Reportáže Železnice Železniční průmysl Zprávy

Obrazem: Škoda vystavuje v Berlíně jednotku NIM Express pro Bavorsko

Innotrans 2018, souprava NIM Express pro DB, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Innotrans 2018, souprava NIM Express pro DB, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Plzeňská Škoda Transportation vystavuje na 12. veletrhu Innotrans jednotku pro bavorské regionální vlaky NIM Express. Patrové vozy (tažené a tlačené lokomotivou 109E3 stejného výrobce) se měly představit už před dvěma roky. Technické komplikace a schvalovací proces ale účast zhatily, takže do souprav pro vlaky Norimberk – Ingolstadt – Mnichov můžeme nahlédnout až dnes.

Bavorská regionální divize jednotky nasadí na vysokorychlostní trať přes Ingolstadt, takže jsou konstruované na rychlost do 200 km/h. V praxi pojedou maximálně 189 km/h kvůli použité normě. Soupravy jsou netrakční, podobně jako railjety nebo první generace těchto jednotek, které odebraly slovenské ZSSK. Pohon zajistí lokomotivy 109E3.

V interiéru jsou instalované sedačky Borcad Genio české výroby. K dispozici je 674 sedadel, celkem vlak poskytuje kapacitu 1386 míst. V čelním voze se nachází pestře laděný dětský oddíl. Na obou koncích šestivozové soupravy je v patře k dispozici první třída. Své místo najdou i kola, kočárky a cestující na vozíku, i když vstup do určeného oddílu je překvapivě úzký. Výbava celkově odpovídá jiným vlakům DB Regio, protože dopravce nedává výrobcům volnost, ale požaduje předem schválené díly.

Uličky a zejména patro v druhé třídě působí stísněně. Pro regionální vlaky s jízdní dobou pod dvě hodiny je toto akceptovatelné, ale je znát rozdíl od nejnovějších souprav jiných výrobců, které DB Regio také nakupuje. Ke shlédnutí je NIM Express v Berlíně až do neděle.

VIDEO:

Společnost DB Regio si u Škody objednala šest souprav včetně lokomotiv v roce 2013. Hodnota kontraktu přesahuje 2,6 miliardy korun. Pro Škodu zakázka představuje významnou referenci na západoevropských trzích.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Asdf
Host
Asdf

Opět si lze jen postesknout, že se všeobecně rozšířil rozchod 1435 mm. Ruské vlaky mají šířku o 0,6 m větší, přitom ruský rozchod není ani o 10 cm širší. Tedy pokud vím, tak ve Švédsku jsou vlaky taky širší a přitom tam mají standardní rozchod. Ale jestli se nepletu, tak je to nějakých 3,2 m, zatímco v Rusku 3,6 m. A u nás jen 2,8. Pak se není čemu divit, že ve vlacích není uvnitř tolik prostoru.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hmm – uděláme vozidla šířky 3,60 metru (nebo aspoň těch 3,20 metru) a „narveme“ tam trojsedačky = jako v Rusku: úžasný nápad, výborný hlavně pro příměstskou dopravu na tratích s častou výměnou cestujících …

Asdf
Host
Asdf

A kdo říká, že by při šířce 3,2 m nutně muselo být uspořádání 3+2?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jistě každý, kdo ví, že na uspořádání sedadel „2 + 2“ není ani šířka vozidla 3,20 metru potřebná, a proto chápe, že širší (a tedy i těžší) vozidla by zbytečně zhoršila ekonomiku investic do vozidel i jejich provozu.

Asdf
Host
Asdf

Potřebná jistě není, na druhou stranu je ideální pro uspořádání 2 + 2 s dostatečně komfortními a prostornými sedadly 😉

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Tak vida,že umíme vyrobit kvalitní železniční vozidla,není třeba se dívat do zahraničí…..Jen doufám,že v budoucnu obohatí i park ŽKV Českých drah.Jestli tam či onde chybí nějaké madlo,určitě se to dá napravit.

Michal
Host
Michal

V případě Plzně platí dvojnásob přísloví „nechval dne před večeří“ aneb zatím to nevyjelo.

Taky jste asi v textu nepostřehl pasáž: „Uličky a zejména patro v druhé třídě působí stísněně … je znát rozdíl od nejnovějších souprav jiných výrobců, které DB Regio také nakupuje.“

On je to bratranec bastlu zvaného Panter, takže je lepší být spíš pesimista a být příjemně překvapen, než být za vola, pokud se to opět „náhodou“ nepovede…

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Pasáž o stísněných uličkách jsem samozřejmě četl,je to ale subjektivní názor…Na Innotransu jsem nebyl,takže se nemohu blíže vyjádřit a posoudit,no ale,když to vyhovuje DB Regio,….Jinak,co navrhujete místo Pantera?? Nějakou modernizaci jednotek 560,460 ??? nebo může MSV vyrobit další sérii dousystémových ešusů…

vagonář
Host
vagonář

MSV už dávno neexistuje, je to už taky Škoda, tedy ŠKODA Vagonka, sídlo Ostrava.

Kuřimák
Host
Kuřimák

Ať mi někdo jako laikovi vysvětlí, proč Panter má různé elektro vybavení umístěné jen tak na střeše a není kryté žádným plechem, zatímco tahle jednotka má pěkně vše schované pod kapotou. Pantery nepůsobí díky tomu příliš designově a jistě je to i nepraktické, když na vše prší. Je Panter snad nedodělek šitý horkou jehlou?

vagonář
Host
vagonář

Rychlost?

Radek
Host
Radek

Spíš chlazení. Pantery jsou hnací vozidla, takže elektrovýzvroj na střeše bude docela topit (minimálně brzdný odporník).

Czhunter
Host
Czhunter

U Pantera by to taky mohlo být zakryté, ale vlak by byl těžší. Těžší vlak = vyšší poplatek za užití cesty a to ČD nechtěly. U NIMu to je zakryté proto, že to tak poměrně přirozeně vychází – na většině délky je nejvyšší bod těsně nad uličkou horního patra, takže tam logicky nějaká střecha být musí (jak to přirozeně funguje by bylo vidět na řezu). Na krajích vagonů by to teoreticky být zakryté nemuselo, ale tam by se ušetřilo tak málo (hmotnosti/materiálu), že to nemělo cenu. + i ta aerodynamika. NIM se bude na trati potkávat v tunelech s ICE.… Číst vice »

Czhunter
Host
Czhunter

To „stísnění“ mě taky zaujalo.

On ten prostor doopravdy stístěný je, ale NIM využívá na maximum největší povolený obrys vozidla pro tuto trať včetně všech výjimek, má v podstatě nejtenčí možnou kontrukci stěn (ok, ještě by mohla být třeba o 2 cm tenčí při použití mnohem dražších technologií) … tak by mě zajímalo, jak by to jiný výrobce udělal „méně stísněné“, když to geometricky není možné (pro dvoupatrový vlak, uspořádání 2+2 a definovaný obrys vozidla a počet sedadel)

X 1
Host
X 1

Jestli seš v Berlíně na Innotransu, tož sa mrkni dovnitřku Bombardieru twindex vario pro DB regio, nebo do Siemens Desiro Hc pro RRX, nebo do Stadlera Kiss. Všechny splňují stejnou normu (do 189 km/h).

Czhunter
Host
Czhunter

V Berlíně nejsem … až ve čtvrtek, ale to budu jen projíždět. Zajímalo by mě, jestli ty ostatní vlaky mají stejný průřez (+-) a tedy ta stísněnost NIMu je jen optická, nebo jsou větší (pak by mě zajímalo, jak jim to vyšlo, protože vím, že v ŠTRN ten obrys asi 5x měnili a došli k tomuto jako fakt největšímu), nebo jen nebyl tlak na takovou obsaditelnost, a tak mají míň sedadel (nebo líp tvarovaných/rozmístěných? V DB se v tom vrtali dost dlouho, a kdyby přišli na lepší řešení interiéru, jistě by do něj Škodu natlačili). Pro mě už je NIM… Číst vice »

K.
Host
K.

Včera jsem si soupravu procházel na Innotransu. Zvenku pěkný, zevnitř o dost horší. Stísněné, odpadkové koše u sedadel vyčnívají do uličky, málo místa na zavazadla v horním „patře“, všude něco vyčnívá … I na úklid hrůza… Měli se hoši plzeňský inspirovat např.u Stadlera. To je úplně jiná liga…

Petr.R
Host
Petr.R

ta jednička nahoře vypadá jak? Na videu ta dvojka nevypadá blbě.

Petr.R
Host
Petr.R

podle videa a fotek se mně nezdá váš komentář, že jste byl v nim expresu. Ty zavazadla se dávají aji mezi pod opěradla. Máte fotky třeba na rajčeti?

jan
Host
jan

Jsem zvědav, jak si poradili s 200, když panter a 160.. Asi tentokrát už tlumiče budou 🙂

jan
Host
jan

A už to teda konečně jezdí ta souprava na lince?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Když je vystavena na odiv na „veletrhu“, tak asi ještě ne …

Kubrt
Host
Kubrt

V běžném provozu nejezdí, protože ještě není schválená. Veletrh s tím nijak nesouvisí, ta jednotka není jediná, hotové jsou už možná všechny (4 určitě).

Fotograf
Host
Fotograf

Odkaz na oficiální video Škody Transortation na NIM EXPRESS, publikované 11.9.2018, kde je vidět vše : https://www.youtube.com/watch?v=mYY-zOZAnJM

Jan Šindelář
Admin

Díky, doplnili jsme video do textu.

Twix
Host
Twix

Také bych poprosil pokud možno o více fotek, hlavně nějaký celkový pohled do spodního nebo horního podlaží – nebo je to tak stísněné, že ani fotka se tam nedá udělat? 🙂 Ještě by mě případně zajímal nástupní prostor. Zvenku to vypadá pěkně.

Asdf
Host
Asdf

Na základě čeho vlastně tehdy škoda vyhrála zakázku? Že byla nejlevnější?
Jinak nechápu tu stísněnost interiéru. Profil musí mít přeci stejný jako ostatní jednotky. A nepředpokládám, že má nějak extra silné vnitřní obložení…

Karel Sined
Host
Karel Sined

Oproti tomu co jezdí tady u nás působí neskutečně stísněně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Přesně tak – navíc tam nevidím nějaké „přidržovací body“ (tyče či madla) v prostoru u horního zakončení schodiště, což jako starší člověk nepovažuji za právě bezpečné.

jan
Host
jan

Tak prostě soutěže – blíží se doba sardinková…

Michal
Host
Michal

Interpantery neviděly soutěže ani z rychlíku… to vám do teorie moc nesedí… 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A možná právě proto také prostory v nich nejsou nijak „stísněné“ …

Petr.R
Host
Petr.R

to jednokřídlo bylo v požadavcích? vždyt dvoukřídlo je lepší když se manuálně ovládá jak v létě tak v zimě. Prosím o více fotek a doufám, že nový vedení něco takovýho taky objedná. U stánku škody jaký dopravce se pohyboval?

Elb
Host
Elb

Bylo by to krásné, ale osobáky na VRT tu ještě nepotřebujeme.

Petr.R
Host
Petr.R

A copak se musí jeźdit on-off?

Elb
Host
Elb

Osobák s lokomotivou je přežitek, tohle bude jezdit dost jiné výkony na dost jiné trati, než by se u nás vůbec našli.

Josef Kubeš
Host

Já doufám, že se nic od tohoto výrobce neobjedná. Náhradní soupravu místo InterPanteru vidím opravdu často, evidentně kvalitní výrobek, takže nevěřím, že zde to bude lepší…

Elb
Host
Elb

Pokud už tohle mělo nějaký rok jezdit, tak bych také neřekl.

poiuz
Host
poiuz

Pojedou max 189km/h kvůli které normě?