Koukám na takový drobný detail a to jsou schody v interiéru. Pokud tedy budou i v railjetu 2. generace, tak jsem rád, že ČD pořídily ComfortJety bez nízké podlahy, protože by to znamenalo konec nabídky minibaru. Původně jsem (evidentně naivně) doufal, že se to bude řešit šikmou podlahu a ne pomocí schodů.
V NightJetu je to jedno, ale i kdyby to bylo.tak i v RailJetu, tak pokud je to první nebo poslední vagon tak to tolik nevadí. Jinak schody nebo rampa, to záleží často na přání zákazníka. FLIRTy (ty co jsou 550mm) se dělají jak se schody, tak s rampami. OBB minibar nemá, tak jim to může být jedno, ČD ho má, tak by třeba tu rampu požadovali.
Jenže FLIRTy mají celkově nižší podvozky a ještě k tomu Jacobsy, takže to převýšení která se musí překonat není tak vysoké a je až ke konci vozu. Tohle má podle všeho klasické vysoké podvozky.
Standartní Viaggio má výšku podlahy 1250 mm. Kdybych uvažoval nástup v 550 mm a maximální gradient podlahy podle TSI 12%, tak vychází skoro 6 m dlouhá rampa. Pokud budu uvažovat, že mezi podvozky mám 15 metrů, tak mi už mezi rampami nezbývá skoro žádná nízká podlaha.
Ten kdo chtěl nízkou podlahu s rampami v ComfortJetu, tak si to jednoduše neumí spočítat.
Jirka Z
1 rok
Tak nějak tam nikde nevidím, že by ta lehátka šla složit na sedačky tak jako u starších vagónů. To bude super, až se cesta protáhne částečně přes noc a částečně přes den, že ani nebude možné si tam normálně sednout, jen ležet nebo být v takovém polosedu na tom lehátku. A postavit se nebo protáhnout v té nízké kapsli, leda tak v uličce. Ale jinak stojí za ocenění snaha nabídnout něco dostupného i lidem, kteří nestojí o to strávit noc na lehátku ve společnosti cizích lidí. Ale pořád to je výběr jen malá kapsle pro jednoho, nebo kupé pro čtyři,… Číst vice »
Už s jednopatrovým vlakem máte k dispozici malou kapsli pro jednoho nebo velké lůžkové kupé pro jednoho za adekvátně vyšší cenu – v patrovém voze by nebyla výrazně nižší. Případně, jak píšete, lehátko se 3 cizími lidmi. A to jsou v zásadě všechny možnosti, které lze teoreticky vytvořit.
Liboros
1 rok
Pro mě fakt není budoucnost sdílet stejný pidiprostor s 3 dalšími lidmi, kteří mohou roznášet kdovíco atd… ale to je spíše celkově ke konceptu nočního cestování.
Ty věty u každého nového vozu : “ k dispozici Wi-Fi zdarma s palubním portálem. Vozy jsou vybaveny moderním informačním systémem, nechybí zásuvky pro dobíjení elektroniky“ se mi zdají už přebytečné. Nebo se dnes ještě dělá něco bez toho?
Gejza
1 rok
Zajímalo by mě, kolik vozíčkářů tu nabídku využije. Na to, že už se u nás desítky let buduje bezbariérová infrastruktura a zavádějí se soupravy umožňující nakládání, resp. pohodlný nástup vozíčkářů jsem ještě nikdy vozíčkáře ve vlaku neviděl. Kolikpak jich asi jezdí v Rakousku, že jim vytvoří takový oddíl? Každopádně pro rodinu s dětmi by ten oddíl mohl být vzhledem k prostoru atraktivní.
Vozíčkáře u nás ve veřejné dopravě obecně omezují komplikace spojené se zajišťováním jednotlivých přeprav. v MHD je to už většinou vyřešeno nízkopodlažními vozidly a tím, že každé takové vozidlo je obsazeno personálem dopravce (řidičem), ale česká železnice na dopravu vozíčkářů stále ještě dostatečně vybavena a připravena není, což působí potřebu činit v dost velkém předstihu před každou cestou vozíčkáře administrativní akty, a to je od častějšího cestování vlakem odrazuje.
Michal82
1 rok
Několik by se jich na českých kolejich take uživilo. Smer na Košice, Budapešt, Varšavu nebo Hamburg – Kodaň. No a nekdy by se hodil i na Mnichov. Cestovni doba se tam nekdy blíží jizdni dobe vhodne pro noční vlaky.
Problém je velikost trhu. Aby to mohlo jet 230, nejde to rozhazovat a spojovat. Takže OBB to pošlou asi vždycky přes Německo, ČD to nekoupí a my máme smůlu.
Koridor
1 rok
Ty sedačky typu konzerva sardinek pro noční cestování myslí paní ekoministryně vážně? Nebo nařídí, aby do NJ prodával moloch OBB lůžka/lehátka i na kratší vzdálenosti. Ne každý potřebuje v noci jet jen a pouze z Vídně do Hamburku. Takže bez auta ani ránu a ekoministryně beztak poletí privátním tryskáčem, jak je u této skupiny osob dobrým zvykem.
Jestli má cenou nightjet konkurovat taky autobusům a lowcostovejm aerolinkám, nemůže bohužel v dané třídě nabídnout výrazně vyšší komfort. Komu se to nelíbí, může si zaplatit třídu vyšší, je to naprosto jednoduchý.
Jenomže doteďka nabízel v dané třídě toto, ostatně důvěrně známé i od Jančury – čili ta konzerva sardinek je skutečně degradace, nehledě na to že žádnou vysší třídu na sezení ani nenabízí.
V době nákupu těchto vozů ovšem neexistovala dnešní konkurence nízkorozpočtových letů, proto nebyl tlak na cenu (a tedy na vtěsnání maximálního množství sedadel do vozu) tak velký. Na to se musí reagovat.
To si vážně myslíte, že kupují 33 souprav jen na relaci Wien – Hamburk?
OeBB mají vyšší cíle. Věřím, že toho dost bude jezdit i přes Prahu.
Trumway
1 rok
Jako spot hezký, ale nějak jsem tam nikde nepostřehl nic o tom, že by si tam mohl člověk strčit něco do zásuvky. Tedy mimo indikčního nabíjení mobilu které je požitelné pro každého. Nějaký zásuvky tam vidět jsou, ale nevypadají moc použitelně pro naše běžné přípojky.
Pro porovnání musíte, bohužel, sečíst cenu za nocleh v hotelu + cenu jízdného a vzít v úvahu, že takový vlak veze cca 300 lidí, ale na pokrytí nákladů by bylo potřeba, aby jich odvezl mnohem víc – takže skutečnou plnou cenu by asi nebyl ochoten platit nikdo..
Rozhodně neplatí, že chci-li být dopo na místě, musím tam spát. Letět můžu ráno.
A při vší úctě spaní ve vlaku pro mě nikdy nebylo kvalitnější než spaní v hotelu. Prostě nebylo a není. Navíc ceny hotelů či privátů mají často velmi zajímavavou cenovku. Zvláště v porovnání s nočním vlakem.
Pokud to je za cenu letadla a jednoho ubytování, je to v pohodě. A nezapomeňte cestu na letiště. Třeba od nás z Ústí je to dost podstatná položka, časově nebo nákladově.
I kdyby tento vlak jezdil přes Ústí, tak pravděpodobně nebude zastavovat. Budete stejně muset dojet do Prahy nebo Drážďan. Ubytování často není potřebné, stále létá dost linek po Evropě s odletem ráno.
Všechny nightjety ve městech velikosti (a významu uzlu) Ústí nad Labem zpravidla zastavujou, neexistuje důvod, proč by tomu s novými soupravami mělo být jinak.
Minus za toho kokota. Příští semestr otevíráme na UJEP klimatický kurz v rámci kurzů celoživotního vzdělávání, můžete se přihlásit. Udržitelná doprava, emise, energetika atd. Vše v souvislostech.
Lobuje se za zrušení daňové výjimky pro leteckou dopravu. Pokud se shodneme na základním konceptu, že daně státy potřebují, pak nastává otázka, proč by měla být zrovna letecká doprava daněna méně jak ta železniční.
Tak dokud bude letecká doprava oproti té železniční daňově zvýhodnňována, tak to bude spíš pro uvědomělé cestující s plnou peněženkou. Ale snad jednou dospějeme k tomu, že budeme zvýhodňovat šetrnější dopravu před tou méně šetrnou a kromě elektřiny konečně zdaníme i to letecké palivo.
Martin
1 rok
Blbost….správný šotouš a fanda cestování vlakem se vyspí jedině na tvrdé lavici 810 anebo 010.
Jo, tak ta kapsle to je vyložena ukázka pohodlí…..vyloženě pro klaustrofobiky….a to šuple na batoh….když budete mít krosnu (v horské zemi překvapivě ) tak si ju taky date za uši….
A ten velkoprostor se zářivkami bijicimi do očí, to bude vyloženě k odpočinku jak stvořené….
Můžete popsat, na základě čeho usuzujete, že je kapsle nepohodlná? Co se týče prostoru, s ohledem na to, že je pro jediného cestujícího, vypadá poměrně prostorně. Zavazadla budiž, málo prostoru pro ně je podle mě jediná větší slabina tohoto produktu. Poznámka k zářivkám ve velkoprostoru je uplně zbytečná, lze předpokládat, že se světlo bude na noc tlumit (jako se to dělo ve velkoprostorech vlaků CNL DB).
Ve 100 % případů budu preferovat kapsli před lehátkovým kupé s třemi cizími lidmi. Velmi zajímavá alternativa pro sólo cestující, kteří nechtějí pokaždé nutně platit za single lůžko.
V létě jsme jeli s dětmi do Energilandie u Krakova. Měli jsme lůžkové kupé pro sebe, jeden kufr, dva menší batohy a jednu tašku a sotva jsme se hnuli. Prostorné to není, ale to není ani letadlo.
Tomáš
1 rok
Moc pěkný. Nicméně dokud bude možné prodávat letenky po Evropě za směšné ceny a dokud si budete muset volat na České dráhy pro zjištění ceny mezinárodního spoje, tak se mezinárodní vlaková doprava nerozvine.
A zrovna OBB aktuálně neumožňuje nebo minimálně neumožňovalo prodej na některé nighjety jinak než přes jejich web z důvodu výluk a změnám na trase. To se to pak těžko prodá jinde 🙂
Peeetr
1 rok
Nové vozy zastaralé koncepce.
Já bych si představoval když tak spíš modernizaci směrem k velikostem dvoupatrových vlaků a uvnitř kapsle.
Ale celkově nefandím těm snahám po „co největším převážení co nejvíce lidí“ na dlouhé vzdálenosti. Evropské železnice by se raději měli soustředit na nákladní dopravu a hlavně kontejnerovou.
Ne že bych si nepřál víc nákladní dopravy, ale ta se s osobní vylučuje pouze tam, kde je zastaralá infrastruktura, to je hlavní problém. Naopak mě těší každé zlepšení osobní dopravy po Evropě, protože po ní vlakem jezdím rád. Jinak si taky myslím, že 2 patra a tím pádem větší kapacita by byla lepší, ale je to jen víceméně laický pohled.
To je dobrý nápad i pro osobní dopravu. Kontejner s lůžky na nákladním nočním vlaku. : – )
Profesor
1 rok
Tenhle počin má konkurovat letadlům. Osobně jsem určitě pro a myslím že je to dobrý nápad, proč ne. Ale potřebuje to několik věcí jako se poskytuje letadlům. V první a nejdůležitější řadě je to osvobození od DPH a spotřebních daní za energie, stejně jako to mají letadla. Dále nevím jestli i letadla platí DPH? Fakt nevím ale myslím že ne. Potom už je to hlavně provozní a marketingová záležitost. A to jsou věci které sice nejsou zadarmo, ale určitě je umíme když se chce. Není problém si představit že když to bude ok a bude to fungovat mít noční vlaky… Číst vice »
Mezinárodní letecká doprava je celoevropsky daňově obrovsky zvýhodňována nejen na DPH, ale to je na dlouhý text, nikoliv na krátký příspěvek v diskusi.
Za elektřinu, která se pořád ještě vyrábí z velké části z uhlí, se spotřební daně platí. Jen jsou mnohem vyšší než u nafty a jmenují se emisní povolenky.
Široké uličky lze dosáhnout i uspořádáním sedadel 2+1 – vzhledem k tomu, že je to souprava pro noční dálkové vlaky, mohlo by být větší pohodlí nabízeno i sedícím cestujícím, protože většina jich pojede na dlouhé vzdálenosti. Hamižné šetření provozovatele (snaha nacpat do malého prostoru co nejvíc zákazníků) nesvědčí o jeho snaze nabízet skutečně kvalitní přepravní služby. Osobně vidím nedostatek i v tom, že velkoprostorový vůz není nijak rozdělen na menší části, což zejména v noci bude nepříjemně rušit jak zbytečně velkým světlem do očí, tak i hlučností (chrápání). Takto uspořádaný interiér vozu pro sedící cestující je vhodný možná pro příměstskou… Číst vice »
Chcete cestovat logistika máte velkoprostor ze sedačkami, standard lehátko, prvni třída lůžko, byznys samostatná kabina. Záleží pouze na tom, za co jste ochotný zaplatit.
Omyl, pane, např. na noční vlak z Vídně přes Moravu do Berlína vám na moravský úsek prodají jen sedačku ve 2. třídě. Natáhnout se na 3 hodinky na lehátko – nein, verboten.
Coz je docela logicky, protoze to lehatko uz by jim pak temer jiste zustalo neproduktivne volny vetsinu cesty. Plus vysoka pravdepodobnost, ze budete cestujici jedouci na lehatcich celou cestu uprostred noci rusit…
Bohužel je to i o dostupnosti. Lůžek je v celé soupravě poměrně málo, takže i když si chce člověk připlatit, má třeba smůlu. To mi na těchto produktech vadí nejvíc, že když potřebujete koupit jízdenku jen pár dní předem na lůžko, kapacita bývá naplněna. A lehátko či sezení není pro mnoho lidí alternativa. Takže zbyde co? Buď auto a hotel, nebo rovnou letadlo. Smutná realita.
Provoz takového vlaku je tak nákladný, že nechávat v něm zbytečně volná místa v lůžkových či lehátkových vozech si žádný normální dopravce nedovolí. Je otázka, nakolik tyto „netrakční jednotky“ umožní spojování s dalšími vozy běžné konstrukce, aby bylo vlaky, kde budou nasazeny, možno v případě potřeby posilovat o další jednotlivé vozy.
No ano, posilovat to možné nebude a tak někde budou nevyužité a někde zase vyprodané dlouho dopředu a s malou kapacitou oproti současným klasickým soupravám, že prostě nepojedete vlakem ale pěkně autem nebo letadlem. To je vše. No a to, že místo 3 míst na šířku vozu ale opět čtyř jako v Railjetu, kde je to dost masovka na delší vzdálenost nehledě na hodně špatné loketní opěrky, v nočním vlaku je prostě dost blbé. To snad můžou popírat jen masochisti. Takže zase nic. Teda jo, pořád to auto nebo letadlo.
V této podobě to nemůže „ekonomicky vyjít“, tedy pokrýt náklady jen z cen zaplacených zákazníky, nikdy – je to v podstatě především marketingový tah, který je nutně dotovaný z nějakých dalších zdrojů. A mnoho natěsnaných nepohodlných sedaček k tomu „ekonomickému vycházení“ dlouhodobě rozhodně nepřispěje.
Je ale dobře, že celý ten nápad vznikl, protože by se s dalším větším rozvojem mohl stát více využívaný širší veřejností, a tím také postupně i
ekonomicky únosnější pro provozovatele.
Inu, má to konkurovat levným letům, čili se vším všudy včetně nepohodlí na palubě.
Čumil
1 rok
Nádhera, ty kapsle jsou geniální !
Doufám, že na představení pozvali Ješetu s Krapincem, aby se podívali jak to má vypadat v roce 2023 :))) Fandím OBB !!
Ve fungl nových vozech a na reklamních letácích to vypadá báječně, ale mám trochu pochybnosti o fyzických možnostech ty nepřístupné kapsle uklízet. Zhodnotil bych to tedy znovu s odstupem 2-3 let, až to bude ověřené praxí. Pak se ukáže, jestli to stále bude vábit ke svezení.
Koukám na takový drobný detail a to jsou schody v interiéru. Pokud tedy budou i v railjetu 2. generace, tak jsem rád, že ČD pořídily ComfortJety bez nízké podlahy, protože by to znamenalo konec nabídky minibaru. Původně jsem (evidentně naivně) doufal, že se to bude řešit šikmou podlahu a ne pomocí schodů.
V NightJetu je to jedno, ale i kdyby to bylo.tak i v RailJetu, tak pokud je to první nebo poslední vagon tak to tolik nevadí. Jinak schody nebo rampa, to záleží často na přání zákazníka. FLIRTy (ty co jsou 550mm) se dělají jak se schody, tak s rampami. OBB minibar nemá, tak jim to může být jedno, ČD ho má, tak by třeba tu rampu požadovali.
Jenže FLIRTy mají celkově nižší podvozky a ještě k tomu Jacobsy, takže to převýšení která se musí překonat není tak vysoké a je až ke konci vozu. Tohle má podle všeho klasické vysoké podvozky.
Standartní Viaggio má výšku podlahy 1250 mm. Kdybych uvažoval nástup v 550 mm a maximální gradient podlahy podle TSI 12%, tak vychází skoro 6 m dlouhá rampa. Pokud budu uvažovat, že mezi podvozky mám 15 metrů, tak mi už mezi rampami nezbývá skoro žádná nízká podlaha.
Ten kdo chtěl nízkou podlahu s rampami v ComfortJetu, tak si to jednoduše neumí spočítat.
Tak nějak tam nikde nevidím, že by ta lehátka šla složit na sedačky tak jako u starších vagónů. To bude super, až se cesta protáhne částečně přes noc a částečně přes den, že ani nebude možné si tam normálně sednout, jen ležet nebo být v takovém polosedu na tom lehátku. A postavit se nebo protáhnout v té nízké kapsli, leda tak v uličce. Ale jinak stojí za ocenění snaha nabídnout něco dostupného i lidem, kteří nestojí o to strávit noc na lehátku ve společnosti cizích lidí. Ale pořád to je výběr jen malá kapsle pro jednoho, nebo kupé pro čtyři,… Číst vice »
Už s jednopatrovým vlakem máte k dispozici malou kapsli pro jednoho nebo velké lůžkové kupé pro jednoho za adekvátně vyšší cenu – v patrovém voze by nebyla výrazně nižší. Případně, jak píšete, lehátko se 3 cizími lidmi. A to jsou v zásadě všechny možnosti, které lze teoreticky vytvořit.
Pro mě fakt není budoucnost sdílet stejný pidiprostor s 3 dalšími lidmi, kteří mohou roznášet kdovíco atd… ale to je spíše celkově ke konceptu nočního cestování.
Proto je možnost mini cabiny.
A vy roznášíte co?
nic škodlivýho
Ty věty u každého nového vozu : “ k dispozici Wi-Fi zdarma s palubním portálem. Vozy jsou vybaveny moderním informačním systémem, nechybí zásuvky pro dobíjení elektroniky“ se mi zdají už přebytečné. Nebo se dnes ještě dělá něco bez toho?
Zajímalo by mě, kolik vozíčkářů tu nabídku využije. Na to, že už se u nás desítky let buduje bezbariérová infrastruktura a zavádějí se soupravy umožňující nakládání, resp. pohodlný nástup vozíčkářů jsem ještě nikdy vozíčkáře ve vlaku neviděl. Kolikpak jich asi jezdí v Rakousku, že jim vytvoří takový oddíl? Každopádně pro rodinu s dětmi by ten oddíl mohl být vzhledem k prostoru atraktivní.
Vozíčkáře u nás ve veřejné dopravě obecně omezují komplikace spojené se zajišťováním jednotlivých přeprav. v MHD je to už většinou vyřešeno nízkopodlažními vozidly a tím, že každé takové vozidlo je obsazeno personálem dopravce (řidičem), ale česká železnice na dopravu vozíčkářů stále ještě dostatečně vybavena a připravena není, což působí potřebu činit v dost velkém předstihu před každou cestou vozíčkáře administrativní akty, a to je od častějšího cestování vlakem odrazuje.
Několik by se jich na českých kolejich take uživilo. Smer na Košice, Budapešt, Varšavu nebo Hamburg – Kodaň. No a nekdy by se hodil i na Mnichov. Cestovni doba se tam nekdy blíží jizdni dobe vhodne pro noční vlaky.
Ta Kodaň by byla skvělá, to by vyšlo hezky přes noc.
Do Kodaně už jezdíval přímý vůz. Jeli jsme s ním v roce 2014 do Malmö.
Tedy přesněji Ústí – Kodaň lůžkem a pak příměstskou dopravou přes Öresundský most.
Problém je velikost trhu. Aby to mohlo jet 230, nejde to rozhazovat a spojovat. Takže OBB to pošlou asi vždycky přes Německo, ČD to nekoupí a my máme smůlu.
Ty sedačky typu konzerva sardinek pro noční cestování myslí paní ekoministryně vážně? Nebo nařídí, aby do NJ prodával moloch OBB lůžka/lehátka i na kratší vzdálenosti. Ne každý potřebuje v noci jet jen a pouze z Vídně do Hamburku. Takže bez auta ani ránu a ekoministryně beztak poletí privátním tryskáčem, jak je u této skupiny osob dobrým zvykem.
Jestli má cenou nightjet konkurovat taky autobusům a lowcostovejm aerolinkám, nemůže bohužel v dané třídě nabídnout výrazně vyšší komfort. Komu se to nelíbí, může si zaplatit třídu vyšší, je to naprosto jednoduchý.
…anebo letět low costem a ještě ušetří spoustu času.
Jenomže doteďka nabízel v dané třídě toto, ostatně důvěrně známé i od Jančury – čili ta konzerva sardinek je skutečně degradace, nehledě na to že žádnou vysší třídu na sezení ani nenabízí.
https://www.austrianrailways.com/uploads/1/0/2/4/102439986/nightjettrains_orig.jpg
V době nákupu těchto vozů ovšem neexistovala dnešní konkurence nízkorozpočtových letů, proto nebyl tlak na cenu (a tedy na vtěsnání maximálního množství sedadel do vozu) tak velký. Na to se musí reagovat.
Sedačky primárně neslouží k celonočnímu lámání páteře, ale ke kratšímu se svezení na části trasy vlaku.
To si vážně myslíte, že kupují 33 souprav jen na relaci Wien – Hamburk?
OeBB mají vyšší cíle. Věřím, že toho dost bude jezdit i přes Prahu.
Jako spot hezký, ale nějak jsem tam nikde nepostřehl nic o tom, že by si tam mohl člověk strčit něco do zásuvky. Tedy mimo indikčního nabíjení mobilu které je požitelné pro každého. Nějaký zásuvky tam vidět jsou, ale nevypadají moc použitelně pro naše běžné přípojky.
*Tedy mimo indikčního nabíjení mobilu které není použitelné pro každého.
Já tam vidím jednu multizásuvku (na víc standardů) na lůžko.
Ok, tedy je chyba na mé straně.
„strčit něco do zásuvky“
Na té jedné fotce se dá strkat hned do třech. : – )
To tam bude povinné, aby na každé posteli bylo jiné pohlaví nebo aspoň rasa?
: – )
2. třída s ramínkama, 1. třída s ramínkama a bez štěnic 🙂
to je sncf a tam je to spis ze se stenicema je ta 1. trida
Hezký. Teď ještě nastavit takový ceny, který běžnýmu smrtelníkovi nevysajou kapsu a nepoletí radši letadlem.
Pro porovnání musíte, bohužel, sečíst cenu za nocleh v hotelu + cenu jízdného a vzít v úvahu, že takový vlak veze cca 300 lidí, ale na pokrytí nákladů by bylo potřeba, aby jich odvezl mnohem víc – takže skutečnou plnou cenu by asi nebyl ochoten platit nikdo..
Rozhodně neplatí, že chci-li být dopo na místě, musím tam spát. Letět můžu ráno.
A při vší úctě spaní ve vlaku pro mě nikdy nebylo kvalitnější než spaní v hotelu. Prostě nebylo a není. Navíc ceny hotelů či privátů mají často velmi zajímavavou cenovku. Zvláště v porovnání s nočním vlakem.
Letět sice můžete ráno, ale to často znamená, že z té noci předletem nemáte vůbec nic.
Pokud to je za cenu letadla a jednoho ubytování, je to v pohodě. A nezapomeňte cestu na letiště. Třeba od nás z Ústí je to dost podstatná položka, časově nebo nákladově.
I kdyby tento vlak jezdil přes Ústí, tak pravděpodobně nebude zastavovat. Budete stejně muset dojet do Prahy nebo Drážďan. Ubytování často není potřebné, stále létá dost linek po Evropě s odletem ráno.
Všechny nightjety ve městech velikosti (a významu uzlu) Ústí nad Labem zpravidla zastavujou, neexistuje důvod, proč by tomu s novými soupravami mělo být jinak.
Eko(kot)logové na to jdou jinak, lobbují za zdražování ostatních druhů dopravy, aby ty předražené noční vlaky tak nevyčnívaly…
Minus za toho kokota. Příští semestr otevíráme na UJEP klimatický kurz v rámci kurzů celoživotního vzdělávání, můžete se přihlásit. Udržitelná doprava, emise, energetika atd. Vše v souvislostech.
Udržitelná doprava- ani koně nejsou řešení, vypouštějí metan.
To, že máte omezený rozhled ještě neznamená, že to tak musí mít nutně všichni.
Lobuje se za zrušení daňové výjimky pro leteckou dopravu. Pokud se shodneme na základním konceptu, že daně státy potřebují, pak nastává otázka, proč by měla být zrovna letecká doprava daněna méně jak ta železniční.
Tak dokud bude letecká doprava oproti té železniční daňově zvýhodnňována, tak to bude spíš pro uvědomělé cestující s plnou peněženkou. Ale snad jednou dospějeme k tomu, že budeme zvýhodňovat šetrnější dopravu před tou méně šetrnou a kromě elektřiny konečně zdaníme i to letecké palivo.
Blbost….správný šotouš a fanda cestování vlakem se vyspí jedině na tvrdé lavici 810 anebo 010.
V úvahu připadá ještě koženkové B.
Blbost….správný šotouš nespí.
Nejí, nepije, nemyje se, nesoul….
Jo, tak ta kapsle to je vyložena ukázka pohodlí…..vyloženě pro klaustrofobiky….a to šuple na batoh….když budete mít krosnu (v horské zemi překvapivě ) tak si ju taky date za uši….
A ten velkoprostor se zářivkami bijicimi do očí, to bude vyloženě k odpočinku jak stvořené….
Můžete popsat, na základě čeho usuzujete, že je kapsle nepohodlná? Co se týče prostoru, s ohledem na to, že je pro jediného cestujícího, vypadá poměrně prostorně. Zavazadla budiž, málo prostoru pro ně je podle mě jediná větší slabina tohoto produktu. Poznámka k zářivkám ve velkoprostoru je uplně zbytečná, lze předpokládat, že se světlo bude na noc tlumit (jako se to dělo ve velkoprostorech vlaků CNL DB).
Tlumení světla lze předpokládat, ale i tak jakékoli jeho rozsvícení probudí zbytečně celý vůz, když je celý velký prostor nedělený
Ve 100 % případů budu preferovat kapsli před lehátkovým kupé s třemi cizími lidmi. Velmi zajímavá alternativa pro sólo cestující, kteří nechtějí pokaždé nutně platit za single lůžko.
V létě jsme jeli s dětmi do Energilandie u Krakova. Měli jsme lůžkové kupé pro sebe, jeden kufr, dva menší batohy a jednu tašku a sotva jsme se hnuli. Prostorné to není, ale to není ani letadlo.
Moc pěkný. Nicméně dokud bude možné prodávat letenky po Evropě za směšné ceny a dokud si budete muset volat na České dráhy pro zjištění ceny mezinárodního spoje, tak se mezinárodní vlaková doprava nerozvine.
Ta druhá část je unikátní problém ČD, OeBB jsou s tito uz o dost napřed se samostatnou nightjet stránkou,
A zrovna OBB aktuálně neumožňuje nebo minimálně neumožňovalo prodej na některé nighjety jinak než přes jejich web z důvodu výluk a změnám na trase. To se to pak těžko prodá jinde 🙂
Nové vozy zastaralé koncepce.
Já bych si představoval když tak spíš modernizaci směrem k velikostem dvoupatrových vlaků a uvnitř kapsle.
Ale celkově nefandím těm snahám po „co největším převážení co nejvíce lidí“ na dlouhé vzdálenosti. Evropské železnice by se raději měli soustředit na nákladní dopravu a hlavně kontejnerovou.
Ne že bych si nepřál víc nákladní dopravy, ale ta se s osobní vylučuje pouze tam, kde je zastaralá infrastruktura, to je hlavní problém. Naopak mě těší každé zlepšení osobní dopravy po Evropě, protože po ní vlakem jezdím rád. Jinak si taky myslím, že 2 patra a tím pádem větší kapacita by byla lepší, ale je to jen víceméně laický pohled.
To je dobrý nápad i pro osobní dopravu. Kontejner s lůžky na nákladním nočním vlaku. : – )
Tenhle počin má konkurovat letadlům. Osobně jsem určitě pro a myslím že je to dobrý nápad, proč ne. Ale potřebuje to několik věcí jako se poskytuje letadlům. V první a nejdůležitější řadě je to osvobození od DPH a spotřebních daní za energie, stejně jako to mají letadla. Dále nevím jestli i letadla platí DPH? Fakt nevím ale myslím že ne. Potom už je to hlavně provozní a marketingová záležitost. A to jsou věci které sice nejsou zadarmo, ale určitě je umíme když se chce. Není problém si představit že když to bude ok a bude to fungovat mít noční vlaky… Číst vice »
Letadlo samotné DPH neplatí. Ovšem aerolinka je plátcem DPH zcela zaručeně.
Firmy normálně nakupují za ceny bez DPH, to je samotná funkce DPH.
Nikoliv, nastuduj si něco o vratkach DPH při vývozu do zahraničí.
A když jede do zahraničí vlak… tak se tyhle vratky neuplatňují?
Mezinárodní letecká doprava je celoevropsky daňově obrovsky zvýhodňována nejen na DPH, ale to je na dlouhý text, nikoliv na krátký příspěvek v diskusi.
A jinak za elektřinu se spotřební daně neplatí žádné, pokud vím.
To neplatí. No a?
Tak proč je chcete od těch daní osvobozovat, když je neplatí?
Protože je platí.
Ty daně které neexistují?
Za elektřinu, která se pořád ještě vyrábí z velké části z uhlí, se spotřební daně platí. Jen jsou mnohem vyšší než u nafty a jmenují se emisní povolenky.
To je takové to – nevím o tom vůbec nic, ale vyjádřit se musím za každou cenu. 🙁
Chlubit se vozy k sezení, kde už chlapek, který není žádných obřích rozměrů, zasahuje do místa druhého spolusedícího, není tedy úplně povedené.
Šotouší vám vysvětlí, že základem všeho jsou široké uličky!
Široké uličky lze dosáhnout i uspořádáním sedadel 2+1 – vzhledem k tomu, že je to souprava pro noční dálkové vlaky, mohlo by být větší pohodlí nabízeno i sedícím cestujícím, protože většina jich pojede na dlouhé vzdálenosti. Hamižné šetření provozovatele (snaha nacpat do malého prostoru co nejvíc zákazníků) nesvědčí o jeho snaze nabízet skutečně kvalitní přepravní služby. Osobně vidím nedostatek i v tom, že velkoprostorový vůz není nijak rozdělen na menší části, což zejména v noci bude nepříjemně rušit jak zbytečně velkým světlem do očí, tak i hlučností (chrápání). Takto uspořádaný interiér vozu pro sedící cestující je vhodný možná pro příměstskou… Číst vice »
Chcete cestovat logistika máte velkoprostor ze sedačkami, standard lehátko, prvni třída lůžko, byznys samostatná kabina. Záleží pouze na tom, za co jste ochotný zaplatit.
Omyl, pane, např. na noční vlak z Vídně přes Moravu do Berlína vám na moravský úsek prodají jen sedačku ve 2. třídě. Natáhnout se na 3 hodinky na lehátko – nein, verboten.
Coz je docela logicky, protoze to lehatko uz by jim pak temer jiste zustalo neproduktivne volny vetsinu cesty. Plus vysoka pravdepodobnost, ze budete cestujici jedouci na lehatcich celou cestu uprostred noci rusit…
Bohužel je to i o dostupnosti. Lůžek je v celé soupravě poměrně málo, takže i když si chce člověk připlatit, má třeba smůlu. To mi na těchto produktech vadí nejvíc, že když potřebujete koupit jízdenku jen pár dní předem na lůžko, kapacita bývá naplněna. A lehátko či sezení není pro mnoho lidí alternativa. Takže zbyde co? Buď auto a hotel, nebo rovnou letadlo. Smutná realita.
Provoz takového vlaku je tak nákladný, že nechávat v něm zbytečně volná místa v lůžkových či lehátkových vozech si žádný normální dopravce nedovolí. Je otázka, nakolik tyto „netrakční jednotky“ umožní spojování s dalšími vozy běžné konstrukce, aby bylo vlaky, kde budou nasazeny, možno v případě potřeby posilovat o další jednotlivé vozy.
No ano, posilovat to možné nebude a tak někde budou nevyužité a někde zase vyprodané dlouho dopředu a s malou kapacitou oproti současným klasickým soupravám, že prostě nepojedete vlakem ale pěkně autem nebo letadlem. To je vše. No a to, že místo 3 míst na šířku vozu ale opět čtyř jako v Railjetu, kde je to dost masovka na delší vzdálenost nehledě na hodně špatné loketní opěrky, v nočním vlaku je prostě dost blbé. To snad můžou popírat jen masochisti. Takže zase nic. Teda jo, pořád to auto nebo letadlo.
Hamižné šetření, snaha nabízet skutečně kvalitní služby…
Ono to všechno především musí nějak rozumně ekonomicky vycházet. Jestli náhodou nejsou hamižní ti, co požadují skvělé služby za pakatel.
V této podobě to nemůže „ekonomicky vyjít“, tedy pokrýt náklady jen z cen zaplacených zákazníky, nikdy – je to v podstatě především marketingový tah, který je nutně dotovaný z nějakých dalších zdrojů. A mnoho natěsnaných nepohodlných sedaček k tomu „ekonomickému vycházení“ dlouhodobě rozhodně nepřispěje.
Je ale dobře, že celý ten nápad vznikl, protože by se s dalším větším rozvojem mohl stát více využívaný širší veřejností, a tím také postupně i
ekonomicky únosnější pro provozovatele.
Inu, má to konkurovat levným letům, čili se vším všudy včetně nepohodlí na palubě.
Nádhera, ty kapsle jsou geniální !
Doufám, že na představení pozvali Ješetu s Krapincem, aby se podívali jak to má vypadat v roce 2023 :))) Fandím OBB !!
Ve fungl nových vozech a na reklamních letácích to vypadá báječně, ale mám trochu pochybnosti o fyzických možnostech ty nepřístupné kapsle uklízet. Zhodnotil bych to tedy znovu s odstupem 2-3 let, až to bude ověřené praxí. Pak se ukáže, jestli to stále bude vábit ke svezení.