Obrazem: Prošli jsme nové brněnské „metro“. Dvoumiliardová stavba v údolí Svratky vstupuje do poslední třetiny

Po dokončení budou tramvaje moci projíždět tunelem rychlostí 50-60 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPo dokončení budou tramvaje moci projíždět tunelem rychlostí 50-60 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Od května budou tunelem jezdit tramvaje, od srpna začnou auta využívat novou silniční galerii.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michael

Díky za fotky!!

Jakub

Fotky všechno pěkné, nechápu jenom tu protihlukovou stěnu mezi tramvajovou tratí a silnicí.

Alibaba
TnM

Na tu kapličku je smutný pohled. Určitě v její opravě byly utopeny miliony (v rámci stavby ŘSD), ale od „své“ původní cesty je nakonec oddělena dvěma zdmi, tramvajovou dráhou, závorou. Kdo si k ní najde cestu? Bezdomovci, sprejeři ….

Vojta

Zatímco před stavbou nebyla kaplička rozumně přístupná vůbec, teď kolem ní povede pěší trasa (byť ne bezbariérová, ale to se dá vzhledem k terénu pochopit) ze Žabin do Pisárek. https://zabovreska.webnode.cz/ii-etapa/

Jiří

Zcela zbytečné, ve směru do města veškerý provoz zastaví první semafor na křižovatce Poříčí/Vídeňská a řada dalších hned následujících.

mgr.pavel

Víte prosím o tom, že podstatná část aut směřuje přes Pisárecký tunel dále na výpadovku, kde fakt žádný semafor není? (ok, před tunelem ano, ale ten funguje jen párkrát ročně).

Argument „úzké místo nemá smysl rozšiřovat, pár kilometrů dále je semafor“ by znamenal, že buď se VMO musí postavit naráz (aby na něm nebyl žádný semafor), nebo nikdy. To je trochu hloupost, ne?

Pavel Skládaný

Kdepak první semafor, tramvaj zastaví hned první zastávka za tunelem. Přesto trať Bystrc-Pisárky považuji za velmi užitečnou.

Dominik

Víka kanalizace opět v silnici, tak jak je tomu zvykem v celé ČR?
Mohli by jsme se alespoň ze zahraničí naučit dávat je do patníků. I následná budoucí oprava silnice bude jistě levnější než když se musí silnice frézovat kolem kanálů.

Jiří Kocurek

Patří do středu jízdního pruhu. Myšlenka je taková: Jedno kolo jede vpravo, druhé kolo jede vlevo, obě kola kanál minula. Pozor, Velorex! U něj to neplatí, ale u něj je to jedno, ten nic neváží.

Krajem jízdního pruhu jede každé kolo, snad jedině v odstavném pruhu by nezavazely. Pokud je tam na to místo, přecijen bývají tam i jiné věci.

Jiří Kocurek

A ještě teda záleží, zda je to kanalizace dešťová, splašková nebo jednotná. Kombinovat vpusti se šachtou na jiné než čistě dešťové kanalizaci nelze, to smrdí.

A jinak o umístění vpustí nerozhodují požadavky správce komunikace plus požadavky BVaK. Ty jsou závazné jak pro projektanta, tak později přeneseně pro prováděcí firmu.

Zbynek

Proč jen 50-60 km/h?

Jan

Co umí jezdit v Brně rychleji?

Jiří Kocurek

Většina šalin umí max 65 km/h, co se na lince 1 objevují.

Při 80 km/h na takovém kousku (1200 m, nanjevýš) by se ušetřilo asi 17 sekund oproti 60 km/h. Jaký by byl nárůst stavebních nákladů si netroufým odhadnout.

Nicméně daleko více času se ušetřilo odstraněním úrovňové křižovaky Hlinky/Bauerova. Na to už se ale zapomnělo, jak tam šalina stála a čekala. Vlastně už zůstal jenom ten průser u ZOO.

David K.

No „průser“ je Mendlák, teda spíše to objíždění pod ním přes Václavskou. Ten průpich od školy podél špitálu na Hybešku by ušetřil dalších několik minut na Tram#1 přes komplikované křižovatky. Myslel jsem, že to konečně začnou realizovat při nedávné zpackané úpravě Mendláku, ale opět to zůstalo v územním plánu do nekonečna…

Ondra K.

Protože směrové vedení trasy vyšší rychlost neumožňuje. Začátek a konec úseku musel být napojen na stávající trať a současně tunel musel být trasován tak, aby měl alespoň trochu dostatečné nadloží.

Pavel Skládaný

To není Hochleistungsstrecke Berlín-Mnichov, ale tramvajová trať, kde jsou tyto rychlosti slušným standardem.

Petr

Bude to supr, tunel pro šalinu chápu, ale co má za smysl to dlouhé zastřešení silnice? To nestačila lávka? Bylo by to moc levné?

Vojta

Umožní to napojení parku ve Wilsonově lese na most do Jundrova. Navíc se velice elegantě využije vytěžená zemina. Možnost překonat okruh příjemným prostředím chráněným před hlukem a smradem ze silnice považuju za jeden z významných přínosů této akce.

Alanis

Neví někdo proč vlastně ta trať v tunelu je v oblouku a nekopíruje tu silniční galerii? Trať by byla rovnější, takže by odpadlo to zpomalení na 50km/h a snížila by se určitě i hlučnost, zvlášť ty dva protisměrné oblouky na pisárecké straně budou generovat dost hluku viz video ze zkušební jízdy. Cenově by to mělo být také levnější, navíc když by se jako jedna stěna tunelu použila plná stěna té silniční galerie. A hlavně velká část toho tunelu by pak nemusela být ražená.

Norbert

Neví někdo proč se zjevně nadmíru geniální přispěvatel „Alanis“ nepřihlásil zadavatelům stavby jako šikula nade všechny který pár pohledy na oblast obsáhne stavbu v celé její komplexnosti a během jedné minuty (tipuji že asi tolik mu zabralo napsat ten komentář) určí kudy trať povede, jakým způsobem proběhne stavba tunelu, jaké technologie, materiály, stroje a vše ostatní budou použity a během další chvilky to rovnou i vyhodnotí ekonomicky a vymyslí nejlevnější variantu provedení stavby?!? Nemusel by tu potom, v době kdy je stavba z 95% hotová a nelze na ní změnit naprosto nic, takhle exhibovat a nám ostatním by ušetřil mnoho… Číst vice »

Gregyros

Ticho tam

Alanis

Opravdu vám přijde vaše odpověď v pořádku?

Byl to pouze dotaz, v kterém jsem si s prominutím dovolil navrhnout jiné řešení. Nechci na stavbě nic měnit, jedná se pouze o zvědavost – mám stavební VUT, zajímají mě dopravní stavby a bydlím v Brně, kolem stavby každý den projíždím.

Předpokládám, že si článek a třeba i komentáře přečte někdo, kdo se na projektu podílel a třeba by mi odpověděl, proč to nejde tak jak jsem nadnesl a proč bylo přistoupeno k realizovanému řešení.

Vaše odpověď nepřinese nikomu nic, nakonec k udivenému kroucení hlavou přistupuji i já.

Lang

Tahle otázka mohla přijít před třemi lety. Proč teď? A proč si dokumentaci nenajdete na internetu? Jste stavař, tedy budoucí inženýr. V době moderních technologií máte možnost zjistit si informace téměř okamžitě. A jelikož jde o veřejnou zakázku, máte možnost pokládat dotazy investorovi i zhotoviteli přímo, nemusíte čekat na odpověď zde.

Pedro72

Čekat, že si to někdo přečte a podá Vám v diskuzi na populárním serveru odborný výklad, asi není moc praktické. Ale třeba lidé ze Subterry o stavbě průběžně publikují spoustu informací. Stačí hledat.

Luděk

Nejsem geolog ani stavař ale uvedu svůj názor a volně šířené informace k mému logickému objasnění trasování trasy tramvajové trati.

Obecně se šíří informace o tom že ten skalní masiv pod Wilsonovým lesem nemá kdoví jakou pevnost a v podstatě se sype. Takže z toho usuzuji že v případě že by se za opěrnou zdí silniční galerie mělo dojít k vyrubaní cca dalších 8-9m masivu pro TT dost pravděpodobně by to skončilo sesuvem tak z tohoto důvodu to vede ve skále.

Pedro72

To samozřejmě napadlo každého, ale další zářez do paty skály od začátku geologové odmítali jako nerealizovatelný. Proto se vymýšlelo stavění na patra, vysunutí vozovky na řeku a jiné fantasmagorie. Proti nim se tunel přímo nabízel, i vzhledem k tomu, že na severu se dal spojit se sanací lomu.

Jiří Kocurek

Kdyby ta skála byla rostlá a ne vrstevnatá a kdyby ty vrstvy nebyly šikmé, tak by bylo jednodušší udělat stěnu zářezu. Prostě to odtěžit jako je stěna v lomu. Kdyby…

VJY

Může mi někdo vysvětlit proč jsou koleje a oba dálniční pruhy oddělěné zdí. Připadá mi to jako nesmyslné. Tedy pro odpůrce jakéhokoliv pokroku jasný důkaz vítězství betonové lobby na rozumem.

Tomáš Gottschalk

Aby se hluk od šalin nešířil přes řeku do obytné zástavby na Veslařské.

Jan Novotný

A auta hluk dělat nebudou 🙂

Tomáš Gottschalk

Určitě menší, než šalina na otevřeném štěrkovém loži. Navíc galerie taky významnou část hluku potlačí.

Jiří Kocurek

A proto je tam ještě jedna mezi silnicí a řekou.

Norbert

Viz popis u fotky č.19: Tramvajová trať a silnice jsou odděleny protihlukovou stěnou. A jsou to jízdní pruhy, ne dálniční 😉 🙂 Pokrok, jeho odpůrce, natož jakoukoli lobby bych do toho opravdu netahal 🙂

PetrM

pro některé jednodušší lidi je lobby úplně za vším – je to pro ně jediný způsob, jak se vypořádat s neznámou realitou

Jiří Kocurek

Se slovy „já tomu rozumím“ otevře výkres. Otevřený výkres otočí, měl ho vzhůru nohama.

Zdenek

Snad tam nebudou nocovat bezdomovci

Bram

Přiznám se, že mi je tak trochu záhadou, k čemu je dobrá protihluková stěna mezi tramvajovou tratí a budoucí čtyřpruhovou komunikací VMO. To má chránit tramvajovou trať od hluku z VMO, nebo to má být naopak?!? Děkuji všem za odpověď :-).

Pako

Třeba proto, že šalina na štěrkovém loži generuje více hluku než 50-tkou jedoucí auta?

otos

Auta budou mít povoleno 80 km/hod tramvaje v tunelu 50 km/ hod.

Pavel

To bude tím, že stavba trati spadá pod drážní úřad, zatímco silnice pod silniční úřad. Obě stavby se zřejmě posuzovaly odděleně kvůli předpisům, dotacím, EIA, neschopnosti komunikovat a spojit projekt v jeden celek, atd, atd. Výsledkem jsou dvě paralelní protihlukové stěny. V Česku celkem běžné, v zahraničí jsem se s tím nesetkal.

Kleist

Já spíš nechápu proč se před pár lety postavila protihluková stěna uprostřed VMO (viz: https://www.google.com/maps/@49.1958459,16.5679426,3a,75y,3.91h,77.33t/data=!3m7!1e1!3m5!1s4lwonXkp3SggaeCmOETYcA!2e0!5s20220901T000000!7i16384!8i8192 ), ale mezi VMO a řekou se stěna nepostavila. Navíc to vytváří kolizní místo, kdy je sjezd směrem na hlinky ucpaný a kolna sahá až do levého pruhu na VMO, ale přes protihlukovou stěnu jí přijíždějící vozidla v zatáčce nevidí.

Alibaba

A na té vizualizaci je i protihlukovka mezi oběma směry VMO.
On je totiž často problém, že jedna protihlukovka vzdálenější pruhy už špatně tlumí a její výška neúměrně narůstá. Takže jedna PHS na kraji VMO by už v podstatě neodhlučnila tramvaj, nebo by byla 20 m vysoká (esteticky ještě více pěst na oko).

Vladimír Bílý

Takže přežít už jen 2 a půl měsíce do prázdnin. O prázdninách zde bývá provoz o dost klidnější a po nich to už bude přes galerii, čili to bude odsýpat výrazně lépe, než přes současný objízdný tobogán.

Luděk

Zase až takové zlepšení bych neočekával přeci jen to bude pořád 1+1 ale o dost rovnější

Pako

Kde máte 1+1?

Alois

Já bych si dovolil tipnout, že se současný provoz 1+1 převede do galerie a pak se teprve bude budovat druhá strana (směr centrum) a až potom to bude 2+2.

Tomáš Gottschalk

Přesně tak. Po převedení provozu do galerie se bude moci zrušit tobogán u severních portálů a začne výstavba pásu blíže k řece včetně finální úpravy levého břehu Švarcavy a samozřejmě biokoridoru přes portály.

Luděk

Vím že ma odpověď je opožděná ale ono se asi kouzelný proutkem předělá místo kde se teď jezdí a nebude potřeba převést současný provoz na právě budovanou galerii (od Pisárek k Žabovřeskam) aby se u řeky mohli udělat nové dva pruhy (od Žabovřesek k Pisarkam)

Radomír Jurásek

Z komentářů, které jsem si přečetl je vidět, že máte o stavu stavby přehled. Mně se ale vždy při článcích o nově otevřených úsecích brněnských komunikací objeví v hlavě poznámka, že už to tady mělo dávno být, a že pro dopravní infrastrukturu do této doby udělali daleko více komunisté, než dnešní hodní kapitalističtí stratégové. To se ale jak je vidět z masivních změn svrateckého nábřeží změní a budou- li mít i cyklisté možnost využívat komfortu těchto úprav a navázat z Rajhradic přes Modřice na cyklostezky pod brněnským centrem, vedoucí až k přehradě a třeba k Helenčině studánce v komorských lesích,… Číst vice »

Jiří Kocurek

„a co se minimálně 50 roků nebude muset“

A včím mi řekněte, jaký silniční povrch ve světě se 50 let nemusí opravovat.

mlokXCM

Všichni už se těší. Nejvíce sprejeři.

Tomáš Gottschalk

Parádní fotky, ještě by možná stálo za doplnění, že dne 28. 4. bude veřejná prohlídka šalinového tunelu. Jinak se zlepšením spojení z Bastru to není tak jednoznačné. Pro lidi zejména ze Žabin bude návrat znamenat zhoršení oproti stávajícímu stavu, bo výluková d10 byla na roli za stejný čas, jako d1 přes Mendlák. Naštěstí se d10 zachová, byť osekaná a zůstane i d7 v nynějším trasování. Jinak věčná škoda osady Kamenný mlýn/ Steinmühle, kterou bolševik zplanýroval a zůstala jen kaplička. Kdyby přežila, musel by se kutat tunel pro auta už od Hlinek. Stávající proměna je asi maximum možného, jak údolí navrátit… Číst vice »

David K

Proč „d“ taháte sem? Nechte si to na bmhd.

Beekee

páč adblocker

David

Protože máte zapnuté blokování reklam.

David

Škoda, že to pod tou skálou nevymysleli nějak bez schodů. Kdyby se tím „parkem“ nad galerií dalo projet na kole, mohl by mít alespoň nějaké využití pro bezpečnou cestu z Žabovřesk do Pisárek a opačně. Takhle se cyklista sice do Pisárek také, ale musí zbytečně přes velkou a komplikovanou křižovatku u zastávky Pisárky, což je třeba pro děti dost nevhodné.

Georg

mi to na cyklisticke vyuziti prijde trochu moc do kopce…

Kleist

Na kole půjde projet mezi silnicí a řekou.

Georg

ale dostat se k rece vyzaduje prekrizit nekde okruh na semaforu.

Marek Hrdina

Tenhle usek VMO je potreba jako sul. Uz ted je to ve spickach na okruhu dost natesnany, navic po dokonceni D11 a posunu se stavbou D35 se da pocitat s vyraznym narustem tranzitni dopravy z Polska do Rakouska prave pres Brno.

Georg

d11 ma jeste 4-5 let do zprovozneni, d35 taktez a spojeni z d35 do brna nikdy zadna luxuska nebude…

MaT

No mně to přesně takhle ale funguje, kliknul jsem na první fotku a pak mezi nimi můžu přecházet třeba i stlačením šipky vpravo na klávesnici…

Luboš Beneš

Tohle bude ta nová linka P Pisárky, linka B do Bohunic již jezdí.

Facepalm

Měli na obou koncích udělat smyčky, aby si to metro mohli Brňané patřičně užít.

Luboš Beneš

V Pisárkách i v Komíně smyčky jsou….

Facepalm

Jenže to se vyjede ven a to úplně zkazí iluzi metra.

Jiří Kocurek

To v Praze taky, jenom je to v tubusu. https://mapy.cz/s/jotadezuce

Svojsin

Že je to metro říkají jen pražaci a několik budejcaku.

Luděk

V Pisárkách sice je ale ve špatném směru

Georg

se mi nechce verit, ze jeste nekdo dela vizualizace na pocitaci amiga, ale i tak dobry 🙂

Georg

tak samozrejme, nic proti amize!

Pako

Náhodou, mně se ta vizualizace líbí. Taková čistě technická. Dneska se vše dělá na efekt, aby to bylo k nerozeznání od skutečnosti, ale technické detaily z té fotky pak nejsou ani vidět. Já bych byl pro, aby u dopravních staveb byly nadále dělány vizualizace v tomto stylu. Pár pohledů vymazlených pro architekty a pro tisk, ale pro nás dopraváky takto pěkně přehledně pouze z jednoduchých a jednobarevných ploch.

Facepalm

Takovej Kotas na ní zřejmě jede doteď.

Jiří Kocurek

Něco napoví ta RT6, s Amigou se potkat nemusela, ale mohla.