Obrazem: SOR Libchavy představil nové autobusy pro meziměstskou dopravu, nahradí „hrbáče“

Autobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR Libchavy

Autorem designu je Patrik Kotas, autobusy se budou vyrábět ve třech různých verzích.

Tuzemský výrobce autobusů SOR Libchavy dokončil svůj přechod k nové modelové řadě. Na veletrhu Czechbus SOR ukázal novou řadu autobusů určenou zejména pro meziměstskou a příměstskou dopravu. Nahradí autobusy řady C, CN a BN. Po představení nového městského vozu řady NS před 5 lety jde o dokončení úplného přechodu ke zcela nové modelové řadě vozidel.

Nový typ autobusů ponese označení SOR IC, ICN a IBN. SOR u nich chce zachovat nízkou spotřebu paliva a nízké provozní náklady. „Náš dieselový či plynový autobus měl díky nízké hmotnosti výrazně nižší spotřebu. Tuto konkurenční výhodu jsme chtěli v rámci pokračování vývoje zachovat. Fakticky jsme se standardním typem spalovacího motoru dokázali dosahovat spotřeb, na které se dostávaly či dostávají běžně hybridní autobusy. To byl vždy významný přínos pro dopravce i životní prostředí,“ řekl Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel společnosti.

Nové typy autobusů budou nabízeny ve čtyřech délkových variantách, a sice 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. „Nebráníme se pochopitelně v případě zájmu zákazníků přijít i s dalšími řešeními, čtyři vyjmenované typy ale budou tvořit základ naší nabídky. Chceme si ale pochopitelně nadále uchovat vysokou míru flexibility k zákaznickým přáním,“ dodal Murgaš.

Design autobusu je dílem Patrika Kotase, který stál i za podobou ostatních autobusů řady NS. Má respektovat základní tvarové křivky autobusů SOR (typické zešikmené čelní okno). Zároveň se má se odlišit od soudobé produkce linkových autobusů v dané kategorii. Podle výrobce nabízí autobus i velkorysý prostor pro řidiče.

Zahájení sériové výroby příští rok

V současné době je vyrobeno několik vozidel, která se používala k homologačním zkouškám a brzy by se měla objevit na testech u prvních zákazníků. Sériová produkce, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.

Historie modelu C spadá až do 90. let minulého století, nahradí jej SOR IC. Další typy – SOR CN a BN – jsou na trhu nabízeny od roku 2003 (potažmo 2004 v případě městské varianty BN). Částečně nízkopodlažní vozidla se stala jednoznačně identifikovatelnými díky vyvýšení střechy v zadní části vozu, pro něž si vysloužila přezdívky „hrbáč“ či „velbloud“. Tyto modely budou nahrazeny vozidly SOR ICN (linkový) a SOR IBN (městský), která budou sice nadále částečně nízkopodlažní (tzv. verze LE; low entry), avšak střecha již bude po celé délce v jedné rovině.

Autobusy s „hrbem“ mají za sebou naprosto fenomenální úspěch. Jejich příchod na trh ve své době znamenal možnost nákupu cenově dostupného vozidla, které mohlo pohodlně přepravovat i na delší vzdálenosti vozíčkáře, respektive obecně osoby se sníženou schopností pohybu. Na úspěchy v ČR a na Slovensku navázaly dodávky například do Německa, Srbska, Rumunska, Polska či Dánska,“ uvedl Jiří Paroulek, jeden z jednatelů a ředitel společnosti SOR Libchavy.

Autobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR LibchavyAutobus SOR ICN 12. Foto: SOR Libchavy
Tagy SOR IBN SOR IC SOR ICN SOR Libchavy
144 komentářů