Obrazem: Premiéra A321XLR se blíží, Airbus dokončil lak prvního letadla

Finální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: Airbus

Airbus má na nové letadlo již přes 500 objednávek. Podle agentury Bloomberg může být ale jeho dolet nakonec kratší.

Airbus dál pokročil s přípravou prvního letadla A321XLR. Tento týden dokončil jeho lakování. Úzkotrupý letoun vycházející z úspěšné řady A320neo bude určen díky doletu i pro dálkové trasy. Podle agentury Bloomberg ale Airbus řeší první větší problémy se schválením letadla.

Letadlo s výrobním číslem MSN11000 je prvním ze tří, se kterými bude Airbus testovat provoz nového letadla. Airbus A321XLR nabídne aerolinkám letadlo s doletem až 8 704 kilometrů, o patnáct procent více než stávající model A321LR. Airbus reaguje na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.

Oproti stávajícímu A321LR bude mít nový stroj o patnáct procent delší dolet. Aerolinkám má pomoci vstoupit především na trasy, kde se neuživí větší širokotrupé letadlo. Letadlo má umožnit dolet například z Evropy do Indie nebo z Číny do Austrálie, bez problémů také z Prahy do USA.

Podobně jako jiná letadla od Airbusu jde o letadlo, které je složeno z dílů z celé Evropy: přední část trupu je z francouzského Saint Nazaire, křídla z britského Broughtonu. Hamburský závod je prvním, kde se model začne vyrábět, Airbus ale nevylučuje i rozšíření jeho výroby do Toulouse kvůli velké poptávce.

Jednou z hlavních změn oproti modelu A321neo je přídavná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů a nádrž pro odpadní vodu. Mírnými úpravami prošla i křídla. Právě přídavná nádrž na palivo ale přináší první problémy se schvalováním. Podle zdrojů agentury Bloomberg požaduje Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vyšší požární ochranu této nádrže umístěné v zadní části trupu. To by přineslo vyšší váhu letadla a kratší dolet.

Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících. Airbus má na letadlo již přes 500 objednávek.

Finální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: Airbus

Tagy A321XLR Airbus
9 komentářů