Obrazem: Podvodní buldozer prohlubuje dno Vltavy, Štvanická lávka bude hotová do konce roku

Průběh stavby lávky Holešovice - Karlín. Foto: SkanskaPrůběh stavby lávky Holešovice - Karlín. Foto: Skanska

Vytěžený materiál Skanska odváží po vodě.

Společnost Skanska představila posun se stavbou nové Štvanické lávky, která přes ostrov Štvanice propojí Karlín s Holešovicemi. Její stavba začala letos v lednu.

„Stavba Štvanické lávky jede přesně podle plánu. Na Štvanickém ostrově už je vidět i první pilíř budoucí lávky, která propojí Holešovice s ostrovem Štvanice a Karlínem,“ říká náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu Adam Scheinherr. Práce přitom pokračují na zemi i ve vodě. Zatímco mostařští specialisté Skanska betonují základy budoucích pilířů, upravuje dno Vltavy unikátní podvodní buldozer.

„Pilíře založené na pevné zemi budujeme postupně na Štvanici a karlínském břehu, na holešovické straně stavíme navíc základy pro zdvihací zařízení posledního pole, aby most odolal i tisícileté vodě,“ upřesnil projektový manažer Skanska Michal Kunc. Podvodním bagrem teď prohlubují dno Vltavy tak, abych mohli založit i dva „říční“ pilíře“ a dostat se na místo s lodní mechanizací. „Téměř 2 500 krychlových metrů vytěženého materiálu odvezeme k recyklaci loděmi, čímž ušetříme centrum Prahy přejezdů 200 naložených těžkých nákladních aut,“ dodal Kunc.

Příprava pro říční pilíře

Obojživelný buldozer KOMATSU je dlouhý 10 m a široký 4 m, na souši váží 43 500 kg. Může pracovat v hloubce až 7 m, přičemž nad hladinu vyčnívá jen komín, který obsahuje výfukové a sací potrubí, sloužící naftovému motoru o výkonu 200 kW (270 koní), který pohání celý pneumaticko-hydraulický systém stroje. Na vrcholu komínu je kromě signalizačního majáku umístěna i malá všesměrová anténa, pomocí které je stroj řízen dálkovým ovládáním. Pro případ jeho selhání je na strojovně umístěn malý ovládací panel, pomocí kterého může potápěč dopravit stroj na břeh.

V následujících týdnech se začnou budovat piloty na dně Vltavy – ty se stanou základem pro budoucí říční pilíře. Pokračovat budou také práce na souvisejících přeložkách inženýrských sítí, změnách přístupu k přívozu a úpravách obou břehů.

Nová lávka vyjde na 298 milionů korun. Koryto řeky překlene mezi Karlínem a Štvanicí v délce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi 149 metrů. Vedení města lávce přezdívá HolKa, stejně jako přívozu, který dnes v místě funguje. Díky Štvanické lávce se karlínští dostanou za pár minut před brány Holešovické tržnice. Urychlí taky cestu lidem z Žižkova. Svou polohou totiž navazuje na Vítkovský tunel. Samotná lávka je navržena jako spojitá železobetonová předpínaná konstrukce složená z prefabrikovaných segmentů vyrobených z ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC). Celková šířka lávky je 5,0 m, volná šířka mezi madly zábradlí 4,0 m a délka vlastní lávky je 285,0 m, délka rampy na ostrov Štvanice pak 59,0 m. Bude sloužit pěším a cyklistům.

Průběh stavby lávky Holešovice - Karlín. Foto: SkanskaPrůběh stavby lávky Holešovice - Karlín. Foto: SkanskaPrůběh stavby lávky Holešovice - Karlín. Foto: SkanskaPrůběh stavby lávky Holešovice - Karlín. Foto: SkanskaPrůběh stavby lávky Holešovice - Karlín. Foto: SkanskaVítězný návrh lávky Holešovice - Karlín autorů Marek Blank a Petr Tej. Pramen: IPR PrahaVítězný návrh lávky Holešovice - Karlín autorů Marek Blank a Petr Tej. Pramen: IPR PrahaVítězný návrh lávky Holešovice - Karlín autorů Marek Blank a Petr Tej. Pramen: IPR Praha
Tagy HolKa lávka Holešovice - Karlín praha Skanska
26 komentářů