Obrazem: Pětasedma a Sergej otestovaly nový most přes Orlík
Nový most vznikl v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů.
Nový železniční most přes Orlík, jehož stavba začala na jaře 2022, je hotov. Ve středu byla na programu zatěžovací zkouška, ke které byly využity vedle betonových závaží i historické lokomotivy. Naftový Sergej (T679.1600 – 116 tun) a parní Pětasedma (475.111 – cca 150 tun s vodou a uhlím).
Slavnostní otevření nového mostu chystá Správa železnic na čtvrtek příští týden, o den později (29. listopadu) by měl na mostě začít běžný provoz. Díky novému mostu budou moci České dráhy na trať Tábor – Písek poslat nové motoráky RegioFox, které pro svou hmotnost na starý most nemohly.
Nový most vznikl v těsné blízkosti starého mostu z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů. Na starém mostě utichl železniční provoz v polovině srpna, čímž na trati mezi Pískem a Táborem nastala výluka, během které stavbaři na trať napojili most nový.
Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Rychlost na novém mostě bude 70 km/h, po starém se kvůli jeho zchátralosti jezdilo 20 km/h. Nový most je připraven i na budoucí případnou elektrizaci trati.
Oblouk nového mostu má rozpětí 156 metrů, čímž předčil dosavadní českou jedničku Podolský most (150 m). Jde tak o největší železobetonový oblouk v tuzemsku. Ještě výrazně mohutnější je oblouk Žďákovského mostu, ten má ovšem ocelovou konstrukci. Všechny tři mosty překonávají Orlík.
Celková délka nového mostu je 316 metrů. Firmy ze skupiny Metrostav v soutěži zvítězily s cenou 544 milionů korun. Celkové náklady činí dle Správy železnic 684 milionů korun.
Starý most měl být podle původních plánů po dokončení nového zbourán. Tomu v listopadu 2021 definitivně zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil červencové rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky. Starého mostu by se měl ujmout spolek Viadukt. Jihočeský kraj ani Správa železnic o něj nemají zájem.