Obrazem: Pětasedma a Sergej otestovaly nový most přes Orlík

Zatěžovací zkouška mostu přes Orlík. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZatěžovací zkouška mostu přes Orlík. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový most vznikl v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PřemekJ

Plus vlečňák s 60 t panelů.

Michalcz

Trochu by mě zajímal průběh zkoušky. Pára byla po celou dobu činná, testy pár hodin asi trvaly(?). S úbytkem váhy uhlí a vody během zkoušky se počítalo? Ta kontinuální ztráta zatížení (váhy uhlí a vody) výpočet deformací mohla ovlivnit. Přidávaly se betonové panely, tak asi šlo o „každou tunu“. Tak by mě zajímalo, jak se tento vliv na podmínky zkoušky ošetřil.

michalglogr

Asi na to zapomněli, protože Vás neměli k dispozici během konzultací

Michalcz

Díky za vyčerpávající odpověď k věci.

Happy

A to si myslíte, že se to tam ládovalo horem spodem? 😆. Stačí, aby fungovalo mazací ústrojí, kvůli tomu se to taky zatápí.

Lukáš F.

Při zátěžových zkouškách Branického mostu se psalo, že parní lokomotiva musela být nečinná, aby neubývala hmotnost 🤷‍♂️

Slávek

Parní lokomotiva byla normálně roztopená, protože studená se nesmí táhnout.

Marek

Připadá jen mně, že ty dva mosty vedle sebe jsou vizuální paskvil? Jeden hezky, druhý hezký, ale dohromady? To je jako servírovat hamburgr s větrníkem.

malý bobeš

Projektant předpokládal, že zůstane jen jeden – ten funkční… Holt „spolek“

Vlastimil Kocurek

Je to tím, že u nás neexistuje nějaký celospolečenský zájem, v tomto případě je to bezpečnost starého mostu a estetika, až most z poloviny spadne. Jako kdyby tady nebyl vůbec stát, jen nějaké podivné spolky, které se po 5 pivech rozhodnou třeba převzít do péče most. :):):)

Kubrt

Stát jim požehnal.

Dejf

Hamburgr s větrníkem. Že bych měl nápad na oběd?

Happy

Když se z toho nepo💩, tak proti gustu….

hruskapetr

Tak určitě, ale hlavně ať si ty blbé nápady platí nebourači ze svého.

Vlastimil Kocurek

…….. a kyselá okurka

Zlámalík

Já měl dnes večer tatarák a dukátové buchtičky a – zatím – dobrý 😀

Alibaba

Poděkujte památkářům.
Tipuji, že za pár let ten paskvil bude ještě větší, protože snesou kus starého mostu (kvůli bezpečnosti) a zůstane zbytek jako v Ivančicích.

Jinak o takovýhle podobný paskvil se pokouší Nebourači na Výtoni.

Lysimachia

A Zao Ce-tung to posvětil.

hruskapetr

Stačí se dohodnout s romskou komunitou a smizí to přes noc.

Lukas B.

musím s ostychem a pocitem nepatřičnosti přiznat, že si škodolibě přeji, aby se starou konstrukci podařilo předat tomu spolku. a že by ten spolek opravdu nesl odpovědnost za konstrukci, zajišťoval prohlídky, a zjistil, že běžná prohlídka stojí „pár korun“ (více desítek tisíc samozřejmě), ale že výsledek prohlídky bude s pravděpodobností hraničící s jistotou velmi triství a bude majitele zavazovat „konat“. a že opravdu při nátětu synťákem nedochází k reprofilaci korozních úbytků (pomiňme jakou obrovskou plochu konstrukce má a kolik by stál i jen ten blbý chalupářsky uchopitelný nátěr v jedné vrstvě).

Jiří Kocurek

Bez zatížení ještě nějakou dobu vydrží, aniž by se na něj šahalo. Případný pád kusu železa na proplouvající loď bude samozřejmě celospolečenské provinění, do posledního chirurga i metaře. 🙁

Lukas B.

no jasně, pár let to samozřejmě nespadne, ale mezitím se ocelová příhradina dostane do takového stavu, že už nepůjde rozumně a bezpečně demontovat. co potom s tím, to bude značný oříšek, přece jenom to nechat neřízeně spadnout nebo to pomocí náloží shodit do přehrady asi není to pravé, co bychom si přáli pár metrů od mostu nového.

Dejf

prostě se z toho odmontuje co jde, případně se to i odlehčí ořezáním nějakých částí, pak přijede kolejový jeřáb, bafne to a po třetinách naháže na podvál a odveze, výluka na půl dne 😀

Lukas B.

až úspěšně vygůglujete nějaký kolejový jeřáb, který dokáže vzít břemeno řádově sto tun devět metrů mimo osu koleje, tak se vůbec nestyďte sem umístit odkaz 😀

Blekp

Na této trati bude od prosince nový vlak ve 23:30 z Tábora do Milevska. Ale rychlík od Prahy přijíždí ve 23:28 a vyhledávač toto spojení nenajde. Budou to přípojné vlaky nebo ne? A ten předchozí byl posunut o 9 minut později, odjezdy z Tábora budou 20:08, 22:12, 23:30. Asi kvůli Os z Veselí s příjezdem ve 22:09, oba vlaky ale jedou jen v neděli. Vyhledávač toto spojení taky nenajde. Mohl zůstat ve 22:03 a jen v neděli posunout na 22:12. Ten Os z Veselí tam alespoň navazuje na R 652 z Brna, kterému o 2 minuty ujíždí EC 336 do… Číst vice »

Vadym

Lepší to napište ČD

Happy

Nikoliv. Kraj je objednatelem. Takže na kraj. Ale je to zbytečné Jčk a VHD to je jak krásná žena se siflem…

Dusanh

Y

VS

Dobrý den,

mám z fotografií správný dojem, že nový most postavili na té straně starého, která znamenala zvětšení oblouků při napojení? Přijde mi z fotografií, že postavit nový most na druhé straně by oblouky naopak zmenšilo…

Neví někdo z redakce nebo diskutujících více, prosím?

Děkuji a přeji hezký den!

Kubrt

Nový most stojí severněji, což je z hlediska poloměru oblouků příznivější. Ovšem nevím, jestli to má nějaký reálný vliv.

Alibaba

V podstatě máte pravdu.
I na druhé straně by se dal zvětšit poloměr za cenu kousku mostu v oblouku a delšího směrového předělání na březích.

PřemekJ

Jižní varianta by při napojení na oblouky vyžadovala při témže poloměru delší úpravy svršku a spodku. Absence při geometrii?

Lukas B.

obloukový most se holt špatně staví v půdorysném oblouku. spodní oblouk je perfektní staletími prověřená konstrukce, ale samotný oblouk je tlačený a hoví mu symerie. samotný spodní oblouk („klenbu“) je nutno udělat přímý, jinak by byl oblouk ohýbán od excenticity. a kdyby byl oblouk přímý a nosná nad ním do půdorysného oblouku, tak by musel být oblouk nesmyslně široký aby nebyl od stojek koucen.
a protože i původní most byl přímý, tak se umístěním nové konstrukce vně půdorysných oblouků na předmostích zvětšil poloměr těchto oblouků.

Jirka P

To ale platí pro snad každou mostní konstrukci ne? Nejen oblouk.

Lukas B.

oblouk je na to zdaleka nejcitlivější (samozřejmě spolu s visutým mostem – třeba golden gate). deska, dvoutrám nebo dokonce komora snese i poměrně dramatický půdorysný oblouk, v případě velkého rozpětí něco snese i zavěšený most (pylon a závěsná lana).

J.Š.Hájek

Podle detailní foto jsou koleje těsně před mostem masivně kotveny a koleje svařeny. Tzn. že změny teplot hýbou s celým kolejištěm do stran ve štěrku ??

Jirka P

Proč, proboha, do stran? Vypadá to na normální bezstykovou kolej a před mostem je dilatační zařízení.

Rudolf Tuček
Lukas B.

to „masivní kotvení“ je konstrukce dilatačního zařízení v koleji. čili kolejový rošt se hýbe spolu s mostem a se štěrkem v betonové vaně nosné konstrukce, a na konci mostu, kde je mostovka dilatovaná, je přepážka proti ředění štěrku (rozvolňování štěrku v místě dilatačního pohybu) a na předmostí je umístěn o dilatační zařízení koleje. mezi dilatací mostu a koleje jsou pak kolejnice upevněny na pražcích tak, že je kolejnici umožněn podélný posun. samotný princip dilatačního zařízení koleje je pak velmi podobný jazyku výhybky.

J.Š.Hájek

Díky. JŠH

Petr

Jen pro připomenutí, v těchto místech se pětasedma mění již na štokra. 😀

Jiří Melich

A jak jste tedy říkali štokrovi (556.)? Bugatka?

Cedník

Nevím jak kde, ale třeba v Budějcích se říkalo pětasedma a bugatka.

Petr

Vždy záleželo na tom, jaký je kdo „patriot“. 😀 Ovšem někteří nepřekousli např šlechtičnu do konce života. Ano 556.0 je na jih od Březnice Bugatka.

Marky

To jsem třeba já, termín „šlechtična“ mám i problém napsat a přes pysky bych to už vůbec nedostal.😂

PřemekJ

Ušlechtilá konstrukce a vzhled nevoní?

Marky

Nevoní přezdívka vymyšlená uměle, tedy ne provozními zaměstnanci, a to až po konci parního provozu. Za provozu to byly prostě pro všechny pětasedmy, tedy s výjimkou Budějovic.

Cedník

Tak je fakt, kdyby za provozu některý ze zaměstnanců řekl Šlechtična, tak si ostatní budou ťukat na čelo. Je to jak píšete. Pětasedma dostala umělý název Šlechtična až po konci provozu lidmi, troufnu si říct se železničním provozem nespojenými, kteří tím vzdali hold jejímu vzhledu a konstrukci.

Mirek

A já celou dobu žil v přesvědčení, že Štokr je řada 556.0. 😉

Petr

Všude jinde ano, jen v „bulharsku“ ne. 🙂

Pavel Skládaný

Tak to je krása, ať žije nový most a normální přechodnost. Je to tak trochu opakování historie z roku 1978 s Ivančickým viaduktem.

hyper9

Děkuji za info o Ivančickém viaduktu, já tu historii neznal a teď jsem si to rád přečetl. Obávám se, že slavný citát George Santayany o opakování historie zde dojde naplnění.

Petr

Bohužel další most má také nakročeno i když se přesune. Snad jen bývalý díl Mokropeškého mostu, má trochu lepší druhý život jako Ježkův most.

PřemekJ

Díky, to jsem nevěděl.

vladki

Těch 70 km/h je dáno konstrukcí mostu nebo navazujicimi oblouky?

Kubrt

Oblouky.

Dejf

škdoa že součástí nového mostu není stezka pro pěší (a cyklisty), až spolek viadukt omrzí starat se o tu ruinu, tak by bylo mít možnost překonat vodu i tam legálně.

Zbynek

Takove veci u nas nejdou. My jsme CR.

Francimorka

Proč by to u nás nešlo? Je to na mostě přes Hracholusky , bude to na novém viadukt u v táboře. Tady tomu zabránili aktivisti.

libor

nebyl to spíš majitel panství? stezky tam sice vedou, ale nejsou na státním…

Ondráš

Ano a kvůli tomu to nechtěl kraj. Jinak by přesto mohla vézt cyklotrasa. Část okolních pozemků totiř patří orlickým Schwarzenbergům.

Zbyněk

Víte o pohnutkách majitelů víc? Já tomu totiž moc nerozumím. Když by tam jezdili podél trati lidi na kole, tak by jim nerostl les? Nebo vymřeli srnky?

Petr

Nedivím se, je to jak tam pustit nájezdníky. Měli jsme na Sýkořici les v sousedství Dřevíče a když se turistům řeklo, že by aspoň mohli krást jenom ty soušky a ne metrové dřevo, tak se ještě rozčilovali, že potřebují aby jim dobře hořel táborák. Takže tady alespoň celkem dobře funguje řeka, jako takový vodní příkop.

PřemekJ

My jsme brali soušky na stojato, umím zkácet a nezavěsit.

Dejf

bratia z východu mají přísloví: lepšie zle odrubať, něž pekně zavesiť.

Lukas B.

majitelé si se svým majetkem můžou dělat co chtějí. může nám to být nesympatické, ale je to dobře. prostě tam nechtějí lidi na oficiální značené cyklotrase, neboť se (do jisté míry oprávněně) obávají, že by nesli odpovědnost za to, když na cyklistu spadne strom.

Dejf

ale pokud je tam lesní cesta, tak nemají turistům co kecat do toho, kam jdou nebo jedou na kole. a pro pěší tam nemusí být ani ta cesta. to že tam nechtějí značenou stezku je jiná věc. krajina je v naší zemi prostě prostupná a nepřipadá mi, že by skrz to nějak zásadně chřadla.

Petr

Jak která VÚ, CHKO, NP. Tady mohou jít, jen jim to nechtějí ulehčit. Dnes už bloudějí i hořovické Dražovce. 😀

Lukas B.

máte samozřejmě pravdu v tom, že tady je dávné tereziánské právo volného průchodu krajinou a turista či houbař může v lese svobodně kamkoli. podobně cyklista může svobodně po jakékoli cestě, traktorovkou a vyšlapanou pěšinou počínaje (samozřejmě mimo maloplošná chráněná území a jádrové zóny chráněných území velkoplošných, ale tady je standardní hospodářský les). existuje zde ovšem jakási obava či představa (do jaké míry je právněná nechám odborníkům na právo), že by byl majitel lesa vystavován odpovědnosti za případné pády stromů na cyklisty a že by pro vyvinění musel v případě větší frakvence pěších a cyklistů (notabene po značené cyklotrase či turistické… Číst vice »

Zbyněk

Benešov – Tábor nešlo, v Radotíně nově nejde slušně překonat trať bez aut, Vršovická drážní promenáda taky nejde.

A Hracholusky jdou pro chodce. Na mostě je oblíbená cyklisto sesedni z kola. Bůh ví proč.

Michal M

Cože nejde v Radotíně?

Zbyněk

Přejet trať na kole mimo provozu s auty. Legálně se dá jen 3 metry širokým novým podjezdem těsně následovaným 90° zatáčkou, do které není vidět. Na novostavbu v evropském kontextu bída.

PřemekJ

Že by hrozba pro pěší? Je to vlastně chodník.

F. Brabenec

Bo tam prý přes knížecí lesy nevede žádná přístupová cesta. Ale stavební stroje už si asi cestu proklestili, když je na fotce vidět, že tam kumpáni cosi asfaltují. 😎

Petr

Také to nechápu, zřejmě prašná cesta je někomu málo. Přitom SUV i náklaďák by to mají zvládnout.

Polabský

Není to náhodou cesta pro údržbu a záchranné složky?
Pak je určitě lepší s pevným povrchem!!

Jiří Kocurek

Tak si turisté seženou modrý maják …

Petr

Ty mají to samé a navíc počet železničních mostů v provozu je tam stejný. Takže buď se starý neudržovala a byl bez přístupu IZS, nebo se zhoršilo vybavení obou těchto složek.

Dejf

nebo se dřív přístup pro IZS neřešil a pro kolaudaci nového mostu je prostě nutný. tak se pánům předpokládám vysvětlilo, že buď věcné břemeno, nebo vyvlastnění, můžou si vybrat.

Petr

I tak lze.

Jiří Kocurek

Jedna věc je znemožnit přístup majiteli nemovistosti (mostu), druhá a úplně jiná věc je turistika.

Michal M

Majitel (mezitím zesnulý) si tam vybudování stezky nepřál.
Ale taky si myslím, že to škoda je.

Petr

Noční u Orlické přehrady https://www.facebook.com/share/17umfA5G2N/