Obrazem: První snímky nových jednotek, které budou jezdit v Jihomoravském kraji
První z 37 jednotek by měla začít jezdit příští rok.
Škoda Transportation pokročila s výrobou nových elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj. Po mnoha vizualizacích zveřejnil jihomoravský organizátor veřejné dopravy Kordis JMK na svém facebookovém profilu snímky z výroby první jednotky, která není ještě zcela dokončena, ale je již pojízdná. První z 37 jednotek, které ponesou jméno Moravia, by se měla na kolejích objevit příští rok.
Výroba nových jednotek začala loni v listopadu, snímky jsou z konce června, kdy se delegace z Jihomoravského kraje vydala do Plzně. Zveřejnila je ale až dnes. V Česku jde o unikátní kontrakt: poprvé vlaky kupuje přímo kraj, který je bude následně pronajímat dopravcům.
Vlaky budou jezdit v červenobílém barevném schématu, které vybralo ještě minulé zastupitelstvo. Barevné provedení vychází z barev nového loga Jihomoravského kraje. Název Moravia má propojit nové vlaky s lokomotivou Moravia, která 11. listopadu 1838 přivezla první vlak do Brna.
Většinu zaplatí evropská dotace
Nové elektrické jednotky se budou částečně vyrábět i na Slovensku, Škoda se dohodla na spolupráci se ŽOS Trnava. Oba výrobci už spolupracují na produkci obdobných jednotek pro slovenské dráhy ZSSK: Škoda vyrobí skříň, podvozky a trakční sety. V Trnavě pak budou provádět povrchové úpravy, montáž vložených vozů a následně celé jednotky.
Jihomoravský kraj má většinu nákladů zaplatit z dotace z Operačního programu Doprava. Tu ale dostane až po skončení dodávky všech vozidel. Aby mohl platit zálohy za vozidla, podepsal smlouvu s Evropskou investiční bankou na úvěr ve výši 2,57 miliardy korun. Dotaci už loni potvrdila Evropská komise jen krátce poté, co kontrakt schválilo zastupitelstvo.
Škoda má Jihomoravskému kraji dodat 37 elektrických jednotek za 6,6 miliardy korun. Z 37 jednotek jich má být 31 pro 310 sedících cestujících, šest menších pojme 140 sedících osob. Vlaky budou nasazovány postupně, první jednotka se na kolejích objeví v roce 2022. Nové jednotky mají zajistit zhruba 45 % výkonů na spojích, které objednává kraj. Podle smlouvy budou vlaky jezdit na linkách S2 Křenovice horní nádraží – Brno hl. n. – Březová nad Svitavou (tratě 300 + 260) a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl. n. – Břeclav (trať 250), případně i na dalších tratích.