Obrazem: Skanska pokročila se stavbou ekoduktu na D1, uzavírku o 8 hodin zkrátila
Práce na ekoduktu na D1. Foto: Skanska
Nejvýše položený úsek D1 má být kompletně hotový v červenci.
Nejvýše položený úsek D1 má být kompletně hotový v červenci.
Tak snad se to bude medvědovi líbit 🙂 .
Ekodukty jsou jistě dobrá věc. Např. v Rakousku se na novějších dálnicích nachází velké množství. Většinou jsou spojeny s nějakou místní komunikací pro zemědělce nebo jsou určeny jen pro přechod zvěře – viz A5, kde jich je před Vídní v otevřené zemědělské krajině hned několik. V blízkosti tohoto nově stavěného ekoduktu na 95 kilometru D1 jsou však dvě místa, kde zvěř i bez ekoduktu „podchází“ dálnici. Jedno místo je vidět na leteckém záběru mezi budovaným ekoduktem na čerpací stanicí MOL/OMV – jde krátké přemostění dálničního tělesa, které se využívá pro místní provoz. Druhé místo, kde může zvěř podcházet, je pak… Číst vice »
Myslíte si, že tento podchod je pro zvěř ideální?
https://www.google.com/maps/@49.5243215,15.3758045,3a,75y,152.49h,87.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sP0XRjJdq0QSN1W-rikTxZQ!2e0!7i16384!8i8192
Jistě, že tento „podchod“ není pro zvěř ideální (a není ani ideální ten druhý, který zmiňuji, kde není problém s projíždějícími auty). Na druhou stranu, zvěř si si cestu při migrací za vodou či obživou najde i na mnohem horších místech – hlavně v noci se neznalý diví, kolik je zvěře v okolí neoplocené dálnice, resp. místech, která umožňují zvěři projít pod dálnicí…
Oba dva Vámi zmíněné objekty jsou v podstatě bezcenné z hlediska zachování komplexní konektivity krajiny pro volně žijící živočichy (ta silnice II. třídy úplně; ten podjezd s lesní cestou je o něco lepší). To, že někde proběhne liška, která není moc vybíravá a proleze kde jakou dírou pod silnicí, ještě neznamená, že ten objekt je vhodný pro všechny druhy živočichů. Doporučuju si podrobněji nastudovat Technické podmínky MD č.180, příp. novou metodiku AOPK ČR „Doprava a ochrana fauny v České republice“.
Medvěd, rys a co je to třetí? Vlk? Pokud projde tohle, projde jakákoliv jiná šelma.
Ano, máte pravdu, jde hlavně o vytvoření trvale udržitelné komplexní konektivity krajiny (ach!) pro volně žijící drobné savce jako např. liška, jezevec, sysel, zajíc event. větší savce jako jsou srnčí a jelení zvěř či kňour. Bohužel vzácnější savci jako medvěd, rys nebo vlk, kteří by určitě stáli za ochranu dle Vámi doporučované nové metodiky AOPK ČR „Doprava a ochrana fauny v České republice“, se v této oblasti České republiky zatím nevyskytují.
Jmenujete se určitě Havlíček a ne Pytlík?
nějak nechápu větu „Ten je jediným ekoduktem na D1“, protože v současnosti žádný není ještě hotový, ale zato celkem 3 jsou ve stavbě, kromě tohoto jsou další na úseku 16 Velký Beranov – Měřín (cca Km 129) a na úseku 23 Devět křížů – Ostrovačice (cca Km 170)
Díky za upozornění, moje chyba.
ano a jak píše „roman“ jeden další je v provozu u Suchdolu nad Odrou
A další je na úseku Lipník – Bělotín u obce Hrabůvka, ten je dokonce osvětlený a převadí i potok. Aktuálně jsou tak na D1 dokončené dva ekodukty.
Tak zrovna Hrabůvka, i když jí někdo ekodukt říká, jím vlastně vůbec není. Její smysl je jako akvadukt zajišťující převedení potoka. Pro živočichy nevhodné.
Na D1 jsou nyní ve stavbě celkem 4 ekodukty. Ten čtvrtý je v km 176.
Na D1 je je ještě minimálně jeden ekodukt u Kletné (Suchdol nad Odrou)