Obrazem: Nejnáročnější stavba je ze 70 procent hotová. Stát tlačí na dřívější otevření tunelu Pohůrka
Obchvat s tunelem se měl původně otevírat v září 2022, nový termín je zatím konec roku 2024.
Stavba kilometrového tunelu Pohůrka na dálničním obchvatu Českých Budějovic (D3) je ze 70 procent hotová. Při návštěvě stavby tento týden to uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Hotovo je podle něj 90 procent základových desek a 50 procent obvodových zdí.
Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl označil tunel za aktuálně nejnáročnější stavbu na české dálniční síti. Tunel, který staví společnost Hochtief, se musel hned v začátcích budování obchvatu přeprojektovat, kvůli čemuž stavba dva roky stála.
Obchvat s tunelem se měl původně otevírat v září 2022, nový termín je konec roku 2024. Ministerstvo dopravy a jihočeské hejtmanství přitom tlačí na urychlení a dřívější zprovoznění stavby. „Otevíráme otázku urychlení, a jakou cenu – především z provozního hlediska – by za to bylo třeba zaplatit,“ uvedl Kupka. Podle Mátla budou úseky navazující na tunel hotovy v červnu, respektive v září 2024. V úvahu připadá například provizorní provoz jednou tunelovou troubou.
Společnost Hochtief ale přílišné šance rychlejšímu zprovoznění nedává. „Hledáme technické řešení, jak tomu jít naproti,“ uvedl předseda představenstva Tomáš Koranda. Podle něj nyní stavbaře čeká kritická fáze stavby, kterou bude převedení vodoteče přes tunel. Konkrétně jde o Dobrovodský potok, který nově poteče nad tunelem.
Napětí mezi státem, který způsobil zpoždění stavby kvůli nepoužitelnému projektu tunelu, a stavební firmou je i kvůli financím. Smlouva z roku 2019 patří k posledním u ŘSD, které nemají inflační doložku. Soutěž se přitom vlekla přes dva roky, ceny tak odpovídají roku 2017. Dají se proto čekat tahanice kolem nárůstu ceny celé sedmikilometrové stavby (úsek Úsilné – Hodějovice).