Obrazem: Pod stropní deskou metra Florenc. Jak vypadá opravovaný vestibul stanice
Ve vestibulu stanice vznikla obří podpůrná ocelová konstrukce o váze 200 tun.
O víkendu proběhne další z výluk stanice metra C Florenc, ve které se už od roku 2022 kompletně nahrazuje dosluhující betonová stropní deska ze 70. let. Stavbaři jsou přibližně v polovině práce, několik dalších víkendových výluk bude ještě následovat, hotovo má být v prosinci 2026.
Už v lednu příštího roku se otevře malá část horního vestibulu stanice. Vystupovat tak bude možné po eskalátoru směrem k Masarykovu nádraží za Muzeem hlavního města Prahy.
Přímý východ na autobusové nádraží Florenc však bude nadále uzavřen, cestující se ale mohou těšit na nové eskalátory až na povrch, které tam dříve nebyly.
Práce začaly ve směru od Masarykova nádraží, kde už nové nosníky zakryly technologické místnosti stanice. Nyní se pracuje v místě křižovatky ulic Křižíkova a Ke Štvanici. Tam byla v minulosti místo prefabrikovaných nosníků použita monolitická železobetonová deska o tloušťce 1,7 metru.
Stavbaři nemohou jednotlivé části jen vyjmout jako u nosníků a musí je rozbíjet postupně. Kvůli tomu vznikla ve vestibulu stanice obří podpůrná ocelová konstrukce o váze 200 tun.
Ta se opírá o milánské stěny původní stavební jámy stanice, přes stojny dolů se její váha kotví přímo v kolejišti. Ve stanici pilíře dočasně zakrývají desky s murály.
Poslední kapka
„Deska byla na hraně životnosti, hydroizolace přestávala fungovat. Povodně v roce 2002 byly poslední kapkou,“ říká stavbyvedoucí Metrostavu DIZ Vojtěch Lacina, který má stavbu na starosti v konsorciu s Geosanem.
Mění se kompletně i elektroinstalace a vzduchotechnika v neveřejné části stanice. Po dokončení se do stanice vrátí vzhled a výzdoba ze 70. let a přestaví se obchody ve vestibulu.
„Výměna nosníků probíhá po 10 kusech, proto je stavba tak rozvleklá,“ vysvětluje stavbyvedoucí Lacina občasné nářky místních na ztížené podmínky.
Skleněné skořápky dostane i metro Florenc. Bude z nich standard, na „Jiřák“ se ale nevrátí
„Omezuje to dopravu, ale nechceme, aby nám to spadlo na hlavu,“ komentuje to náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Původní nosníky byly tvaru písmene H. Proto jejich spodní část tvořila ucelený strop, ale zároveň do nich nebylo vidět, a špatně se tak odhalovalo zatékání. Ty nové mají tvar T a volný prostor jde zespodu použít třeba pro elektroinstalaci.
Trefit se do okna výluk
Inženýrské sítě se nyní vedou na mostech na povrchu, pod zem se vrátí až před dokončením prací.
„Musíme řešit i náhlé nepředpokládané věci, co nejsou v projektu. Okolí říká, že se tady nic neděje, ale my pracujeme pořád. Musíme se trefit do naplánovaného okna výluk, ty jsou určeny na celé čtyři roky,“ popisuje Lacina.
Kromě stropu samotné stanice se vyměňuje i široký kanál pro vzduchotechniku, který ústí ve výdechu před restaurací McDonald’s.
Na Florenci vznikne nervový systém města. Světlená instalace Synapse doplní Bitvu u Sokolova
Na povrchu se u vstupů do podchodů postaví nové skleněné přístřešky, které už vznikly u Masarykova nádraží. „Je to stále pilotní projekt, takže uvidíme, jak se to osvědčí. Jsou celé prosklené, takže estetika tam dostává přednost a pochopitelně je nutné je prověřit praxí,“ říká náměstek Hřib.
Naproti schodišti vedoucího od nástupišť vznikne nové umělecké dílo pod názvem Synapse.