Obrazem: Premiéra A321XLR se blíží, Airbus dokončil lak prvního letadla
Finální lak prvního A321XLR. Foto: Airbus
Airbus má na nové letadlo již přes 500 objednávek. Podle agentury Bloomberg může být ale jeho dolet nakonec kratší.
To letadlo bude trhák, kdyz se ho podari dostat do vyroby.
btw. s kuchynkou z Plzne 🙂
Se divím ze o te požární ochraně nevěděli
Věděli a v tom článku na bloomberg.com je to jasně vysvětlené.
Jde o to, že instalace palivové nádrže v zavazadlovém prostoru neumožňuje dodržet současné požární normy, týkající se podlahy v kabině cestujících.
A už od ledna 2021 se řeší, jestli se té situaci přizpůsobí ty normy, protože i tak to bude v pořádku (tohle se nelíbí Boeingu, samozřejmě), nebo bude muset Airbus upravit konstrukci a zvyšit hmotnost letadla.
I v tomto případě ale bude vliv na parametry minimální a určitě nikdo nebude rušit objednávky proto, že se původně slibovaný dolet nakonec sníží o 100 km.
On by asi nebyl velký problém upravit tu nádrž, aby se tam ještě pár set litrů vešlo.
Ten dolet se nezmenší kvůli zmenšeni nádrže, ale kvůli zvětšení hmotnosti. Hmotnost letadla schopného vzlétnout (MTOW) je konečná a musí se tam vejít celý stroj, užitečný náklad a palivo. Je to pekelně složitá rovnice. Přidáte 200 kilo izolace, musíte sebrat dva cestující a nebo odpovídající množství paliva. Jinak neletíte.
Složitá rovnice? Och, to bude tím, že mě učili počítat… ledasjakou prasárnu.
Tak „složitá rovnice“. 🙂 Čímž není myšlen matematický aparát, který je v tomto případě banální, ale reálná složitost řešení (hmotnost snadno přibývá a špatně se hledá kde ji redukovat, redukce na palivu zkracuje dolet a na nákladu zhoršuje ekonomiku)
Dobře, beru.