Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Obrazem: Podchody na pražském hlavním nádraží se příští rok promění

Nová podoba podchodů na hlavním nádraží v Praze. Pramen: Správa železnic
Nová podoba podchodů na hlavním nádraží v Praze. Pramen: Správa železnic
Kromě rekonstrukce podchodů bude ve stanici vyměněn informační a orientační systém.

Trojice podchodů propojujících na pražském hlavním nádraží odbavovací halu s nástupišti získá nový vzhled, který vzešel z architektonické a designové soutěže. Stavba by měla odstartovat na začátku příštího roku, potrvá dvanáct měsíců. Oznámila to dnes Správa železnic.

Architektonické soutěže na nové designové pojetí podchodů se účastnilo pět týmů, vítězný návrh předložil Atelier bod architekti zastoupený Vojtěchem Sosnou, Jakubem Strakou a Jáchymem Svobodou.

„V navrhovaném řešení podchodů používají identické materiály, jako jsou v odbavovací hale, motivem navíc je podsvícená stěna, kterou tvoří bezpečnostní mléčné sklo vsazené do svařovaných ocelových rámů. Řešení umožňuje snadný servis a eventuální výměnu poškozených prvků, výhodou je také snadné odstranění graffiti. Na zemi bude použita žulová dlažba kladená do tmavých a světlých pásů, čímž se podpoří linearita pohybu cestujících,“ uvedla Správa železnic. Nyní dojde k dopracování vítězného návrhu.

Kromě rekonstrukce podchodů bude ve stanici vyměněn informační a orientační systém.

Odebírat
Upozornit na
guest
123 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PanterDriver

Wow, že by se na hlavní nádraží naší republiky dostalo to zlé zápaďácké číslování kolejí? Že by po stanovení koleje (i když většinou na poslední chvíli) bylo hned nad slunce jasné odkud to pojede? Že by byly koleje číslovány postupně od jedničky dálf, což musí pochopit i ten největší (s prominutím) hlupák? A že by dokonce zmizelo to dementní a cestující veřejnosti nic neříkající hlášení služebních kolejí? Takové revoluci se ani nechce věřit…

Kubík

Na to peníze jsou, rekonstruovat něco po pár letech může dělat jen „dobrý hospodář“.

Petr

Nejlepší rekonstrukce, by byla, pokud by každý spoj měl určenou hranu a ne aby se to losovalo.

bohyn

Doufam, ze vynechani cisel nastupist a nahrazeni cisly koleji je jen vyplod autora vizualizace a nebude ralizovano. Na prvnich 3 nastupistich je v cislovani koleji bordel a to by bylo ztracenych cestujicich. Na dalsich nastupistich to uz jde apon vzestupne, ale stale zadna pecka pro orientaci pro bezne lidi.

Pepa

To asi SŽ nebyla na jiných nádražích v republice, kde je stav podchodů žalostný už X let a nic se neděje. No hlavně budou zbytečně nové podchody v Praze na Hlavním nádraží.

Frantík

Mohli by s tím udělat i podchod na Žižkov 🙂

MJS

Ten se už dávno staví…

Leinad

§1, §7, §10.
MP by přišla o snadný zisk pokut, když plebs chodí od VŠE jako VIP.

Miroslav Zikmund

Podchod mimo kolejiště existuje několik měsíců …

bohyn

Podchod sice funguje, ale stejne vetsina lidi voli cestu pres koleje.

Jaaa

Moc to nechápu. Ta rekonstrukce je nutná?

MirekK1

Možná ne nutná, prospěšná, protože poslední úprava z podchodů černým stropem nadělala temné díry, které působí kvůli tomu stropu špinavě a tmavě, ať děláte, co děláte..

Jaaa

Nemám ten dojem. Ale asi je to subjektivní.

Zdeněk

Udělat vandalůvzdorný a blbůvzdorný podchod u nás asi nejde. Může být sebehezčí, za nějaký čas to bude zcela jistě ošuntělé a páchnoucí místo asi jako metro, nebo to bude rovnou místo hrůzy. Vzpomínám si na podchody pod pobřežní magistrálou v ázerbajdžánském Baku, ze světlého, leštěného mramoru, bez jediného škrábnutí, bez stopy po idiotských sprejerech, bez zápachu moči a bůhvíčeho dalšího, bez všelijakých santusáků a podivných existencí, dokonale osvětlené a dokonale čisté tak, že by se tam dalo bez nadsázky jíst ze země. Buď to tam mají tak dobře hlídané, nebo tam žijí vychovaní lidé, popř. kombinace obojího. V každém případě… Číst vice »

Tomáš V.

Zrovna podchody na Glavnoje mi vždycky přišly naprosto bez problémů: podlaha ladící s odjezdovou halou, docela hezké světle šedé obložení (zničené panely tedy nahrazené klasicky po česku neladícími dlaždicemi). Červené mřížování na stropě celkem fajn (byť plné viditelné špíny). Líbí se mi i označení kolejí na odlišných obkladech (kontrastně a přitom ladící).

Znám spoustu míst, která vcelku splňují váš popis, ale podchody na Hlaváku na mě vždy působily fajn. 🙂

MJS

Na hlavním nádraží bezpředmětná připomínka. Žádné nápisy, nic a podlaha se vytírá několikrát denně.

Xaver

„výhodou je také snadné odstranění graffiti.“
Tak graffiti se ze skla asi odstraní dobře, na druhou stranu se výborně leptá kyselinou, viz téměř všechny zastávky MHD. A to se odstranit nedá.

Gwann

a krásné se dá vyskrabat napis…
jako skleněný obklad je hezky…ale do našeho bordelstanu nepatří na veřejná místa…

Gwann

pokud se měni jen vizual, tak je to škoda peněz. řešení je uspokojivé. ať raději řeší eskalatory na posledních nástupištich. a zatekani do haly z parkoviště /mozna i magistrály.

tento počin se řadí hned vedle infokiosku

MJS

Zatékání z parkoviště se bude řešit kompletní rekonstrukcí. Tedy primárně opravou střechy. Myslím, že psali příští rok.

Ondřej

Vypadá to krásně! Jednoduché, efektní, luxusně působící. Kdo kritizuje, nemá estetické cítění – ukažte své obýváky, vážení 😉

MJS

Však ono to vypadá skoro stejně už i teď…

T2zdopravy

Už jsem se chtěl zaradovat, že šedý mor začíná končit, dokud jsem neviděl to schodiště do podzemní hrobky

Projektant

Koukám, že nehodlají využít akci ke zlepšení viditelnosti odjezdových tabulí u každého schodiště. Velká škoda – chtělo by to před každou tabulí zvýšit spodní hranu podhledu a tabule naopak dostat o chlup níž, aby byly vidět z větší dálky – on i 10 cm přesah pomůže.

Pěkně to vyladili při reko nástupišť v Brně hl. n. (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brno,_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD_-_podchod_k_n%C3%A1stupi%C5%A1t%C3%ADm_obr01.jpg – byl všude vidět nejspodnější řádek s cílovou stanicí), bohužel při následné opravě podchodu to zabili vestavbou podhledu… (https://zdopravy.cz/na-brnenskem-hlavnim-nadrazi-otevrou-po-oprave-prijezdovy-podchod-69758/)

bohyn

Jo, cedule viditelne z vetsi dalky bych taky uvital.

reilly

A samozřejmě tam namontují tisíc kamer, to je teď na SŽ strašná móda.

Xaver

Všude tě sledují! A Tebe speciálně!

Gwann

to že jsi paranoik ještě neznamená že po tobě nejdou

Leinad

Docela by stačilo, kdyby ty kamery používaly, občas by ochranka zareagovala na vandala.

Zdrasa

Designově se mi to líbí. Působí to moderně a zároveň odkazuje na design odjezdové haly. Tak to má podle mě být.

medical_examiner

Legrace bude, až bude prostřední podchod končit ve Fantově odjezdové hale… 😀

Bdtax Fan

To vypadá slibně, dobře, vkusně. Když SŽ ještě komplexněji pořeší standardy pro orientační systémy u všech nových rekonstrukcí, ideálně s nějakými kvalitními designéry, bude to dokonalé. Nechápu, jak je možné, že si nechali vytvořit tak dobrou vizuální identitu od Marvilu na světové úrovni, ale nedokázali ji aplikovat na to nejpodstatnější místo, kde je nejvíc vidět, a to cedule na nádraží. Ten dnešní standard, ač vznikl až v roce 2017, jsou solidní devadesátky.

pony

no, doufam, že to je od SZ i tak nějak závazek, že se reklamy omezí na formát citylightu na zdi a obejdeme se bez polepů celých stěn

medical_examiner

No…nebudou mi chybět…(ty reklamy)

Miroslav Zikmund

Reklamy jsou dojná kráva peněz …..

Pardubák

Zrovna včera jsem tam šel a říkal jsem, si, že by to chtělo změnu, že to je tmavé. No já bych udělal osvětlenější a světlejší vršek, no uvidíme jak to nakonec bude.

Martin

A nemohlo by byt lepe pri chuzi videt na odjezdove tabule, takto jsou porad skryte a videt az v bezprostredni blizkosti vstupu na nastupiste…. Jinak doufam, ze se nezmeni charakter vstupu na nastupistich, ten je celkem povedeny.

Co se tyce odjezdu vlaku, tak by to chtelo uz vyladit to, aby kazdy vlak mel sve nastupiste jiste, ne ze vlak pokjazde odjizdi z jineho…

None

Tak to těžko. Vlaků je hodně, nástupišť málo a k tomu je náhodné zpoždění.

Juraj

A samozřejmě v Německu, Rakousku ani Švýcarsku nic z toho nemají!

Martin

To nedava smysl, pokud vam vlaky jeden den odjedou z danych nastupist, meli odjet z tech samych i jindy…

Ondřej

Můj vlak odjíždí vždy ze stejného nástupiště.

medical_examiner

To máte štěstí…

Ondřej

Jsou dvě finty – za prvé, když párkrát čekáte na informaci na ceduli a vždycky se objeví stejné číslo nástupiště, dá se předpokládat, že to tak bude i příště. Za druhé, k ceduli se jděte podívat až třeba 10 minut před odjezdem. To číslo tam už bude a za 10 minut dojdete na nástupiště, i kdybyste nechtěli. Tak jako tak není potřeba stát před cedulí půl hodiny předem a tupě odevzdaně na ní zírat.

Gwann

hezký blábol. z vlastní časté zkušenosti vím, že pri problémech a nepravidelnostech to tam skočí 2-4min před odjezdem. a o tom to je…

neříkejte mi , že ještě dvě minuty před odjezdem neví na CDP, kam ten vlak pošlou…vi…výrazně déle, jinak by se jim ty soupravy hromadily v tunelu.

Miroslav Zikmund

Na CDP opravdu 2 minuty před odjezdem neví, kam ten vlak nepošlou. HLN má své výpravčí, kteří si řídí provoz sami.
Asi tak jako na velkém letišti (v Ruzyni) si pohyb letadel řídí letištní dispečer letového provozu, který si letadlo převezme od ŘLP řídícího pohyb ve vzdušném prostoru …

Alibaba

Ten popis „Senovážné náměstí 3 minuty poklusem“ je myšlen vážně? 🙂

Potulný wechtr

Smrtelně.

Ondřej

Proč by ne? Vždyť je to fajn, a navíc ne každý se vleče jako želva 🙂

Kalanis

Kdo se vleče, neuteče!

medical_examiner

Hmm, asi to měří Usain Bolt…

Ondřej

Většina lidí vůbec neumí odhadnout, kolik času trvá pěší pohyb a strašně to dramatizují. Za 3 minuty by poklusem byla z hl.n. na Senovážném i babička.

Gwann

jestli netahne kufr se zablokovanymi kolečky za sebou

Ondřej

Z logiky věci s kufrem se zablokovanými kolečky nepoběžíte. Ty Vaše argumenty…

Martin

no ja teda nevim, ze 7 nastupiste probehnout tunelem a jeste probehnout mezi autu na Opletalce… no uz se tesim jak to budu davat…

Martin

chuze 12min. k tramvaji ze 7S

Miroslav Zikmund

Tak jsem to zadal do mapy.cz, ze sedmého peronu mi to přes severní tunel, Sherwoodem, Jeruzalémskou hodilo „zu Fuss“ 1,6 km za 25 minut ….
Český rekord na 1500 m = trénovaný sportovec za 3:32:49

TAKŽE KECÁTE ….

Ondřej

Nástupiště 7S dle mapy.cz – rovně podchodem, dále rovně skrz halu, vpravo a poté hned mírně vlevo diagonálou k Opletalově ulici, dále kousek rovně a pak doleva na Senovážné náměstí: nejbližší bod náměstí 500 metrů, nejvzdálenější 675 metrů. Vaší trasou to vyšlo na 685 metrů – TAKŽE BLBĚ MĚŘÍTE…

Miroslav Zikmund

Nic jsem neměřil, měřil systém …. pouze jsem opsal.

MartinS.

Ze 7S k Jindřišké věži je to 660 m, tj. 10 minut pomalou chůzí, 7 minut pochodovou chůzí 6 km/h.

Gwann

pomiňme že usain neběhá čtvrtku ani pulku, ale dle mého odhadu to k „začátku“ náměstí před tím italskym hotelem carlo je tak 400m. to ti nejlepší dávají za max 50s

medical_examiner

To máte špatný odhad…ono je to z haly (ne z podchodu) k tomu hotelu poněkud víc než 400 m…

michal

Hlavně by chtělo vyladit uvádění čísla nástupiště včas. Nedávno se číslo nástupiště objevilo na tabuli 2 minuty před odjezdem. Pří sprintu na nástupiště 4 jsem opravdu neměl moc času ani chuti sledovat design podchodů.

Facepalm

Obávám se, že o tento letitý standard asi jen tak nepřijdem…

bohyn

V navrhu nahradily cisla nastupis cisla koleji. Doufam, ze jde o chybu.

None

Vyplatí se jít čekat na trojku 😉

medical_examiner

To záleží kam člověk jede. Když jede do Berouna, tak váhá někde mezi 1A a 3.nástupištěm.

XYZ

Na německých nádražích odjíždějí spoje vždy ze „svého“ perónu, které jsou vytištěné i na plakátech s jízdními řády. Můžete jit poslepu. Z Berlína Hauptbanhof jezí vlak do Prahy z nástupiště 1, odjakživa (nikdy jsem nejel z jiného). Jak to ti teutoni asi dělají? V Praze na hlavním vyklepaní cestující postávají u displejů v podchodu…

Aleš

Berlínské hlavní nádraží je jen zastávka, vlaky jen zastaví a hned odjíždějí, žádný tam nekončí. Je to trochu jiná situace. (Tím samozřejmě nechci omlouvat informační bordel na pražském hlaváku ani to, že vlak nemá rok dopředu stanovenu svoji kolej – jak je běžné nejen v německy mluvících zemích – a v případě zpoždění nebo mimořádnosti by se včas rozhlasem ohlásila změna perónu.)

Leinad

Pokud to nejde garantovat, nejsem zastáncem toho, aby se to někde tisklo napevno.
Stačí ohlášení tak 10-15 minut před odjezdem.

MJS

To by nesmělo mít dalších 20 minut zpoždění a rozhodit půlku nádraží. 😀

MJS

To by nesmělo mít dalších 20 minut zpoždění a rozhodit půlku nádraží. 😀 Víc mne někdy baví zmateni lidé, když v hale to píší teda už, ale u nástupiště ne.

jkhggfd

Tuhle senzaci bychom si neměli nechat vzít, když nám už vzali znělky.
Tak nějak je to už letitá tradice, že se zobrazují odjezdy na poslední chvíli.
Možná by se to mohlo pozvednout na nový level tak, že by se informace o odjezdu zobrazovaly až po odjezdu vlaku.

MJS

Kdyby aspoň dvě minuty před odjezdem. Minulý týden rozsvítil součást s hlášením „ukončete nástup“. Ale tak včera v Brně hlásili Vindobonu, když už byla rozjetá…

jouda

A v podchodech nebudou integrované zásuvky 230 V a Wi-Fi? To je dnes moderní všude dávat. Cestující by to uvítali. 🙂

realistický odhad

„vítězný návrh předložil Atelier bod architekti zastoupený Vojtěchem Sosnou, Jakubem Strakou a Jáchymem Svobodou“
To první příjmení svádí minimálně k úvahám o „přihrávání kšeftů“ a zbytečnému vyhazování peněz.
A pokud jde o to „bezpečnostní mléčné sklo vsazené do svařovaných ocelových rámů“, to bude zase ideální výzva pro různé vandaly (a hlavně srejery). Ale když na to máme …

Facepalm

Jasně, a Svoboda je příbuznej s TIM Svobodou a Straka je spartakiádní vrah. Škandál!

kpetr

Ty schody do podchodu mají atmosféru vstupu do krematoria nebo hrobky, na rozdíl od podoby vlastního podchodu.

medical_examiner

Ještě šedivou rampu a bude to opravdu jako v krematoriu…

jan v

A čemu to vlastně vadí? Když je to prázdné, tak ničemu, a když tam choděj lidi, tak se to rozzáří barvama toho, co mají na sobě.

Qěcy

Já bych teda uvítal jiné řešení nástupištních hran. Ocelový profil brutálně rezaví od zatékající solanky.

bohyn

Kde by se tam vzala solanka?

Willy

Cestující by spíše ocenili doplnění eskalátorů na vzdálenější nástupiště, kde jsou dosud jen pevné schody.

Qěcy

Ty se asi doplní při modernizaci nástupišť 5, 6, 7.

pohledem realisty

Která ovšem nebude hotová příští rok, jako má být tahle zbytečnost!

Ondřej

Jsou tam i rampy.

Gwann

coz je strašně fajn, vzhledem k jejich potřebné délce…když zrovna dobihate s kufrem.

Ondřej

I já, notoricky opožděný příchozí, vím, že na nádraží se má chodit včas!

Gwann

a čekat před pragotronem 😉

každý si včas představuje jinak…mně stačí být na nádraží 5min předem. jinak se tam nudím, kdo se furt na ty elektriky v najbrtu má dívat: D

až zavedeme zase parní trakci…budu tam i hodinu předem

Ondřej

I 5 minut předem je přece včas, to by Vás dobíhání mělo minout. Není to takové to dobíhání, kdy běžíte, co Vám síly stačí, jazyk máte až na vestě, zpocenej až za ušima, a když pak sednete do vlaku, stejně zbývá do odjezdu ještě 5 minut?

MJS

Při rozsvícení nástupiště minutu před odjezdem a stylem, čím dál nástupiště, tím dřív před odjezdem, dobihají všichni.

Vojta

Mně se to líbí. Je to čistý a jednoduchý design, který prostor díky tomu sklu prosvětlí. Otázkou je údržba, ale tak snad se SŽ pochlapí…

David

Nevím jak to bude zde, ale přijde mi obecně škoda, že se v místech kde podchod podchází nástupiště nedělají pochodová průsvitná skla, která by do těch podchodů dostala alespoň trochu denního světla.

Daniel Brvnišťan

Neviem ako je to v prípade hlaváku ale pod nástupišťami sú často káblovody / kolektory.
V Tokiu tam majú dokonca chodbičky pre personál, s nenápadnými vstupmi zo schodov na nástupište, aby sa vozíky s cateringom a upratovacie čaty neplietli proti smeru davu cestujúcich.

michalspina

to je skvělý, že se „podpoří linearita pohybu cestujících“, doteď se totiž v podchodu chodilo dokolečka…

medical_examiner

To je tak, když to vymýšlí někdo kdo tam dlouho nebyl…
Já to znám tak, že na tabuli je vypsáno (konečně) nástupiště, a půl haly se přesune, hlava na hlavě, na to či ono nástupiště…

Tomáš V.

Nedělaly se podchody střed a jih teprve nedávno?

Za sebe vidím jako největší slabinu to, že zůstanou ty mřížkované podhledy. Jsou věčně plné chuchvalců prachu (který je vidět), navíc si asi někteří v údržbě moc nelámou hlavu s estetikou, takže ty panely různě odstávají, místy chybí atd…

Qěcy

Náhodou, už je jednou vyluxovali. Asi před rokem.
😀

moot

zase v těch podhledech leccos vede, takže je žádoucí mít možnost strop rozebrat pro potřeby opravy. Spíš je problém v tom, že se to moc neudržuje (jak píšete). Odstávání ale klidně může být nevhodným materiálem

Tomáš Záruba

Jo, to je někdy opravdu silně nechutné. To je cílem úspora ceny materiálu oproti „plné výplni“?

None

Když jdu na vlak, koukám před sebe a ne do stropu 😉

jan v

To je dobrá poznámka. Předpokládám, že perforovaný podhled byl původně i nyní zvolen proto, aby alespoň částečně pohlcoval hluk a aby podchod působil méně stísněným dojmem.
V okamžiku kdy mám nad hlavu chchvalce prachu je minimálně to druhé diskuabilní. Nicméně zachytávání prachu lze zamezit – prach se zachytává na ostých hranách, které vzniknou při lisování ok do tahokovu. Pokud bude nový plech opracován tak, aby neměl ostré hrany (řez paprskem/laserem nebo i broušení výsledného výrobku), může dojít k určitému zlepšení.

Ondra

A kbelíky se se taky sjednotí podle nového designu ?

Qěcy

Jo, budou pruhovaný jako podlaha. Nebo červený v odstínu sloupů a plechových podhledů.

Tonik

Pruhovaný kbelík by k téhle podlaze byla celkem pomsta uklízecí četě. 🙂

PeterC

Aj do Bratislavy hl. st. by mohli prist s nejakou rekonstrukciou …..

Dom

Jaký je vůbec aktuální stav? Je to v nějaké fázi přípravy nebo se pořád jen mluví? Objektivně

PeterC

A Vy verite tomu, ze sa niekedy zlepsi stav BA hlavna „štanica“? Stanica nevyhovuje ani hladiska kapacity (tranzit nakladnej dopravy z/do CR, Marcheeg ako hlavny tah do Rakuska) bez moznosti rozsirenia. No a ako osobna stanica nic moc….

realista

No, to byste si zjevně pomohli: hlavně by se na tom někdo dobře nakapsoval – to je totiž zjevně jediný důvod, proč si to někdo na SŽ vymyslel, protože jinak to žádný skutečný smysl nemá!

Ondřej

Máte pravdu, rekonstrukce žádný smysl nemají. Je přirozené to nechat lidem spadnout na hlavu.

Gwann

promiňte, ale podchody na hlavním jsou zcela ucházející. tuhle investici bych skrtnul okamžitě. spolu s kioskem.

trhaji se veksle a uvažuje se o rušení tratí a tady se bude naprosto předčasně bude likvidovat starý podchod/jeho obložení? a zase to bude rok rozdrbane?

fakt ne.

Ondřej

Ne každý se spokojí s tím, že je něco ucházející. Někteří z nás mají rádi věci v perfektním stavu.

Gwann

ja bych chtěl vidět v bezvadnem stavu hlavě trakcni vedení (nejen) v okolí Prahy. a mosty přes které nemusí být TOR nebo pomalá jízda. s podchodem na wilsonaku jak je se spokojim ještě odhadem 20 let.

Ondřej

No úplně Vás vidím, jak za dvacet let jdete podchodem a říkáte si, že jste s ním stále ještě spokojený.

Laborec425

Přesně tihle lidi jako Vy, kurvěj, ničej a dovedou tuhle planetu k jejímu konci 🙁

medical_examiner

Vizuální vzhled nemá žádnou souvislost s technickým stavem…

Ondřej

Ano, můžete lidem nabídnout 90% čokoládu ve tvaru lejna, ale zřejmě na ní furt mít chuť nebudou, když bude mít podobu toho lejna.

Juraj

Asi by som bol radšej, keby tam prišli s bagrom.

Herold

Co jsem tak viděl, v Bratislavě by myslím byla nejrozumnější demolice a následně novostavba…

PeterC.

Smutne…..tak neviem, ci sa dockame aspon nejakej rekonstrukcie.

Laborec425

Bratislava se rekonstruovala nedávno kvůli nějakému mistrovství, ne? 🙂

Herold

To ji myslím jenom tak po 30 letech umyli:-)

PeterC.

Ked bol posledne majstrovstva, tak umyvali. A tiez sa stavali napr.take bednenia, aby nebolo vidiet hrzdave podpery zastavok. Proste taka „potemkinova“ dedina (vesnice).