Autobusy Doprava ve městě Zprávy

Obrazem: SOR představil nový kloubový autobus pro velká města

Kloubový autobus SOR NS 18 diesel. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kloubový autobus SOR NS 18 diesel. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tuzemský výrobce autobusů SOR Libchavy představil dnes v premiéře na veletrhu CzechBus nový kloubový autobus. Vůz SOR NS 18 diesel měří na délku 18,75 metru a je kloubovou variantou dvanáctimetrového autobusu SOR NS 12.

Nový autobus aktuálně prochází homologačními zkouškami, první dodávky se očekávají příští rok. Příští rok ho chce firma vyrobit i v elektrické verzi, a to jako trolejbus i elektrobus. Vozidlo zatím existuje jen ve variantě s naftovým motorem. Svými parametry je určené pro MHD ve větších městech.

SOR není v kloubových autobusem nováčkem, v portfoliu má kloubové modely NB, NBG a TNB. S vozidly s označením NS (Nový SOR) se ale firma, známá svým konzervativním designem, výrazně přiklonila k futuristickým tvarům.

Nový kloubový autobus má čtvery dveře, 47 míst k sezení a konstrukční rychlost 80 kilometrů v hodině.

28
Diskuze

avatar
12 Komentáře
16 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
22 Autoři komentářů
TomMoza14Michalponypetr.r Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Může mi tu někdo ozřejmit, v čem je výhoda dveří otevírajících se dovnitř autobusu? Nějakou to snad mít musí, jinak nechápu, proč by se toho výrobce tak držel…

Moza14
Host
Moza14

Jo, měli by si v SORu pořídit lepšího designéra. Nemohu se ubránit dojmu, že je to až moc podobný IVECům

Insider
Host
Insider

Řekl bych, že diesel je mrtvý. DP jsou nyní spíše nakloněny nákupům CNG nebo elektrobusů. V době, kdy německá města zakazují vjez dieselům, očekávám něco jiného.

PK
Host
PK

A bude to mít tlumiče nebo jako ostatní sorky, co z vás vytřesou duši?

dopravopat
Host
dopravopat

Vlečka je takmer rovnaká ako pri NB18. Od kĺbu dozadu sa jedná iba o kozmetické zmeny. Dúfam že zvislé nerezové tyče za kĺbom budú pevnejšie, tie totiž pri NB18 praskajú jedna za druhou. NS nie je oproti NB zasa až taký odlišný ako sa nám výrobca snaží nahovoriť. Dopredu dali široké dvere a na 1. nápravu konečne normálne kolesá. Som zvedavý kedy predstavia päťdverový NS18, možno s trošku dlhším rázvorom medzi 1. a 2. nápravou (za predpokladu že to skriňa a nápravy vydržia).

Romanero
Host
Romanero

Snad první SOR, který má vnější design odpovídající době.

Hara Pes
Host
Hara Pes

Zajímalo by mě, jak se bude jmenovat za 10 let další řada? NV – Nový vrak? NA – nový autobus?

liposh
Host
liposh

Já jsem uplný laik, ale taky vám příjde ta 100% nízkopodlažnost tak dementní? Myslím, že stejně jako všechna ta politická korektnost (v každém seriálu musí být jeden homosexuál a jeden černoch apod.) to bude zhoubou lidstva.

Romanero
Host
Romanero

100% nízkopodlažnost je v případě autobusu nedosažitelná chiméra. To by to muselo mít kola od kočárku. 100% nízkopodlažní je tak max nástup, podíl nízkopodlažních sedaček je tak 20%. Otázkou je, jestli je taková koncepce, kdy jsou sedačky na debilních a mnohdy až nebezpečně vysokých schodech, vlastně vhodná.

Juraj
Host
Juraj

Jednak to s nejakou „politickou korektnosťou“ vôbec nesúvisí, a jednak nízkopodlažnosť je technický posun dopredu – a je úplne jedno, či má cestujúci problém s pohybom, alebo cestuje s kufrom, alebo s detským kočiarom, alebo sa len snaží dostať do plného autobusu. Úrovňový nástup z chodníka všetko toto zásadne zjednodušuje a urýchľuje, takže nech už sú sedadlá umiestnené akokoľvek, schody skrátka dnes už v mestských autobusoch nemajú miesto.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zjevně si pletete pojmy: mezi úplnou nízkopodlažností a nízkopodlažní vstupem je podstatný rozdíl, takže „liposh“ i „Romanero“ pravdu rozhodně mají – navíc: jsou-li sedadla na vysokých „soklech“ umístěna v bezprostřední blízkosti dveří i nízkým vstupem, tak zdržují nástup skoro stejně, jako by schody byly přímo ve dveřích, protože cestující snažící se sednout si na ta vysoká sedadla stejně těm za nimi nastupujícím překážejí i v „nízkém“ nástupu.

thegrid
Host
thegrid

To jednoznačně, ovšem často za cenu špatných poddimenzovaných tlumičů a tím dostává nafrak celá konstrukce. Však ty rány od děr v asfaltu trhají uši. Anebo jinak, nízkopodlažní busy nejsou dělány na český ulice.

Martin
Host
Martin

Tak ted se mi ledacos spojilo. Na pronájem těchto busu pro linku 119 ze strany DPP si kupuju lístek do první řady…

petr.r
Host
petr.r

dotaz na šd11-to je prototyp? To má umístěný motor s kardanem jak šl11?

Kubrt
Host
Kubrt

Ne. Ano.

petr.r
Host
petr.r

nerozumím, když to není prototyp je to co, když to má na motoru kardan, nebo první šd11 neměly anglický převodovky se synchronama a musely se spokojit s pragovkama?. S tou mulou jsem se nikdy nesetkal a jen šd11 motor-převodovka-kardan, šl11 motor-kardan- převodovka-kardan a šm11 měla dvoustupnovou automatickou pragovku, stejnou koncepci jak šl.

Jarda V.
Host
Jarda V.

Snad je jedna jediná poznámka a to nejen tomuto autobusu ale i v jiných prostředcích hromadné dopravy , co má proboha za smysl takováhle nízkopodlažnost když se na žádné sedadlo bez schodu nedostane a na invalidním vozíku uličkou neprojede, chápu trend 100% nízkopodlažnosti ale osobně bych se zastával za systém „T3/KT Wanna“ kdy je střední část nízkopodlažní včetně přístupu k sedačkám a do zbytku vedou schody, asi by se dala v kloubu vymyslet rampa. Byl bych zastáncem rovné podlahy.

petr.r
Host
petr.r

podívejte se na sedadla u prostředních dveří, kde je místo pro kočárek/vozík.

Milan
Host
Milan

Tramvaj 15T je plně nízkopodlažní a žádné schody nemá. Tramvaj T3/vana je asi to nejhorší z hlediska komfortu pro cestující co v Praze jezdí, tam je tak málo sedaček, že si prakticky nelze sednout. Nechávám proto raději ujet a čekám na další, pokud jedu delší trasu.

Asdf
Host
Asdf

Ale vždyť to přeci vůbec není pravda. Tou konstrukcí àla vana tam ubyla oproti staré T3 tak jedna sedačka. Hlavní úbytek má na svědomí místo pro vozíčkáře. Což s „vanovitostí“ nemá nic společného.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Hlavní úbytek má na svědomí místo pro vozíčkáře. Což s „vanovitostí“ nemá nic společného.“
Jak to „nesouvisí“ myslíte? To jako kdyby tam ta „vana“ nebyla, tak byste ve vysokopodlažním vozidle také požadoval či aspoň předpokládal místo pro vozíčkáře?

Mně na tom interiéru nového autobusu velice vadí především to, že v něm přibývá další „jedenapůlřitní“ sedadlo místo dvousedadla (hned za řidičem).
A doufám, že SOR konečně vyřeší inteligentnější rozmístění tlačítek pro signalizaci požadavku na zastavení, aby byla snáze dosažitelná ze všech míst k sezení a při potřebě jejich použití nebylo nutno ze sedadel za jízdy vstávat!

Jirka
Host
Jirka

Proč si nezaplatí nějakého střízlivého designéra? Proč to musí vypadat jak cirkus? To tam nikdo nevidí, jak vypadají autobusy kolem? Takže až zase budou nakupovat v Praze autobusy, člověk se bude bát nejen o uši (z toho neustálého řachtání), ale i o oči 🙁

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

SORry jako.

Milan
Host
Milan

Vnější vzhled kazí hlavně přední prťavé kulaté světlomety, na druhou stranu třeba budou levnější na opravu a méně zranitelné na rozbití. Interiér s parketovým linem vypadá docela příjemně.

Asdf
Host
Asdf

Dívám se kolem a vidím např. hnusné Iveco, které designoval někdo zcela bez vkusu. SOR konečně vyrobil autobus, který má moderní design a nevypadá jak z 90.let. Za mě palec hore 😉

pony
Host
pony

> SOR konečně vyrobil autobus

tak jsme se aspon zasmali 🙂

Jan Sova
Host
Jan Sova

Je to hnusné jako polský Solaris. Doufám že to po prázdnu taky nejezdí v podobném náklonu. Mimochodem to naklánění je podle mě zbytečný systém, který se dříve nebo později musí pos…at

Michal
Host
Michal

Jo, Solaris bylo první, co mě napadlo. 🙂