Obrazem: Škoda vystavuje v Berlíně jednotku NIM Express pro Bavorsko
Innotrans 2018, souprava NIM Express pro DB, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Plzeňská Škoda Transportation vystavuje na 12. veletrhu Innotrans jednotku pro bavorské regionální vlaky NIM Express. Patrové vozy (tažené a tlačené
Opět si lze jen postesknout, že se všeobecně rozšířil rozchod 1435 mm. Ruské vlaky mají šířku o 0,6 m větší, přitom ruský rozchod není ani o 10 cm širší. Tedy pokud vím, tak ve Švédsku jsou vlaky taky širší a přitom tam mají standardní rozchod. Ale jestli se nepletu, tak je to nějakých 3,2 m, zatímco v Rusku 3,6 m. A u nás jen 2,8. Pak se není čemu divit, že ve vlacích není uvnitř tolik prostoru.
Hmm – uděláme vozidla šířky 3,60 metru (nebo aspoň těch 3,20 metru) a „narveme“ tam trojsedačky = jako v Rusku: úžasný nápad, výborný hlavně pro příměstskou dopravu na tratích s častou výměnou cestujících …
A kdo říká, že by při šířce 3,2 m nutně muselo být uspořádání 3+2?
Jistě každý, kdo ví, že na uspořádání sedadel „2 + 2“ není ani šířka vozidla 3,20 metru potřebná, a proto chápe, že širší (a tedy i těžší) vozidla by zbytečně zhoršila ekonomiku investic do vozidel i jejich provozu.
Potřebná jistě není, na druhou stranu je ideální pro uspořádání 2 + 2 s dostatečně komfortními a prostornými sedadly 😉
Tak vida,že umíme vyrobit kvalitní železniční vozidla,není třeba se dívat do zahraničí…..Jen doufám,že v budoucnu obohatí i park ŽKV Českých drah.Jestli tam či onde chybí nějaké madlo,určitě se to dá napravit.
V případě Plzně platí dvojnásob přísloví „nechval dne před večeří“ aneb zatím to nevyjelo.
Taky jste asi v textu nepostřehl pasáž: „Uličky a zejména patro v druhé třídě působí stísněně … je znát rozdíl od nejnovějších souprav jiných výrobců, které DB Regio také nakupuje.“
On je to bratranec bastlu zvaného Panter, takže je lepší být spíš pesimista a být příjemně překvapen, než být za vola, pokud se to opět „náhodou“ nepovede…
Pasáž o stísněných uličkách jsem samozřejmě četl,je to ale subjektivní názor…Na Innotransu jsem nebyl,takže se nemohu blíže vyjádřit a posoudit,no ale,když to vyhovuje DB Regio,….Jinak,co navrhujete místo Pantera?? Nějakou modernizaci jednotek 560,460 ??? nebo může MSV vyrobit další sérii dousystémových ešusů…
MSV už dávno neexistuje, je to už taky Škoda, tedy ŠKODA Vagonka, sídlo Ostrava.
Ať mi někdo jako laikovi vysvětlí, proč Panter má různé elektro vybavení umístěné jen tak na střeše a není kryté žádným plechem, zatímco tahle jednotka má pěkně vše schované pod kapotou. Pantery nepůsobí díky tomu příliš designově a jistě je to i nepraktické, když na vše prší. Je Panter snad nedodělek šitý horkou jehlou?
Rychlost?
Spíš chlazení. Pantery jsou hnací vozidla, takže elektrovýzvroj na střeše bude docela topit (minimálně brzdný odporník).
U Pantera by to taky mohlo být zakryté, ale vlak by byl těžší. Těžší vlak = vyšší poplatek za užití cesty a to ČD nechtěly. U NIMu to je zakryté proto, že to tak poměrně přirozeně vychází – na většině délky je nejvyšší bod těsně nad uličkou horního patra, takže tam logicky nějaká střecha být musí (jak to přirozeně funguje by bylo vidět na řezu). Na krajích vagonů by to teoreticky být zakryté nemuselo, ale tam by se ušetřilo tak málo (hmotnosti/materiálu), že to nemělo cenu. + i ta aerodynamika. NIM se bude na trati potkávat v tunelech s ICE.… Číst vice »
To „stísnění“ mě taky zaujalo.
On ten prostor doopravdy stístěný je, ale NIM využívá na maximum největší povolený obrys vozidla pro tuto trať včetně všech výjimek, má v podstatě nejtenčí možnou kontrukci stěn (ok, ještě by mohla být třeba o 2 cm tenčí při použití mnohem dražších technologií) … tak by mě zajímalo, jak by to jiný výrobce udělal „méně stísněné“, když to geometricky není možné (pro dvoupatrový vlak, uspořádání 2+2 a definovaný obrys vozidla a počet sedadel)
Jestli seš v Berlíně na Innotransu, tož sa mrkni dovnitřku Bombardieru twindex vario pro DB regio, nebo do Siemens Desiro Hc pro RRX, nebo do Stadlera Kiss. Všechny splňují stejnou normu (do 189 km/h).
V Berlíně nejsem … až ve čtvrtek, ale to budu jen projíždět. Zajímalo by mě, jestli ty ostatní vlaky mají stejný průřez (+-) a tedy ta stísněnost NIMu je jen optická, nebo jsou větší (pak by mě zajímalo, jak jim to vyšlo, protože vím, že v ŠTRN ten obrys asi 5x měnili a došli k tomuto jako fakt největšímu), nebo jen nebyl tlak na takovou obsaditelnost, a tak mají míň sedadel (nebo líp tvarovaných/rozmístěných? V DB se v tom vrtali dost dlouho, a kdyby přišli na lepší řešení interiéru, jistě by do něj Škodu natlačili). Pro mě už je NIM… Číst vice »
Včera jsem si soupravu procházel na Innotransu. Zvenku pěkný, zevnitř o dost horší. Stísněné, odpadkové koše u sedadel vyčnívají do uličky, málo místa na zavazadla v horním „patře“, všude něco vyčnívá … I na úklid hrůza… Měli se hoši plzeňský inspirovat např.u Stadlera. To je úplně jiná liga…
ta jednička nahoře vypadá jak? Na videu ta dvojka nevypadá blbě.
podle videa a fotek se mně nezdá váš komentář, že jste byl v nim expresu. Ty zavazadla se dávají aji mezi pod opěradla. Máte fotky třeba na rajčeti?
Jsem zvědav, jak si poradili s 200, když panter a 160.. Asi tentokrát už tlumiče budou 🙂
A už to teda konečně jezdí ta souprava na lince?
Když je vystavena na odiv na „veletrhu“, tak asi ještě ne …
V běžném provozu nejezdí, protože ještě není schválená. Veletrh s tím nijak nesouvisí, ta jednotka není jediná, hotové jsou už možná všechny (4 určitě).
Odkaz na oficiální video Škody Transortation na NIM EXPRESS, publikované 11.9.2018, kde je vidět vše : https://www.youtube.com/watch?v=mYY-zOZAnJM
Díky, doplnili jsme video do textu.
Také bych poprosil pokud možno o více fotek, hlavně nějaký celkový pohled do spodního nebo horního podlaží – nebo je to tak stísněné, že ani fotka se tam nedá udělat? 🙂 Ještě by mě případně zajímal nástupní prostor. Zvenku to vypadá pěkně.
Na základě čeho vlastně tehdy škoda vyhrála zakázku? Že byla nejlevnější?
Jinak nechápu tu stísněnost interiéru. Profil musí mít přeci stejný jako ostatní jednotky. A nepředpokládám, že má nějak extra silné vnitřní obložení…
Oproti tomu co jezdí tady u nás působí neskutečně stísněně.
Přesně tak – navíc tam nevidím nějaké „přidržovací body“ (tyče či madla) v prostoru u horního zakončení schodiště, což jako starší člověk nepovažuji za právě bezpečné.
Tak prostě soutěže – blíží se doba sardinková…
Interpantery neviděly soutěže ani z rychlíku… to vám do teorie moc nesedí… 🙂
A možná právě proto také prostory v nich nejsou nijak „stísněné“ …
to jednokřídlo bylo v požadavcích? vždyt dvoukřídlo je lepší když se manuálně ovládá jak v létě tak v zimě. Prosím o více fotek a doufám, že nový vedení něco takovýho taky objedná. U stánku škody jaký dopravce se pohyboval?
Bylo by to krásné, ale osobáky na VRT tu ještě nepotřebujeme.
A copak se musí jeźdit on-off?
Osobák s lokomotivou je přežitek, tohle bude jezdit dost jiné výkony na dost jiné trati, než by se u nás vůbec našli.
Já doufám, že se nic od tohoto výrobce neobjedná. Náhradní soupravu místo InterPanteru vidím opravdu často, evidentně kvalitní výrobek, takže nevěřím, že zde to bude lepší…
Pokud už tohle mělo nějaký rok jezdit, tak bych také neřekl.
Pojedou max 189km/h kvůli které normě?
Kvůli tomu, že se neschvalují podle TSI HS, ale jako konvenční vozidla.
Je tohle prvenství, nebo na takovou zvláštní rychlost jsou schválená i některá jiná vozidla?
Br 446. Bombardier twindex vario.
TSI HS(2008/232) již není v platnosti a je nahrazeno TSI 1302/2014 pro osobní dopravu, kde je již max. rychlost není omezena, pouze se schvaluje na konkrétní max. provozní rychlost. NIM EXPRES je schválený na rychlost 190 km/h a 109E na 189km/h . Původně byl i NIM na 189 km/h, ale pak se TSI předělávalo na 190km/h. Je to konstrukcí, kdy prozní je stanovena na 189 km/h a max. konstrukční je až 200 km/h, na okruhu se zkoušela tuším až 220 km/h.
P.S. s protijedoucím vlakem se počítá s max. rychlostí 300 km/h
TSI HS(2008/232) již je nahrazena TSI osobní dopravou 1302/2014, kde se již došlo k sjednocení HS a vozidel do 190 km/h.