Obrazem: Po Hradci Králové začalo jezdit pět nových Iveco Urbanway
Nové autobusy Iveco Urbanway. Foto: Dopravní podnik města Hradce Králové
Všechna nová vozidla již dopravce kvůli větší bezpečnosti vybavuje kamerovým systémem.
Hlavně, že to má USB zásuvky…
Čím se liší Urbanway od Citelisu? Není to jen několikrát faceliftovaný a remotorizovaný Ranault Agora z roku 1995?
Je
Prý tam je spousta změn v konstrukci rámu apod.
Ale je to vlastně pořád úprava toho Renaultu. Některé díly i vypadají pořád stejně.
Na druhou stranu, když to je spolehlivá konstrukce, tak proč ne.
Pokud budete pracovat na dílně a ony autobusy opravovat, tak zjistíte, že řada věcí oproti Citelisu je opravdu jiná. Napohled facelift, ale jinak plno nových prvků a hlavně jinak řešených. Něco je dobré, něco je špatné….třeba topná skříň u řidiče….tečou radiátory a celá topní skříň je oproti Citelisu jiná a při opravě musí ven. Citelis to měl jiné a jednodušší ! Pokud mohu soudit, autobusy šité horkou jehlou a totální kostitřasy ! Náhradní díly co se týče skel, bočních plechů a dalších dílů jsou na dlouhé lokte. Na díly čekáte kolikrát i měsíce ! Svislé čepy a kardanka jsou NEMAZANÉ… Číst vice »
Proč nikdo nekupuje elektro busy nebo aspoň plugin hybridy?
Tak zrovna v Hradci jezdí elektrobusů velké množství.
A kupují se i jinde, ale má to jednu podmínku – provozovatel musí získat nějakou dotaci na nákup, jinak to proti vozům se spalovacím motorem není ekonomicky zajímavé (úspora za palivo nevykompenzuje vyšší pořizovací cenu).
Tak, tak bez dotace není legrace.
Podle mě zajímavý pro MHD může být taky hybrid bez nabíjení ze zásuvky. Jen s kapacitou na pár rozjezdů (křižovatky, zastávky, malý kopec), ale pro velký počet cyklů (řádově až milion) – takže nejspíš superkondenzátory. U přískoků ve městě budou schopny snížit spotřebu, emise i hluk. V Praze se onehdy testovaly, ale nevím, jestli z toho mají pro sebe už nějaké závěry.
Hybrid jezdil i v Brně… Konkrétně hybrid od Iveca propaguje úsporu paliva až 40%. Jenže realita je takováto: „Zájem o hybridní autobusy v České republice je ale pro absenci dotací v podstatě nulový. Zvýšená cena vozidel, která v mnohých tendrech dosahuje ceny elektrobusů, se úsporami paliva nevrátí.“ Viz https://www.cs-dopravak.cz/2020-1-27-brno-testuje-hybridn-autobus-iveco-urbanway/
Pokud se ani při takové úspoře paliva ten hybrid nezaplatí sám a bez dotací, tak je něco špatně. 🙁 Trošku by si město mohlo připlatit za „vyšší kvalitu života“ (tedy menší hluk a emise), ale v zásadě by se měl příplatek za hybrid vrátit z úspory paliva.
Jak vycházejí v tomto ohledu ekonomicky dnešní hybridy – osobní auta?
To by mě taky zajímalo. Před časem tu někdo v diskusi popisoval svoje osobní zkušenosti s Toyotou Yaris a vyznívaly docela pozitivně (žádné zázraky, ale ve stylu přejedu vesnici na elekřinu, za vesnicí zapnu benzín). Podle mě se s tím člověk musí naučit jezdit. Zrovna Yaris Hybrid je asi jen o čtvrtinu dražší než srovnatelný benzíňák. Do toho bych asi šel, kdybych potřeboval nové auto. A to i v případě, že by se to úplně nezaplatilo na úspoře paliva. Ale ta věta, co citoval M H (… v mnohých tendrech dosahuje ceny elektrobusů…) na mě působí, že to budou spíš… Číst vice »
Podle mě je lepší CNG nežli elektro.
Jakej je tam motor? Tector 7 nebo Cursor 9?
Podle zadní části to vypadá na Tector.
Na první fotce sedí člověk nad pravým předním kolem a kouká dopředu. To je podle letáků jen u verze s Tectorem: https://www.ivecocr.cz/clanek/urbanway Cursor tam má palivovou nádrž, protože už se jinam nevlezla?