojit s pragovkama?. S tou mulou jsem se nikdy nesetkal a jen šd11 motor-převodovka-kardan, šl11 motor-kardan- převodovka-kardan a šm11 měla dvoustupnovou automatickou pragovku, stejnou koncepci jak šl.
Snad je jedna jediná poznámka a to nejen tomuto autobusu ale i v jiných prostředcích hromadné dopravy , co má proboha za smysl takováhle nízkopodlažnost když se na žádné sedadlo bez schodu nedostane a na invalidním vozíku uličkou neprojede, chápu trend 100% nízkopodlažnosti ale osobně bych se zastával za systém „T3/KT Wanna“ kdy je střední část nízkopodlažní včetně přístupu k sedačkám a do zbytku vedou schody, asi by se dala v kloubu vymyslet rampa. Byl bych zastáncem rovné podlahy.
podívejte se na sedadla u prostředních dveří, kde je místo pro kočárek/vozík.
Tramvaj 15T je plně nízkopodlažní a žádné schody nemá. Tramvaj T3/vana je asi to nejhorší z hlediska komfortu pro cestující co v Praze jezdí, tam je tak málo sedaček, že si prakticky nelze sednout. Nechávám proto raději ujet a čekám na další, pokud jedu delší trasu.
Ale vždyť to přeci vůbec není pravda. Tou konstrukcí àla vana tam ubyla oproti staré T3 tak jedna sedačka. Hlavní úbytek má na svědomí místo pro vozíčkáře. Což s „vanovitostí“ nemá nic společného.
„Hlavní úbytek má na svědomí místo pro vozíčkáře. Což s „vanovitostí“ nemá nic společného.“
Jak to „nesouvisí“ myslíte? To jako kdyby tam ta „vana“ nebyla, tak byste ve vysokopodlažním vozidle také požadoval či aspoň předpokládal místo pro vozíčkáře?
Mně na tom interiéru nového autobusu velice vadí především to, že v něm přibývá další „jedenapůlřitní“ sedadlo místo dvousedadla (hned za řidičem).
A doufám, že SOR konečně vyřeší inteligentnější rozmístění tlačítek pro signalizaci požadavku na zastavení, aby byla snáze dosažitelná ze všech míst k sezení a při potřebě jejich použití nebylo nutno ze sedadel za jízdy vstávat!
Proč si nezaplatí nějakého střízlivého designéra? Proč to musí vypadat jak cirkus? To tam nikdo nevidí, jak vypadají autobusy kolem? Takže až zase budou nakupovat v Praze autobusy, člověk se bude bát nejen o uši (z toho neustálého řachtání), ale i o oči 🙁
SORry jako.
Vnější vzhled kazí hlavně přední prťavé kulaté světlomety, na druhou stranu třeba budou levnější na opravu a méně zranitelné na rozbití. Interiér s parketovým linem vypadá docela příjemně.
Dívám se kolem a vidím např. hnusné Iveco, které designoval někdo zcela bez vkusu. SOR konečně vyrobil autobus, který má moderní design a nevypadá jak z 90.let. Za mě palec hore 😉
> SOR konečně vyrobil autobus
tak jsme se aspon zasmali 🙂
Je to hnusné jako polský Solaris. Doufám že to po prázdnu taky nejezdí v podobném náklonu. Mimochodem to naklánění je podle mě zbytečný systém, který se dříve nebo později musí pos…at
Jo, Solaris bylo první, co mě napadlo. 🙂