Obrazem: Sklo a kapky vzduchu. Jak bude vypadat stanice metra Českomoravská po proměně
Vítězný návrh na proměnu stanice Českomoravská. Foto: Maxim Velčovský + edit! architects
Soutěž vyhrál Maxim Velčovský a edit! architects. Přinášíme galerii návrhů i ostatních finalistů soutěže.
Jestli má být toto přehlídka českého dizajnu, tak potěš. Vítězný návrh vypadá pěkně.
Jsem tady největší kritik všeho výtvarného, ale mi se líbí všechny 3 vítězné návrhy. Ten, co vyhrál je NEJRIZIKOVĚJŠÍ, realizace by měla být náročná na KVALITU SKLA, tím by ale podstatně vzrostla cena a dále vše se bude odvíjet od kvality studeného osvětlení, předpokládám 5000 – 6000 K, nebo spíše nějaké kombinace s teplým světlem. Bublinky jsou malinkaté a zcela zanikají. Pokud realizace nebude špičková, bude to, jak níže píše pan Tomáš, skutečně „šedivý mor“. Autoři by tedy měli na návrhu pořádně máknout, snad na to mají, pomohou výrobci skla, pomůže, že máme dostatek odborníků na sklo, jde o to… Číst vice »
To je tragédie. Nestačil by ten stávající interiér jen umýt? Možná by to vypadalo lépe, než ty návrhy. Ten první možná, ale jedině, kdyby ten návrh nebyl černobílý.
Umytim nějak pořešíte rozpad původní keramiky a nedostupnost náhrady? Mi to přijde jak s mostem na Výtoni, řešit únavu materiálu a korozi ve spojích nátěrem ..
Pěkné.
Paráda, snad se takovéto renesance někdy dočká i nejhorší vřed pražského metra – stanice Kačerov i s okolím.
Tak například stanice od Kačerova jsou se svým okolím v naprosto otřesném stavu.
Od Kačerova kam? Tam to holt má smůlu, voda tam v roce 2002 nedosáhla 😀
Jo, linka C je esteticky nejslabší (kromě severních 5 stanic), oproti tomu je Českomoravská zlato. Celý C by to chtělo opravit, pryč s tou černobílou. Místo toho by se měla použít hodně červená jako barva linky.
Překvapí někoho, že vyhrál návrh se stylu šedého moru? Těžce podprůměrná Českomoravská bude nově odporně hnusná, jak v metru v zemích, kde o vzhled vůbec nedbali. Barevný zůstane jen ten pásek trasy na informačním panelu, ale kdysi mohli, tak by ho jistě také udělali černý.
Současné vedení Prahy má osobní misi udělat z Prahy znusné tuctové město západní Evropy, namísto krásného města, na které se jezdí celý svět dívat.
Vizuální smog nových přístřešků MHD i zastávkových značek je jako vřed vedle krásných barevných domů…
Au. Co proti mě pořád máte?
Ahoj Šedý more, tak Ty máš v Česku na růžích ustláno.
A nejen v Česku.
Vyhrál návrh kterej pracuje s architekturou a je blízkej původnímu pojetí, v zásadě mění jen obkladovej materiál 😀 ty další dva jsou čirá grafická exhibice. Zaplať pámbu.
No nevím jestli mění dimenze vlhká keramika, spíš bych řekl že ne, ale dimenze rozhodně mění ty korodující plátky oceli do kterých je štěrbinami zaklesnutá. Bobtnající železo pak drážku vylomí a dlaždička vypadne.
Co se týče návrhu nevypadá to marně. Rozhodně lepší než nudně smaltované náhrady skla jako třeba trestuhodně zabitá na Národní.
Nevím, jak je to konkrétně s keramickými tvarovkami na Českomoravské, ale obecně – keramika může vlivem vlhkosti expandovat. Jde o to, že dochází k rehydrataci amorfní fáze, která vznikla při výpalu dehydratací jílových minerálů. Při výpalu odchází voda a probíhá smrštění materiálu, během expozice keramiky ve vlhkém protředí se voda může vracet zptáky do struktury a probíhá expanze. Samozřejmě je to záležitost pomalá a neprobíhá měřitelnou rychlostí ve všech keramických výrobcích.
Vida zajímavé. Ale podle toho, jak jsem si to tam prohlížel, vina bude v ne-nerezové oceli, si myslím. 🙂
Zrovna Národka a Jinonice jsou v poho, co by kromě Českomoravské na béčku chtělo opravit jsou přestupní stanice, ty vypadají docela nudně. A to nemluvím o komunistickým céčku, to je skutečný metro-panelák.
Je skvělé, že v metru přibude sklo, zvláště poté, co Národní třída o něj přišla. Tleskám.
Škoda, že se během rekonstrukce nezvládne vybudovat výtah. Ale lepší později než vůbec.
Na Českomoravské vážně není (kromě rychlosti eskalátorů 😉 ) co zkazit. A ten vítězný návrh je pěkný a zároveň celkem decentní, vkusný. Ale jen doufám, že se změny vizáže omezí na stanice, co už od počátku byly „hnusné sklepy“ (typicky nemálo případů na trase B, asi taky III.C a podobně). Hlavně ať nikdo ani nesáhne na „bubliny“ na áčku! 😉
To se naštěstí nestane. Těm by slušela i památková ochrana. Na rozdíl od rezu na Výtoni.
Bubliny v A jsou velmi dobré řešení, na svou dobu byly excelentní.
Vítězný návrh je famózní, zbytek ukazuje na mizernou kvalitu a vkus velké části českých designérů, druhý návrh je vyloženě smutný, to může být dobré pro metro někde v Klobukách…
Právě druhý návrh je veselý. nesmutný, a ne nadarmo se umístil na 2. místě.
Ten první návrh je fakt super. Ze všech tří návrhů si myslím, že se do metra hodí fakt nejvíce.
Bylo by fajn do článku umístit fotografie původní podoby stanice.
Dobrý nápad, doplněno. Díky.
Vybrali dobře, většina těch ostatních návrhů mi přijde, jak to říct slušně… trochu švihlá 🙂
Jistá míra švihlosti tady není na závadu. Tím nechci říct, že se mi vítězný návrh nelíbí, ale není jediný, který bych si uměl představit v realizaci.
To je skvělá zpráva! Velčovský patří k nejlepším českým designérům a jeho práce se sklem v lecčem navazuje na nejlepší české skláře. Využít sklo a navázat tak na starší estetiku metra je výborná!
První místo docela dobré. Druhé a třetí strašné ( 2. kýč, 3. nápad bez estetiky). Už jsem si říkal, že to je vybírání ze špatných návrhů. Ale takový návrh Chochola+Hrdý, také není špatný. Ten by si také zasloužil místo na bedně.
Mně se líbí všechny 3 návrhy na stupních vítězů a nerad bych mezi nimi rozhodoval 🙂
Druhé místo by nevypadalo tak strašně, kdyby mělo lépe zpracované vizualizace.
Není to kýč, je to styl, který je dnes velmi uznávaný a milý.
Chválím snahu zkulturnit prostředí, nicméně – to vážně to bude v těhle depresivních barvách?
Vizoška je v odstinech šedé. Návrh je sice strohý a neřve, to ale neznamená, že bude nezajímavý a depresivní. Hodně taky udělá nasvícení prostoru.
Z hlediska barevnosti to nejspíš bude působit velmi podobně jako stanice Karlovo náměstí.
A jaké barevné ladění byste si představoval?
Nechat tam ty žluté akcenty. Aspoň teple bílé nasvícení stropu.
Ano strop může být teple nasvícený v jakékoliv variantě, přesně jak udáváte, tedy cca 2700 K.
minimálně nechat nahoře nad eskalátory červenou
Zbytečně vyhozené peníze. Stavby jako tahle mají být především účelné. Cestující nechodí do metra, aby se kochali architekturou, proto nějaký „zážitek“ je zcela irelevantní. Pohledový beton by byl zcela dostatečný.
Nedostatek podnětného prostředí vede k duševní deprivaci a takhle to pak dopadá…
Já bych postoj pana Tuňáka nezatracoval. jsou dva směry, jak to celé pojmout.
a) udělat z toho „galerii“, aby to bylo aspoň trochu hezké (Praha)
b) zařídit to levně – funkčně, na provoz i údržbu (Wien)
Někdo může jako kritérium preferovat např. interval mezi vlaky, někdo jiný třeba čekání v estetickém prostoru.
Víte ono i sklo je studené, na řadu lidí bude působit depresivně, prostě to nebude umělecké sklo.
No tak. O co lepší má například cestující pocit z unikátních hliníkem obložených stanic metra A, kterými se chlubíme i ve světě, než z rozflákané keramiky na některých stanicích metra B – tím se rozhodně chlubit nemůžeme… Metro je dost drahé na to, abychom ho pak pokazili takovým nepovedeným dílem…
Keramika nemusí být rozflákaná, stejně jako plechy mohou být potlučené. Věc údržby a chování se k věcem obecně. Většina stanic drží nějaký soudobý styl, a až na některé plastové výstřelky bych nic zbytečně neměnil. Akorát tady se jim to podle v textu mimoděk uvedeného rozpadá příliš, možná to opravit nejde, kdo ví.
Pod keramikou jsou plechy a dřevěné latky. Na to se keramika nasazuje. A tady platí, že už dlouho tam místo nové keramiky, kterou nemají, přidávají dřevotřískové bílé destičky.
Ty keramické kachle ale praskají, pomalu ale jistě. Tak posledních deset let.
Slabej výpal nebo nevhodná surovina. Dost běžný, když uměleckej dojem zvítězí nad zvládnutim technologie. Tak snad ta nová skla nebudou padat.
Doporučuji navštívit Stockholm, třeba Vás to obohatí.
Rozhodně novou hlubokou modrou linku! To je bomba!
Takto např. vypadá pohledový beton použitý ve stanici U-Bahnu Westfriedhof v Mnichově:
http://www.meinepanoramen.eu/panoramen/einzel/u-bahnhoefe/westfriedhof/westfriedhof.html
Za mně ta stanice vypadá velmi dobře.
Tak takhle nějak jsem si představovala některé stanice při čtení Metra 2033 =D Teď vážně, ten střed je ok, ale ten pohledový beton ve mě evokuje prohlídku tvrze Hůrka…
Myslím, že Metro Stockohlm bylo tady na zdopravy.cz předvedeno. Takže známe.
Vestibul stanice Kolbenova, to je destinace pro vás, tam se budete cítit dobře 😉
Zrovna Kolbenova je špatný příklad. Tam se protíná kvalitní architektura s účelností.
Mně osobně přijde ten vestibul studený a nezdržuju se tam rád, i když chápu, že styl měl ladit s industriální minulostí okolí, což se asi podařilo. Jenže to okolí se rychle mění na obrovskou rezidenční čtvrť a počítám, že i vestibul se časem změní… Dal jsem to jako příklad, kde by si Tuňák přišel na dost a dost zmíněného pohledového betonu.
Spíš jakákoliv stanice céčka od Muzea dolů, to je teprv fádní hnus
Mě se líbí. Né že by okouzlily, ale mají svůj styl
Znám lidi (zadní fandové do MHD, běžní uživatelé), co preferují pomalejší cestu tram před rychlejším metrem, protože jim prostředí metra není příjemné. Metro v tunelu nikdy nebude tam pohodové jako tram s výhledem, ale kdyby se ještě zhoršilo, těch lidí přibyde