Obrazem: Nová generace railjetů vyjíždí. ÖBB v nich vzkřísily kupé, objednaly dalších 19 souprav
Nové soupravy spojí Mnichov a Boloňu.
Šest let po podpisu smlouvy a zhruba s ročním zpožděním nasadily dnes rakouské spolkové dráhy do provozu s cestujícími novou generaci railjetů. Dopravce současně oznámil, že objednal dalších 19 souprav za 405 milionů eur.
ÖBB první soupravy nasadil dnes na vnitrostátní linku z Vídně do Feldkirchu jako posilový spoj, od 8. dubna se objeví v pravidelném provozu na nové lince Mnichov – Innsbruck – Boloňa. Jezdit budou také mezi Mnichovem a Innsbruckem. K dohodě o nákupu dalších souprav došlo podle údajů v rakouském věstníku veřejných zakázek již loni v závěru roku. Dopravce nový kontrakt oznámil oficiálně až dnes.
ÖBB jich v roce 2018 objednaly nejprve osm, po dnes oznámeném kontraktu jich budou mít 27. „Nové vlaky bodují moderním vybavením, větším komfortem a větším soukromím, čímž ÖBB vychází vstříc požadavkům zákazníků,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě.
Vnitřní uspořádaní vlaků řešily ÖBB a Siemens s pomocí britského designérského studia PriestmanGoode. Před zahájením prací přitom proběhl průzkum mezi cestujícími.
Oproti první generaci railjetů je souprava delší: namísto sedmi vozů jich má devět. Rakouské dráhy v nich vzkřísily i kupé. Vozy jsou sice hlavně velkoprostorové, ve většině vozů jsou ale na jednom z okrajů dvě kupé (v 1. třídě v každém čtyři sedačky, ve 2. třídě šest sedaček). Ve vlaku je šest míst pro přepravu jízdních kol. Nově jsou některé police pro zavazadla vybaveny možností zamknutí pomocí PIN kódu či technologie NFC. Součástí je jídelní vůz i zóna s automaty na občerstvení.
Nová generace railjetů má kapacitu 532 míst. Z toho je 430 ve 2. třídě, 86. v 1. třídě a 15 míst v Business Class. Sedm z devíti vozů má nízkopodlažní nástup.
Ke druhé generaci railjetů přibude ještě třetí, která bude dvoupodlažní. Zakázku na jejich výrobu získal Stadler Rail.
Railjet poprvé dvoupodlažní. Rakušané objednali u Stadleru dalších 35 jednotek