Obrazem: SOR Libchavy představil nové autobusy pro meziměstskou dopravu, nahradí „hrbáče“
Autobus SOR ICN 12. Foto: SOR Libchavy
Autorem designu je Patrik Kotas, autobusy se budou vyrábět ve třech různých verzích.
Autorem designu je Patrik Kotas, autobusy se budou vyrábět ve třech různých verzích.
Žádná krása a málo místa pro cestující
A ulička mezi sedačkami stále stejné úzká
Ono na vzhledu záleží, ale důležitější je spolehlivost, servis a komunikace se servisem, nebo firmou. Bohužel děs. Neochota a arogance. SOR – nikdy…!!!
Budu-li upřímný, určitě + oproti ptakopysku alias hrbáči. Bohužel se však nemohu zbavit dojmu velké inspirace nějakým číňanem, ale budiž. Důležité je to, co ta inovace přinese. Autobusem moc nejezdím, ale když už někdy, nemohl jsem si nevšimnout různých „domáckých“ udělátek, kterými se řidiči SORek snaží eliminovat různé pazvuky a poločasy rozpadu některých dílů. Podobně jsou na tom sice i Irisbusy, ale ty tak po dvojnásobku kilometrů. No a když jsem jel MANem nebo Mercedesem, žádná udělátka a žádné pazvuky tam nebyly. Tak asi tak. Nicméně, u nás nakoupili větší množství Scanií, vevnitř sice taky bez udělátek (zatím?), ale obecně… Číst vice »
Pazvuky v interieru jsou i u nových Krocanů po dodání z výroby. Na připomínku provozovatelů výrobce reagoval argumentem, že se nemá jezdit po rozbitých silnicích a potom bude ticho. To by jednoho nenapadlo. Proto ty dodatečné amatérské úpravy.
Na design auto ani autobus nejezdí. Vše je otázkou priorit a priorita příměstského busu je za co nejnižší náklady při splnění bezpečnostních standardů převézt co největší počet lidí. Kdyby vám ta firma patřila a byli jste osobně finančně zainteresování na každém halíři navíc, taky byste osekávali zbytečnosti a nad lamentacemi na webu byste mávli rukou. Jsem relativně bohatý člověk (je mi jasné, že to hned někteří začnou zpochybňovat a nadávat do socek) a mohu si koupit jakékoliv auto, ale přestože ročně najedu přes 50 tis. km, mám obyčejného Superba (pravda, 206 kW v plné výbavě). Proč? Protože Mercedes GLE si… Číst vice »
Protože za deset let se ti to vrátí na servisu jak podvozku tak agregátů plus prostoje . Nemluvě o komfortu jak řidiče tak cestujících. A není tam třetina ceny rozdíl jak u osobáku plus zustatková cena na ktrerou se tu nehraje.
Kdyby se to bylo tak jak tvrdíte, tak by si SOR nikdo nekoupil, soukromé firmy narozdíl od eráru počítat umí, ale to se neděje. Takže Vaše tvrzení nelze označit za nic jiného než za šoto nesmysl.
Žádný soukromník co si váží zaměstnanců a cestujících snad dobrovolně SOR nikdy nekoupil. Jen „nákupčím“ se to vejde do wordu a v grafu je to v zeleném a klid bez práce, provoz a servis jsou v jiné kolonce a po Karosách při neponížení se vejdou. A zatímco desetiletý MAN je dobře prodejný SOR skoro na kila. Stejné i u kamionu a nástaveb. Molčík stojí a Meiler se ani neohřeje. Všechno má ale v čase svého kupce i Kamaz , Lublin ……
Jak s tím souvisí šotouši?
Jenže tady se nebavíme o ekvivalentu GLE, ale ani toho Superba. Spíš o Felicii. Kdyby ji nějaký šílenec začal dneska vyrábět jako novou.
Ale notak, srovnání osobního automobilu s autobusem kulhá na obě nohy. Zkuste nějaký užitkový automobil, např. TAZ 1203
PS: Felicii je stále možné přestavět na Kaipan.
Na design auto ani autobus nejezdí. Vše je otázkou priorit a priorita příměstského busu je za co nejnižší náklady při splnění bezpečnostních standardů převézt co největší počet lidí. Kdyby vám ta firma patřila a byli jste osobně finančně zainteresování na každém halíři navíc, taky byste osekávali zbytečnosti a nad lamentacemi na webu byste mávli rukou. Jsem relativně bohatý člověk (je mi jasné, že to hned někteří začnou zpochybňovat a nadávat do socek) a mohu si koupit jakékoliv auto, ale přestože ročně najedu přes 50 tis. km, mám obyčejného Superba (pravda, 206 kW v plné výbavě). Proč? Protože Mercedes GLE si… Číst vice »
Jestli už i Patrik Kotas dělá šedý mor, tak je s designem v této zemi ámen. Za chvíli začnou návrháři i stromy a keře přestříkávat šedou..
Třeba je to popkulturní odkaz na legendární Greyhoundy…
Jedním slova děs!
Kdyz jsem zacal jezdit ve firme tak jsme meli Man a Volvo. Man jako znacka asi dobra ale uz meli neco najeto tak to bylo znat. Volvo vynikajici podvozek, presne aut prevodovka a motor. Katastrova bylo reseni pedalu a volant jak u Barci. Proto s tim nikdo nechtel jezdit. Pak prisli kloubove Mercedsy. Naprosta parada ve vsem. No a pak se zacalo setrit. A nakoupil se Solaris. Prostor pro ridice horsi , prevodovka nekdy nevi jaky stupen zaradit a moc to take nejede. Udelat kvalitni dobry bus jeste par firem umi ale je otazka kdo to zaplati. Mame asi 3… Číst vice »
Solaris je z uživatelského hlediska pro řidiče naprostá hrůza a nepřátelsky naladěný stroj.
Ono dost zalezi na verzi Solarisu. Nam dva posledne dodane stale vytvareji zvuky prefukovani vzduchu nekde v podvozku ale hlavne kvuli spatne aerodynamice pri desti jsou znecistene predni dvere tak ze neni skrze ne videt. A policie to obcas pokutuje. Tak se tam montuje lista na celou vysku praveho rohu busu. Clovek nechape jak to mohlo projit homologaci. A podvozky dost casto delaji ze bus si sedne a musi se tlacitkem opet pustit vzduch do odpruzeni.
Nejsem řidič, tak by mě docela zajímalo, co je na Solerisech tak špatného?
Z pohledu cestujícího totiž Solaris udělal v posledních letech obrovský skok dopředu a na to, že jde o lowcost, v něm bývá příjemné svezení.
Mohu potvrdit, že v těch nových se cestuje lépe. Dokonce to má v městském provozu i jakousi dynamiku na křižovatkách. Pochopitelně netuším, jak dobře/špatně se to udržuje čisté, funkční apod.
Proč mi to jen připomíná tramvaj Škoda 15T? Doufal jsem, že se někam naší výrobci chtějí posunout, ale zpátky do 90.? Pak budou chtít zase zachraňovat od státu…
Na design to nejezdí ale dost to o té firmě (vedení) vypovídá…
nevim proc se tu rozplyvate na tak hroznych autobusech.
Do prace jezdim kazdy den autobusem rady CN a opravdu katastrofa, pruchod je desne uzky a sedacky sileny.
Pro srovnani Iveco ma pruchod o mnohem lepe reseny.
Jinak nova rada autobusu Sor pouze kopiruje Iveco nic vic. Sor nikdy nic nevymyslel noveho, jak taky by mohl, kdyz jsou to odpadlici z Iveca.
3/4 diskuse = uplakané příspěvky šotoušů nad designem. Na ten to opravdu nejezdí a pro malé dopravce je to cesta k novému vozidlu za přijatelnou cenu s dobrými provozními náklady. Ve pokud to ve finále ušetří peníze daňových poplatníků, je mi asi jedno, čím těch 30 min jedu do práce a už úplně je mi jedno, jak to vypadá. Jak to bude s kvalitou samozřejmě ukáže čas a věřím, že by se výrobce mohl z nasbíraných dat poučit.
Výrobce se nepoučí. Pokud by tuto schopnost měl, proč se dávno nepoučil? Před několika desetiletími? Protože nechce. Ne že neumí, ale prostě nechce.
Je tady hodně záporných reakcí na výrobky SOR, ale pochybuju, že pokud přijede na zastávku autobus tohoto výrobce, že se čekající otočí a řekne, že tímhle teda nepojede.
Nejsem žádný expert přes estetiku, ani přes autobusy, jen si myslím, že v následujících letech budou při pořízení nového dopravního prostředku (auta-u mně) a autobusu, trolejbusu, tramvaje nebo vlaku (v jakékoliv podobě) u dopravců, rozhodovat zdaleka více peníze – tedy celkové náklady životního cyklu a operativnost servisu, než pouhá prestiž značky.
Pokud je volba pěšky versus SOR, vyhraje SOR. Pokud se na stejné trase objevují dva dopravci se dvěma různými vozidly, tak patřím mezi ty, co jdou do toho druhého vozidla a dělávám to celkem pravidelně. SORáč jako….
A kolik vas takovych je? Myslim, ze drtive vetsine je to uplne jedno.
tak někteří se prý otáčejí když jim přijede 14T!
šoto urban legend
Jasně, že když to přijede, tak pojedu. Stejně jako kdyby mě měl nějaký kamarád vyzvednout autem a přijel zhůvěřilostí typu X6, nebo třeba starým Favoritem, tak se neotočím na patě, ale pojedu. Což neznamená, že nebudu rád za každýho dopravce, kterej koupí něco lepšího a že jim v případě možnosti volby nedám přednost…
Na takové to běžné ježdění fajn autobus 👍 Když to nebude „černo“-bílé, ale místo bílé bude jiná barva, mohlo by to vypadat k světu 😉 Akorát tedy čelní dvojice malých světel utopených v masivním šedém plastu působí trochu jako hračka, ale je to věc názoru.
Zeptám se. Kolik z vás tady, co dštíte oheň a síru, jaký že je to vlastně propadák, jste něco vlastního, smysluplného, krásného, kvalitního vytvořili? Kus života jsem prožil za volantem řady Karos, pak i Renaultu, krátké i dlouhé trasy, vím, co kolikrát dokáží cestující udělat z interieru, vše je o udržitelnosti.
Nízké výrobní, provozní náklady, spolehlivost,udržovatelnost interiéru, snadná údržba, servis, dostatečné pohodlí vzhledem k určení nasazení, a tak. Jistě, design, chcete li vzhled, hraje nemalou roli, ale ne větší, než je bezpečnost.
Za mě hezký, pro přepravu přínos.
Howgh
Fakt, že většina daňových poplatníků nikdy žádný bus nenavrhla znamená, že nemůže kritizovat, za co budou jejich peníze utraceny a v čem budou výhledově po městech jezdit?
OMG, tohle je příklad níže diskutované područenské a odevzdané východní mentality jak z učebnice.
Zííííív. A když takhle vlezete do hospody a přinesou vám hnusnej guláš, taky k tomu nic neřeknete, neb sám nejste schopen uvařit ani takovej? Asi v takový logice je totiž vedena vaše argumentace.
Rozdíl je v tom, že ten guláš v hospodě si celý zaplatíte ze svého (a můžete jej reklamovat) a autobus objednává a platí kraj/ město, vy se pouze formou zaplacení jízdného podílíte na snížení celkové ztráty z poskytování této služby.
Nejsem si jistý, zda dopravce, který nakoupí autobusy Mercedes nabídne kraji stejnou sazbu na km, jako jiný dopravce, který nabídne srovnatelné autobusy SOR.
Možná pouze žiju v zajetí stereotypů, nejsem v této oblasti odborník.
A ten objednavatel získá peníze vlastní aktivitou? Ne. Z daní . Tzn celou to hromadu šrotu si zaplatí daňový poplatník a za trest se na to musí dívat a co hůř , příležitostně se účastit přepravy.
Jenže na ten Mercedes buď musíme platit těch daní více, nebo je vzít z jiné kapitoly. Ani jedno nedává smysl.
Tak to právě v horizontu přesahující jedno volebního období není pravda. Navíc MB argumentuješ ty , ne já. Mrkni cestou na kamiony (agregáty jsou obdobné) , vídíš LIAZky a proč se nechytla ani XENA , Avia a Tatra velkoseriově? Tatru zachránil až Strnad špičkovou vizí speciálů a ani mu to s Avií vyjít nemohlo a to si těch pár smontů koupila města a silničáři.
Jenže ten SOR je prostě úspěšný na celkem tvrdém trhu., narozdíl od Liazu. Jinak to co tvrdím je pravda, objednatelé dopravy prostě na cenu jako na hlavní kritérium koukat musí.
SOR je něco jako Dacie, není to hezké ani nijak technický vyspělé, ale přesto to lidé kupují a zdaleka ne jenom na Východě. Prostě tu evidentně poptávka je, v opačné případě by to nikdo nekoupil. To, že to odmítaš vidět, je jen tvůj problém.
Ale to se pleteš , já to vidím , jen tomu moc nerozumím. Dacii si taky nekoupím. To je tak pro někoho , kdo chce nové auto a najede do 10 tisíc ročně. Ten na to deset let nechytne a bude si to pochvalovat. Vše má svého zákazníka.
Na cenu musí „koukat“ všichni , jde o to , v jakém časovém horizontu. Nakonfigurovat v daném čase motor , převodovku a koncové převody s diferákem je umění , mě se do toho altirnativa v SORu nevejde.
Dobrý design řeší i tu snadnou údržbu interiéru. A i tu bezpečnost, že si člověk nerozbije hlavu o kastl nad dveřma jako v K2, kde je to přesně tak vysoko. Nebo že si neskřípne prst mezi šrouby při manipulaci se sklopnou sedačkou. Že se má za co chytit, když jede nastojáka, ale není to až tak narvané, aby nebylo kam spadnout…
Pro mě jako cestujícího je hlavní hustota jízdního řádu a pravidelnost provozu, vzhled autobusů je mi druhořadý, ale určité dojmy samozřejmě taky mám. Jezdím na linkách, na kterých jezdí jednak Irisbus Crossway 12M, jednak SOR C (zřídka CN). Nedá se říct, že by v pohodlnosti mezi nimi byl znatelný rozdíl, ale stejně raději jedu Irisbusem, protože si připadám jako v pořádném autobusu, SOR na mě působí takovým laciným, ošizeným dojmem (nejvíc když stojím na zastávce a vidím, jak se odklápějí přední dveře). Zásadní nedostatek nicméně vidím (vlastně slyším) u SORu v tom, že oproti Irisbusu je znatelně hlasitější (nepříjemný klepavý… Číst vice »
Cesi jsou namachrovany jako malokdo. Budte radi, ze pro vas vubec neco prijede 🤷 Delate zagorky jako kdybyste v tom museli kolem sveta a zpatky. Do skoly a do fabriky jako delany .Rano tam, odpo zpet, budete chrochtat 😆
No, já bych třeba opravdu rád, aby to byl další český výrobek, který je kvalitní a mohl by mít třeba i úspěch v zahraničí. K tomu (ikdyž to spoustě lidem stále nedochází) patří i design výrobku. Osobně si z toho hned na první pohled odnáším, že i ta kvalita nebude stát za moc, když to mají takto na párku. Škoda transportation to třeba posledních pár let pochopila. Smart tramvaje už vypadají jako aktuální kvalitní produkt, tohle vypadá hůř, než když jsem před 15 let jezdil v číně v nějaké strašlivé hrůze, která měla akorát rádoby moderní neslícovaný přední laminátový nárazník… Číst vice »
Přesně. Pro Čechi dobrí. Protože s takovouhle logikou si můžem vyargumentovat i upadlý kolo za jízdy a furt bude všechno v pohodě. A furt holt budem akorát mužici z Východu, páč tohle neni nic jinýho, než přemejšlení mužika z Východu.
No ale já mám zase názor, že nemálo Čechů má dojem, že stačí pořídit si moderní auta, moderní autobusy, moderní vlaky a moderní mobily, postavit si moderní dům s dálkově ovládanými garážovými vraty a už jsou západ. Není přijatelnější laciný autobus a v něm lidé se západní mentalitou než autobus podle moderních standardů a trendů a v něm lidé s normalizační mentalitou, co?
Hm. O tom to ale vůbec není. Bavíme se čistě o tom, že ten autobus je hnusnej a vypadá jak z roku 1992. Nicméně, kdybych měl tedy podotknout něco k vaší myšlence, pak právě ta normalizační mentalita je důvodem, proč půlce Čechystánců přijde v pohodě, když jsou věci hnusný a nekvalitní (pokud si v tom přími nelibujou). Samozřejmě, že usednutím do Mercedesu se z nás přes noc Němci nestanou, nicméně budeme-li uvažovat o tom, co dělá Mercedes Mercedesem, a dojdeme při tom k nějakému logickému závěru, jsme na dobré cestě. Nu, a budem-li furt dokola sami sebe přesvědčovat, že je… Číst vice »
Tenhle model autobusu Mercedes-Benz, zcela jistě řemeslně dobře provedený, by se vám líbil?
https://www.google.com/search?q=Mercedes+Irvine+Citaro&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjR8_fe6Lj0AhU0gP0HHbrDDe4Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1150&bih=643
Designově moc hezký není, ale kvalitativně je ten M-B mnohem lepší.
A ano, kvalita je něco, co JDE poznat z fotek (protože jde o přesnost a konstantnost spár, lícování dílů, plošné návaznosti atp.)
PS: mezi stříbrným krytem světla, tím šípem pod oknem a bílým plastovým deklem s logem je díra, že by tam šlo strčit ruku!!!
Taková designová zhůvěřitlost by ve slušném státě vůbec neměla projít homologací.
S tímto dizajnem SOR konečně vstupuje do devadesátych let, gratulace.
Super. Tak v SOR „namalovali“ a sbouchali novou kastli. Ale usporadani sedacek stejne jako v puvodni verzi, bude stejna i jejich „kvalita“? Jeste ted me boli zada, jen se podivam na ty fotky. Opravdu jsem rad, ze s temito zazraky uz nemusim jezdit.
Bohuzel mam pocit, ze se stejne najde dost dopravnich podniku a spolecnosti, ktere tyhle paskvily budou porad kupovat.
Uspořádání je stejné? 16 plně nízkopodlažních sedaček bez podest? Přemýšlím, který jiný autobus to má.
Vidíte a já jsem si tyto sedačky naopak oblíbil. Sedí se mi na nich mnohem lépe, než na sedačkách z Iveca, které mimochodem ty své mučicí nástroje také neinovovalo snad už od dob C954, čili už dvacet let.
Konečně autobus, co je poznatelný na dálku. A ne krabice, u které člověk z profilu na první pohled neví, jestli je to Iveco, Mercedes nebo Scania. Neříkám, že je to vrchol designu, ale opět SOR přichází s něčím,co jej odlišuje. A jestli platí údaje týkající se provozních nákladů, tak nemám obavy o odbyt. A docela se těším na svezení. Ano, přiznávám, že nejsem příznivcem produktů z Iveca. Ano jako cestující, ani zpoza volantu. Se SORkou se mi vždy jezdilo líp. Nad ní jsou samozřejmě další výrobci, jejichž produkty jsem okusil. Volvo, MAN, Bova, VDL, Solaris apod. Nicméně Iveco v tomto… Číst vice »
Jestli platí údaje týkající se provozních nákladů. … uvedené v soutěži na CNG busy pro Karlovarský kraj… tak je to neskutečný průšvih.
To bych byl v klidu. Prostě to zkusili.
Proč někdy platí ČD na stejné výluce 30 Kč/km a podruhé 90? Protože se jednou přihlásí 5 zájemců a podruhé jen jeden. Stačí se občas mrknout na portál veřejných zakázek.
To „poznatený na dálku“ jinými slovy znamená, že je to na první pohled tak paskvilní kotasovská sračka, že si ji prostě nelze s ničím splést?
Opakuji to už asi po tisící – měl by být schválen nějaký Lex Kotas, který by tomu zoufalci zajišťoval doživotní rentu za to, že už nikdy nic nenakreslí.
tak nemusí si od něj nikdo nic objednávat ne??
Tak nemusí, to máte pravdu. Tady jsou to aspoň utopený prachy nějakejch strejců z venkova a nikoli z erární kasy, na kterou byl přisátej 30 let…
(příspěvek upraven pro neschopnost diskutujícího napsat příjmení bez záměrného komolení)
Jestli jsem na něco alergický, tak to je na komolení příjmení.
Zkusím si tipnout, jak ono zkomolené příjmení pan Facepalm napsal -)
Píše ho pravidelně:) Asi koktá, tak se mu zadrhává klávesnice na ko. Hrozně vtipné.
Takže jsem tipoval správně 😆
Pro někoho možná ano, pro mě je to zajímavé, a krom čumáku i docela pěkné. A i ten čumák se mi líbí víc jak třeba u Iveca.
Nojo, to je právě o tom, že si fakt myslíte, že pro design existuje pouze kritérium líbí – nelíbí a může se k tomu vyjadřovat kdejakej moula, kterej má akorát tak názor a víc nic. Jenže to je zcela zcestná domněnka. Tady je řeč o tom, že Velký Patlák prostě zasejc nadrásal něco, co vypadá jak z roku 1991. Krátce řečeno, je to asi na tý úrovni, jako kdyby Kokotasa angažovala Škodovka a vom by jí v roce 2021 nakreslil favorita.
a co je na Ivecu tak špatného??
Krom neskutečně mizerné kvality, kdy se napoprvé přebírala necelá polovina vozů, a ani napodruhé nebyly všechny v pořádku, mi to auto prostě nesedělo. Což chápu, že je individuální.
Měl jsem teď možnost jet s cca 10 novými CN12 na Hodonínsku, v těch vozech je absolutní klid, všechno drží. Hodně mě to překvapilo. Naproti tomu nové Crossy vržou s drnčí, že je to slyšet až ven. Nemluvě o tom, že v SORkách jsou zezadu pevná opěradla, takže mě nikdo nekope do ledvin jako v Ivecu, což mě neskutečně s..e už od dob C954.
Pohodlné svezení autobusy SOR mně před lety opět naučilo používat vlak. Ten „absolutní klid“ za volantem – kde by mimochodem pracoviště řidiče autobusu v roce 2021 mělo vypadat trochu jinak – není totéž co svezení jako cestující. Pevné opěradlo ano, nikdo nekope. Ale pohodlné to fakt není.
Tak zrovna kabina je u nové řady to poslední, či by zasluhovalo kritiku.
Abychom byli fér, i Iveco umí sedačku zezadu zpevnit, už jsem takové autobusy potkal. Ale zřejmě je to nadstandard a proto se na to většina dopravců vybodne. Ostatně, záda jejich manažerů to zpravidla nejsou, do kterých se kope 🙁
Další paskvil co se Kotasovi nepovedl…
Nejlevnější zboží jde vždycky nejvíc na dračku 😒 levné na úkor …
….všeho?
Levné nemusí nutně znamenat nehezké proboha. Podívejte se na současné turecké výrobce, Solaris a jiné. I ta Škodovka to v posledních letech pochopila a překlopila do praxe, přičemž poslední tramvaje z její produkce už dnes patří mezi to nejhezčí, co v tomto segmentu vyjíždí na koleje.
Není pravda – nejprodávanější telefon na světě je iPhone – a to je zároveň ten skoro nejdražší (sériově vyráběný) telefon na světě.
Když na internetu nedávno kolovaly fotky této nádhery, kterou někdo vyfotit v areálu Sor v Libchavách, tak jsem to považoval za kachnu a nevěřil jsem tomu, že by s něčím takovým Sor mohl přijít na trh. Tak jsem se mýlil…
O tom, že SOR musí být parta naprostých magorů, svědčí už samotné angažmá Velkého Patláka coby designéra. To prostě nikdo soudnej nemůže udělat.
Smutnější než fakt, že tento výsledek „práce“ pana Kotase SOR akceptoval je to, že bude tahle nádhera pravděpodobně jenom díky ceně v ČR vyhrávat nejedno výběrko a občanům nezbyde nic jiného, než se v něm „povozit“. O hyzdění ulic našich měst ani nemluvím.
Trochu to ve mě vyvolává vzpomínky na autobusy Yutong a Dongfeng. Nejsou to moc hezké vzpomínky.
Ježkovy voči!
…tam na přání namontují také!
Důraz zprávy na design mi připomněl rozdíl mezi muži fanatiky do aut a ženami fanatičkami do aut. Muži zbláznění do aut se vyznají v technických záležitostech a budou vám barvitě popisovat kolikativálec mají. Ženy zblázněné do aut vidí jen design. Od jedné takové jsem.slyšel, že se zamilovala do určitého autíčka, takže si ho musela koupit. Jinak informace od SOR omezující se víceméně na design a nízkou cenu napovídají, že strategie firmy se měnit nebude. Což není příliš dobrá zpráva pro řidiče, mechaniky a konečně i cestující, kterém hrozí, že budou mít s výrobky SOR co do činění. Pokud jde o… Číst vice »
Bova Futura v 2021?
A dělal to Kotas celý? Mě to přijde, jako když čelo a zbytek busu navrhovali dva různý lidi, z nichž ani jeden předem práci toho druhýho neviděl. Povedený mi nepřijde ani jedno, ale to, jak to k sobě navzájem nepasuje, tomu dodává grády.
Sklípek , dobré víno , cimbál ……. Ale to by dopadlo lépe. Toto je po nějaké samohonce před oslepnutím
Do očí bijící chaotický nesoulad je jednou ze základních charakteristik Kotasovy „tvorby”.
Že by to už nabourali a pak při opravě svařili ze dvou různých vozů jako v Rusku?
který to byl ten hrbáč? Ja akorat vim že elektrycké i CNG často hoří
https://www.bing.com/search?q=sor+8.5+foto&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=sor+8.5&sc=0-7&sk=&cvid=E9D14C168A554FA4ABD1D909100B0464
Zkratka ICN se používá pro kategorii vlaků InterCity Nagibni (naklápěcí) u Chorvatských železnic 🙂
A v Italii intercity notte 😁
Asi takhle, narozdíl od NS, které se mi celkem zamlouvá (když nic jiného to není „krabice“ u které na dálku nerozeznáte co to vlastně je) se mi tohle nelíbí. Ale na druhou stranu úspěch či neúspěch neurčuje subjektivní kategorie líbí – nelíbí, ale to kolik se toho prodá. A vzhledem k tomu kolik se prodalo „hrbáčů“ se klidně vsadím, že to úspěšné bude. Protože u tohoto typu výrobků jsou důležitější aspekty, především cena.
Ano, v tomto je bohužel stále znatelný příkop mezi někdejší východní a západní Evropou. Zeptejte se jakéhokoliv výrobce působícího na Západě, zda by na trhu (a veřejných zakázek nevýjimaje) uplatnil produkt, který je sice levný, ale designově nehezký a dílensky nepovedený. Garantuji Vám, že odpověď bude „ne“. V západních veřejných zakázkách je totiž parametr ceny oproti nám výrazně opozaděn ve prospěch technického řešení, referencí a dalších parametrů, které daleko více ovlivňují výsledný požitek z jízdy. A pokud přijdete na trh s vyloženě nehezkým produktem, kterým tato SORka je, reference nenaženete a o bodech navíc za technické řešení nemůže být řeč… Číst vice »
Holt jezdíme v tom v čem si můžeme dovolit jezdit. A jak říkám, prodávat se to bude, SOR své klienty zná.
O kolik je v nákladech levnější toto provedení čela v porovnání třeba s tou Temsou? Já to nedokážu posoudit, ale čistě pocitově se mi nezdá, že by snaha o nízké náklady nutně musela vést k tomuto nechtěnému retru.
Třeba v Praze cenovka byla hned vedle Solarisu, tuším i jednou vyšel dráž, takže ono to zase tak levné jak si lidi myslí, není.
Však Solaris také boduje hlavně cenou.
Jenže svezení Solaris versus SOR….? 🙈
Kostitřas vs žebřiňák? 🤔
Vždycky, když vidím autobus SOR (někdy s ním bohužel musím i jet), tak si připadám jako v nějaké rozvojové zemi.
Nejste sám.
No, ono záleží i na tom jak je starý… dokud je sorka zánovní tak s ní jako cestující moc problémů nemám… sice velehory ale tak zdaleka ne každý musí „dozadu“… a když nejsem ověšený zavazadly, tak ani s horama problém není.
A na to zda si může dopravce koupit nový má cena značný vliv.
On takový Crossway LE City je vzadu taky hodně skalní řešení… i když pro řidiče prý svezení nádherné, ale přiznám na tom mi až tak moc nesejde…
Nechtel bych sedet ve stredni casti dyl jak 10 minut, je to tam strasne utopene a tmave 🤔
Zajimalo by me, kde se to planuje nasadit, na nejake primestske linky se zastavovanim ve vesnicich kazdych par minut mi to prijde neprakticky jak hrbac, uzka ulicka, daleko ke dverim, takze opet narvano okolo dveri a vzadu prazdno a na kocarky malo mista. Tak mozna neco ve stylu Praha – Beroun po dalnici bez zastavky…
Proboha proč tohle na Praha – Beroun. Tam jezdí třeba ty třínapravové Setry a to je rozhodně vhodnější autobus teda. Tohle je na nějakou příměstskou zastávkovou dopravu no. Samozřejmě je to SOR, takže ideální to není nikam, ale jestli někam, tak určitě ne na „dálkové“ linky po dálnici, kde je potřeba primárně hodně sedadel.
Nemyslim konkretne Praha – Beroun, ale neco v tom stylu, nastup vetsiho poctu cestujicich, delsi jizda bez zastavek a prevazujici vystup na dalsich zastavkach. Prostoru je tam opet strasne malo na nejakou rychlou vymenu vetsiho cestujicich kazdy 5-10 minut, pokud mam jet takovym busem jednu, dve zastavky, tak je to utrpeni, nota bene kdyz ma clovek tasku s nakupem a ma si vystat frontu pred nastupem, ukazovat listek a pak se prodirat davem k prostrednim dverim…
Na linky mimo krajská města, kde to jede plné jen ráno do školy, protože malotřídky a „měšťanky“ stále existují.
Kotas má jednu šablonku a jede. To se nedivím. Ale že mu to někdo žere?
No jak vidno, už mu to žerou tak maximálně kovozemědělci z Podorlicka. Když tak sleduju jeho „cestu“ z Prahy přes Liberec a Hradec a Libchavy stále na východ, tak počítám, že tak za 5 let vyfikne nějakou parádu tak v Karviný a o rok později v Jablunkově.
To je nějaký faceliftovaný Ikarus řady 400? Nebo snad nejnovější designerský počin soudruhů z KLDR? Nevím, jestli se smát nebo brečet… SOR fakt překonal sám sebe. Takový paskvil bych byl ochoten akceptovat u nějaké firmy z rozvojové země třetího světa, nikoliv firmy se sídlem a výrobou v EU v roce 2021. Měli by se raději vrátit k opravám zemědělské techniky, to jim jakžtakž šlo.
Tak třeba je ten retro design úmysl a cílem je cestujícím přivodit návrat do ranných devadesátých let, kdy se slovo „design“ po husákovském období marasmu vesele a často velmi kreativně znovuobjevovalo. Odpovídala by i zvolená barva busu.
Pokud by to tak bylo, nebyl bych za každou cenu proti. Možná bych se tím dobrovolně svezl – sice tak max. jednou, ale zas s pocitem krátkodobého návratu do dětství 🙂
Za mě design opravdu jak z devadesátek, hrůza.
Přesně. Připomíná mi to dětskou hračku z vietnamské tržnice z té doby. Nechápu, že na to vedení firmy přistoupilo a něco takového schválilo.
Koukám, že nejsem sám komu to připadá na devadesátky. Při prvním letmým kouknutí vidím – ha devadesátky. Ale pak při druhým pohledu do interiéru opravuji tak na rok 2000. Na devadesátky to by tam museli nahodit obdélníkový hranatý sedáky pro cestující. Ale jinak běžný výkon na většinu dnešních low-cost busů, spláclej většinou z podobných dílů. Stejně to bude jezdit nějaký příměstký linky (teda aspoň doufám), tam to vadit moc nebude. Klasická tvrdá sorka. Uříznout ten předek tak s tím nemám problém. Ten předek je no řekněme fuj-nepasuje ke zbytku. Bez předku mi to připomíná tak Mercedes. (Teda ten mi to… Číst vice »
Ten design je myšlen jako vtip?
Vytvořit něco tak nevkusného, nehezkého a nesoudobého je skoro až um. Zatímco proti Kotasovým tramvajím v Praze nic nemám a NS bylo s jistými výhradami oproti předchozí devadesátkové generaci busů akceptovatelné, tohle je „kotasovina“ v té nejhorší ryzí podobě a ze strany SORky jednoznačný krok zpět.
Někdo by možná řekl, že SOR míří na lowcost, takže tomu může odpovídat i design, ale dnešní doba je naštěstí plná příkladů, že levné nemusí znamenat nutně nehezké (hnusné, chcete-li). Třeba se stane zázrak a časem to pochopí i SOR.
Jeden z mnoha příkladů pro srovnání: https://i1.wp.com/dopravacek.eu/wp-content/uploads/2021/11/IVECO-Streetway-CZECHBUS-2021-2.jpg?resize=900%2C600&ssl=1
Toto je rebrandovaný bus od Otokoru – designed and produced in Turkey.
Jednoduché linie, svěží, moderně a na první pohled i příjmeně působící vzhled. Ať příště SOR osloví architekty a designéry z Turecka – udělají líp.
Článek je o SORu a ty pošleš fotku autobusu 🙂
👏👍😃
To je nefér, že? 🙂
Upřímnou soustrast každému, co s tím bude muset jezdit.
Oceňuji, že po 15 letech fotí pořád na stejné silničce. Člověk vidí progres toho remízku se křovím.
😀 Aspoň něco jde na těch fotkách vpřed.
co to je za nádraží na kterém je to vyfoceno?
Autobus je vyfocený v České Třebové na autobusovém nádraží.
https://mapy.cz/zakladni?x=16.4467880&y=49.8979327&z=17&pano=1&q=trebova&source=muni&id=2960&pid=58408619&yaw=3.034&fov=1.257&pitch=-0.088
Velikost kabiny pro řidiče není prý stále žádná sláva. Alespoň už to není tak odporně laciné a ergonomicky zcela debilní, jako předchůdce, u kterého mj. SOR na webu nešetřil superlativy. Z fotografií v salonu si všimněte kobecového tapecu na bočnicích: chytač prachu + není nad to se o to odřít paží. Dále stojí za zmínku stále nulový cit pro detail, např. zakončení plastové krytky sloupku mezi okny, kde to z nízkopodlažní části přechází na vysokopodlažní. Přes to se nedá říct, že by to nebyl velký skok vpřed. Oproti tomu zoufalému hnoji, který to nahrazuje, by bylo lepší asi úplně všechno.… Číst vice »
V 90. letech to konkurovalo Stodvacítkám. Kdo měl na (tehdy novou) Felicii nepotřeboval autobus. A nahrazovalo to nejstarší sedmičkové Karosy. Oproti normalizačnímu designu to nebylo nejhorší. A velkým plusem byly dveře bez schodů. Asi taky jediným pořádným plusem.
Felicií se jezdilo o víkendu, do práce ještě dlouho autobusem.
Jo, kéž by koberec, je to lino. Kdyby alespoň obložení po vzoru dnešních hrbáčů, ale lino na zeď 🤦♂️ Každopádně by mě celkem zajímala ta Sorka s dřevěným linem a modrými potahy (něco mi říká, jako by byla pro Arrivu Morava), jestli je to „dřevo“ taky na zdi, tak to už fakt klesli na úplné dno. A ten volant? Jako u Crossů (ne ten upgrade) akorát s logem SOR. 😑 Jinak celá ta palubka mi připadá strašně prázdná, a ten dotykový displej na pravé straně, myslí si asi, že je to ultra mega moderní, ale jak znám SOR bude to… Číst vice »
Já bych se vsadil, že jsem ho viděl projíždět cca. před měsícem po I/35 u Holic. Byl ještě takový jakoby „zabalený“.
Už tehdy jsem si říkal co je to za ošklivost. Tak snad až to bude nějak nabarvené, tak to nebude taková pěst na oko.
Taky jsem ho viděl jet na Mýto a připadl mi jako korejská parodie na SOR. No alespoň je jiný a kéž to trochu dožene kvalitu Karosy nebo Solarisu. Kotas si snad ty programy ve kterých to nelze vymýšlí sám .
Jakože jsou autobusy hezké, neutrální, hnusné a SOR. Ta 15T je opravdu velmi silná káva. Vevnitř je to současné CN12.
Mistr Kotas, co byste chtěl? Kéž by byl zapomenut, tak jako celá 90. léta, která očividně tak miluje.
Já to taky nechápu. Tipuju, že se tu Kotas násobi ještě s panem Joudou z managementu, který vlastně taky tak trochu dyzajnuje v PowerPointu
Tak 15T (hlavně pre-facelift) ani M1 nevypadají špatně. V případě 15T bych dokonce řekl, že vypadají dobře. Ale souhlas, že ty autobusy jsou pěknej hnus. Ještě jako ta řada NS, byť taky nic moc, ale jakž takž aspoň vypadá jen jak 10 let stará asijská produkce, ale tohle je zase level Čína 2005.
Nicméně sláva bohu, že se už aspoň přestanou vyrábět ty muzejní verze SORů. Kdyby v segmentu low costů trochu zatopila Škodovka svýma rebrandovanýma Temsama, tak bych se nezlobil. Ty aspoň zvenku vypadají docela slušně.
Jo, pre-facelift 15T a M1 jsou asi Kotasovo maximum. Ty mi přijdou jenom nehezký.
No maximum… Není to nevkusné, ale vykrádá tím svojí 21Tr.
Pokud vykrádá Kokotas sám sebe, je vyloučeno, aby to nebylo nevkusné.
Ok. Chtěl jsem říci, že nic lepšího už asi nevytvořil. Jinak je to bída, to uznávám.
No nevím, 15T je designově fakt příšerná (hnusnější je snad akorát ono slavné „Porsche“) a humpolácká, a to nemluvím o interiéru, kterej by se moh směle ukazovat na školách designu jako ukázka toho, co je to opak ergonomie. Už jeden stojící člověk překáží. Nejsmutnější na tom je, že kdysi jsme byli velmocí průmyslového designu (přičemž zrovna o tramvajích to platí dvojnásob), ale dobrovolně jsme degenerovali k týhle šmíře.
Zrovna úzkou uličku bych našemu domácímu matlalovi-Bertonemu za vinu nedával. Praha chtěla dvojsedačky, tak je má. Vzhledem k tomu, že všechna technika je na střeše, boky musí všechno unést a tudíž je není možné udělat tak „tenké“ jako třeba u KT nebo T6, kde bylo stejné uspořádání sedadel. Také bych daleko více uvítal uspořádání 1+1 s širší uličkou a větším počtem madel u stropu, ale asi už to není v módě.
Dále nezapomínejte na to, že ty tramvaje už také nejsou úplně nejmladší (od zahájení výroby odečtěte minimálně 3 roky od nějakého prvního návrhu).
No, mě trošku vadí jak pan architekt u svých výtvorů rád uvádí, že svým designem na něco „odkazují“. M1 prý na jednotky R1 (v cyklu Zašlapané projekty), 15T tuším že prý na T3…Já v tom teda nevidím ani jedno a vesměs všechna jeho díla movitá i nemovitá jsou skokem v čase zpět o nejmíň deset let…