Obrazem: Nová generace railjetů vyjíždí. ÖBB v nich vzkřísily kupé, objednaly dalších 19 souprav

Nová generace railjetů. Foto: Harald Eisenberger / ÖBBNová generace railjetů. Foto: Harald Eisenberger / ÖBB

Nové soupravy spojí Mnichov a Boloňu.

158 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nemel

Musím tedy říct, že s tím Vectronem už souprava nemá takové kouzlo…krása je pryč.

Xaver

On vůbec Vectron není nějak moc hezká lokomotiva. Taurus byl opravdu krásný.

Practicus

Je zajímavý sledovat, jak mnozí nadávali na to, jakej je panter na rychlíku prolízačka, ale ti samí vychvalují koncept od Siemensu jako to nejlepší, co kdy kdo vymyslel, přitom je to stejnej paskvil, pro rychlíky a EC jako naprosto nevhodný

Jiri

A jak bude jezdit přes ty různý výšky podlahy minibar?
Tušíte proč šli cestou bez odpadkových košů? To přece nemůže být ekologické….

tarten

Prý nájezd místo schodů. Ale automaty by také udělaly svoje.

Erik85

Zaujalo mě, že to nemá koše a řeší to papírovými pytlíky…

https://www.youtube.com/watch?v=7Ws3slrFhao

marek.bican

áno, je to tak. prax z nighjetu je taká, že tie papierové vrecká sa počas jazdy vlaku povaľujú po zemi…

Miropiro

V těch kupé by mělo být dle jednoho videa nastavit barvu osvětlení, dobrá vychytávka.

Pardubicak

Ty kupé budou jenom v business třídè, nebo je vrátí i pro nás normálníky?
Prázdný kupé je lepší než prázdný velkoprostor a u přeplněnýho vlaku taktéž.

Milan

Ve třetím odstavci od konce je uvedeno ““…. Vozy jsou sice hlavně velkoprostorové, ve většině vozů jsou ale na jednom z okrajů dvě kupé (v 1. třídě v každém čtyři sedačky, ve 2. třídě šest sedaček). ….““ – kde tam máte kupé pro business třídu a 2. třída není dle Vás pro „normálníky“?

Xaver

Interiér se mi nelíbí. Je fádní. Sedačky nevzhledné. ComfortJet je mnohem hezčí.

Gajda

A tady na tom interieru je vidět jak moc udělají samotný sedačky. Kdyby toto bylo v ComfortJetech, jen v ČD designu oproti tomu co tam je – tak by to udělalo vskutku hodně a mohlo to být mnohem hezčí.
Tak snad až jednou přijde na řadu renovace interieru v našich RailJetech, tak se už zadaří.

Nose Peak

Shlédnul jsem reportáž na YT a musím říct, že nejvíc mě zaujaly ty “blicí pytlíky” místo odpadkáčů…

T_t

Je otázkou, jestli přeprava kol bude omezena úplně stejně jako v Railjetech, čili pouze silničky a city plečky, nebo bude legálně možno vozit i kola normální…..

Nose Peak

Nevím čemu říkáte normální, ale místo háku na pověšení je tam taková “umrlcova ruka”, která to kolo drží. Evidentně se počítá s elektrokolama, který jsou těžší….

T_t

Tak to je dobře. V soucasnych rj je (oficiálně) zákaz vozit kola jiná než silniční nebo city bike.

T_t

(doplnění, normální jsem myslel nejběžnější = horská )

Milan

kolo jízdní není horské jako horské – záleží dost na šířce plášťů, a biděl jsem fakt super silné!

Milan

… s pláštěm o šířce 23 či až 66mm ( https://rubena-tyres.com/cs/pages/tyre-size-chart ) , což je takřka 3x rozdíl?

Michal82

Tenhle barevný design exterieru je stejne nádherný. Proste vždy uplne rozveselí celé nádraží.

Miropiro

Ty nové sklopné poličky jsou fajn bonus. A navíc mají možnost bezdrátového nabíjení mobilu.

Erik85

Zase na druhou stranu – je to v „ohebné“ části a ty soupravy najedou X kilometrů denně. Uvidíme jaká bude poruchovost. Ono se to nezdá, ale ty kabely v tom kloubu budou dost trpět.

marek.bican

bezdrôtové nabíjanie je len pre dobrodruhov – telefón sa počas jazdy vlaku voľne pohybuje po celej poličke až kým nespadne na zem…

Jaaa

U business nechápu sdílenou područku. První třída se snad vždycky odlišovala tím, že měl každý svoji. Ve dvojce je to dobytčák pořád stejný, no a ty nevycházející sedačky k oknům, to už je evergreen.

Kubi

Ten business je obecně strašlivej. Opírat se s jiným pasažerém ramenem a dvěma ostatním se koukat do obličeje v business třídě vyloženě “chcu”…

Karl vB.

Podle výřezu v sedáku (obr. 2/29) to na mně dělá dojem, že ta „sdílená područka“ by mohla být zasouvací dolu.
Mezi oběma místy je „ucho“ na boční opření hlavy vždy pouze na vnější stranu, což u této kategorie nepovažuji zrovna za výhru.

p.n.

Nevím kdo dělal ten desing těch sedadel ale mně osobně přijdou strašně divné. Když srovnám ty ČD C.J. a toto, pak ČD mají navrh. A 6 míst na kola je taky dobrej paskvil když mají v Rakousku narozdíl od nás Alpy.

Zbyněk

Šest míst na kola není žádná sláva.

Permonik

Otázka kolik lidi sebou bere kola nadelší cestu vlakem. Nakratší trasy bez pochyby.

A pak je otázka zda půjčovné v cílové destinaci není vyhodnější než jízdenka za kolo.

Plecháč

V létě jsou ty oddíly pro kola plné. I těch 12 míst v Comfortjetu se zcela určitě naplní. V zimě samozřejmě jezdí spíš prázdné.

Adam Ř

Spíš si člověk říká, jestli by nestálo za mít na ně speciální vůz, který se v zimě prostě odpojí. I když na takovéhle rychlosti by to asi bylo zbytečně drahé, to holt spíš patří na menší a turističtější trasy

Permonik

Mít vůz kde půlka je sedací část, jedna čtvrtina zavazadlový prostor (který by se v zimě využil na bagly, lyže atd) a zbyla črvtina v letě na kola a v zimě mít sedačky jako záloha….

Karl vB.

Každý vagon na sebe musí vydělat.
Pokud by poplatek za kolo byl na úrovni ceny jízdenky, asi by to bylo dráhám jedno, jestli sedí cestující, nebo jeho kolo. Pokud je cena přepravy kola nižší a zábor plochy větší, tak se do toho dopravce ve větším měřítku nepohrne.
Ze stejného důvodu dopravci zredukovali i klasické restaurační vozy a nahradili modelem služby méně náročným na plochu.

RedFox

Prostě jinde, civilizace je prostě jinde….

Michal M

Ano, v třeba klikaticích mezi Freistadtem a Lincem je civilizace přímo třeskutá. Vyhlídková jízda po FJB od hranic k Dunaji je taky bezva. Nebo když se jede kilem z Vídně do Břeclavi, to je taky zábava jak mezi Prahou a Benešovem.
Nebo ten zmíněný rychlík z Mnichova do Verony, to je Jančura bez wifi a většinou i bez kafe (chlap s minibarem nedojde nebo neprojde jak je to narvaný). A takhle je to tam 20 let.
Cestoval jsi někdy po Rakousku vlakem?

Pedro72

Nemám rád tyhle argumentační hyperboly. Kolem Freistadtu je to lepší, než na české straně, do Břeclavi se jezdí 120 a to ostatní je taky o level výš, než cokoliv u nás mimo koridor.

mlokXCM

to se hodnotí podle nového vlaku?

cenek

Vedle no..

Sch

Je dobře, že objednali 9 vozove soupravy, když je ta renesance železnice a dochází kapacita trati, tak ty 4-5 vozove rychlíky jsiu zhuverilost.

tarten

Takových na koridoru moc není.

Johnny Cash

Bavíme se o 3. a 4. koridoru?

Původní Pražák

Myslíte, že dvakrát delší vlak v dvojnásobně dlouhém taktu je cesta, která ty vlaky náplní?

Jiří Kocurek

Kacířská myšlenka: Jak často by se zaplnil fotovlak s parní lokomotivou, kdyby jezdil do Tovačova každý den?

Adam Ř

Máte pocit, že expresy vozí vzduch?

tarten

Čím rychlejší, tím větší šanci na zaplnění mívá. Ale při stejné rychlosti zdvojnásobením intervalu a zdvojnásobením kapacity zaplněnost expresu zaručeně klesne.

tarten

Co pozoruju na Hlaváku je běžná délka rychlíku 6-7 vozů. Někdy méně a někdy více. Jsou tam i rychlé vlaky 4-5 vozů, ale i 8-10 vozů.

Pavel

Za mne výrazný posun vpřed. Těším se, až se svezu.
Nízkopodlažní vozy v kombinaci s automatem na kávu a balené potraviny (vozíky co putují po soupravě tam a zpět skončily).
V jídelním voze podlouhlý barový stůl.
Konečně pořádný záchod a ne ty mini-buňky jako dnes
Vozíčkáři mají místo spolu s cyklisty a mají tam i WC pro vozíčkáře.
Dětský oddíl je oddělen od ostatních.
Polohovatelná sedadla i ve dvojce.
U těch kupéček to vypadá, že tam není zrcadlo, ale skleněná stěna (?)

Původní Pražák

Polohovatelná sedadla ve dvojce mají i interjety ČD.

cenek

Hmm. Jak se to čechům líbí v porovnání s R23, R8. Nebo takové rychlíkové diselové linky… s DB 628..
Žádná liberalizace. Žádný low cost. Jen kvalitka.
A dobrá cena za km pro cestujícího. Jen nemít ve vládě a v magagementech…
Umět si vládnout a domluvit se. To Čechům moc nejde.

Nádražák

Tak teď jste mě hodně rozesmál. Je celkem jedno, kdo to jezdí. Když si objednavatel zaplatí kvalitu, tak kvalitně jezdí všichni. Třeba u nás v Plzeňském kraji vím s jakým jedu dopravcem, jen díky uniformě vlakoše. Dokonce i loga dopravce jsou celkem upozaděná.

mgr.pavel

„A dobrá cena za km pro cestujícího.“ – doporučuji srovnat ceníky pro podobně vzdálené relace zítra v 15:00, 1 dospělý bez slev:

Brno-Praha (255km): ČD: 329Kč
Wien-Linz (200km): OEBB: 39,30€, tedy téměř tisícovku.

Rakousko sice má vyšší platy, ale ne třikrát..

Bartol

Rakusak koupi Klimaticket za 1095 € a muze cestovat cely rok v Rakousku v Railjetu a v metru ve Vidni atd…

DavidS

I to je na české poměry hodně. Já vlakem jezdím velmi často, ale cca 27 000 ročně neprojedu.

Vojtech

Jenže kdyby k tomu stala pražská MHD i jen 3650 jako teď či 11 tis jako ve Vídni nebo 4890 jako v Brně či ještě Ostrava a ono to těm rakouským 1095 EUR PLATÍ VŠUDE, tak ta kalkulace vyjde blbě pro ČR už nyní… o německých 49 EUR měsíčně na vše kromě rychlovlaku je taky masakr.

brouk Pytlík

Máte pravdu, ono také u nás jsou ceny za cestování vlakem asi dumpingové, sleduji li naplněnost souprav…. Dnes bohužel často není místo ani v 1.třídě….tak asi tak úplně špatně není, že? Pravda, 2.třídu okupují zásadně ti se studentskou slevou…..a na „4“ sedí jeden, na druhé sedačce jeho jídlo, na třetí taška a věci a celý stolek zabírá notebook a pitíčko…kdo by si pak dovolil přisednout…

cenek

Nebo zákaznickou kartu.

Dan

Zase rakouská „IN50“ stojí na tamní poměry pakatel, takže kdo jede alespoň párkrát do roka vlakem, tak jezdí za polovinu.

Vojtech

A zkus tam dat konfiguraci 1 dospěly a 2 děti a zjistíš, že Rakousko je levnější…. ( v Německu taky a v případě slovenského paušálu 5 EUR za dítě taky)

Michal M

Je vidět, že Burešovo krmivo pro senilní a nenávistné frustráty nejenže nalézá vděčné konzumenty, ale ještě se dokáže virově šířit…

Vojtech

A to stádo, co to žere, neumí počítat, protože většinou bydlí na vesnickém tanku bez MHD, takže kvalitní a levná MHD je jim nedostupná a všude jezdí rozpadajicima se oktavkama/traktorama 1,9 TDi a pak se jezdí do Prahy léčit s rakovinou z emisi.
Neboli Německo. 1249 Kč nyní, 1149 před 2 měsíci za měsíční jízdenku pro dospělého na vše, co jezdí s nejhůř 30 min taktem u nás je to dražší už teď a nabidka služeb stojí občas za prd

DavidS

Na mě sedačky ve dvojce působí hůře, než je to v současných Railjetech, které považuji za velmi pohodlné. Třeba až se tím někdy svezu změním názor. Kupé sice nemám rád, ale tohle řešení je takový hezký kompromis. Automaty bych ocenil i v našich vlacích (vozík často přijede vybrakovaný, po delší době nebo vůbec…).

MHD

Já sedačky v současných Railjetech považuji za mizerné. Nejsou ani sklopné. Mají je třeba Koleje Dolnośląskie v jednotkách Newag. Tam svůj účel plní dokonale. Na delší vzdálenosti to ale není žádné terno.
Sedačky v InterJetech se mi zdají pohodlnější. Ale tam zase vadí jiné věci.

DavidS

Já Railjetem jel mnohokrát (nejdéle asi cca čtyři hodiny v kuse) a mně prostě takříkajíc sedí.

Jaaa

Asi mám moc kostnatej zadek…

Jan Kavan

Design Taurinu tomu slušel víc 🙁

Původní Pražák

Ty, co jsou schopni vymyslet nebo objednat sedadlo s loketní opěrkou ze dřeva nebo podobně tvrdého materiálu, bych do něj na 2 hodiny přivázal. Možná by je to konečně přešlo. Zrovna včera jsem měl tu čest v nějaké slovenské rekonstrukci na EC do Olomouce, A koukám, že úplně to samé je v úplně nových railjetech. Tak to je teda kauf.

VTT

Ve starých jsou z tvrdé umělé hmoty, navíc jsou ty opěrky úzké a (u sedadel u oken) daleko od stěny. Požitek z jízdy z Prahy až za Vídeň to docela kazilo.

Milan

Retro se vrací 🙂

Šejdr

Trochu mě překvapuje, že u čtyřky v businessu není uprostřed stolek. Kam si člověk má dát jídlo, pití, notebook…? Ten kousek výklopného plastu u sedačky vypadá dost tenký (takže se obávám, že bude pružit jako obdobné prvky ve starších vozech) a hlavně malý, to je tak na tablet, ale kdo ví, jak to bude pružit při psaní na notebooku.

Samo

Mňa zaujalo že odpálili stolík medzi susednými sedadlami. To bude fakt skvelý prémiový zážitok zaplatiť si biznis a potom so susedom bojovať o lakťovú opierku. WTF?

JiP

Teda na tech sedackach jsem nesedel, ale nemuzu se ubranit neuveritelnemu kontrastu mezi tim, jak se ladi ergonomie a anatomie sedacek do aut a do vlaku se instaluji cim dal horsi prkenne lavice.

Jan

Sedacky v economy jsou vpodstate totozne s comfort jet

Lumiere

Důvod je jednoduchý: náklady na údržbu. Čím bude mít sedačka víc záhybů, tím déle bude trvat čištění. Když čistím namokro sedačky v autě, je to práce na tři čtvrtě hodiny, protože většina plochy není rovná a musím jet centimetr po centimetru. Kdybych měl v autě rovné sedačky jak ve vlaku, sedělo by se nám hůř, ale na čištění by stačila možná ani ne půlhodina.

JiP

To sice do urcite urovne ano, ale to ty sedacky museji vypadat fakt jako z 810? Staci se podivat do letadel. Skorepinove sedacky jsou velmi tenke, ale diky anatomickemu tvaru pohodlne. Tohle je masivni, nepohodlne a mimochodem to bere cenny prostor u kolen.

Ventura35

Proč jsou na jedné z fotek interiéru sedadla v letecké části klasicky a čtyřky zvýšené na podestách, nevíte?

Juraj

V článku v německých novinách se píše, že je to kvůli možnosti ukládat zavazadla pod sedadlo, ale z fotky mi to úplně nesedí.

Sch

Koukal jsem i na dispozici vagónu a on je low entry, ale nad podvozky vysoký, takže uprostřed velkoprostorového oddílu je změna výšky podlahy a ten schůdek pod jedno čtyřkou je nějak tohoto součástí.

Karl vB.

Je to pouze u nízkopodlažního vozu, nad podvozky u dveří jsou ta dvě kupata a z druhé strany je to, na co se ptáte.
Z obrázku to lze snadno odvodit.
https://www.modellbahnunion.com/Spur-H0/NH-Personenwagenset-Railjet-II-OeBB-3x.htm?a=article&ProdNr=JC71301&p=802

Jan

Vypadá to hodně. Jen nechápu návrat kupé. To je dobry jen pro partu 6 lidí, pak je to super. Pro jednotlivce nikdy

Jan

Hodně pěkně mělo být. Slovo se někam zatoulalo

tarten

Já návrat kupé naopak naprosto chápu, dost cestujících to totiž ocení, i když ne většina. Pro tohle a pro horší ekonomiku jich není moc. ÖBB v tom jedná velmi dobře. Rozhodně lépe než ČD, v jejichž Comfortjetech není ani památky po nízkopodlažnosti a kupé.

Erik85

MD požaduje u Ex3 a Ex5 podlahu v jedné rovině a stejné výšce.

tarten

Ještě k těm kupé – tuším že se psalo, že do nich chce ÖBB mj. zavírat tygry. Totiž děti.

Honza R.

Ten smajlík na schématu v galerii by tomu odpovídal 🙂

Jan

Kupe ve vlaku neni mnoho. Jen v par vagonech nad podvozky. Navic vetsina je urcena jako business nebo family s obrazkovym potiskem stolku

Samo

Kupé tam bude len zopár, takže by to malo akurát pokryť potrebu masochistov, väčšina ľudí bude ďalej sedieť v normálnych vozňoch.

Karl vB.

Já naopak návrat kupé chápu, například v noci, kvůli intenzitě osvětlení, nebo kvůli hluku.
Co ovšem nechápu je, že v kupé nejsou vůbec žádné boční opěrky hlavy. Vypadá to, jako by se někdo snažil udělat facelift lehátkového kupé z Bautzenu z 80. let. Tam byla opřerky hlavy alespoň z vnější strany kupé (u okna a chodbičky).
Na obrázku je zachycený hybrid vylepšený kořistí z ještě starších, zelených koženek.
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200703/IMGP1601.jpg

Johnny Cash

I v Rakousku jsou odborníci (s jedním jsem mluvil u přezkoušek), kteří kroutí nad tím vším hlavou a diví se, proč ÖBB nejdou cestou elektrických jednotek typu ICE 4. Kopcovité tratě (v tomto případě Brenner) a jen 4 hnací nápravy. O nějakých svižných rozjezdech si to může nechat zdát. Zažil jsem pravý opak u Westbahnu při zpoždění. Hodně dynamické brždění, rychlá výměna cestujících širokými dveřmi, 30 sekundový pobyt a svižný rozjezd. Nehledě na to, že top musí tahat Taurusy, kteří již oslaví čtvrtstoleté výročí, aby měl s čím jezdil 230 km/h, když z Vectrona udělali nákladní lokomotivu s Vmax 160… Číst vice »

tarten

S lecčím souhlasím, ale co znamená to „z Vectrona udělali nákladní lokomotivu“? ČD kupují Vectrona na 230.

Johnny Cash

Jenže ten Vectron 230 má pořád ty samé podvozky a hmotnost na nápravu 22,5 t. A Vectron 230 ČD bude v Rakousku s největší pravděpodobností jezdit jen 160 km/h. Zatím těch vectronovských 230 není schváleno nikde. Vectrony ÖBB jezdí výhradně nákladní dopravu a i testy Comfortjetu v Rakousku probíhají s Taurusem.

Radek Šindel

Tak jednotka typu ICE4 by použít teoreticky šla, nicméně je potřeba si uvědomit jednu věc a to je přeshraniční provoz. Pokud Rakušáci chtějí jezdit všude okolo, tak by potřebovali třísystémovou jednotku s x sběrači a schválením ve všech zemích. Zatímco náklady na schválení Vectronu se již rozpustily v dvoutisícové sérii, tak vývoj a schválení jednotek by bylo potřeba zaplatit znovu, což není zrovna levná záležitost.
Z pohledu trakce máte pravdu, ale u té dálkovky přece jenom není potřeba dynamiku jako u S-Bahnu.

Leinad

U dálkovky není potreba trakce. A pak jako v sedmdesátých letech zastávkový žabotlam jede rychleji, než parní spěšňák.

Radek Šindel

Já samozřejmě netvrdím, že trakce není potřeba. Nicméně u vozidel zastavujících co 50-100km přece jenom není potřeba jít s výkonem do nějakých vysokých hodnot. Railjet má něco přes 400t a výkon 6,5MW, což dělá nějakých 15kW/t. U regionálních jednotek, které zastavují co 3-5km je potřeba jít s výkonem nad 20kW/t a kvůli častým rozjezdům mít zároveň vyšší adhezní hmotnost, nicméně u dálkových vozidel jsou už tyhle hodnoty dostatečné.

Johnny Cash

Jenže Railjet Wien-Salzburg zastavuje na každé mezi, výměna cestujících v Linci nebo Saint Pöltenu je oproti Westbahnu zdlouhavá, v pátek ve špičce to kumuluje zpozdění a na dešti to nějakou závratnou dynamiku těch 6,4 MW ve čtyřech nápravách oproti Stadler Kiss nemá. Na úsecích s Vmax 200 km/h jezdí jen 160 km/h i při honění zpoždění, aby si nedemolovali trať a dvoustovkou honí pouze RJX. Předpokládám, že asi na těchto zastávkových vlacích skončí ty nové Kissy pro ÖBB.

tarten

No ovšemže tam z těchto důvodů kupují KISSy. I na naše spoje by se hodily.

Johnny Cash

Jestli vám jde o schválení v rakouském okolí, asi by lepší bylo Giruno. A samozřejmě je tu flotila Railjetů, které by to zahraničí zatím zvládalo, včetně Prahy. A u té dynamiky taky nesouhlasím. V Rakousku snad, ale v Německu jde v některých stanicích jako Frankfurt, Nürnberg nebo Würzburg doslova o sekundy, které může svižnější dálkový vlak ušetřit rychlejším vyklizením zhlaví.

tarten

Nojo, ale pro Wesbahn až do Mnichova mohli ICE 4 koupit zfleku.

Practicus

Žeby náklady na provoz?

Dan

Smutné je, že když v roce 2018 OBB objednávali tohle, ČD zhruba ve stejnou dobu objednávali předchozí generaci bez nízkopodlažní části a bez kupé – čili původní koncept OBB z roku 2006.
Žádná snaha o inovaci, jen setrvačnost.
Ještě smutnější je, že už tu ty vlaky mohly 10 let být, kdyby nákup více Railjetů tenkrát nezařízli.

Erik85

MD požaduje u Ex3 a Ex5 podlahu v jedné rovině a stejné výšce. Takže si stěžujte u objednatele.

tarten

…což vůbac nechápu. Poslední 1-2 vozy klidně mohly být nízkopodlažní (nebo patrové) s jídelním automatem, zatímco vozejk by mohl projet skoro celým vlakem i tak.

VTT

A není to v Girunu tak, že tam jsou nízkopodlažní části, ale rozdíly ve výšce podlahy se řeší šikmou podlahou a ne schody?
Pak by trvání na jednotné výšce podlahy nedávalo smysl.

tarten

Souhlasím!

Rudolf Tuček

Nízkopodlažnost by bylo nejlepší řešit vyššími nástupišti v celé Evropě.

Juraj

Což je v praxi naprosto nepraktické řešení, plus to vytváří zase sekundární problém s dvoupodlažními vozy, takže se to řeší všelijak hybridně stylem Desiro HC.

tarten

Už to vidím, jak pro poslední Horní Dolní platí ta převysoká nástupiště. Vždyť se ani v rámci Německa nepodařilo sjednotit úroveň těch nízkopodlažních vlaků.

Robert Pražák

No, a v Británii a Irsku jsou ty vysoké perony v každé díře.

Vojtěch Suchan

No, ale v rovině s podlahou nejsou stejně 😀

Plecháč

Zatím jen Stadler umí vyrobit Flirt s podlahou v rovině s Britskými nástupišti.

Kamui

Budou se společně s ČD ComfortJety vyskytovat i na trase Praha – Graz?

Karl von Bahnhof

Linka Ex3 je Popelka. 😢 Asi ty přeplněné Ec málo vydělávají, takže Gaza nad Labem si vozí zadek v Interjetu a lidi do Budapešti mají slovenský šrot.

tarten

Dotaz byl na Graz, ne na Budapešť. Přestože se podle prohlášení ČD s Comfortjetama počítá i na Budapešť, je to podle mě zbytečné plýtvání, tím směrem jsou pomalé tratě bez naděje na brzké dostatečné zrychení. Stačilo by tam něco na 200 nebo i 160.

Johnny Cash

Na ty slovenské tankodromy ty nejhorší šroty a neničit si nový vlak.

Karl von Bahnhof

Klidně ať to jezdí 120, ale ten hnusný slovenský šrot předhodit lidem mezi Prahou, Brnem a Bratislavou ve stylu “ vám to tak stačí“ a mezitím vše nové cpát do nějakých provinčního Sokolova anl Chebu – to je pěkná drzost

tarten

Proč hnusný slovenský šrot? Stačilo by to, co zbyde z Berlinerů.

tarten

A někdo si tu zřejmě plete Labe s Murou.

sklo

Přesně tak! Do Německa jezdí moderní vlaky a do Ostravy pendolina… proč všude jezdí moderní vlaky ale k nám na Ex 3 stále posílají staré?

tarten

Jako že „staré“ Railjety? A co znamená „moderní vlaky všude“? Třeba na R24 jezdí přes 50 let staré hydry.

Michal M

Do Německa jezdí moderní vlaky, protože to dělají ČD na kšeft. Se státní garancí si na to koupili vozy, za český náklady je (nevalně) udržujou a DB Fernverkehr jim za to cáluje.
Vytáhněte šrajtofle, kreditky, stravenky a třeba DB přeplatíte… 😀

Hrbol

Proč bílý interiér? Jinak se mi to líbí..

marek.bican

je to jednoduché, v dizajnovom návrhu to vyzerá super. na praktičnosť sa až tak moc už nepozerá

liposh

Těch částečně nízkopodlažních vagónů by ČD měly taky pár objednat. Aspoň ke každýmu „modrýmu“ railjetu jeden. Předpokládám, že to jde připojit ke „starýmu“ railjetu a i ke comfortjetu.

Martas

S tím původním railjetem bych už hodně pochyboval, je to hodně let dozadu. S comfortjetem je kompatibilita lehce pravděpodobnější, ale pořád nezaručena

(jen domněnka ze zkušeností z IT)

Rudolf Tuček

Spojení pomocí klasické šroubovky ano ale prohazovat vozy mezi sebou z rail, comfort a interjetu není možné.

Liposh

Co to znamená laicky? Že připojit to jde fyzicky, ale už to nejde propojit softwarově? Tak to je extra mrzuté, nemyslíte? Vlastně téměř stejnej vagón, ale navzájem nekompatibilní.

Rudolf Tuček

Že to jde spojit jen přes UIC kabel na konci kde je zároveň šroubovka. Railjet má jiné mezivozové spřahlo než inter a comfortjet. Inter a comfort by snad šel přeskupit po úpravě softwaru.

Dan

Kdyby si nějaký zákazník skutečně poptal a objednal nízkopodlažní vozy k již existujícím jednotkám, určitě by to Siemens uměl vyrobit tak, aby to spolu fungovalo.

Bez přezdívky

Ten interiér vypadá parádně, škoda že musíme jít zase svou cestou a nechat penězovod škodovce.

Erik85

Upřímně ta dvojka bez koberce vypadá docela sociálně.

Jiří Kocurek

Škodovka vyrábí nějaké dálkové vlaky? Railjet na regionálce/příměstu je nesmysl.

tarten

Railjet 3. generace = Stadler KISS bych na české regionálce i dálkovce viděl docela rád.

Practicus

Jo, řídící pult jak z T-34 – děkuji, nechci

Rudolf Tuček

Všechno jde za Siemensem podle toho co si ČD objedná, stejně jako u patrových RJ bude Siemens spolupracovat se Stadlerem.

Rudolf Tuček

To se Stadlerem je blbost patrové vychází z jednotek Kiss které budou jezdit pod obchodní značkou ÖBB Railjet.

Bez přezdívky

Nejde, kdyby do toho Siemens nepřizval škodovku, zakázka by nebyla. Bohužel.

Ares

Ty sedačky vypadají docela nepohodlně, ale to asi klame. Kupé mi fakt nechybí.

Nádražák

Nevíte, kam mají v plánu nasadit těch dalších 19 objednaných?

Avlaky

Kolik má OBB ještě opci, pokud si dobre pamatuji tak Nightjety i tyto Railjety jsou z nejake velké rámcové zakázky, myslim ze na 500 vozu ale nejsem jistý pravé

Erik85

Původních 67 railjetů (60 OBB a 7 ČD) nebylo součástí aktuální rámcové smlouvy.

Michal82

Oni je nakonec odeberou všechny

Juraj

Čím to, že ÖBB neměly potřebu vymýšlet tomu nový název? 🙂
Jinak velmi sympatická koncepce, v kombinaci s nízkopodlažním nástupem ta platforma fakt krásně dozrává.

Název

Nebude to třeba tím, že vlastníkem názvu RailJet jsou OBB a nikoliv ČD? A že tak logicky nemůžou ČD používat značku co nevlastní?

https://isdv.upv.gov.cz/webapp/!resdb.oza.frm

Juraj

To klidně být může, ale on je to stejně „ČD Railjet“. Plus to nevysvětluje InterJet/ComfortJet a kdoví co ještě přijde.

Michal Bartoníček

S VRT může přijít SuperJet nebo ExpessJet. 😄

Luboš Beneš

BlueJet?

XXXD

Tak ono, jestli se nepletu, tak railjet je ochranná značka OEBB, takže když je to společná linka ČD a OEBB, tak není problém označovat jako railjety i vozidla ČD. V případě že ale půjde o nějaké jiné linky (které neprovozují ČD společně s OEBB), tak by se to asi OEBB úplně nemuselo líbit.

vlachjan

Je to imho dobrá otázka. Běžný cestujcí rozdíl mezi Interjetem a comfotjetem téměř nezaregistuje.

Rudolf Tuček

Railjet je obchodní značka ÖBB, Siemens používá pro rail, comfort, interjet označení Viaggio comfort.

Vectron

Interiér dle mého vkusu taková nuda,ale jinak asi dobrý…

Rabín

Proč nuda?

Karl vB.

Možná, že díky tomu, že navržený interiér vypadá neutrálně (decentně, nadčasově), nebude za pár let vypadat směšně.
Viz například „tyrkysovo – růžové“ a potom „modré“ období jiného, trošku většího dopravce z jiné sousední země.
https://www.die-archiv.de/assets/images/2023-news-29-b5-c-1175×802.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/DB_ARkimbz_interior.jpg/800px-DB_ARkimbz_interior.jpg

Erik85

Jsou ty dvojsedačky ve dvojce vůbec polohovatelné?

Bez přezdívky

Tak to je paráda, to byla slabina původních Railjetů.

tomiczech

Za mě top