Obrazem: Prošli jsme nové brněnské „metro“. Dvoumiliardová stavba v údolí Svratky vstupuje do poslední třetiny
Po dokončení budou tramvaje moci projíždět tunelem rychlostí 50-60 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Od května budou tunelem jezdit tramvaje, od srpna začnou auta využívat novou silniční galerii.
Díky za fotky!!
Fotky všechno pěkné, nechápu jenom tu protihlukovou stěnu mezi tramvajovou tratí a silnicí.
Aby PHS fungovala musí být co nejblíž zdroji hluku. Trochu to popisuju i tady níže:
https://zdopravy.cz/obrazem-prosli-jsme-nove-brnenske-metro-dvoumiliardova-stavba-v-udoli-svratky-vstupuje-do-posledni-tretiny-154335/#comment-988959
Na tu kapličku je smutný pohled. Určitě v její opravě byly utopeny miliony (v rámci stavby ŘSD), ale od „své“ původní cesty je nakonec oddělena dvěma zdmi, tramvajovou dráhou, závorou. Kdo si k ní najde cestu? Bezdomovci, sprejeři ….
Zatímco před stavbou nebyla kaplička rozumně přístupná vůbec, teď kolem ní povede pěší trasa (byť ne bezbariérová, ale to se dá vzhledem k terénu pochopit) ze Žabin do Pisárek. https://zabovreska.webnode.cz/ii-etapa/
Zcela zbytečné, ve směru do města veškerý provoz zastaví první semafor na křižovatce Poříčí/Vídeňská a řada dalších hned následujících.
Víte prosím o tom, že podstatná část aut směřuje přes Pisárecký tunel dále na výpadovku, kde fakt žádný semafor není? (ok, před tunelem ano, ale ten funguje jen párkrát ročně).
Argument „úzké místo nemá smysl rozšiřovat, pár kilometrů dále je semafor“ by znamenal, že buď se VMO musí postavit naráz (aby na něm nebyl žádný semafor), nebo nikdy. To je trochu hloupost, ne?
Kdepak první semafor, tramvaj zastaví hned první zastávka za tunelem. Přesto trať Bystrc-Pisárky považuji za velmi užitečnou.
Víka kanalizace opět v silnici, tak jak je tomu zvykem v celé ČR?
Mohli by jsme se alespoň ze zahraničí naučit dávat je do patníků. I následná budoucí oprava silnice bude jistě levnější než když se musí silnice frézovat kolem kanálů.
Patří do středu jízdního pruhu. Myšlenka je taková: Jedno kolo jede vpravo, druhé kolo jede vlevo, obě kola kanál minula. Pozor, Velorex! U něj to neplatí, ale u něj je to jedno, ten nic neváží.
Krajem jízdního pruhu jede každé kolo, snad jedině v odstavném pruhu by nezavazely. Pokud je tam na to místo, přecijen bývají tam i jiné věci.
A ještě teda záleží, zda je to kanalizace dešťová, splašková nebo jednotná. Kombinovat vpusti se šachtou na jiné než čistě dešťové kanalizaci nelze, to smrdí.
A jinak o umístění vpustí nerozhodují požadavky správce komunikace plus požadavky BVaK. Ty jsou závazné jak pro projektanta, tak později přeneseně pro prováděcí firmu.
Proč jen 50-60 km/h?
Co umí jezdit v Brně rychleji?
Většina šalin umí max 65 km/h, co se na lince 1 objevují.
Při 80 km/h na takovém kousku (1200 m, nanjevýš) by se ušetřilo asi 17 sekund oproti 60 km/h. Jaký by byl nárůst stavebních nákladů si netroufým odhadnout.
Nicméně daleko více času se ušetřilo odstraněním úrovňové křižovaky Hlinky/Bauerova. Na to už se ale zapomnělo, jak tam šalina stála a čekala. Vlastně už zůstal jenom ten průser u ZOO.
No „průser“ je Mendlák, teda spíše to objíždění pod ním přes Václavskou. Ten průpich od školy podél špitálu na Hybešku by ušetřil dalších několik minut na Tram#1 přes komplikované křižovatky. Myslel jsem, že to konečně začnou realizovat při nedávné zpackané úpravě Mendláku, ale opět to zůstalo v územním plánu do nekonečna…
Protože směrové vedení trasy vyšší rychlost neumožňuje. Začátek a konec úseku musel být napojen na stávající trať a současně tunel musel být trasován tak, aby měl alespoň trochu dostatečné nadloží.
To není Hochleistungsstrecke Berlín-Mnichov, ale tramvajová trať, kde jsou tyto rychlosti slušným standardem.
Bude to supr, tunel pro šalinu chápu, ale co má za smysl to dlouhé zastřešení silnice? To nestačila lávka? Bylo by to moc levné?
Umožní to napojení parku ve Wilsonově lese na most do Jundrova. Navíc se velice elegantě využije vytěžená zemina. Možnost překonat okruh příjemným prostředím chráněným před hlukem a smradem ze silnice považuju za jeden z významných přínosů této akce.
Neví někdo proč vlastně ta trať v tunelu je v oblouku a nekopíruje tu silniční galerii? Trať by byla rovnější, takže by odpadlo to zpomalení na 50km/h a snížila by se určitě i hlučnost, zvlášť ty dva protisměrné oblouky na pisárecké straně budou generovat dost hluku viz video ze zkušební jízdy. Cenově by to mělo být také levnější, navíc když by se jako jedna stěna tunelu použila plná stěna té silniční galerie. A hlavně velká část toho tunelu by pak nemusela být ražená.
Neví někdo proč se zjevně nadmíru geniální přispěvatel „Alanis“ nepřihlásil zadavatelům stavby jako šikula nade všechny který pár pohledy na oblast obsáhne stavbu v celé její komplexnosti a během jedné minuty (tipuji že asi tolik mu zabralo napsat ten komentář) určí kudy trať povede, jakým způsobem proběhne stavba tunelu, jaké technologie, materiály, stroje a vše ostatní budou použity a během další chvilky to rovnou i vyhodnotí ekonomicky a vymyslí nejlevnější variantu provedení stavby?!? Nemusel by tu potom, v době kdy je stavba z 95% hotová a nelze na ní změnit naprosto nic, takhle exhibovat a nám ostatním by ušetřil mnoho… Číst vice »
Ticho tam
Opravdu vám přijde vaše odpověď v pořádku?
Byl to pouze dotaz, v kterém jsem si s prominutím dovolil navrhnout jiné řešení. Nechci na stavbě nic měnit, jedná se pouze o zvědavost – mám stavební VUT, zajímají mě dopravní stavby a bydlím v Brně, kolem stavby každý den projíždím.
Předpokládám, že si článek a třeba i komentáře přečte někdo, kdo se na projektu podílel a třeba by mi odpověděl, proč to nejde tak jak jsem nadnesl a proč bylo přistoupeno k realizovanému řešení.
Vaše odpověď nepřinese nikomu nic, nakonec k udivenému kroucení hlavou přistupuji i já.
Tahle otázka mohla přijít před třemi lety. Proč teď? A proč si dokumentaci nenajdete na internetu? Jste stavař, tedy budoucí inženýr. V době moderních technologií máte možnost zjistit si informace téměř okamžitě. A jelikož jde o veřejnou zakázku, máte možnost pokládat dotazy investorovi i zhotoviteli přímo, nemusíte čekat na odpověď zde.
Čekat, že si to někdo přečte a podá Vám v diskuzi na populárním serveru odborný výklad, asi není moc praktické. Ale třeba lidé ze Subterry o stavbě průběžně publikují spoustu informací. Stačí hledat.
Nejsem geolog ani stavař ale uvedu svůj názor a volně šířené informace k mému logickému objasnění trasování trasy tramvajové trati.
Obecně se šíří informace o tom že ten skalní masiv pod Wilsonovým lesem nemá kdoví jakou pevnost a v podstatě se sype. Takže z toho usuzuji že v případě že by se za opěrnou zdí silniční galerie mělo dojít k vyrubaní cca dalších 8-9m masivu pro TT dost pravděpodobně by to skončilo sesuvem tak z tohoto důvodu to vede ve skále.
To samozřejmě napadlo každého, ale další zářez do paty skály od začátku geologové odmítali jako nerealizovatelný. Proto se vymýšlelo stavění na patra, vysunutí vozovky na řeku a jiné fantasmagorie. Proti nim se tunel přímo nabízel, i vzhledem k tomu, že na severu se dal spojit se sanací lomu.
Kdyby ta skála byla rostlá a ne vrstevnatá a kdyby ty vrstvy nebyly šikmé, tak by bylo jednodušší udělat stěnu zářezu. Prostě to odtěžit jako je stěna v lomu. Kdyby…
Může mi někdo vysvětlit proč jsou koleje a oba dálniční pruhy oddělěné zdí. Připadá mi to jako nesmyslné. Tedy pro odpůrce jakéhokoliv pokroku jasný důkaz vítězství betonové lobby na rozumem.
Aby se hluk od šalin nešířil přes řeku do obytné zástavby na Veslařské.
A auta hluk dělat nebudou 🙂
Určitě menší, než šalina na otevřeném štěrkovém loži. Navíc galerie taky významnou část hluku potlačí.
A proto je tam ještě jedna mezi silnicí a řekou.
Viz popis u fotky č.19: Tramvajová trať a silnice jsou odděleny protihlukovou stěnou. A jsou to jízdní pruhy, ne dálniční 😉 🙂 Pokrok, jeho odpůrce, natož jakoukoli lobby bych do toho opravdu netahal 🙂
pro některé jednodušší lidi je lobby úplně za vším – je to pro ně jediný způsob, jak se vypořádat s neznámou realitou
Se slovy „já tomu rozumím“ otevře výkres. Otevřený výkres otočí, měl ho vzhůru nohama.
Snad tam nebudou nocovat bezdomovci
Přiznám se, že mi je tak trochu záhadou, k čemu je dobrá protihluková stěna mezi tramvajovou tratí a budoucí čtyřpruhovou komunikací VMO. To má chránit tramvajovou trať od hluku z VMO, nebo to má být naopak?!? Děkuji všem za odpověď :-).
Třeba proto, že šalina na štěrkovém loži generuje více hluku než 50-tkou jedoucí auta?
Auta budou mít povoleno 80 km/hod tramvaje v tunelu 50 km/ hod.
To bude tím, že stavba trati spadá pod drážní úřad, zatímco silnice pod silniční úřad. Obě stavby se zřejmě posuzovaly odděleně kvůli předpisům, dotacím, EIA, neschopnosti komunikovat a spojit projekt v jeden celek, atd, atd. Výsledkem jsou dvě paralelní protihlukové stěny. V Česku celkem běžné, v zahraničí jsem se s tím nesetkal.
Já spíš nechápu proč se před pár lety postavila protihluková stěna uprostřed VMO (viz: https://www.google.com/maps/@49.1958459,16.5679426,3a,75y,3.91h,77.33t/data=!3m7!1e1!3m5!1s4lwonXkp3SggaeCmOETYcA!2e0!5s20220901T000000!7i16384!8i8192 ), ale mezi VMO a řekou se stěna nepostavila. Navíc to vytváří kolizní místo, kdy je sjezd směrem na hlinky ucpaný a kolna sahá až do levého pruhu na VMO, ale přes protihlukovou stěnu jí přijíždějící vozidla v zatáčce nevidí.
A na té vizualizaci je i protihlukovka mezi oběma směry VMO.
On je totiž často problém, že jedna protihlukovka vzdálenější pruhy už špatně tlumí a její výška neúměrně narůstá. Takže jedna PHS na kraji VMO by už v podstatě neodhlučnila tramvaj, nebo by byla 20 m vysoká (esteticky ještě více pěst na oko).
Takže přežít už jen 2 a půl měsíce do prázdnin. O prázdninách zde bývá provoz o dost klidnější a po nich to už bude přes galerii, čili to bude odsýpat výrazně lépe, než přes současný objízdný tobogán.
Zase až takové zlepšení bych neočekával přeci jen to bude pořád 1+1 ale o dost rovnější
Kde máte 1+1?
Já bych si dovolil tipnout, že se současný provoz 1+1 převede do galerie a pak se teprve bude budovat druhá strana (směr centrum) a až potom to bude 2+2.
Přesně tak. Po převedení provozu do galerie se bude moci zrušit tobogán u severních portálů a začne výstavba pásu blíže k řece včetně finální úpravy levého břehu Švarcavy a samozřejmě biokoridoru přes portály.
Vím že ma odpověď je opožděná ale ono se asi kouzelný proutkem předělá místo kde se teď jezdí a nebude potřeba převést současný provoz na právě budovanou galerii (od Pisárek k Žabovřeskam) aby se u řeky mohli udělat nové dva pruhy (od Žabovřesek k Pisarkam)
Z komentářů, které jsem si přečetl je vidět, že máte o stavu stavby přehled. Mně se ale vždy při článcích o nově otevřených úsecích brněnských komunikací objeví v hlavě poznámka, že už to tady mělo dávno být, a že pro dopravní infrastrukturu do této doby udělali daleko více komunisté, než dnešní hodní kapitalističtí stratégové. To se ale jak je vidět z masivních změn svrateckého nábřeží změní a budou- li mít i cyklisté možnost využívat komfortu těchto úprav a navázat z Rajhradic přes Modřice na cyklostezky pod brněnským centrem, vedoucí až k přehradě a třeba k Helenčině studánce v komorských lesích,… Číst vice »
„a co se minimálně 50 roků nebude muset“
A včím mi řekněte, jaký silniční povrch ve světě se 50 let nemusí opravovat.
Všichni už se těší. Nejvíce sprejeři.
Fotky prohlížet jdou jako galerie, pokud jste se nerozhodl nás cíleně neokrádat:-)
Parádní fotky, ještě by možná stálo za doplnění, že dne 28. 4. bude veřejná prohlídka šalinového tunelu. Jinak se zlepšením spojení z Bastru to není tak jednoznačné. Pro lidi zejména ze Žabin bude návrat znamenat zhoršení oproti stávajícímu stavu, bo výluková d10 byla na roli za stejný čas, jako d1 přes Mendlák. Naštěstí se d10 zachová, byť osekaná a zůstane i d7 v nynějším trasování. Jinak věčná škoda osady Kamenný mlýn/ Steinmühle, kterou bolševik zplanýroval a zůstala jen kaplička. Kdyby přežila, musel by se kutat tunel pro auta už od Hlinek. Stávající proměna je asi maximum možného, jak údolí navrátit… Číst vice »
Proč „d“ taháte sem? Nechte si to na bmhd.
páč adblocker
Protože máte zapnuté blokování reklam.
Škoda, že to pod tou skálou nevymysleli nějak bez schodů. Kdyby se tím „parkem“ nad galerií dalo projet na kole, mohl by mít alespoň nějaké využití pro bezpečnou cestu z Žabovřesk do Pisárek a opačně. Takhle se cyklista sice do Pisárek také, ale musí zbytečně přes velkou a komplikovanou křižovatku u zastávky Pisárky, což je třeba pro děti dost nevhodné.
Jestli jsem to správně pochopil, bez schodů by to mělo být nakonec u té lávky, tam mají být bezbariérové úpravy.
mi to na cyklisticke vyuziti prijde trochu moc do kopce…
Na kole půjde projet mezi silnicí a řekou.
ale dostat se k rece vyzaduje prekrizit nekde okruh na semaforu.
Tenhle usek VMO je potreba jako sul. Uz ted je to ve spickach na okruhu dost natesnany, navic po dokonceni D11 a posunu se stavbou D35 se da pocitat s vyraznym narustem tranzitni dopravy z Polska do Rakouska prave pres Brno.
d11 ma jeste 4-5 let do zprovozneni, d35 taktez a spojeni z d35 do brna nikdy zadna luxuska nebude…
No mně to přesně takhle ale funguje, kliknul jsem na první fotku a pak mezi nimi můžu přecházet třeba i stlačením šipky vpravo na klávesnici…
Tohle bude ta nová linka P Pisárky, linka B do Bohunic již jezdí.
Měli na obou koncích udělat smyčky, aby si to metro mohli Brňané patřičně užít.
V Pisárkách i v Komíně smyčky jsou….
Jenže to se vyjede ven a to úplně zkazí iluzi metra.
To v Praze taky, jenom je to v tubusu. https://mapy.cz/s/jotadezuce
Že je to metro říkají jen pražaci a několik budejcaku.
V Pisárkách sice je ale ve špatném směru
se mi nechce verit, ze jeste nekdo dela vizualizace na pocitaci amiga, ale i tak dobry 🙂
Vizualizace odpovídají době vzniku, není mnoho staveb, kde by povolování zabralo tolik let:-)
tak samozrejme, nic proti amize!
Náhodou, mně se ta vizualizace líbí. Taková čistě technická. Dneska se vše dělá na efekt, aby to bylo k nerozeznání od skutečnosti, ale technické detaily z té fotky pak nejsou ani vidět. Já bych byl pro, aby u dopravních staveb byly nadále dělány vizualizace v tomto stylu. Pár pohledů vymazlených pro architekty a pro tisk, ale pro nás dopraváky takto pěkně přehledně pouze z jednoduchých a jednobarevných ploch.
Takovej Kotas na ní zřejmě jede doteď.
Něco napoví ta RT6, s Amigou se potkat nemusela, ale mohla.