Obrazem: Oprava Branického mostu jde do finále. SŽ oznámila, kdy se otevře první kolej
Rekonstrukce Branického mostu v Praze (stav květen 2024). Foto: PID
Na mostě, který ve čtvrtek slaví 60 let od spuštění provozu, se už připravuje pokládka kolejí.
A tuší někdo, jaký je harmonogram následných prací na smíchovském nádraží? V týdnu zprovoznili 1A nastupiště pro posilové vlaky na Řevnici a plzeňské rychlíky a začali demolovat první nástupiště od Výtoně. A sundali všechny zbývající koleje za osmou kolejí (provizorním nástupištěm Semmeringu). Nicméně předpokládám, že ze Smíchova na Hlavní se bude jezdit minimálně do zprovoznění obou kolejí na Braníku.
Stavba Smíchova až tak jezdění na hlavák nepřekáží, narozdíl od stavu mostu…
Výňatek z vikipedie:
S délkou 950 m (resp. 948 m) by mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě. Položeny byly nejprve obě koleje, ale po zátěžových zkouškách byla druhá snesena,[2][3] protože pro dosavadní provoz z kapacitních důvodů zatím nebyla potřeba zde ani na návazné trati do Krče. Lidová tvořivost o příčinách jednokolejnosti dala vzniknout různým mýtům, odvozeným od údajných problémů při stavbě tunelu nad Malou Chuchlí. Některé pověsti dokonce potvrdil i mluvčí SŽDC[4], i když pozdější odpověď této organizace zněla jinak (v článku o tunelu).
Mýtům? Kdo tu wikipedii píše… 🙄
Můžete ji psát i vy. Pokud máte nějaké lepší informace, tak směle do toho! Ale pokud vím, je ten text +- správně.
Tento most byl dostaven jako dvojkolejný a prošel i zatěžkávacími zkouškami. Ale kvůli tunelu byla v provozu jen jedna kolej a druhá byla snesena. Jde to dohledat
NĚCO MI TAM CHYBÍ … Pěší a kola ostrouhaj co
Když se má stavět až do října, tak to koncem května vidíte nehotové.
Jaký to bude mít dopad na osobní železniční dopravu? Budou tamtudy jezdit rychlíky a další vlaky z Prahy hl. n. na Plzeň (a dále)? Nebo i nadále se z hlaváku do Berouna rychle nedostaneme? Nemluvím o Arrivě přes Prokopské údolí.
A nevíte někdo, bude tam zachovaná ta cesta pro pěší uprostřed, nebo to bude vyřešené jinak?
Trochu se obávám (a fotky mě v tom trochu utvrzují), že tam na ní už asi nebude místo. Chodit se tam dříve asi mohlo právě proto, že šířka byla původně dimenzovaná na dvoukolejnou trať a nakonec tam byly koleje jen jedny.
No rád bych s mýlil, takže budu rád, když mě někdo opraví…
Branický most jsou dva jednokolejné mosty vedle sebe se stejně širokou mostovkou. Lávka vede nad mezerou mezi mosty.
Přidáním druhé koleje rozhodně nedošlo k posunu obou mostů k sobě, nebo nevím, jakým směrem vaše úvahy vedou…
Taková rejpavá…
Po Strakonické už budou smět na jih kamióny a autobusy v pravém pruhu? Nebo to zůstane tak, jak to soudruh projektant zedník vymyslel a soudruh betonující inženýr projektant ve výkonu trestu realizoval?
… a soudruh tajný dozorce předvedl na stanici každého, kdo nedostatečný profil kritizoval: Systém státu je bezchybný, sovětský vzor neselhává!
Do nosné konstrukce mostu se nezasahovalo…
To jako myslíte, že se předělávají i mostní oblouky???
To jako měli vybourat oblouk? Pochopitelně to zůstane tak jak to je.
Nejsnažší by bylo tu silnici zahloubit, stačilo by o 1,2 m.
Ještě snažší by možná bylo vozovku šoupnout o nějaké 3 – 4 metry k Vltavě(nic tam není, jen „díra“), aby střed (střední pás) byl co nejlépe uprostřed oblouku (vím, nekříží se to kolmo).
Zahloubení bude levnější než stavět novou opěrnou zeď.
Přesně tak. Jen by se k pumpařům od Zlaté podkovy jezdilo trochu do kopce :-).
Zrovna ten vymlácený by se vybourat mohl, protože je to část z větvě mostu, která se pravděpodobně nepoužije.
Ale jak píší jiní, zahloubit silnici.
Tím že se vymlacuje, chrání ten druhý, který už nese užitečnou zátěž 🙂
I tak se na to dá dívat.
Poněkud drahé otloukací břevno, přičemž stačilo tu silnici postavit níž.
Ten tunel v Chuchlí je dvoukolejný?
Ne a dle současných norem/průjezdních profilů se tam druhá kolej už nevejde. Jednoho dne se třeba rozšíří, ale v plánu to není, ani v dlouhodobém.
Než se tenhle tunel roozšíří, to se spíš postaví Berounský tunel.
To určitě. I tak si myslím, že by se to jednoho dne udělat mohlo, ale kdo ví. Případně je možná šance, že se Berounský tunel napojí i na most Inteligence (protože jinak do něj ty náklady nebudou moc kudy vjet, na Výtoni kapacita není a nebude) a v rámci toho to rozryjí tak, že tam klidně půjde dát tu druhou kolej
Není to „možná šance“, je to podstatný rys projektu.
Ona se tam ta druhá kolej vejde, ale ne podle současných norem. Nechce to moc, jen ubourat kus stěny.
Tak ten Chuchelský tunel je užší o 0,5 metru než Vinohradský tunel II.
Což je poněkud odbtížné, když bouraná stěna nese všecko, co má bourající nad hlavou.
A navíc je nějaký problém se šířkou stěny, někde (snad kousek vedle křížení tunelu s ul. V Lázních) je ta stěna tak tenká (je tam nějaký přírozní zářez či co), že by se tunel už podíval ven.
Ano, ta střední část byla stavěna jako hloubená.
Majitel přilehlého domu by mohl právem protestovat, kdyby mu zmizel v podzemí, nemovitost je i na mapě z roku 1951
https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=sm5&idrastru=D6-1_Praha_8-4_1951
V podstatě se dá říct, že ten potok, co tam teče, teče po druhé straně zvenčí tunelu.
Tak „jen ubourat kus stěny“, tedy ostění, znamená přerazit tunel na jiný profil.
Strakonická směrem na jih taky není v pravém smyslu dvouproudá. Kamióny a autobusy musí výhradně levým pruhem.
Předpokládám,že toto geniální řešení bylo pro velký úspěch ponecháno, aby si to užily i budoucí generace.
Rekonstrukce se týká mostu, ne vozovky. Těžko ubouráte nosný oblouk mostu, aby se zvýšila podjízdná výška.
To sice neubouráte, ale výše v diskuzi jsou i jiné nápady. Např. zakopat silnici o metr nebo ji posunout východněji.
Pokud se tam fyzicky vejdou, stačila by výjimka z normy. Kdysi tak hodně používaný institut.
A pak z toho bude veliké nadávání, že rychlokvaška od soukromíka neví, že má překročenou ložnou míru, jenom prachy prachy a prachy, hoďte ho do díry na doživotí…
… překročený byl ČDC, šestým vozem narazil do zpětného zrcátka šukafonu.
K čemu je vám výjimka, když by tam pak neprojely kontejnery a ani ešus?
Takže máme v ČR stejně široké tunely, kde jsou podle starých norem dvě koleje dávno, ale dodat dnes druhou novou kolej je nemožné?
Myslím, že tady to není otázka bezpečnostních norem, ale toho, že současné vlaky by se tam fyzicky nevešly. Ale ano, pokud by někde byl tunel stejných rozměrů, jako jsou Vinohradské, tak už by dneska dvojkolejný být nemohl, protože dneska musí být v tunelu chodník pro nouzový únik
Emeritní tunel v Krasíkově.
Pro dvojkolejný provoz tam byla speciální návěst (dva, resp. 1 vodorovný bílý pruh pod dovolující návěstí a totéž na „předvěsti“).
Já bych navrhnul položit koleje 2, ale s nižší osovkou a návěstidly dovolit jízdu vždy jen v 1 směru, je to o 2 výhybky jednodušší řešení než tam dělat skutečnou jednokolejku. Jednokolejka má zase výhodu v operativnosti při výlukách (při potřebě vyloučit 1 kolej můžu vyloučit jen půlku mezistan. úseku a zbytek funguje dvojkolejně).
Bych se na splítku vybodnul, zas další specifikuum, které akorát zaplevelí předpis, přidělá lidem práci a starosti aniž by to byl přínos pro provoz.
Udržovat dvě výhybky navíc v pražském uzlu fakt není nepřekonatelný problém a nebude to dražší než případná boční srážka a tunel na měsíc zavřený, protože někdo …
… smáli se jim, španělům, že se jim vlaky nevejdou do profilu. Zmenšili si profil.
Argument srážkou je mimo: pokud selže systém (nefunkční návěstidlo/projetí návěstí „stůj“), tak u jednokolejky jde o čelní (a tedy vážnější než boční) srážku
Ale ty třeba nejsou v oblouku, takže různá rozšíření (včetně naklopení kvůli převýšení) profilu se tam neprojeví.
Byl stavěn a kolaudován jako dvoukolejný.
S profilem G2, který už v podstatě nevyhovuje pro kombinovanou dopravu a ani třeba pro Ešusy.
Ještě že nám komunisté nachystali ten most na dvě koleje, protože rozšíření by nebylo asi nikdy.
Děláte, jak kdyby z Benešova na jih nebyla druhá kolej.
No, kdyby tam byla, tak nikdo nemodernizuje koridor takhle velkoryse… Právě to zdvojkolejnění „ospravedlnilo“ zvýšené náklady na úpravu směrového vedení.
… mosty tam komunisté nachystat nemuseli…
Třikrát hurá, teď ještě pro už se rovnou nepoložila druhá kolej až na Zahradní město při jednom… Kocourkov, počkáme 20. let, zatímco ROPID by už zaváděl další městské linky…
Víc mě trápí směr Vršovice.
To je naprostá fraška. A jak by to pomohlo i Pacifiku.
řeší jiná stavba a tam si asi ještě dlouho počkáme
Víte někdo jak to bude se zdvojkolejněním úseku Kačerov – Zahradní Město? Něco jsem tam viděl, že už kopou, ale nevím, jestli to bude celý ten úsek.
A máte někdo info, kdy se můžeme těšit na S71 Radotín – Běchovice?
Těšit se můžeme, až tam město zbuduje ty zastávky, kvůli kterým se linka má zavádět.
Ty má nejprve využít linka S61, vedená přes Smíchov a Vršovice. Dotaz byl na linku S71 vedenou přes most inteligence.
No, S61, na které jsou všechny chybějící zastávky (s výjimkou nové zastávky v Braníku) se má, pokud se pamatuji, zavádět příští rok
Takový byl plán, ale nakonec se ten výkon dočasně přesune do posilových osobáků na S1 v režii Regiojetu.
Ne, to je S71, jejíž termín zahájení není stanoven, chybí i zastávka Spořilov a kromě toho budou most inteligence „dočasně“ zabírat odklony od Berouna kvůli mostu na Výtoni. Linka S61 měla vyjet letos v prosinci (kvůli Výtoni jen z Vršovic) ale té se zastávka v Braníku netýká.
Jj, spíš jsem to myslel ve smyslu „S61 bude brzo, takže ty zastávky buď budou, nebo jsou ochotni to provozovat i bez nich“.
Zdvojkolejnění je v plánu v letech 2026 – 2028. Tak se necháme překvapit.
„A máte někdo info, kdy se můžeme těšit na S71 Radotín – Běchovice?“…..
Běžte s tím někam….ta trať má sloužit pro nákladní dopravu, ne pro šotosny ROPIDu.
A to je ve vzájemném rozporu v tomto případě přesně jak?
Dogmatické rozdělování tratí na nákladní a osobní je blbost. Rozumné je stavět kapacitní tratě, kam se vejde oboje dle potřeby. Vlak Kačerov – Malešice je důležitý osobní spoj, nikoliv šotosen
To nejsou šotosny Ropidu. Vlak po městě je velmi dobře konkurenceschopný všem ostatním prostředkům MHD i IAD (důkazem budiž většina stávajících relací, např. Uhříněves – hl.n. nebo i Libeň – Holešovice – Podbaba) a zavádět městské vlakové linky smysl má. Samozřejmě jen v případě, že mají zastávky a přestupní vazby na jiné linky.
Kopou v celé délce, ale na dvoukolejném tělese zůstane jen jedna opravená kolej. Stejně díky úsporám při stavbě ZM šlo k peronu jen po jedné koleji, místo dvou. Navíc i úsek Krč – Kačerov, přesněji odbočka Spořilov není dvoukolejný, ale souběh dvou tratí se spojkami u rozpletu. Navíc díky přesunu zastávky Kačerov mezi koleje, tam třetí kolej (lhostejno kam by vedla) již bez velkých zásahů nedáme.
Ví se jak to bude řešené provozně? Bude za tunelem výhybka nebo bude splítka v tunelu?
Co si vybavuju tak výhybka
Díky
Docela me zaujalo tvrzeni, ze na Vytonskem moste doslo k omezeni provozu nakladnich vlaku – tu trat mam primo pod okny a ciste subjektivne bych rekl, ze nakladnich vlaku tu jezdi mnohonasobne vic. Nevite nekdo, jak to opravdu je co do poctu skutecne projetych vlaku?
Lži SŽ. Potřebují za každou cenu lid přesvědčit, že ten most je před spadnutím.
Xavere, klid. Dokud je splněna podmínka nápravového tlaku, pak nákladní vlak v pohodě projet může. A protože teď po mostě nejezdí ani S65, ani část S7, ani soupravové jízdy RJ, tak tam je o něco víc kapacity než předtím.
To je přímo učebnicové nabonzování toho, jak to v reálu chodí a jak „atraktivní“ je veřejná doprava. Do výčtu je ještě potřeba doplnit ukončení R16 na Smíchově, byť z důvodu, že takt musí být, i když na konečnou nedojedeme. . Takže když si to sečteme cestující vykopneme na Smíchově do metra. Jel jsem s ním minulé úterý ze Zličína do centra, odpoledne, tedy do centra je to mimo špičku. Na Smíchově jsme chytli právě nějaký přestup z vlaku, u Anděla nastoupila jedna třída o cca 30-ti dětech… a na Národní zůstali lidi na nástupišti. A po mostě se zvesela vozí… Číst vice »
Minulé úterý, 21. května, odpoledne, se hrál v O2 aréně hokej Česko – Kanada, a večer Finsko – Švýcarsko. Dost možná jste zrovna chytil návoz fanoušků.
Potřebují? Kdo jsou ti „oni“, na které se poslední dobou svádí úplně všechno?
Papaláši SŽ.
Děkuji, ale byl bych rád, kdyby se vyjádřil autor příspěvku, na který jsem reagoval.
PRESNE! jezdi tudy vlaky nalozene drivim, NOVE, protoze Branicky most se opravuje a pritom osobni tam smi jen 1 a snizenou rychlosti zbytecne lidi cekaj JEN kvuly SZ ktera chce mermomoci ten most zbourat a vsechny presvedcit ze je to nutne, ale jak potrebujou klidne celou noc jeden tezky naklad za druhym :D:D:D
Další mostař… 🙂
Pokud jste mostař, tak se určitě můžete památkářům podepsat pod posudek, který udělá most sjízdným.
Něco je tady: https://zdopravy.cz/nakladni-vlaky-na-vytonskem-moste-drazdi-rada-osobnich-spoju-ho-pritom-vyuzit-nesmi-198752/
Ve zkratce: Stříhá se metr, každý vlak ukrajuje tuny, které ještě můžou projet.
No prave 🙂
A co? To jako Elefant nebo rychlík metr nestříhá???
Stříhá, ale menším počtem cyklů (délka vlaku – počet náprav) a zátěže (menší hmotnost na nápravu).
Tyhle mosty jsou nesmrtelné.Uhnije jeden nosník, drží to další dva. Za císaře pána se ocelí ještě nešetřilo. Pokud SŽ tvrdí, že most je nutné předělat, ještě vydrží 20 let.
On je příhradový proto, aby se ušetřila ocel oproti plnostěným nosníkům.
Plnostěnné nosníky by se nýtovaly dost špatně, jelikož potřebujete, aby někdo uvnitř držel nýtovací podložku 🙂
Plnostěnné nosníky nemívají dvě desky vedle sebe, takže (by) nebyl problém s nýtováním. Ale obecně v minulosti byl problém takový široký plech (až 3 m) vyválcovat.
Místo desky (plechu) se používala hustá příhradovina.
https://www.google.com/maps/@51.504271,-0.1145097,3a,90y,34.88h,115.05t/data=!3m7!1e1!3m5!1sGpFd-MWdAiisveJ6vDft1g!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DGpFd-MWdAiisveJ6vDft1g%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D34.87839405920084%26pitch%3D-25.045995483853602%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu
Ocelí se dost šetřilo, na tomhle mostě i na dost nepravém místě. Místo hranolu raději dva pásy snýtované k sobě, takže nelze zabránit zatékání vody do šťěrbiny. Dvojice pásů byla levnější. Je to lowcost most, ukázka, jak se to dělat nemá.
Však měl být jen dočasný. Už v r. 1926 plánovali ČTYŘKOLEJNÝ most 🤷♀️🤷♀️ V r. 1930 dokonce 5kolejný, „jež nutno tu vytvořiti kombinaci železničního mostu pro 5 kolejí s mostem silničním, aby bylo lze odstraniti v obraz města rušivě zasahující nynější most vyšehradský.“
Ano, a také si uvědomovali, že stávající Výtoňský most se do pražského panoramatu nehodí. Je dost jiný, naštěstí je ale také poměrně daleko.
… Místo hranolu raději dva pásy snýtované k sobě, takže nelze zabránit zatékání vody do šťěrbiny…
Bohužel někteří si myslí, že barva to spraví.
A místo I profilu snýtované 8x L s příložkama https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/09/P9063836.jpg
Já si myslím, že most byl navržen dobře, jak z hlediska tvarů tak množství oceli. Je navržen podle nejlepších tehdejších znalostí, potřeb a technologií. Je třeba poděkovat minulým inženýrům, že vydržel plánovanou životnost a začít definitivní a jasnou přípravu na nový most podle současných pravidel, technologií a potřeb..
ale my po něm chceme jezdit, ne se na něj chodit dívat.
To by tam ty další dva musely být. ty jsou zpravidla uhnilý taky…
Je tam váhové omezení pro vlaky do hmotnosti C2, tím pádem v podstatě všechny prázdné vlaky a některé částečně ložené můžou také.
když už, tak C3
C2
😀 asi tu nechodíte moc casto nevi kolik ktery valk ma vahovou kategorii ale vidam tu plne nalozene vlaky drevem /uhlim, cisterny co duni uz z dalky taky jiste prazdne nebudou, hlavne nejvic v noci 😉
Jedná se o nápravový tlak, více náprav umožní lepší rozložení zátěže na svršek.
Jezdí, ale prázdné či lehké soupravy. Kvůli Bran mostu musí tudy, brzy to snad skončí.
Nevíte, proč nebyly součástí projektu přípravné práce na zastávku Braník – Jiráskova čtvrť?
To je to samé, jako Braník – Ve Studeném, nebo plánují mít v Braníku tři zastávky?
A já vždy v různých materiálech zase četl o žel. zastávce Praha-Braník horní koleje.
To bude až na Nádraží Braník, ale také dobrý dotaz
Jo, teď se tomu vlastně říká Ve Studeném. Nevíte, jak s tím?
Chodili jsme tam z Nádraží Braník do Zbraslavské ulice a rok tam nemůžeme tak už aby to bylo. Hlavně jsem zvědavý jak udělají ten výjezd do Zbraslavské a aby byl hlavně sjízdný i na kole a s kočárkem a ne takový sráz jako předtím
Jesli tam vůbec ještě nějaký chodník bude… Dle těch fotek to zatím úplně nevypadá, tak snad se mýlím.
Je jisté, že se mýlíte.
O tom ze tam bude chodink pro pesi myslim neni pochyb, tak to bylo pred rekonstrukci prezentovano. Nicmene o vhodnosti pro cyklisty nebo dokonce bezbariernim pristupu tam nebylo ani slovo. Osobne bych tipnul ze tam maximalne opravi ty rozpadajici se schody.
Pěkné foto.
Všimnul jsem si že vzniká protihluková stěna podél jižní spojky až ke Krči, tak by mě zajímal význam😅
„stavbaři rekrutovaní komunistickým režimem z řad pracující inteligence na něm nakonec položili pouze jednu kolej.“
Kdepak, položili tam obě koleje. A tu druhou po provedení zatěžovacích zkoušek zase snesli.
Máte pravdu, redakce asi nečte Sudop revue. 😉
Jezdím okolo pravidelně a moc se mi líbí, jak na mostě makají i jak to vypadá a samozřejmě jsem rád, že ten most bude konečně využit naplno. Čeho jsem si nikdy nevšiml a viděl to až teď na fotkách je to složité lešení zavěšené? pod mostem. Určitě to mají dobře spočítáné, ale stejně bych neměl dobrý pocit se tam pohybovat 🙂
Ocel snáší namáhání tahem velmi dobře. Kdybyste chtěl těleso stejné váhy podepřít, použijete mnohem větších průřezů, než když je zavěsíte.
Dotaz na znalce: bude po dokončení rekonstrukce obnoven i chodník pro pěší? Na fotkách ho tam moc nevidím, ale nechám se příjemně překvapit.
Bude nadále uprostřed
na zacatku rekonstrukce jsem cetl ze s pesimi se na opravenm moste nepocita….
To mne upřímně právě taky zajímalo. Moc si nejsem úplně jistý, dle těch fotek to tak totiž vážně nevypadá, a odpověď Jana Kavana mne moc tedy nepřesvědčila. Snad píše pravdu, a neplete se.
Výjimecne se SZ něco povedlo.
Tak pracue na tom najatá stavební firma, nikoliv zaměstanci z Dlážděné…
To se mýlíte, i zaměstnanci ze SŽ tam pracují, a jak vidno tak se tam pracuje dobře.
Měl jsem na mysli ty kancelářské, proto píšu z Dlážděné.
No chtelo to zrovna zdvoukolejnit i ten tunel, kdyz uz tam je ten nickolejny provoz…
Ale ten bude potřebovat rozšířit, jelikož nesplňuje normu na 2 koleje.
No a?
Rozšiřování tunelů je dost složitá věc
Němci dokázali rekonstrukce tunelu bez přerušení provoz. Mohlo jít po vzoru. Otázka je, jestli skála je stabilní.
Není, problémy byly už při stavbě toho současného.
A ještě bych se zeptal, zda to přeráželi s živou trolejí.
Něco od severních sousedů: https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/44951/w-czerwcu-sprawniejsze-podroze-na-trasie-wroclaw—jelenia-gora.html
Ano. Samozřejmě s trolejí. 15kV. A bez stahovačky a hákovnice.
https://www.youtube.com/watch?v=G3F0DPA7MSY
Bohužel jsme pořád v Praze, jediná stabilní hornina je v muzeu geologie, jinak všechno ostatní je bída
No, ale pokud vím, je tunel vysekaný do skály bez skruží, takže ten kámen zřejmě drží.
Máte skvělé informace, skruž tam opravdu není. Ale obezdívka ano…
Tento tunel je celý vyzděný.
Takze „§5 Bylo by to příliš složité“?
Vsak nikdo snad netvrdi, ze by to bylo jednoduchy.
Spíš je to tak, že na složitou stavbu momentálně není čas.
Není to vůbec potřeba
Tady nějaké info: https://www.koridory.cz/jizni-spojka-fakta-o-tunelu-v-chuchli/