Obrazem: Sezení na stojáka, nízkonákladový interiér a tichý provoz. První dojmy z čínského vlaku v Česku

Jednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Cestující si mohou jednotku vyzkoušet mezi Ústím nad Labem a Kolínem.

Společnost RegioJet dnes zahájila zkušební provoz čínské jednotky Sirius s cestujícími. Cestující ji mohou potkávat následující tři až čtyři měsíce na rychlíkové lince R23 mezi Ústím nad Labem a Kolínem.

Novou jednotku, která je v Česku již několik let, jsme otestovali při první jízdě z Ústí nad Labem do Kolína. Jde o jednotku 665.002, vyrobila ji největší firma v oboru kolejových vozidel na světě, společnost CRRC.

Čínská stopa je patrná hlavně v interiéru jak kvalitou některých prvků, tak samotným uspořádáním. Sedačky jsou vyrobeny hlavně pro menší postavy, což cestující s výškou nad 190 cm pozná například u umístění podhlavníku. Místy působí interiér značně nízkonákladově.

Součástí vlaku je byznys třída. I v této dražší třídě (kam aktuálně stojí jízdenka jen o pár korun více než do 2. třídy) zaujme poněkud nekvalitní zpracování: o stoleček se stačí opřít a hýbe se. Na rozdíl od ekonomické třídy zde jsou zásuvky u každé sedačky. Ve 2. třídě podle dopravce není u 66 míst.

Video: Nový vlak Leo Expressu dorazil z Číny do Čech

Ekonomická třída nabízí různé typy sedaček, všechno mají ale společné: jsou spíše pro menší postavy. Raritou jsou místa na stání s možností opření se. Do těchto sedaček RegioJet jízdenky neprodává. Úvahy šéfa Ryanairu o létání na stojáka se tak nakonec jako první zhmotnily v čínském vlaku na českých kolejích. Na konceptu interiéru se podílel Leo Express, který si jednotky původně objednal.

Zcela subjektivní pocit z jízdy je ale dobrý: jednotka je tichá. Na trati přezdívaná Pravobřežka, která v řadě úseků není v ideálním stavu, je jízda klidná. Nezvykle dlouho v porovnání s evropskými jednotkami trvá otevírání dveří. Jednotka je šestivozová, dva vozy ale zabrali pro své potřeby čínští technici.

RegioJet bude nasazovat jednotku každý den na rychlíky 1305 (8:36 Ústí nad Labem – Kolín 10:40) / 1304 (Kolín 11:14 – Ústí nad Labem 13:17) / 1311 Ústí nad Labem 14:36 – Kolín 16:40 a 1310 (Kolín 17:14 – Ústí nad Labem 19:17).

Zkušební provoz zajišťuje RegioJet pro CRRC od začátku roku, celkem mají jednotky najezdit 50 000 kilometrů, z toho 2 000 kilometrů bez cestujících. Tyto kilometry jednotky nabíraly na trati z Přerova do Otrokovic.

Jednotka Sirius je dvousystémová (25 kV / 3 kV), její nejvyšší rychlost je 160 km v hodině, pojme 300 cestujících a má délku 111,2 metru. Skládá se ze šesti částí, jeden podvozek slouží vždy dvěma sousedícím skříním. Skříň je hliníková. Vlak je vybaven systémem ETCS. Leo Express měl objednány tři jednotky, na dalších 30 měl opci. Od smlouvy ustoupil kvůli zpoždění v dodávce. V Česku se objevily dvě jednotky pro dlouhodobé testování na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního.

První jízda jednotky Sirius s cestujícími. Foto: Martin ŽarnovickýJednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiriusy před zahájením provozu s cestujícím získaly i polepy RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDveře do jednotky Sirius. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNechybí ani povinné polepy. Foto. Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius ve Všetatech. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius ve Všetatech. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czByznys třída na první pohled zaručuje větší soukromí. Ve skutečnosti má ale cestující za vámi dokonalý výhled, co děláte třeba na notebooku. Zástěna je totiž nižší než sedačka. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czByznys třída v jednotce Sirius. Sedačky lze sklopit. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDílenské zpracování byznys třídy, verze CRRC. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMísto na stojáka aneb pozůstatky představ Leo Expressu o železniční dálkové dopravě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOdkládací místa ve 2. třídě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czToaleta, na evropské poměry nezvykle i s pisoárem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czToaleta, na evropské poměry nezvykle i s pisoárem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled do jednoho z vozů jednotky Sirius do 2. třídy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czByznys třída v čínském pojetí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSe svými 193 cm nemohu v případě rozklopeného stolku v ekonomické třídě mluvit o komfortu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled na sedačky 2. třídy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSedačky na stojáka. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czProstor pro vozíčkáře. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled do 2. třídy jednotky Sirius. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNěkolik sedaček je ve verzi bez oddělení sedáků, tedy ideální pro cesty párů či rodin. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz2. třída jednotky Sirius. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czProstor na odkládání zavazadel. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKuchyňka v jednotce Sirius. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDržáky na kola. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy 665 crrc R23 RegioJet Sirius
502 komentářů