Obrazem: Oprava Branického mostu jde do finále. SŽ oznámila, kdy se otevře první kolej
Na mostě, který ve čtvrtek slaví 60 let od spuštění provozu, se už připravuje pokládka kolejí.
Dvoumiliardová oprava Branického mostu, kterému se někdy přezdívá most Inteligence, se chýlí ke konci. Fotky z místa potvrzují, že stavbaře čeká v rámci zprovoznění první ze dvou kolejí už jen několik týdnů práce.
„Stavba běží podle harmonogramu, dokončují se práce na mostě, kde se připravuje pokládka kolejí,“ popsala pro Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
V rámci navazující části stavby se pracuje na železničním svršku, trakčním vedení a zabezpečovacím zařízení.
„Ke zprovoznění první koleje by mělo dojít 1. července, druhou kolej předpokládáme dokončit na sklonku října,“ uvedla mluvčí.
Loni zahájená rekonstrukce spojená se zdvoukolejněním dospěla začátkem ledna do kompletní výluky. Jako klíčové spojení přes Vltavu most využívaly zejména nákladní vlaky, které nyní musejí jezdit dlouhými objízdnými trasami například až přes České Budějovice.
Situaci navíc koncem loňského roku zkomplikovalo omezení dopravy na pražském Výtoňském mostě, ze kterého byla nákladní doprava prakticky vyloučena kvůli jeho zhoršujícímu se havarijnímu stavu. Jakýkoliv další problém může nyní způsobit kompletní paralýzu železniční dopravy přes Prahu.
Bypass kvůli kapacitě
Zprovoznění alespoň jedné koleje Branického mostu je tak nyní klíčové. Most bude poté sloužit jako bypass a dočasné řešení nedostatku kapacity na trati číslo 171. Nově dvoukolejná trať povede od Chuchelského tunelu přes Branický most, stanici Praha-Krč až do prostoru zmodernizované zastávky Praha-Kačerov, kde vznikne nové ostrovní nástupiště a lávka zajišťující přestup na MHD a metro. Současně se postaví odbočka Spořilov, ta umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou.
Kromě sanace konstrukce mostu se buduje i nové přemostění Údolní ulice a technologické objekty v Krči a na Spořilově.
Po mostě se začalo jezdit přesně před 60 lety, první vlak se na něm objevil 30. května roku 1964. Jeho stavba však začala už v roce 1949, dlouhou dobu po dokončení pak čekal na stavbu navazujicích tratí, které na něj přivedou dopravu.
Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři rekrutovaní komunistickým režimem z řad pracující inteligence na něm nakonec položili pouze jednu kolej. Stejně tak se neuskutečnilo původně plánované pokračování pražského železničního okruhu, které mělo na most navázat tunelem do Hlubočep a Jinonic. Nedokončená odbočka mostu je dodnes patrná nad Strakonickou ulicí.