Obrazem: Podvodní buldozer prohlubuje dno Vltavy, Štvanická lávka bude hotová do konce roku

Vytěžený materiál Skanska odváží po vodě.
Společnost Skanska představila posun se stavbou nové Štvanické lávky, která přes ostrov Štvanice propojí Karlín s Holešovicemi. Její stavba začala letos v lednu.
„Stavba Štvanické lávky jede přesně podle plánu. Na Štvanickém ostrově už je vidět i první pilíř budoucí lávky, která propojí Holešovice s ostrovem Štvanice a Karlínem,“ říká náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu Adam Scheinherr. Práce přitom pokračují na zemi i ve vodě. Zatímco mostařští specialisté Skanska betonují základy budoucích pilířů, upravuje dno Vltavy unikátní podvodní buldozer.
„Pilíře založené na pevné zemi budujeme postupně na Štvanici a karlínském břehu, na holešovické straně stavíme navíc základy pro zdvihací zařízení posledního pole, aby most odolal i tisícileté vodě,“ upřesnil projektový manažer Skanska Michal Kunc. Podvodním bagrem teď prohlubují dno Vltavy tak, abych mohli založit i dva „říční“ pilíře“ a dostat se na místo s lodní mechanizací. „Téměř 2 500 krychlových metrů vytěženého materiálu odvezeme k recyklaci loděmi, čímž ušetříme centrum Prahy přejezdů 200 naložených těžkých nákladních aut,“ dodal Kunc.
Příprava pro říční pilíře
Obojživelný buldozer KOMATSU je dlouhý 10 m a široký 4 m, na souši váží 43 500 kg. Může pracovat v hloubce až 7 m, přičemž nad hladinu vyčnívá jen komín, který obsahuje výfukové a sací potrubí, sloužící naftovému motoru o výkonu 200 kW (270 koní), který pohání celý pneumaticko-hydraulický systém stroje. Na vrcholu komínu je kromě signalizačního majáku umístěna i malá všesměrová anténa, pomocí které je stroj řízen dálkovým ovládáním. Pro případ jeho selhání je na strojovně umístěn malý ovládací panel, pomocí kterého může potápěč dopravit stroj na břeh.
V následujících týdnech se začnou budovat piloty na dně Vltavy – ty se stanou základem pro budoucí říční pilíře. Pokračovat budou také práce na souvisejících přeložkách inženýrských sítí, změnách přístupu k přívozu a úpravách obou břehů.
Nová lávka vyjde na 298 milionů korun. Koryto řeky překlene mezi Karlínem a Štvanicí v délce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi 149 metrů. Vedení města lávce přezdívá HolKa, stejně jako přívozu, který dnes v místě funguje. Díky Štvanické lávce se karlínští dostanou za pár minut před brány Holešovické tržnice. Urychlí taky cestu lidem z Žižkova. Svou polohou totiž navazuje na Vítkovský tunel. Samotná lávka je navržena jako spojitá železobetonová předpínaná konstrukce složená z prefabrikovaných segmentů vyrobených z ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC). Celková šířka lávky je 5,0 m, volná šířka mezi madly zábradlí 4,0 m a délka vlastní lávky je 285,0 m, délka rampy na ostrov Štvanice pak 59,0 m. Bude sloužit pěším a cyklistům.