Obrazem: Škoda ukázala nové lůžkové vozy pro finské dráhy

Nové lůžkové vozy pro finské dráhy VR. Foto: Škoda GroupNové lůžkové vozy pro finské dráhy VR. Foto: Škoda Group

Nové vozy se mají komfortem hotelu stát alternativou k cestám autem.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bjorn

Vypadá to dobře. Ve Finsku je vůbec železniční doprava na vysoké úrovni. Rádi jsme využívali zejména noční spoje tzv. Santa Claus mezi Helsinkami a Laponskem, výborná kvalita, příjemné a pohodlné spaní, možnost sprchy či objednávky jídla z jídeláku Ravintola, dokonce byla ve vagonech speciální kupé pro cestující s pejsky. Musím gratulovat finským drahám VR za výborné služby.

Hafan

Jestli to teda chápu dobře, tak prakticky v soupravě/jednotce nebude žádná část alá lehátko/kóje. To mi přijde trochu škoda. Dávalo by mi smysl víc nabízenou službu diverzifikovat – byla by tak schopná pokrýt v rámci stejného spoje ekonomického cestujícího a mít s ním zároveň minimální nákaldy nebo minimální ztrátu při nenaplnění, tak cestujícího lačnícího po větším komfortu. Už jeden vagon kójí by tím asi dokázal ekonomicky docela zamávat, nebo by se dal sdružit v rámci patrovosti s jinou funkcí (např. jeden víceúčelový velkoprostor/občerstvovna/bagáže dole, kóje nahoře apod.). Ale asi to mají Finové vymyšlené, jak jim to nejlépe vyhovuje. Dvoupatrový koncept… Číst vice »

Graylag

Tihle „ekonomičtí“ cestující létají letadlem. Nějaká forma lehátek/low cost kójí ekonomicky nedává smysl.
Pro srovnání, jízdenka na vlak Helsinky-Rovaniemi (na sedačce) stojí typicky kolem 40-50 EUR s časem jízdy kolem 9 hodin. Letenka na stejnou trasu stojí typicky kolem 70-80 EUR s délkou letu 1:25. Létá se několikrát denně.
Lůžkové vlaky jsou prémiová služba pro lidi, co nechtějí nebo nemohou letět.

rtep

Souhlas, také to tak vnímám.
Já třeba létat nechci a dřepět hodiny v autobuse už také ne.

Předloni má cesta autobusem z bulharských hor do Brna trvala asi 36 hodin (z toho 16 hodin na maďarské hranici při +40°C) – to už zažít fakt nechci. Bohužel do Bulharska se ale vlakem rozumně jet nedá vůbec.

Kamkoli dál rád rád kdykoli pojedu vleže v pohodlíčku vlakem a jsem ochoten si zato dost připlatit.

Capek

Malé okno. Škoda.

Rychloběžka

Lůžkový vůz je určen hlavně pro to, aby si člověk v něm odpočinul, vyspal se, takže řešit zrovna to, že má malé okno, je trochu zbytečné, nemyslíte? 😉

Tukan

By jich mohli pár vyrobit i pro Česko 😀

původní Jakub P

Postavíme pro ně extra tratě, nebo je použijem jako stacionární hotely?

Gajda

No zase trh se stejným rozchodem jako je u nás není malej. Takže by to možná stálo zato zmenšit na naše poměry, použít už existující návrh interieru a nabídnout to. Všude se píše jak nastává renesance nočních vlaků. Ale mimo Siemensu a toho co je moc na výběr není.

původní Jakub P

Rozchod beru jako „drobnost“. Dát pod to podvozky na normální rozchod by asi pro výrobce problém nebyl. Horší je průjezdnej profil, bylo by potřeba je zmenšit a to znamená předělat komplet od základu, možná i s tím, že některý ty hezký věci, co tohle má, by najednou nebyly možný.

Jan T.

Proč extra tratě? Na spací vlak nepotřebuju ani rychlý koridor, stačí že mě to přes noc doveze do cíle. Podle mě by to mělo být základní spojení mezi všemi hlavními městy v Evropě, poté i mezi jednotlivými kraji. Na východě (Ukrajina, Rusko) se to praktikuje desítky let, dálkové noční vlaky jsou základní páteří vlakové dopravy.

Graylag

Protože tyhle Finské vlaky jsou stavěné s poněkud větším průřezem, než je tady zvykem. Proto si taky můžou dovolit udělat ty spací vozy jako luxusní patráky. Tady u nás by to ale zejména v tunelech poněkud „drncalo“ 😀

Jinak s tím že mají noční vlaky tvořit páteře, tohle přestalo dávat smysl s rozmachem low cost letenek, protože letadlo tě do cíle dostane levněji i rychleji. Taky mi to je líto, protože jsem noční vlaky měl rád, ale byl bych ochotný jet třeba do Paříže nočním vlakem místo letadlem? Asi ne.

původní Jakub P

Zrovna do Paříže v tom fakt nevidím problém, to mi přijde jako ideální vzdálenost na jednu noc. A ještě spíš z Paříže, protože to bude v letadle opruz s jedlejma a pitelnejma suvenýrama.

krystof.bohm1

I u nás bylo dřív šest párů nočních vlaků na východ Slovenska a přímá spojení do Kodaně, Amsterdamu, Soluně, k Černému moři, hodilo by se i do Itálie.

původní Jakub P

Přesně jak píše Greylag, problém je v tom, že ty vozy jsou tak velký, že by po našich tratích neprojely.

Proti nočním vlakům nic nemám, právě naopak jim přeju co největší rozmach. Jde jen o to, že zrovna tento typ není použitelnej na naše tratě kvůli rozměrům.

vagonář

Opravdu moc pěkné.

Rossec

Mohli by ty fotky obohatit nějakou holkou v pyžamu.

krystof.bohm1

Mohl ses jim nabídnout.

Kernteriér

Nebo bez pyžama…

Jan T.

Takové si snad najdete sám, ne?

Ottis

Evidentně ne 🙂

Peter

Vagón vyzerá na fotkách super, ale trochu sa podivujem nad tým, či je skutočne správna cesta robiť z vagónov hotelové pokoje. Minimálne pre cestovanie v rámci strednej Európy alebo bývalého Československa. Vyzerá to super, mať vo vlaku sprchu, ale kto to v skutočnosti využije? V cieli cesty mám vždy byt alebo hotel. Je také zložité dať si sprchu až tam? Záchod v kupé? Možno pre ženy je to dôležité, priznám sa, že ja sa občas vyčúram do umývadla v kupé (samozrejme potom to poriadne umyjem). Zájsť raz za cestu na spoločný záchod nevnímam ako nejakú traumu. Mne už vadia aj… Číst vice »

Kubrt

Ubytovací vlaky se dnes v Evropě pohybují v silné konkurenci levných autobusů a levných letenek a široce dostupných automobilů. Aby s z koláče v této konkurenci ukously vlaky aspoň 1 %, musí se něčím lišit. A zatím se zdá, že ta odlišnost bude v nabízeném pohodlí, za které si část cestujících bude ochotna zaplatit. Vývoj uplynulých dekád v Evropě ukazuje, že „spartánské“ noční vlaky nejsou konkurenceschopné levnému „flixbusu“ ani rychejším letadlům. Ano, je tady Jančurův low cost do Chorvatska – ale bude tento produkt udržitelný i až se ty vagony totálně rozpadnou? Sprcha v kupé je fajn, protže sice člověk… Číst vice »

Peter

Súhlasím v tom, že sa musia odlíšiť.
Líšia sa práve tým, že majú lehátko.
Problém je, že spíte s niekým cudzím, ak nemáte single (ktoré už je ale drahé), nie v tom, že máte sprchu.
Ja by som hľadal riešenie skôr v tom, ako do vagóna dostať čo najviac single lôžok, než ich počet ešte znižovať kvôli sprchám.
Mimochodom, koľkokrát v živote ste využil sprchu vo vlaku?

Graylag

Co se týká co nejvetšího počtu single lůžek, tohle řeší třeba nové vozy pro ÖBB nightjet se single kójemi. Jak moc je to ideální řešení ukáže až čas. No a co se týká sprch ve vlaku, mě to trochu připomíná diskuze o tom, jestli ve vozidlech má nebo nemá být klimatizace. Léta jsme ze všech stran slýchali, jak je to zbytečnost, jak lidi přece trochu tepla vydrží a jak by to bylo plýtvání zdrojů. Až se to jednoho dne zlomilo a všichni se mohli přetrhnout aby bylo všechno klimatizované, protože je to prostě příjemnější. No a se sprchami to vidím… Číst vice »

Kubrt

Napsal bych to samé co Graylag, tak to nebudu opakovat.
Když zazněla osobní otázka na sprchu: opět jako Graylag: taky jsem nikdy nevyužil, nemyslím si, že je to alfa a omega spacích vozů, ale zdá se mi to jako fajn nabídka.
Na ty single kapsle v Nightjetech jsem zvědav, jak to bude fungovat, jak to bude příjemné a vyhledávané. To ukáže čas.

krystof.bohm1

A já jsem zvědav, jak z těch single kapes hasiči dostanou lidi až se to vyseká.

Graylag

Ve střední Evropě je význam možná malý, ale tohle jsou vozy pro Finsko kde jsou trochu větší vzdálenosti. Helsinky – Oulu, což by se z hlediska významu měst dalo zhruba přirovnat trase Praha – Ostrava, jsou po silnici zhruba 7 hodin, pendolinem kolem 6 hodin. Další cesta do Rovaniemi, které se dá přirovnat řekněme Karviné, přidá další dvě hodiny. Pokud z nějakého důvodu nemůžete letět letadlem, třeba protože potřebujete jet s autem, tak noční vlak rozhodně dává smysl. Zejména pak pokud nekončíte v Oulu nebo Rovaniemi, ale pokračujete další stovky kilometrů na sever.

krystof.bohm1

Je divné že nemají žádné lehátkové vozy. Noční vlaky mi přijdou jako dobrá varianta, ale při představě cen těch luxusních lůžkáčů mám husí kůži.

Graylag

Na tyhle větší vzdálenosti se ve Finsku standardně létá, protože při (vysoké) ceně vlaků to kolikrát i vychází levněji. Případně kdo má hluboko do kapsy jede autobusem. Noční vlaky jsou svým způsobem luxusní alternativa pro lidi, co nechtějí nebo nemohou létat. Lehátka tak do tohohle konceptu nezapadají. Samozřejmě ale je možné jet na sedačce.

krystof.bohm1

Podívej se na Regiojet do Chorvatska. Noční vlaky jsou hlavně pro lidi kteří nemůžou nebo nechtějí letět, celý den řídit ani čumět do blba v denním spoji.

Juraj

Jednoznačne je to správny smer, ak to má byť konkurencieschopné. Keď ma vlak vyhodí v destinácií niekedy ráno, tak obvykle ešte hotel nemám k dispozícii. Mať kompletný servis vo vlaku je vtedy paráda. Samozrejme sa to dá odstupňovať podľa úrovne, ako to má nightjet – lehátkové kóje vs plnohodnotné kupé, nič proti tomu. Pred pár mesiacmi sme využili nočný vlak Helsinki–Rovaniemi, deluxe kupé za 139 € + teplé jedlo ráno. Je paráda nastúpiť, osprchovať sa po celom dni na nohách a nemusieť v noci ani opúšťať kupé. Ráno to človeka vysadí 7.30 do tmy a zimy na polárnom kruhu, takže… Číst vice »

Vojtech

Když jezdím služebne nebo na lyže, tak sprchu v kupé chci. Ráno se umyju, osporchuju, , hodím oblek, jdu na jednání (Warszava) nebo na lyže ( Davos po přestupu z lůžka do Zurych). Problém je v pernamentni vyprodanosti této služby. Hotel v místě mě nezajímá a i kdyby, tak mě ubytuji až odpoledne a přitom jsem přijel ráno. Pokud chceš být v 9.20 tano v Římě, tak to ani jinak než vlakem nejde. Cesta den předem letadlem je k prdu, nemůžu porad omlouvat děti ze školy. A pak není problém odpoledním (z Warszavy či Rima) podvečerní spojem zpět. Jen za… Číst vice »

Peeetr

Už je skutečně na čase přestat trapasit s těmi dovolenkovými autovagóny a minimálně na vnitřním území EU, řešit podobné věci normálně autopůjčovnami, co by přistupovali ke všem občanům EU nediskriminačně.

původní Jakub P

Tohle je vnitřní trh Finska. Jestli to někdy bude jezdit do jiný země, tak maximálně tak, že to na severu přejede kousek do Švédska. A stejně se jim to vyplatí. Nejspíš proto, že ti lidi v těch autech povezou i vybavení na to, co se tam chystaj dělat. Což jim autopůjčovna neumožní.

Jan

Autopůjčovny nikoho nediskriminují, chovají se strašně k úplně všem zákazníkům.

vitapb

Čím se to prosím projevuje? Jediný co mi na půjčování auta nesedělo bylo, že si chtěli zkopírovat moje doklady a půjčit mojí platební kartu. Což ale celkem chápu vzhledem k tomu, že s tim autem můžu být za pár hodin za kopečky.. A jako jestli se vám nezdají ceny, zkuste si něco půjčovat. To co běžně vydrží x, v půjčovacím provozu vydrží zlomek, protože co je půjčený na to se nehledí…

Jan

To, že chcou doklady a kreditku, chápu.

Problém je spíš v tom, že auta nabízí co nejlevněji, aby byli ve srovnání co nejvýš a pak rýžujou na předraženém pojištění, které se vám snaží vnutit za každou cenu. Jenže když se člověk podívá na podmínky, tak zjistí, že to ty nejběžnější problémy stejně nekryje.

No a pak klasika: po vrácení auta vám naúčtují pár set euro za malý škrábanec (který tam ale beztak byl už předtím).

Nicméně souhlasím, že vozit auta vlakem není úplně ideální řešení tohoto problému.

EC104

Nó tak to je jiná liga…

Martin

No hezké… i když komfort si představuji trochu jinak….pořád ale lepší než v ČR, kde musí cestující spát na lavici v šukafónu.

XP3

Ono se do nočních vlaků u nás nově řadí 810??

Martin

Ne, 010… pro vážnější povahy…

Karel

Teď prý budou noční vlaky ..810 + 017 .. speciální spací vůz lehké stavby ..pro ČD vyrábí ..spíme na lokálce.cz je to sranda

Martin

😂🙈

Kleist

Říká věčný cestující bydlící v České Třebové. 🙂

Martin

😂

krystof.bohm1

Nejlíp se ti bude spát když si lehneš na koleje.

Martin

Seš asi velkej drsňák, co? Aby se zabil, to jste tady nenabádali ani Axela, kterého tu všichni nenávidíte 🙂

David

Ta postel na prvním lůžku je super. Rádi jsme cestovali lůžkovými vlaky, ale od té doby co máme malé dítě už musíme létat letadly, protože dítě samo na posteli ještě spát neumí a ve dvou se na tu úzkou postel v lůžkových vlacích ČD nevejdeme.

Peeetr

Však ta spodní postel je velká i pro dva dospělé.

Adam H

Podle těch dvou hromádek ručníků i bude.

Jan T.

My jsme s dítětem jezdili spacími vlaky bez bětších problémů. Když bylo menší tak jsem spal s ním na spodní posteli, místa jsem měl málo ale dalo se to. Když povyrostlo tak už spí samo, naposledy už na prostředním lůžku ze tří. Tam je i zábrana, takže nevypadne. Tahle široká postel je samozřejmě ideální pro batolata. Ale teď už by se nám tam musely vlézt obě děti 🙂

Kernteriér

Asi se ptám blbě, ale opravdu člověk z horního lůžka na první fotce musí pro cestě k/ze žebříku šlápnout na spodní rozloženou postel, popř. na stolek?

původní Jakub P

Vypadá to tak. Taky mě to na první pohled zarazilo, ale myslím, že to vadit nebude, stejně nahoru těžko někdo poleze v botech.

Herold

No, v noci taky může nepříjemně šlápnout na cestujícího na spodním lůžku…

vagonář

Beru to jako rodinné kupé, potom je to fuk.

Juraj

Ten člověk pod vámi stejně nebude nikdo cizí, protože VR přestaly prodávat samostatná lůžka a jde už booknout jen rovnou celé kupé pro dva.

Kernteriér

To je fajn, ale když půjdu v noci na WC a šlápnu své (mu) spolubydlící (mu) na hlavu či kamkoli jinam, tak asi moc nadšen nebude.

none

Spi dole.

původní Jakub P

Tak pokud si tam dá hlavu a ne nohy, může si za to sám… Jo, bude to chtít trochu opatrnosti, ale to je podle mě všechno.