Autobusy

Obrazem: Po Hradci Králové začalo jezdit pět nových Iveco Urbanway

Nové autobusy Iveco Urbanway. Foto: Dopravní podnik města Hradce Králové
Nové autobusy Iveco Urbanway. Foto: Dopravní podnik města Hradce Králové
Všechna nová vozidla již dopravce kvůli větší bezpečnosti vybavuje kamerovým systémem.

Dopravní podnik města Hradce Králové (DPMHK) zařadil během léta do flotily pět nových nízkopodlažních autobusů značky Iveco Urbanway. Dalších pět přibude v Hradci Králové do konce listopadu.

Jde o třídveřové vozy s kapacitou 28 sedících a 78 stojících. Vozy jsou vybaveny klimatizací pro řidiče i cestující a USB porty pro nabíjení elektroniky. Kabina řidiče je vybavena chladničkou.

Nové autobusy obsahují kompletní kamerový systém, automatický hasicí systém v motorovém prostoru a nejnovější motory Iveco, které splňují v současné době platnou emisní normu EURO VI s třídou D.

Příští rok dalších šest autobusů

Instalaci kamer vysvětluje dopravce snahou o větší bezpečnost obyvatel města, k ochraně jejich života a zdraví, k ochraně majetku cestujících a majetku společnosti a k eliminaci všech jevů, které ruší klidnou a bezpečnou přepravu. „Je to krok k větší bezpečnosti našich zaměstnanců i cestujících. Ve městech, kde se pro takový kamerový systém ve vozech MHD rozhodli, výrazně ubylo problémů s napadením řidičů či revizorů a zlepšilo se i chování některých problémových cestujících a klesá vandalismus,“ řekl ředitel společnosti Zdeněk Abraham. K tomuto kroku se dopravní podnik rozhodl i kvůli tomu, že roste počet řidiček autobusů MHD.

Data z kamerového systému se budou zaznamenávat a několik dní ukládat pro případné využití policií, poté budou automaticky smazána. Kamery dosud DP používá u všech trolejbusů, u 20 elektrobusů a v některých autobusech pro účely monitorování pohybu cestujících v prostoru dveří a aktuálním dění ve voze MHD. DPMHK je chce mít už ve všech nově pořizovaných vozidel.

Cena jednoho autobusu vychází na 5,79 milionu korun bez DPH. V příštím roce počítají v Hradci Králové s dalšími šesti novými dieselovými autobusy. Tři budou dvanáctimetrové, tři kloubové osmnáctimetrové.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymas

Hlavně, že to má USB zásuvky…

Martin V.

Čím se liší Urbanway od Citelisu? Není to jen několikrát faceliftovaný a remotorizovaný Ranault Agora z roku 1995?

XYZ

Je

Hara_Pes

Prý tam je spousta změn v konstrukci rámu apod.
Ale je to vlastně pořád úprava toho Renaultu. Některé díly i vypadají pořád stejně.
Na druhou stranu, když to je spolehlivá konstrukce, tak proč ne.

Vlk

Pokud budete pracovat na dílně a ony autobusy opravovat, tak zjistíte, že řada věcí oproti Citelisu je opravdu jiná. Napohled facelift, ale jinak plno nových prvků a hlavně jinak řešených. Něco je dobré, něco je špatné….třeba topná skříň u řidiče….tečou radiátory a celá topní skříň je oproti Citelisu jiná a při opravě musí ven. Citelis to měl jiné a jednodušší ! Pokud mohu soudit, autobusy šité horkou jehlou a totální kostitřasy ! Náhradní díly co se týče skel, bočních plechů a dalších dílů jsou na dlouhé lokte. Na díly čekáte kolikrát i měsíce ! Svislé čepy a kardanka jsou NEMAZANÉ… Číst vice »

pája

Proč nikdo nekupuje elektro busy nebo aspoň plugin hybridy?

Kubrt

Tak zrovna v Hradci jezdí elektrobusů velké množství.
A kupují se i jinde, ale má to jednu podmínku – provozovatel musí získat nějakou dotaci na nákup, jinak to proti vozům se spalovacím motorem není ekonomicky zajímavé (úspora za palivo nevykompenzuje vyšší pořizovací cenu).

Nováček

Tak, tak bez dotace není legrace.

Martin V.

Podle mě zajímavý pro MHD může být taky hybrid bez nabíjení ze zásuvky. Jen s kapacitou na pár rozjezdů (křižovatky, zastávky, malý kopec), ale pro velký počet cyklů (řádově až milion) – takže nejspíš superkondenzátory. U přískoků ve městě budou schopny snížit spotřebu, emise i hluk. V Praze se onehdy testovaly, ale nevím, jestli z toho mají pro sebe už nějaké závěry.

M H

Hybrid jezdil i v Brně… Konkrétně hybrid od Iveca propaguje úsporu paliva až 40%. Jenže realita je takováto: „Zájem o hybridní autobusy v České republice je ale pro absenci dotací v podstatě nulový. Zvýšená cena vozidel, která v mnohých tendrech dosahuje ceny elektrobusů, se úsporami paliva nevrátí.“ Viz https://www.cs-dopravak.cz/2020-1-27-brno-testuje-hybridn-autobus-iveco-urbanway/

Martin V.

Pokud se ani při takové úspoře paliva ten hybrid nezaplatí sám a bez dotací, tak je něco špatně. 🙁 Trošku by si město mohlo připlatit za „vyšší kvalitu života“ (tedy menší hluk a emise), ale v zásadě by se měl příplatek za hybrid vrátit z úspory paliva.

Kubrt

Jak vycházejí v tomto ohledu ekonomicky dnešní hybridy – osobní auta?

Martin V.

To by mě taky zajímalo. Před časem tu někdo v diskusi popisoval svoje osobní zkušenosti s Toyotou Yaris a vyznívaly docela pozitivně (žádné zázraky, ale ve stylu přejedu vesnici na elekřinu, za vesnicí zapnu benzín). Podle mě se s tím člověk musí naučit jezdit. Zrovna Yaris Hybrid je asi jen o čtvrtinu dražší než srovnatelný benzíňák. Do toho bych asi šel, kdybych potřeboval nové auto. A to i v případě, že by se to úplně nezaplatilo na úspoře paliva. Ale ta věta, co citoval M H (… v mnohých tendrech dosahuje ceny elektrobusů…) na mě působí, že to budou spíš… Číst vice »

Johny

Podle mě je lepší CNG nežli elektro.

Jiří 24

Jakej je tam motor? Tector 7 nebo Cursor 9?

Ondrys

Podle zadní části to vypadá na Tector.

Martin V.

Na první fotce sedí člověk nad pravým předním kolem a kouká dopředu. To je podle letáků jen u verze s Tectorem: https://www.ivecocr.cz/clanek/urbanway Cursor tam má palivovou nádrž, protože už se jinam nevlezla?

Partneři

Škoda transportation
CSCARGO