Obrazem: Siemens ukázal výrobu Comfortjetů pro ČD, hotových je 22 skříní

Jeden z vyrobených vozů nových ComfortJetů pro ČD ve vídeňském závodě Siemens Mobility. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýJeden z vyrobených vozů nových ComfortJetů pro ČD ve vídeňském závodě Siemens Mobility. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

První vozy mají být zařazeny do provozu již v příštím roce.

114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
filip

No, jasně: dálkový „panťák“. I. Nesnáším velkoprostorové vozy. Proč? Protože tam je hluk, protože tam nemohu jakkoli (alespoň v mezích možností) ovlivnit teplotu, protože tam nemohu eliminovat osvětlení, protože tam furt chodí kokot s pojízdným buffet, nebo vlaková četa do řídícího vozu (má tam zázemí, často, když je řídící stanoviště na konci vlaku, nebo tak něco), protože sedím-li u dveří, tak už 3/4 hodiny před konečnou stanicí tam tvoří ovce špalír, zvláště před obcí Hlavní město Praha, asi aby jim tu „zlatou Prahu“ někdo neukradl, nevím, když tam jednoho fakana bolí uši, zuby, tlačí ho, nebo tak něco, tak mají… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Zásadně vyhledávám velkoprostorové vozy se sedadly jako v letadle. Ono je to podobné téma jako velkorostorové kanceláře.
Prostě ten celkový hluk a vzduch je lepší než sedět v nějakém zatuchlém kupé. A také se mi nechce dívat třeba 5 hodin do obličeje cizích lidí. Naposledy v kupé jela parta, která pila pivo z plechovek jedno za druhým. Či-li oni měli soukromí, já sotva.

Něco jiného je I.třída. Doporučuji Filipovi jezdit I. třídou, kde je minimum negativních okolností, které popsal.

filip

Ale však já jezdím jenom první třídou, tedy z mého pohledu, druhou a první třídou (třítřídní systém), pokud ve vlaku je.

A proto to komentuju, jinam bych čistě držel hubu, jako, protože tady tento nový, dálkový, „panťák“ má i tu 2. třídu (v jejich podání 1. třídu) taky velkoprostorovou, nijak neseparovanou.

Alexandr

Ono má řídicí vůz? S něčím se mi to plete, nebo opravdu původně neměl tam být?

Apollo 17

Původně tam měl být, přechodně tam nebude a pak tam bude(až dojde k jejich schválení). -:)

PepaM

To se vám plete nejspíš s InterJety, ty řídící vůz nemají.

Jiří Kocurek

Takže by to bylo později o pár let… ne díky. Zavřít do Bdmtee na 3 hodiny a nechat sedět naproti krejčovské figuríně za takové nápady.

Ares

Další šotoušárna

bohyn

Samej dobytčák. S kupé se už asi nepočítá.

Radim

Smůla no…

GM275

Minimálně třetina cestujících preferuje kupé, proto i v zahraničí v rámci nových souprav jsou součástí 2 vagony sestavené z kupé. U ČD si počkáme tak 10-15 let, než jim dojde, že by mohly zákazníkům vyhovět.

Vlastimil Kocurek

Na kupé jsem v Německu, Rakousku a Itálii vůbec nenarazil, akorát v I. třídě se 3 sedadly celkem, bylo to velmi příjemné.
Tedy jednalo se převážně o dálkové mezinárodní vlaky.
Z hlediska výroby se jedná o plýtvání materiálem, i mnohem složitější montáž. Byl bych raději, kdyby kupé nebyly vůbec.

Pitrys

To je dobře

PvvS

Aspoň se tam nebudou válet ajznboňáci v zamčeným kupé.

Martin

A kdy se začnou vyrábět Comfortbalmy pro JHMD? Šotouši, dovolenkáři a toho času pracovní neschopností postižení zaměstnanci vyženou Čejana a bude zase dobře 🤭

Ferda Vomáčka

Čejen mladší, že?

Martin

Asi o 250 km vedle Ferdo 😂

TheBaal

Oddíly pro rodiny s dětmi by měly být vždy kupé, nebo dvě spojená kupé, takhle jedno uřvané děcko otráví cestu celému zbytku vozu…
Část 1. třídy by měla mít provedení kupé, nebo alespoň jako je Apeer ZSSK aby mělo osazenstvo větší soukromí. 1. třídě by měla být 1+ jako má railjet, ideálně 1+ v kupé provední jako railjet ÖBB.
Bohužel rozvržení interiérů vlaků u ČD očividně dělá někdo, kdo vlak zná jen když z čekání u šraněk…
Tohle by měli dělat lidé co vlakem jezdí pravidelně.

David

Oddíl pro děti by měl mít délku alespoň poloviny vozu (nejlépe prvního či posledního) a měl by mít „hřiště“ jako to mají třeba SBB ale i jiní dopravci v Evropě.

Lukáš

Přesně, souhlasím. Toto jsem psal níže, chybí mi rozdělení kupé /velkoprostor. Business class mi tam chybí jednoznačně, nechápu, proč se s ní nepočítalo jako v Railjetech. V tomhle se mi líbí řešení ÖBB new railjet 2. Jinak je fajn, že se kupují.

Georg

to je uspesny produkt. v jinem clanku se tu psalo, ze se to podarilo je na nejakou dobu vsechny zprovoznit.

Georg

to je ale hezkej dvorecek. a tohle mohlo byt na zlicine, kdyby tu v desatych letech nevladli naprosti kokoti…

Jiří Kocurek

Tak chránil se domácí trh a nějaké zakázky cizácké firmě?

Jiří Kocurek

Jen dodám, že několik vozů pro ČD se tam nakonec vyrobilo, Siemens tam výrobu ukončil v roce 2009.

Y.K.

Njn, metro pro C a pár vozů pro ČD a pak to u nás úplně utichlo, doba rekonstrukcí a stárnutí. Žádná perspektiva pro místní zakázky. Ty zahraniční zakázky co tam dělali dokáží i jinde.

Sprejeřijsouodpad

Krásný a pak to nějaká zasraná p*ča posprejuje.

Dušan

Ta skříň na tom obrázku je nějaká úzká ne ? To mi doteď třeba hlava moc nebere, proč Siemensí Railjety/Interjety mají šířku 2825 mm, když třeba naklápěcí Talgo (řada S-102/S-112) ve Španělsku má 2942 mm. Nenaklápěcí Talgo Avril a ICE-L pak má 3100 mm. Siemens je absolutně nejužší – jasně, ušetří se na materiálu – fajn, ale pokud vysolím 60 mega za vůz nebo kolik, tak je dost nepříjemné se pak prodírat úzkou uličkou.

Georg

a jakpak je dlouhy takovy vuz do talga? nebude on kratsi? 🙂

Dušan

Jasně, že je kratší – má pouhých 13,1 m, Railjet 26,5 m.
Ale třeba ETR 1000 (co má 9 vozů) a neklopí, tak i tak má šířku skříně 2 924 mm – tedy de facto skoro stejnou jako „naklápěcí krátko-vagónkové pasažérské Talgo“ (slovy Axela/Olcita), tj. 2 942 mm versus 2 924 mm – prostě ty Siemensy, když se porovnává ekvivalent obdobných VRT-jednotek mezi s sebou, jsou vždycky nejužší:-)

Georg

– fakt je delka railjetich bmz a vlozaku do etr 100 stejna? rozmery jsem nikde nevygooglil. (hnaci vozy muzou byt klidne delsi, cumak se zuzuje.)
– pak jeste muzou mit jinou vzdalenost cepu podvozku.
– a railjet muze byt delany na prujezd ruznych klikatic typu semmering vyssi rychlosti, tak si tam dali fora.

NightmareFreddy

Tak šup sem s tím. Současný stav vozů u ČD je nadmíru katastrofální, protože na některých linkách máte snad 50 % šanci, že přijede něco jiného (a tím nemyslím, že jen bude změněn jeden vůz ze soupravy).

Xiao

Jak to je u sunutých souprav? Prý se musí každá konfigurace zvlášť schvalovat protože při sunutí je větší riziko vykolejení. Že pokud by se mezi Comfortjet a lokomotivu zařadil další vůz tak aby se mohlo sunout plnou rychlostí musí se celá souprava v nové konfiguraci znova schválit.

Bert

Myslíte, že když na rychlících Brno – Břeclav – Olomouc jezdily soupravy se syslem, tak se musely zvlášť schvalovat pro všechny možné počty vagonů?

Lukáš

Velká škoda, že se nepočítá s bussines class. A také to mohlo být řešené půl velkoprostor, půl kupé jako v ÖBB New Railjet 2. Jinak krása.

Xiao

Nebo alespoň ten velkoprostor rozdělit přepážkami na poloviny nebo třetiny, aby se vlivy typu křičící dítě alespoň trochu prostorově omezily. Jako byly rozdělené staré vozy ze Studénky (i když tam to asi bylo rozdělené jakože půlka kuřácká a půlka nekuřácká).

David

Kdyby byl jeden vůz dedikován dětem jako u SBB, nemuseli byste tohle vůbec řešit.

Georg

railjet je urcite lepsi nez becko, ale povazuju ho za nalesteny prd. velkoprostor dvojka je na urovni flixbusu… zlaty bdpee.

Lukáš

Railjet určitě, mám ho nejradši hlavně kvůli business class. Ale celkově se mi líbí řešení rakouských railjetů. A ty ÖBB neue railjet vypadají velmi slibně. Doufám, že v budoucnu se podívají i k nám na Vindobonu.

LeBoeuf

se mi zda, ze podvozky jsou poddimenzovane.

dizgrafyq

Podvozky na obrázku skutečně dovolují Vmax pouze 200km/h. Při finální montáži bude doplněna magnetická kolejnicová brzda a teprve poté bude možné podvozek schválit na 230km/h. Ještě nějaké otázky?

Twix

To by tomu pak nemohli říkat Comfortjet 🙂

David

Škoda že ty vlaky nejsou bezbariérové a že nemají žádný oddíl pro děti (jako třeba dálkové vlaky SBB). PS: dětské kino opravdu není dětský oddíl.

Georg

railjet byl na svoji dobu super koncept, ale naskakujeme do nej v okamziku, kdy uz je krapet za zenitem. budoucnost patri lehcim a nizkopodlaznim jednotkam, ne sesroubovanym bmz…

Radek Šindel

Tady si dovolím nesouhlasit. Nízkopodlažní jednotky se na dálkové výkony příliš nehodí. Jde sice nastoupit přímo z nástupiště, ale pak je interiér rozdělený schody. U dálkových vlaků se proto spíše preferuje vnitřní bezbariérovost, aby šlo vozy dobře procházet.

David

Ono se to dá i kombinovat. Giruna jsou nízkopodlažní a průchozí. Dvoupatrové FV Dosto či IC2000 kombinují obojí, vlaky jsou bezbariérově průchozí v horní části zatímco umožňují bezbariérový nástup do spodní části.

Robert Šalda

Giruna jsou možná průchozí, ale za moc nestojí. Dveře uprostřed vozu neoddělené od prostoru pro cestující, takže si můžete sednout někam k přechodu mezi vozy a nebo do blízkosti dveří, které se zas ne až tak málo otevírají. Kdyby ty vchody byla alespoň blíže ke kraji vozů jako u TGV nebo u DARTů.

Georg

tady se pak pobavme jak definujeme dalkovy vykon. 🙂 vice nez 3 hodiny jizdy?

Jerys

Je v pytli že Vagónku ve Studénce zářizl amik ve spolupráci se Siemensem se tam mohly vyrábět skříně vagónů. CD potřebují nové vagony na rychlíky .

Twix

Nové vozy klasické stavby na vlaky této kategorie už ČD v životě potřebovat nebudou.

vagonář

Závod ŠKODA Group v Ostravě, jak se píše v článku, je ve skutečnosti ŠKODA Vagonka, která vznikla přesunem výroby osobních vozů ze Studénky v roce 2001.

Georg

za produkci v 70. a 80. letech by se cela studenka mela propadnout do pekla. toho skoda opravdu neni.

Jiří Kocurek

Když oni ale ani nic jiného dělat nemohli. To Strana rozhodla o tom, co se bude vyrábět.
Můžete to nalepit k výstavce o centrálně řízené ekonomice, kde si musíte centrální orgán požádat i o pitomý elektromotor k větráku do vzduchotechniky. To mám od projektanta VZT, dnes je již na penzi.

Tom

Ten ksicht Vectronu je nakonec co se barev týče nádhernej! V rámci Najbrtu zase něco trochu netradičního.

NightmareFreddy

To ano. Konečně to není ve stylu „omalovánky“, tedy máme jasně oddělené hrany a do každé patří jedna barvička 😀

Pitrys

Ten Taurus byl ale přece jenom hezčí…

Tomáš

Souhlas! Tady je dobře vidět, že se s tím barevným schématem dá krásně pracovat na míru každému vozidlu a nechat ho vyniknout, aniž by byl upozaděn jednotící barevný design. Tedy ne vy stylu „krabice od bot“ když použiju výstižná Kotasova slova…

Martin

Kolik jich zase skončí nepoužitelnejch po bouračkách? Do Cz stačí uhláky se senem.

Gwann

Tak kolik vozu rady bmz je nepoužitelných po bourackach, povězte…

Ne vše má podobnou smůlu jako pendolino

Georg

No par kousku z milavci, par ze studenky…

Gwann

kecáte, minimálně ve studénce (pokud myslíte most) nebyl žádný bmz ani řazen, vše vozy bee, bpee a pouze příbuzný – Ampz

Robert Šalda

A ten Ampz byl až na konci soupravy a tak se mu nic vážného nestalo.

Petr

Kolik railjerů je podepsaných?

Marek Janík

občas se dá v diskuzi najít velká, ale opravdu velká (anglicky broskev)-ovina

Hala D

A pak že ČD nemají kvalitní vozový park. Nádhera. To bude jízda. Teď jen aby autobusoví nahrazovači se k tomu moc nevyjadřovali.

Karl vB.

Proč kombinujete čas přítomný s časem budoucím?
Výstižnou odpovědí na to, jak na tom s kvalitou vozového parku ČD momentálně skutečně jsou, je reálné dodržování inserovaného řazení vozů ve vlacích.
Články se stížnostmi k tomuto tématu si můžete najít/ přečíst i tady.

Hala D

Zakázku ČD uzavřely v roce 2021. Tedy už jsou (skoro) ve vlastnictví ČD. Ovšem zatím ještě nejezdí.

Karl vB.

Já jsem ten článek četl a pochopil. 🙂

Hala D

Malé bezvýznamné (+) 🙂

Marek

tak hlavně abys nedělal údržbu Ty
to by byla s vagony konečná

Hala D

Nějak nerozumím. Proč bych já jako zručný mechanik měl nezvládnout údržbu? Ale ČD si na tyto vozy staví nové údržbářské haly.

Marek

nevím jak zručný mechanik jseš
ale pěti kočkám nohy spočítat neumýš
viz příspěvky IDS JMK

Hala D

Nohy kočkám opravdu nemyji. Trochu mimoň.

Juraj

Běžte to říct cestujícím do Béčka, hlavně v létě určitě velmi ocení, že ČD už mají několik nových vozových skříní 🙂

Hala D

Tak určitě více než několik starých skříní.

Hala D

Nechápu ty mínusy. To nemáte radost z krásných nových vagonů? Snad to nejsou mínusy od autobusářů. Mmch. v Comfort Jetu jsem byl na RBD a interiér je něco skvělého. Kombinace sci-fi v reálu a důkaz pohodlného cestování vlakem.

jva

Kdo nejde s námi, jde proti nám, že? Nejspíš zlí autíčkáři, teď i autobusáři… Co na to Chocholoušek? Nebo snad soudce Urválek?

Hala D

Proč taková podrážděnost? Někomu snad vadí nový vagon?

VTT

Mně celý koncept netrakčních ucelených jednotek s lokomotivou připadá nějaký divný. Kombinuje to nevýhody jak klasické soupravy, tak i ucelené jednotky.

Apollo 17

A naopak to kombinuje výhody klasické soupravy (lehce vyměnitelná trakční jednotka,vozy můžou jezdit dál, jednoduché schvalování v mnoha zemích, je-li schválená lokomotiva) a výhody soupravy (tlakotěsné přechody mezi vozy,jeden infosystém pro celou soupravu, při poruše CZE se nemusí vyřazovat vůz,protože ostatní se postarají o dobíjení, napájení klimatizace a topení…).
Všimněte si, jak dlouho trvá schvalování jednotek i lokomotiv oproti schválení netrakčních vozů. Sirius se schvaluje od roku 2019 a stále není schválen, Traxx 3 je také schvalován již několik let, lok. 380 se schvalovaly také léta.

Michal

Možná mám radost z nových vlaků, ale jako člověk, co pravidelně jezdí bdmtee alias žumpojet, kdy se teď se začínajícím vedrem nebude dát cestovat, mně je to jaksi v reálu ukradené.

Karl vB.

To nepřekvapuje…

Georg

na jiznim expresu jsem v pondeli rano videl dve becka. jste tu trochu za excentrika, ale snete dal, no…

Georg

jo a ten expres jsem videl z vozu bte, s kadibudkou, na tomto vykonu vetsinou bez vody, zadna wifi, vmax 120+spalky a dvere se nezaviraji ani neblokuji…

Radim

Bčko má vmax 140. A voda tam zaručeně byla. Jinak ale chápu no. Zase furt lepší (ale ne o moc) jako honeckery na „EC“/R na úplný východ (Ex1/Ex2 a R18)

Radim

Pardon, před upotřebením promíchat, píšu dřív než myslím a pak to takto dopadá…

liposh

čelo řídícího vozu z Taurusu se mi teda líbí mnohem víc, ale to ponechme stranou. Nicméně se divím, že už ČD neobjednali i pár těch částečně nízkopodlažních vagónů, co se vyrábí pro OBB jako tzv. „Neue Railjet “ 🙂

Bartol

Můžou dostatečně

Dispečer

ČD neobjednaly .. jsou neživotné..

LOGO

To současné logo ČD je tragické na tak krásné soupravě ….

Miroslav

Nechápu co je na tom tragické.
Současné logo ČD se používá na všech vlacích českých drah a vypadá normálně.

LOGO

stačilo by vzít ČD CARGO a udělat z toho ČD a ne ten hnus z 90 let….bléééé

Miroslav

ČD Cargo má hnusné logo, a to díky tomu že to je doslova rozříznutý obdélník.
Tomu se říká zjednodušené logo..

Tonda Sehnal

Ošklivé logo ČD Cargo je jen sprostě okopírované logo irské zdravotnické firmy Covidien… 🤦🤷

Jelen

Ano, lepší by jistě bylo napsat ve wordu písmena ČD a to vydávat za logo, že?
(ano, narážím tím na nový vizuál PID)

Jiří Kocurek

Fontem Comic Sans, děkuji.

Véčko

Už se těším, až si ho vyšotím podobně jako Push pull train v Olomouci v pondělí. To ho vezla krysa a opravdu jsem to nečekal.

Anonym ze severu

Škoda, že to bude mít bistrovůz a ne „klasický“ restaurační vůz.

dzejejc

Alespoň je tam související posezení, a ne jako v bistru jezdícím na valašských expresech. Ale škoda to je velká…

Matěj

Je to velká škoda, na lince do Německa je obyčejně po jídelním voze velká poptávka; kapacitně bude bistro bohužel dost nevyhovující.

Hala D

Dálkové autobusy nemají ani to.

JiP

Jeste ted se ve me vari krev, kdyz si vzpomenu na exota p. Zaka, ktery zariznul 16 railjetu od OBB. Ted to tady nakupujeme drazsi, s horsimi parametry a bez ridicich vozu.

Vojtěch

A to se vyplatí🤩👎 Žaluda byl poslední

Petr

On na nedotažení zbytku rajčat byl účelově dosažen Zelený. Pak byl odejit

JiraH

umíte číst, asi ne. Řídící vůz to bude mít také ve tvaru Vectrona.

Railjety měli koupit všechny

Rusnok má na tom taky podíl co?

Miroslav

Tenhle komentář je totální nesmysl.
Dražší to je kvůli inflaci a nákup více souprav (celkem jich bude 20).
Kromě toho Bistro vozů nevidím žádné horší parametry než na Railjetu, souprava ComfortJetu bude mít 9 vagónů s kapacitou 555 míst k sezení, vyšší číslo než ve většině vlacích kategorie EuroCity.
Navíc neumíte číst? Řídící vůz bude, ale později kvůli schvalování..

JiP

A inflace neni paramtr? Nemluve o tom ze jsme temi soupravami jiz mohli mnoho mnoho let jezdit a tech 9 souprav navic by se zrovna v dnesni dobe sakra hodilo. To ze se nakupuji ComfortJety nerozporuji, Jenom tech souprav mnohlo byt jiz davno vice a unifikace parku do budoucna jeste vyssi. Jestli se CD potrebuji neceho zbavit, tak nekonecnych serii ruzne pobastlenych vagonu na ktere nemaji nahradni dily, protoze kazda sere po par kusek je uplne jina.

Miroslav

Kde jsem zmínil inflaci jako parametr?
Inflaci jsem zmínil jako důvod vyšší ceny (společně s odběrem více vozů)

Jiří 3

Ještě bych dodal, že druhý konec soupravy bude běžný UIC přechod pro případné posilování soupravy, narozdíl od původních Rajčat (ten název je skvělý, děkuju uživateli Petr), které mají pevnou přepážku v posledním voze.

Dušan

Ta pevná překážka má pozitivní vliv na tlakotěsnost soupravy – ta jaksi není „logická jednička nebo nula“ (jak si spousta lidí chybně myslí), ale je to normální škálovatelná číselně vyjádřená veličina, jejíž hodnota závisí mimo jiné třeba na počtu dveří v soupravě nebo počtu mezivozových přechodů (a jejich utěsnění), takže není úplně jedno jestli souprava je třeba Raijet 7vz, nebo 17 vz ICE-L:-))

PepaM

Ono to ani není vyloženě tak, že by řídící vůz byl později, jenom nebude k dispozici dřív oproti původnímu plánu, jako vozy Ampz a B(b/d)mpz.

Juraj

Zrovna railjety se ČD – podle jejich vlastního vyjádření – prodražily docela hodně, protože nákupní cena byla v eurech v době, kdy ČNB cíleně devalvovala korunu. Doteď si vzpomínám na tu tiskovku na GŘ, kde se naříkalo nad kurzovním rozdílem.

JiP

Na druhou stranu zmena kurzu zase zlevnila pendolina skoro o miliardu.