Obrazem: ÖBB představily Nightjet nové generace. Podívejte se na budoucnost nočních vlaků

NightJet nové generace, lehátkový vůz. Foto: ÖBBNightJet nové generace, lehátkový vůz. Foto: ÖBB

Prodej jízdenek začne 11. října.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Erik85

Koukám na takový drobný detail a to jsou schody v interiéru. Pokud tedy budou i v railjetu 2. generace, tak jsem rád, že ČD pořídily ComfortJety bez nízké podlahy, protože by to znamenalo konec nabídky minibaru. Původně jsem (evidentně naivně) doufal, že se to bude řešit šikmou podlahu a ne pomocí schodů.

David

V NightJetu je to jedno, ale i kdyby to bylo.tak i v RailJetu, tak pokud je to první nebo poslední vagon tak to tolik nevadí. Jinak schody nebo rampa, to záleží často na přání zákazníka. FLIRTy (ty co jsou 550mm) se dělají jak se schody, tak s rampami. OBB minibar nemá, tak jim to může být jedno, ČD ho má, tak by třeba tu rampu požadovali.

graylag

Jenže FLIRTy mají celkově nižší podvozky a ještě k tomu Jacobsy, takže to převýšení která se musí překonat není tak vysoké a je až ke konci vozu. Tohle má podle všeho klasické vysoké podvozky.
Standartní Viaggio má výšku podlahy 1250 mm. Kdybych uvažoval nástup v 550 mm a maximální gradient podlahy podle TSI 12%, tak vychází skoro 6 m dlouhá rampa. Pokud budu uvažovat, že mezi podvozky mám 15 metrů, tak mi už mezi rampami nezbývá skoro žádná nízká podlaha.

Ten kdo chtěl nízkou podlahu s rampami v ComfortJetu, tak si to jednoduše neumí spočítat.

Jirka Z

Tak nějak tam nikde nevidím, že by ta lehátka šla složit na sedačky tak jako u starších vagónů. To bude super, až se cesta protáhne částečně přes noc a částečně přes den, že ani nebude možné si tam normálně sednout, jen ležet nebo být v takovém polosedu na tom lehátku. A postavit se nebo protáhnout v té nízké kapsli, leda tak v uličce. Ale jinak stojí za ocenění snaha nabídnout něco dostupného i lidem, kteří nestojí o to strávit noc na lehátku ve společnosti cizích lidí. Ale pořád to je výběr jen malá kapsle pro jednoho, nebo kupé pro čtyři,… Číst vice »

Matěj

Už s jednopatrovým vlakem máte k dispozici malou kapsli pro jednoho nebo velké lůžkové kupé pro jednoho za adekvátně vyšší cenu – v patrovém voze by nebyla výrazně nižší. Případně, jak píšete, lehátko se 3 cizími lidmi. A to jsou v zásadě všechny možnosti, které lze teoreticky vytvořit.

Liboros

Pro mě fakt není budoucnost sdílet stejný pidiprostor s 3 dalšími lidmi, kteří mohou roznášet kdovíco atd… ale to je spíše celkově ke konceptu nočního cestování.

Ivan_pha

Proto je možnost mini cabiny.

Olda_údržbář

A vy roznášíte co?

Liboros

nic škodlivýho

jal

Ty věty u každého nového vozu : “ k dispozici Wi-Fi zdarma s palubním portálem. Vozy jsou vybaveny moderním informačním systémem, nechybí zásuvky pro dobíjení elektroniky“ se mi zdají už přebytečné. Nebo se dnes ještě dělá něco bez toho?

Gejza

Zajímalo by mě, kolik vozíčkářů tu nabídku využije. Na to, že už se u nás desítky let buduje bezbariérová infrastruktura a zavádějí se soupravy umožňující nakládání, resp. pohodlný nástup vozíčkářů jsem ještě nikdy vozíčkáře ve vlaku neviděl. Kolikpak jich asi jezdí v Rakousku, že jim vytvoří takový oddíl? Každopádně pro rodinu s dětmi by ten oddíl mohl být vzhledem k prostoru atraktivní.

realista

Vozíčkáře u nás ve veřejné dopravě obecně omezují komplikace spojené se zajišťováním jednotlivých přeprav. v MHD je to už většinou vyřešeno nízkopodlažními vozidly a tím, že každé takové vozidlo je obsazeno personálem dopravce (řidičem), ale česká železnice na dopravu vozíčkářů stále ještě dostatečně vybavena a připravena není, což působí potřebu činit v dost velkém předstihu před každou cestou vozíčkáře administrativní akty, a to je od častějšího cestování vlakem odrazuje.

Michal82

Několik by se jich na českých kolejich take uživilo. Smer na Košice, Budapešt, Varšavu nebo Hamburg – Kodaň. No a nekdy by se hodil i na Mnichov. Cestovni doba se tam nekdy blíží jizdni dobe vhodne pro noční vlaky.

Ivan_pha

Ta Kodaň by byla skvělá, to by vyšlo hezky přes noc.

troglj

Do Kodaně už jezdíval přímý vůz. Jeli jsme s ním v roce 2014 do Malmö.

troglj

Tedy přesněji Ústí – Kodaň lůžkem a pak příměstskou dopravou přes Öresundský most.

Gajda

Problém je velikost trhu. Aby to mohlo jet 230, nejde to rozhazovat a spojovat. Takže OBB to pošlou asi vždycky přes Německo, ČD to nekoupí a my máme smůlu.

Koridor

Ty sedačky typu konzerva sardinek pro noční cestování myslí paní ekoministryně vážně? Nebo nařídí, aby do NJ prodával moloch OBB lůžka/lehátka i na kratší vzdálenosti. Ne každý potřebuje v noci jet jen a pouze z Vídně do Hamburku. Takže bez auta ani ránu a ekoministryně beztak poletí privátním tryskáčem, jak je u této skupiny osob dobrým zvykem.

Matěj

Jestli má cenou nightjet konkurovat taky autobusům a lowcostovejm aerolinkám, nemůže bohužel v dané třídě nabídnout výrazně vyšší komfort. Komu se to nelíbí, může si zaplatit třídu vyšší, je to naprosto jednoduchý.

firon

…anebo letět low costem a ještě ušetří spoustu času.

Fsp

Jenomže doteďka nabízel v dané třídě toto, ostatně důvěrně známé i od Jančury – čili ta konzerva sardinek je skutečně degradace, nehledě na to že žádnou vysší třídu na sezení ani nenabízí.

https://www.austrianrailways.com/uploads/1/0/2/4/102439986/nightjettrains_orig.jpg

Matěj

V době nákupu těchto vozů ovšem neexistovala dnešní konkurence nízkorozpočtových letů, proto nebyl tlak na cenu (a tedy na vtěsnání maximálního množství sedadel do vozu) tak velký. Na to se musí reagovat.

jal

Sedačky primárně neslouží k celonočnímu lámání páteře, ale ke kratšímu se svezení na části trasy vlaku.

Ivan_pha

To si vážně myslíte, že kupují 33 souprav jen na relaci Wien – Hamburk?

OeBB mají vyšší cíle. Věřím, že toho dost bude jezdit i přes Prahu.

Trumway

Jako spot hezký, ale nějak jsem tam nikde nepostřehl nic o tom, že by si tam mohl člověk strčit něco do zásuvky. Tedy mimo indikčního nabíjení mobilu které je požitelné pro každého. Nějaký zásuvky tam vidět jsou, ale nevypadají moc použitelně pro naše běžné přípojky.

Trumway

*Tedy mimo indikčního nabíjení mobilu které není použitelné pro každého.

David Koňařík

Já tam vidím jednu multizásuvku (na víc standardů) na lůžko.

Trumway

Ok, tedy je chyba na mé straně.

jal

„strčit něco do zásuvky“
Na té jedné fotce se dá strkat hned do třech. : – )

To tam bude povinné, aby na každé posteli bylo jiné pohlaví nebo aspoň rasa?
: – )

Jan

2. třída s ramínkama, 1. třída s ramínkama a bez štěnic 🙂

jfp

to je sncf a tam je to spis ze se stenicema je ta 1. trida

Kenny

Hezký. Teď ještě nastavit takový ceny, který běžnýmu smrtelníkovi nevysajou kapsu a nepoletí radši letadlem.

glosátor

Pro porovnání musíte, bohužel, sečíst cenu za nocleh v hotelu + cenu jízdného a vzít v úvahu, že takový vlak veze cca 300 lidí, ale na pokrytí nákladů by bylo potřeba, aby jich odvezl mnohem víc – takže skutečnou plnou cenu by asi nebyl ochoten platit nikdo..

Hans N.

Rozhodně neplatí, že chci-li být dopo na místě, musím tam spát. Letět můžu ráno.
A při vší úctě spaní ve vlaku pro mě nikdy nebylo kvalitnější než spaní v hotelu. Prostě nebylo a není. Navíc ceny hotelů či privátů mají často velmi zajímavavou cenovku. Zvláště v porovnání s nočním vlakem.

Matěj

Letět sice můžete ráno, ale to často znamená, že z té noci předletem nemáte vůbec nic.

troglj

Pokud to je za cenu letadla a jednoho ubytování, je to v pohodě. A nezapomeňte cestu na letiště. Třeba od nás z Ústí je to dost podstatná položka, časově nebo nákladově.

ToMa

I kdyby tento vlak jezdil přes Ústí, tak pravděpodobně nebude zastavovat. Budete stejně muset dojet do Prahy nebo Drážďan. Ubytování často není potřebné, stále létá dost linek po Evropě s odletem ráno.

Matěj

Všechny nightjety ve městech velikosti (a významu uzlu) Ústí nad Labem zpravidla zastavujou, neexistuje důvod, proč by tomu s novými soupravami mělo být jinak.

Sova

Eko(kot)logové na to jdou jinak, lobbují za zdražování ostatních druhů dopravy, aby ty předražené noční vlaky tak nevyčnívaly…

troglj

Minus za toho kokota. Příští semestr otevíráme na UJEP klimatický kurz v rámci kurzů celoživotního vzdělávání, můžete se přihlásit. Udržitelná doprava, emise, energetika atd. Vše v souvislostech.

jal

Udržitelná doprava- ani koně nejsou řešení, vypouštějí metan.

Swariner

To, že máte omezený rozhled ještě neznamená, že to tak musí mít nutně všichni.

David

Lobuje se za zrušení daňové výjimky pro leteckou dopravu. Pokud se shodneme na základním konceptu, že daně státy potřebují, pak nastává otázka, proč by měla být zrovna letecká doprava daněna méně jak ta železniční.

David

Tak dokud bude letecká doprava oproti té železniční daňově zvýhodnňována, tak to bude spíš pro uvědomělé cestující s plnou peněženkou. Ale snad jednou dospějeme k tomu, že budeme zvýhodňovat šetrnější dopravu před tou méně šetrnou a kromě elektřiny konečně zdaníme i to letecké palivo.

Martin

Blbost….správný šotouš a fanda cestování vlakem se vyspí jedině na tvrdé lavici 810 anebo 010.

Modré zábradlí

V úvahu připadá ještě koženkové B.

Trumway

Blbost….správný šotouš nespí.

Platamon

Nejí, nepije, nemyje se, nesoul….

Cestujici

Jo, tak ta kapsle to je vyložena ukázka pohodlí…..vyloženě pro klaustrofobiky….a to šuple na batoh….když budete mít krosnu (v horské zemi překvapivě ) tak si ju taky date za uši….
A ten velkoprostor se zářivkami bijicimi do očí, to bude vyloženě k odpočinku jak stvořené….

Matěj

Můžete popsat, na základě čeho usuzujete, že je kapsle nepohodlná? Co se týče prostoru, s ohledem na to, že je pro jediného cestujícího, vypadá poměrně prostorně. Zavazadla budiž, málo prostoru pro ně je podle mě jediná větší slabina tohoto produktu. Poznámka k zářivkám ve velkoprostoru je uplně zbytečná, lze předpokládat, že se světlo bude na noc tlumit (jako se to dělo ve velkoprostorech vlaků CNL DB).

praktik

Tlumení světla lze předpokládat, ale i tak jakékoli jeho rozsvícení probudí zbytečně celý vůz, když je celý velký prostor nedělený

Juraj

Ve 100 % případů budu preferovat kapsli před lehátkovým kupé s třemi cizími lidmi. Velmi zajímavá alternativa pro sólo cestující, kteří nechtějí pokaždé nutně platit za single lůžko.

troglj

V létě jsme jeli s dětmi do Energilandie u Krakova. Měli jsme lůžkové kupé pro sebe, jeden kufr, dva menší batohy a jednu tašku a sotva jsme se hnuli. Prostorné to není, ale to není ani letadlo.

Karel Kučera

Tohle bude určitě i u nás. V roce 3845.

Tomáš

Moc pěkný. Nicméně dokud bude možné prodávat letenky po Evropě za směšné ceny a dokud si budete muset volat na České dráhy pro zjištění ceny mezinárodního spoje, tak se mezinárodní vlaková doprava nerozvine.

Dan

Ta druhá část je unikátní problém ČD, OeBB jsou s tito uz o dost napřed se samostatnou nightjet stránkou,

Dodo

A zrovna OBB aktuálně neumožňuje nebo minimálně neumožňovalo prodej na některé nighjety jinak než přes jejich web z důvodu výluk a změnám na trase. To se to pak těžko prodá jinde 🙂

Peeetr

Nové vozy zastaralé koncepce.
Já bych si představoval když tak spíš modernizaci směrem k velikostem dvoupatrových vlaků a uvnitř kapsle.
Ale celkově nefandím těm snahám po „co největším převážení co nejvíce lidí“ na dlouhé vzdálenosti. Evropské železnice by se raději měli soustředit na nákladní dopravu a hlavně kontejnerovou.

micat1

Ne že bych si nepřál víc nákladní dopravy, ale ta se s osobní vylučuje pouze tam, kde je zastaralá infrastruktura, to je hlavní problém. Naopak mě těší každé zlepšení osobní dopravy po Evropě, protože po ní vlakem jezdím rád. Jinak si taky myslím, že 2 patra a tím pádem větší kapacita by byla lepší, ale je to jen víceméně laický pohled.

jal

To je dobrý nápad i pro osobní dopravu. Kontejner s lůžky na nákladním nočním vlaku. : – )

Profesor

Tenhle počin má konkurovat letadlům. Osobně jsem určitě pro a myslím že je to dobrý nápad, proč ne. Ale potřebuje to několik věcí jako se poskytuje letadlům. V první a nejdůležitější řadě je to osvobození od DPH a spotřebních daní za energie, stejně jako to mají letadla. Dále nevím jestli i letadla platí DPH? Fakt nevím ale myslím že ne. Potom už je to hlavně provozní a marketingová záležitost. A to jsou věci které sice nejsou zadarmo, ale určitě je umíme když se chce. Není problém si představit že když to bude ok a bude to fungovat mít noční vlaky… Číst vice »

Jiří Kocurek

Letadlo samotné DPH neplatí. Ovšem aerolinka je plátcem DPH zcela zaručeně.

Firmy normálně nakupují za ceny bez DPH, to je samotná funkce DPH.

Profesor

Nikoliv, nastuduj si něco o vratkach DPH při vývozu do zahraničí.

Jiří Kocurek

A když jede do zahraničí vlak… tak se tyhle vratky neuplatňují?

fous55

Mezinárodní letecká doprava je celoevropsky daňově obrovsky zvýhodňována nejen na DPH, ale to je na dlouhý text, nikoliv na krátký příspěvek v diskusi.

Jiří Kocurek

A jinak za elektřinu se spotřební daně neplatí žádné, pokud vím.

Profesor

To neplatí. No a?

Jiří Kocurek

Tak proč je chcete od těch daní osvobozovat, když je neplatí?

Profesor

Protože je platí.

Roman Soudný

Ty daně které neexistují?

fous55

Za elektřinu, která se pořád ještě vyrábí z velké části z uhlí, se spotřební daně platí. Jen jsou mnohem vyšší než u nafty a jmenují se emisní povolenky.

PetrV

To je takové to – nevím o tom vůbec nic, ale vyjádřit se musím za každou cenu. 🙁

Tomáš

Chlubit se vozy k sezení, kde už chlapek, který není žádných obřích rozměrů, zasahuje do místa druhého spolusedícího, není tedy úplně povedené.

Juraj

Šotouší vám vysvětlí, že základem všeho jsou široké uličky!

praktik

Široké uličky lze dosáhnout i uspořádáním sedadel 2+1 – vzhledem k tomu, že je to souprava pro noční dálkové vlaky, mohlo by být větší pohodlí nabízeno i sedícím cestujícím, protože většina jich pojede na dlouhé vzdálenosti. Hamižné šetření provozovatele (snaha nacpat do malého prostoru co nejvíc zákazníků) nesvědčí o jeho snaze nabízet skutečně kvalitní přepravní služby. Osobně vidím nedostatek i v tom, že velkoprostorový vůz není nijak rozdělen na menší části, což zejména v noci bude nepříjemně rušit jak zbytečně velkým světlem do očí, tak i hlučností (chrápání). Takto uspořádaný interiér vozu pro sedící cestující je vhodný možná pro příměstskou… Číst vice »

noerf

Chcete cestovat logistika máte velkoprostor ze sedačkami, standard lehátko, prvni třída lůžko, byznys samostatná kabina. Záleží pouze na tom, za co jste ochotný zaplatit.

Fresh Z

Omyl, pane, např. na noční vlak z Vídně přes Moravu do Berlína vám na moravský úsek prodají jen sedačku ve 2. třídě. Natáhnout se na 3 hodinky na lehátko – nein, verboten.

Jakub P

Coz je docela logicky, protoze to lehatko uz by jim pak temer jiste zustalo neproduktivne volny vetsinu cesty. Plus vysoka pravdepodobnost, ze budete cestujici jedouci na lehatcich celou cestu uprostred noci rusit…

Panoramix

Bohužel je to i o dostupnosti. Lůžek je v celé soupravě poměrně málo, takže i když si chce člověk připlatit, má třeba smůlu. To mi na těchto produktech vadí nejvíc, že když potřebujete koupit jízdenku jen pár dní předem na lůžko, kapacita bývá naplněna. A lehátko či sezení není pro mnoho lidí alternativa. Takže zbyde co? Buď auto a hotel, nebo rovnou letadlo. Smutná realita.

praktik

Provoz takového vlaku je tak nákladný, že nechávat v něm zbytečně volná místa v lůžkových či lehátkových vozech si žádný normální dopravce nedovolí. Je otázka, nakolik tyto „netrakční jednotky“ umožní spojování s dalšími vozy běžné konstrukce, aby bylo vlaky, kde budou nasazeny, možno v případě potřeby posilovat o další jednotlivé vozy.

mirek

No ano, posilovat to možné nebude a tak někde budou nevyužité a někde zase vyprodané dlouho dopředu a s malou kapacitou oproti současným klasickým soupravám, že prostě nepojedete vlakem ale pěkně autem nebo letadlem. To je vše. No a to, že místo 3 míst na šířku vozu ale opět čtyř jako v Railjetu, kde je to dost masovka na delší vzdálenost nehledě na hodně špatné loketní opěrky, v nočním vlaku je prostě dost blbé. To snad můžou popírat jen masochisti. Takže zase nic. Teda jo, pořád to auto nebo letadlo.

Kubrt

Hamižné šetření, snaha nabízet skutečně kvalitní služby…

Ono to všechno především musí nějak rozumně ekonomicky vycházet. Jestli náhodou nejsou hamižní ti, co požadují skvělé služby za pakatel.

praktik

V této podobě to nemůže „ekonomicky vyjít“, tedy pokrýt náklady jen z cen zaplacených zákazníky, nikdy – je to v podstatě především marketingový tah, který je nutně dotovaný z nějakých dalších zdrojů. A mnoho natěsnaných nepohodlných sedaček k tomu „ekonomickému vycházení“ dlouhodobě rozhodně nepřispěje.
Je ale dobře, že celý ten nápad vznikl, protože by se s dalším větším rozvojem mohl stát více využívaný širší veřejností, a tím také postupně i
ekonomicky únosnější pro provozovatele.

Fresh Z

Inu, má to konkurovat levným letům, čili se vším všudy včetně nepohodlí na palubě.

Čumil

Nádhera, ty kapsle jsou geniální !
Doufám, že na představení pozvali Ješetu s Krapincem, aby se podívali jak to má vypadat v roce 2023 :))) Fandím OBB !!

Panoramix

Ve fungl nových vozech a na reklamních letácích to vypadá báječně, ale mám trochu pochybnosti o fyzických možnostech ty nepřístupné kapsle uklízet. Zhodnotil bych to tedy znovu s odstupem 2-3 let, až to bude ověřené praxí. Pak se ukáže, jestli to stále bude vábit ke svezení.