Obrazem: Siemens ukázal výrobu Comfortjetů pro ČD, hotových je 22 skříní
Jeden z vyrobených vozů nových ComfortJetů pro ČD ve vídeňském závodě Siemens Mobility. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
První vozy mají být zařazeny do provozu již v příštím roce.
No, jasně: dálkový „panťák“. I. Nesnáším velkoprostorové vozy. Proč? Protože tam je hluk, protože tam nemohu jakkoli (alespoň v mezích možností) ovlivnit teplotu, protože tam nemohu eliminovat osvětlení, protože tam furt chodí kokot s pojízdným buffet, nebo vlaková četa do řídícího vozu (má tam zázemí, často, když je řídící stanoviště na konci vlaku, nebo tak něco), protože sedím-li u dveří, tak už 3/4 hodiny před konečnou stanicí tam tvoří ovce špalír, zvláště před obcí Hlavní město Praha, asi aby jim tu „zlatou Prahu“ někdo neukradl, nevím, když tam jednoho fakana bolí uši, zuby, tlačí ho, nebo tak něco, tak mají… Číst vice »
Zásadně vyhledávám velkoprostorové vozy se sedadly jako v letadle. Ono je to podobné téma jako velkorostorové kanceláře.
Prostě ten celkový hluk a vzduch je lepší než sedět v nějakém zatuchlém kupé. A také se mi nechce dívat třeba 5 hodin do obličeje cizích lidí. Naposledy v kupé jela parta, která pila pivo z plechovek jedno za druhým. Či-li oni měli soukromí, já sotva.
Něco jiného je I.třída. Doporučuji Filipovi jezdit I. třídou, kde je minimum negativních okolností, které popsal.
Ale však já jezdím jenom první třídou, tedy z mého pohledu, druhou a první třídou (třítřídní systém), pokud ve vlaku je.
A proto to komentuju, jinam bych čistě držel hubu, jako, protože tady tento nový, dálkový, „panťák“ má i tu 2. třídu (v jejich podání 1. třídu) taky velkoprostorovou, nijak neseparovanou.
Ono má řídicí vůz? S něčím se mi to plete, nebo opravdu původně neměl tam být?
Původně tam měl být, přechodně tam nebude a pak tam bude(až dojde k jejich schválení). -:)
To se vám plete nejspíš s InterJety, ty řídící vůz nemají.
Takže by to bylo později o pár let… ne díky. Zavřít do Bdmtee na 3 hodiny a nechat sedět naproti krejčovské figuríně za takové nápady.
Další šotoušárna
Samej dobytčák. S kupé se už asi nepočítá.
Smůla no…
Minimálně třetina cestujících preferuje kupé, proto i v zahraničí v rámci nových souprav jsou součástí 2 vagony sestavené z kupé. U ČD si počkáme tak 10-15 let, než jim dojde, že by mohly zákazníkům vyhovět.
Na kupé jsem v Německu, Rakousku a Itálii vůbec nenarazil, akorát v I. třídě se 3 sedadly celkem, bylo to velmi příjemné.
Tedy jednalo se převážně o dálkové mezinárodní vlaky.
Z hlediska výroby se jedná o plýtvání materiálem, i mnohem složitější montáž. Byl bych raději, kdyby kupé nebyly vůbec.
To je dobře
Aspoň se tam nebudou válet ajznboňáci v zamčeným kupé.
A kdy se začnou vyrábět Comfortbalmy pro JHMD? Šotouši, dovolenkáři a toho času pracovní neschopností postižení zaměstnanci vyženou Čejana a bude zase dobře 🤭
Čejen mladší, že?
Asi o 250 km vedle Ferdo 😂
Oddíly pro rodiny s dětmi by měly být vždy kupé, nebo dvě spojená kupé, takhle jedno uřvané děcko otráví cestu celému zbytku vozu…
Část 1. třídy by měla mít provedení kupé, nebo alespoň jako je Apeer ZSSK aby mělo osazenstvo větší soukromí. 1. třídě by měla být 1+ jako má railjet, ideálně 1+ v kupé provední jako railjet ÖBB.
Bohužel rozvržení interiérů vlaků u ČD očividně dělá někdo, kdo vlak zná jen když z čekání u šraněk…
Tohle by měli dělat lidé co vlakem jezdí pravidelně.
Oddíl pro děti by měl mít délku alespoň poloviny vozu (nejlépe prvního či posledního) a měl by mít „hřiště“ jako to mají třeba SBB ale i jiní dopravci v Evropě.
Přesně, souhlasím. Toto jsem psal níže, chybí mi rozdělení kupé /velkoprostor. Business class mi tam chybí jednoznačně, nechápu, proč se s ní nepočítalo jako v Railjetech. V tomhle se mi líbí řešení ÖBB new railjet 2. Jinak je fajn, že se kupují.
to je uspesny produkt. v jinem clanku se tu psalo, ze se to podarilo je na nejakou dobu vsechny zprovoznit.
třeba : https://zdopravy.cz/novy-dvoupatrovy-vlak-pro-prahu-az-942-sedadel-autor-konceptu-hleda-vyrobce-11464/
to je ale hezkej dvorecek. a tohle mohlo byt na zlicine, kdyby tu v desatych letech nevladli naprosti kokoti…
Tak chránil se domácí trh a nějaké zakázky cizácké firmě?
Jen dodám, že několik vozů pro ČD se tam nakonec vyrobilo, Siemens tam výrobu ukončil v roce 2009.
Njn, metro pro C a pár vozů pro ČD a pak to u nás úplně utichlo, doba rekonstrukcí a stárnutí. Žádná perspektiva pro místní zakázky. Ty zahraniční zakázky co tam dělali dokáží i jinde.
Krásný a pak to nějaká zasraná p*ča posprejuje.
Ta skříň na tom obrázku je nějaká úzká ne ? To mi doteď třeba hlava moc nebere, proč Siemensí Railjety/Interjety mají šířku 2825 mm, když třeba naklápěcí Talgo (řada S-102/S-112) ve Španělsku má 2942 mm. Nenaklápěcí Talgo Avril a ICE-L pak má 3100 mm. Siemens je absolutně nejužší – jasně, ušetří se na materiálu – fajn, ale pokud vysolím 60 mega za vůz nebo kolik, tak je dost nepříjemné se pak prodírat úzkou uličkou.
a jakpak je dlouhy takovy vuz do talga? nebude on kratsi? 🙂
Jasně, že je kratší – má pouhých 13,1 m, Railjet 26,5 m.
Ale třeba ETR 1000 (co má 9 vozů) a neklopí, tak i tak má šířku skříně 2 924 mm – tedy de facto skoro stejnou jako „naklápěcí krátko-vagónkové pasažérské Talgo“ (slovy Axela/Olcita), tj. 2 942 mm versus 2 924 mm – prostě ty Siemensy, když se porovnává ekvivalent obdobných VRT-jednotek mezi s sebou, jsou vždycky nejužší:-)
– fakt je delka railjetich bmz a vlozaku do etr 100 stejna? rozmery jsem nikde nevygooglil. (hnaci vozy muzou byt klidne delsi, cumak se zuzuje.)
– pak jeste muzou mit jinou vzdalenost cepu podvozku.
– a railjet muze byt delany na prujezd ruznych klikatic typu semmering vyssi rychlosti, tak si tam dali fora.
Tak šup sem s tím. Současný stav vozů u ČD je nadmíru katastrofální, protože na některých linkách máte snad 50 % šanci, že přijede něco jiného (a tím nemyslím, že jen bude změněn jeden vůz ze soupravy).
Jak to je u sunutých souprav? Prý se musí každá konfigurace zvlášť schvalovat protože při sunutí je větší riziko vykolejení. Že pokud by se mezi Comfortjet a lokomotivu zařadil další vůz tak aby se mohlo sunout plnou rychlostí musí se celá souprava v nové konfiguraci znova schválit.
Myslíte, že když na rychlících Brno – Břeclav – Olomouc jezdily soupravy se syslem, tak se musely zvlášť schvalovat pro všechny možné počty vagonů?
Velká škoda, že se nepočítá s bussines class. A také to mohlo být řešené půl velkoprostor, půl kupé jako v ÖBB New Railjet 2. Jinak krása.
Nebo alespoň ten velkoprostor rozdělit přepážkami na poloviny nebo třetiny, aby se vlivy typu křičící dítě alespoň trochu prostorově omezily. Jako byly rozdělené staré vozy ze Studénky (i když tam to asi bylo rozdělené jakože půlka kuřácká a půlka nekuřácká).
Kdyby byl jeden vůz dedikován dětem jako u SBB, nemuseli byste tohle vůbec řešit.
railjet je urcite lepsi nez becko, ale povazuju ho za nalesteny prd. velkoprostor dvojka je na urovni flixbusu… zlaty bdpee.
Railjet určitě, mám ho nejradši hlavně kvůli business class. Ale celkově se mi líbí řešení rakouských railjetů. A ty ÖBB neue railjet vypadají velmi slibně. Doufám, že v budoucnu se podívají i k nám na Vindobonu.
se mi zda, ze podvozky jsou poddimenzovane.
Podvozky na obrázku skutečně dovolují Vmax pouze 200km/h. Při finální montáži bude doplněna magnetická kolejnicová brzda a teprve poté bude možné podvozek schválit na 230km/h. Ještě nějaké otázky?
To by tomu pak nemohli říkat Comfortjet 🙂
Škoda že ty vlaky nejsou bezbariérové a že nemají žádný oddíl pro děti (jako třeba dálkové vlaky SBB). PS: dětské kino opravdu není dětský oddíl.
railjet byl na svoji dobu super koncept, ale naskakujeme do nej v okamziku, kdy uz je krapet za zenitem. budoucnost patri lehcim a nizkopodlaznim jednotkam, ne sesroubovanym bmz…
Tady si dovolím nesouhlasit. Nízkopodlažní jednotky se na dálkové výkony příliš nehodí. Jde sice nastoupit přímo z nástupiště, ale pak je interiér rozdělený schody. U dálkových vlaků se proto spíše preferuje vnitřní bezbariérovost, aby šlo vozy dobře procházet.
Ono se to dá i kombinovat. Giruna jsou nízkopodlažní a průchozí. Dvoupatrové FV Dosto či IC2000 kombinují obojí, vlaky jsou bezbariérově průchozí v horní části zatímco umožňují bezbariérový nástup do spodní části.
Giruna jsou možná průchozí, ale za moc nestojí. Dveře uprostřed vozu neoddělené od prostoru pro cestující, takže si můžete sednout někam k přechodu mezi vozy a nebo do blízkosti dveří, které se zas ne až tak málo otevírají. Kdyby ty vchody byla alespoň blíže ke kraji vozů jako u TGV nebo u DARTů.
tady se pak pobavme jak definujeme dalkovy vykon. 🙂 vice nez 3 hodiny jizdy?
Je v pytli že Vagónku ve Studénce zářizl amik ve spolupráci se Siemensem se tam mohly vyrábět skříně vagónů. CD potřebují nové vagony na rychlíky .
Nové vozy klasické stavby na vlaky této kategorie už ČD v životě potřebovat nebudou.
Závod ŠKODA Group v Ostravě, jak se píše v článku, je ve skutečnosti ŠKODA Vagonka, která vznikla přesunem výroby osobních vozů ze Studénky v roce 2001.
za produkci v 70. a 80. letech by se cela studenka mela propadnout do pekla. toho skoda opravdu neni.
Když oni ale ani nic jiného dělat nemohli. To Strana rozhodla o tom, co se bude vyrábět.
Můžete to nalepit k výstavce o centrálně řízené ekonomice, kde si musíte centrální orgán požádat i o pitomý elektromotor k větráku do vzduchotechniky. To mám od projektanta VZT, dnes je již na penzi.
Ten ksicht Vectronu je nakonec co se barev týče nádhernej! V rámci Najbrtu zase něco trochu netradičního.
To ano. Konečně to není ve stylu „omalovánky“, tedy máme jasně oddělené hrany a do každé patří jedna barvička 😀
Ten Taurus byl ale přece jenom hezčí…
Souhlas! Tady je dobře vidět, že se s tím barevným schématem dá krásně pracovat na míru každému vozidlu a nechat ho vyniknout, aniž by byl upozaděn jednotící barevný design. Tedy ne vy stylu „krabice od bot“ když použiju výstižná Kotasova slova…
Kolik jich zase skončí nepoužitelnejch po bouračkách? Do Cz stačí uhláky se senem.
Tak kolik vozu rady bmz je nepoužitelných po bourackach, povězte…
Ne vše má podobnou smůlu jako pendolino
No par kousku z milavci, par ze studenky…
kecáte, minimálně ve studénce (pokud myslíte most) nebyl žádný bmz ani řazen, vše vozy bee, bpee a pouze příbuzný – Ampz
A ten Ampz byl až na konci soupravy a tak se mu nic vážného nestalo.
Kolik railjerů je podepsaných?
občas se dá v diskuzi najít velká, ale opravdu velká (anglicky broskev)-ovina
A pak že ČD nemají kvalitní vozový park. Nádhera. To bude jízda. Teď jen aby autobusoví nahrazovači se k tomu moc nevyjadřovali.
Proč kombinujete čas přítomný s časem budoucím?
Výstižnou odpovědí na to, jak na tom s kvalitou vozového parku ČD momentálně skutečně jsou, je reálné dodržování inserovaného řazení vozů ve vlacích.
Články se stížnostmi k tomuto tématu si můžete najít/ přečíst i tady.
Zakázku ČD uzavřely v roce 2021. Tedy už jsou (skoro) ve vlastnictví ČD. Ovšem zatím ještě nejezdí.
Já jsem ten článek četl a pochopil. 🙂
Malé bezvýznamné (+) 🙂
tak hlavně abys nedělal údržbu Ty
to by byla s vagony konečná
Nějak nerozumím. Proč bych já jako zručný mechanik měl nezvládnout údržbu? Ale ČD si na tyto vozy staví nové údržbářské haly.
nevím jak zručný mechanik jseš
ale pěti kočkám nohy spočítat neumýš
viz příspěvky IDS JMK
Nohy kočkám opravdu nemyji. Trochu mimoň.
Běžte to říct cestujícím do Béčka, hlavně v létě určitě velmi ocení, že ČD už mají několik nových vozových skříní 🙂
Tak určitě více než několik starých skříní.
Nechápu ty mínusy. To nemáte radost z krásných nových vagonů? Snad to nejsou mínusy od autobusářů. Mmch. v Comfort Jetu jsem byl na RBD a interiér je něco skvělého. Kombinace sci-fi v reálu a důkaz pohodlného cestování vlakem.
Kdo nejde s námi, jde proti nám, že? Nejspíš zlí autíčkáři, teď i autobusáři… Co na to Chocholoušek? Nebo snad soudce Urválek?
Proč taková podrážděnost? Někomu snad vadí nový vagon?
Mně celý koncept netrakčních ucelených jednotek s lokomotivou připadá nějaký divný. Kombinuje to nevýhody jak klasické soupravy, tak i ucelené jednotky.
A naopak to kombinuje výhody klasické soupravy (lehce vyměnitelná trakční jednotka,vozy můžou jezdit dál, jednoduché schvalování v mnoha zemích, je-li schválená lokomotiva) a výhody soupravy (tlakotěsné přechody mezi vozy,jeden infosystém pro celou soupravu, při poruše CZE se nemusí vyřazovat vůz,protože ostatní se postarají o dobíjení, napájení klimatizace a topení…).
Všimněte si, jak dlouho trvá schvalování jednotek i lokomotiv oproti schválení netrakčních vozů. Sirius se schvaluje od roku 2019 a stále není schválen, Traxx 3 je také schvalován již několik let, lok. 380 se schvalovaly také léta.
Možná mám radost z nových vlaků, ale jako člověk, co pravidelně jezdí bdmtee alias žumpojet, kdy se teď se začínajícím vedrem nebude dát cestovat, mně je to jaksi v reálu ukradené.
To nepřekvapuje…
na jiznim expresu jsem v pondeli rano videl dve becka. jste tu trochu za excentrika, ale snete dal, no…
jo a ten expres jsem videl z vozu bte, s kadibudkou, na tomto vykonu vetsinou bez vody, zadna wifi, vmax 120+spalky a dvere se nezaviraji ani neblokuji…
Bčko má vmax 140. A voda tam zaručeně byla. Jinak ale chápu no. Zase furt lepší (ale ne o moc) jako honeckery na „EC“/R na úplný východ (Ex1/Ex2 a R18)
Pardon, před upotřebením promíchat, píšu dřív než myslím a pak to takto dopadá…
čelo řídícího vozu z Taurusu se mi teda líbí mnohem víc, ale to ponechme stranou. Nicméně se divím, že už ČD neobjednali i pár těch částečně nízkopodlažních vagónů, co se vyrábí pro OBB jako tzv. „Neue Railjet “ 🙂
Můžou dostatečně
ČD neobjednaly .. jsou neživotné..
To současné logo ČD je tragické na tak krásné soupravě ….
Nechápu co je na tom tragické.
Současné logo ČD se používá na všech vlacích českých drah a vypadá normálně.
stačilo by vzít ČD CARGO a udělat z toho ČD a ne ten hnus z 90 let….bléééé
ČD Cargo má hnusné logo, a to díky tomu že to je doslova rozříznutý obdélník.
Tomu se říká zjednodušené logo..
Ošklivé logo ČD Cargo je jen sprostě okopírované logo irské zdravotnické firmy Covidien… 🤦🤷
Ano, lepší by jistě bylo napsat ve wordu písmena ČD a to vydávat za logo, že?
(ano, narážím tím na nový vizuál PID)
Fontem Comic Sans, děkuji.
Už se těším, až si ho vyšotím podobně jako Push pull train v Olomouci v pondělí. To ho vezla krysa a opravdu jsem to nečekal.
Škoda, že to bude mít bistrovůz a ne „klasický“ restaurační vůz.
Alespoň je tam související posezení, a ne jako v bistru jezdícím na valašských expresech. Ale škoda to je velká…
Je to velká škoda, na lince do Německa je obyčejně po jídelním voze velká poptávka; kapacitně bude bistro bohužel dost nevyhovující.
Dálkové autobusy nemají ani to.
Jeste ted se ve me vari krev, kdyz si vzpomenu na exota p. Zaka, ktery zariznul 16 railjetu od OBB. Ted to tady nakupujeme drazsi, s horsimi parametry a bez ridicich vozu.
A to se vyplatí🤩👎 Žaluda byl poslední
On na nedotažení zbytku rajčat byl účelově dosažen Zelený. Pak byl odejit
umíte číst, asi ne. Řídící vůz to bude mít také ve tvaru Vectrona.
Rusnok má na tom taky podíl co?
Tenhle komentář je totální nesmysl.
Dražší to je kvůli inflaci a nákup více souprav (celkem jich bude 20).
Kromě toho Bistro vozů nevidím žádné horší parametry než na Railjetu, souprava ComfortJetu bude mít 9 vagónů s kapacitou 555 míst k sezení, vyšší číslo než ve většině vlacích kategorie EuroCity.
Navíc neumíte číst? Řídící vůz bude, ale později kvůli schvalování..
A inflace neni paramtr? Nemluve o tom ze jsme temi soupravami jiz mohli mnoho mnoho let jezdit a tech 9 souprav navic by se zrovna v dnesni dobe sakra hodilo. To ze se nakupuji ComfortJety nerozporuji, Jenom tech souprav mnohlo byt jiz davno vice a unifikace parku do budoucna jeste vyssi. Jestli se CD potrebuji neceho zbavit, tak nekonecnych serii ruzne pobastlenych vagonu na ktere nemaji nahradni dily, protoze kazda sere po par kusek je uplne jina.
Kde jsem zmínil inflaci jako parametr?
Inflaci jsem zmínil jako důvod vyšší ceny (společně s odběrem více vozů)
Ještě bych dodal, že druhý konec soupravy bude běžný UIC přechod pro případné posilování soupravy, narozdíl od původních Rajčat (ten název je skvělý, děkuju uživateli Petr), které mají pevnou přepážku v posledním voze.
Ta pevná překážka má pozitivní vliv na tlakotěsnost soupravy – ta jaksi není „logická jednička nebo nula“ (jak si spousta lidí chybně myslí), ale je to normální škálovatelná číselně vyjádřená veličina, jejíž hodnota závisí mimo jiné třeba na počtu dveří v soupravě nebo počtu mezivozových přechodů (a jejich utěsnění), takže není úplně jedno jestli souprava je třeba Raijet 7vz, nebo 17 vz ICE-L:-))
Ono to ani není vyloženě tak, že by řídící vůz byl později, jenom nebude k dispozici dřív oproti původnímu plánu, jako vozy Ampz a B(b/d)mpz.
Zrovna railjety se ČD – podle jejich vlastního vyjádření – prodražily docela hodně, protože nákupní cena byla v eurech v době, kdy ČNB cíleně devalvovala korunu. Doteď si vzpomínám na tu tiskovku na GŘ, kde se naříkalo nad kurzovním rozdílem.
Na druhou stranu zmena kurzu zase zlevnila pendolina skoro o miliardu.