lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Obrazem: Negrelliho viadukt září v novém, projel ho vlak složený z drezín

Negrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr Šťáhlavský

Správa železnic dnes slavnostně zakončila tři roky trvající rekonstrukci Negrelliho viaduktu. Po mostě se při té příležitosti projel protokolární vlak složený ze čtyř vozítek MUV 75 z produkce CZ Loko, který svezl politiky i zástupce investorské Správy železnic. Stavbu si prohlédl i premiér Andrej Babiš.

Rekonstrukce stavby z 19. století se oproti původním plánům zhruba o půl roku zpozdila, důvodem byl horší stav viaduktu, než se původně předpokládalo. Kvůli tomu zároveň o půl miliardy stoupla cena stavby, celkové náklady nakonec činí 1,96 miliardy korun.

Během rekonstrukce bylo opraveno 100 cihlových, pískovcových a žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také plynulejší a bezpečnější provoz. Na trať nyní může vyjet až 14 párů vlaků za hodinu. Na některých místech byly vyměněny i mostní konstrukce. Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími systémy.

Pravidelný provoz vlaků se na most vrátí v pondělí. Prvním pravidelným spojem s cestujícími po obnoveném viaduktu bude osobní vlak 9840 Praha hl. n. – Kladno. Z hlavního nádraží odjíždí v 0.20, po úvrati ve stanici Praha-Libeň se vrátí do centra a projede přes karlínský spojovací viadukt na Negrelliho viadukt. První vlaky z Masarykova nádraží vyjedou ve 4.42 ve směru na Kralupy nad Vltavou a v 5.16 ve směru na Kladno.

Výstavba empírového kamenného viaduktu o délce 1150 metrů začala na jaře 1846. Provoz vlaků na něm byl zahájen 1. června 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě. V 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní. Negrelliho viadukt je druhým nejstarším mostem přes řeku v Praze.

O víkendu budou ještě probíhat poslední dokončovací práce. Most bude také chemicky ošetřen, aby bylo možné snáze odstraňovat výtvory vandalů. Na některých místech už se objevily.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Nádherná práce. Snad se mi podaří tam jednou vylézt a projít si ho. 🙂

Leden

Výluka stále trvá, tudíž ty MUVky nejely jako vlak, ale jako posun na vyloučené koleji.

On.

V době jízdy už měla být ukončena, což se z více důvodu nepovedlo. Nyní už je výluka ukončena a čeká se na první vlak.

Hynek

Nemáte pravdu. Podle depeše měla výluka končit v neděli 31.5.
Skončila přesně podle plánu v 17:00 v pátek, po téhle estrádě s politikama..

Honza D.

Takže se terminologicky jednalo o protokolární posun?

On.

Nemáte pravdu. Změnou ROV byl posunut konec výluky na 30.05. (původně 31.05. 23:59) nakonec měla skončit 29.05 dopoledne, před jízdou papa vlaků, což se z různých důvodu nepovedlo. Konec v 17:00 30.05 se nakonec povedl.

Hynek

Nemáte pravdu. I v depeši, která vyšla k jízdě papalášů se psalo, že pojedou po vyloučené koleji.

MartinS.

Já trochu nechápu, proč se na viadukt vrací ty popůlnoční vlaky z hlavního na Kladno. Doteď jezdily přes Smíchov a Zličín a v Hostivici byl ten první za 29 minut, na Kladně za 46. Nově sice bude jeho trasa oficiálně o 6 km kratší, což je ale nesmysl, protože z hlavního na Bubny přes Libeň to určitě nejsou 2 km, jak píše JŘ, ale minimálně 11. A pojede to o 7 minut déle. Takže to bude delší a pomalejší… a že by v Dejvicích nebo na Veleslavíně chtělo nastupovat tolik lidí se mi nezdá. Z posledního metra se na Veleslavíně… Číst vice »

Honza Vrba

Tak z Holešovic na hlavák to taky nejsou jen 3 kilometry, jak vždy lhal KJŘ…

Hodně štěstí

Je rozdíl mezi tarifními a skutečnými kilometry. Takže jízdní řád nelže, ten udává vždy tarifní kilometry.

Martin V.

Nevíte k čemu jsou dobré ty krátké kusy „třetí kolejnice“ ve výhybkách kolejových spojek? Jsou v přímé větvi uprostřed, takže jako přídržnice ani jako pojistné úhelníky sloužit nemůžou.

Honza Vrba

Nevíme, možná bych tipl na kotvu. Je ale pravda, že v Německu je to poměrně časté, a to nejen na výhybkách, ale třeba i v místě, kde kolej podjíždí most (dálnice), tam ale delší – jako laika mě napadá, že tam nikdy třeba nesvítí slunce, takže nějaká dilatace???
Ve Francii by to byl skoro Krokodil😂

Dalibor

je to výztuha, která propojuje pražce. Protože tam nejsou použity pražce které by „daly“ celou šířku, tak jeou dycky delené, na střídačku, krátkel vpravo, krátkej vlevo. no a ty kolejnice je propojují. Tím nahradili nutnost nechat si vyrobit pražce v atypický délce.

Alex

Protokolární vlak. Z drezín. Smutné.

Jiří Kocurek

Klidně mohl jet muzejní žabotlam, kdyby se to zařídilo 😀

Tomas

Před Vltavou z jihu měli udělat novou zastávku, která by obsloužila všechny ty kancelářské budovy v okolí. Neudělali. Proč se u nás musí vše dělat polovičatě, když zkušeností ze zahraničí, kde podobné zastávky nové kancelářské čtvrti obsluhují, jsou?
Snad to půjde časem dodělat.

...

Ideální by to bylo přesně nad křížením Sokolovské, pak je tam i přímá vazba na blízkou stanici dvou tras metra. Ale kolika směry se odtamtud dá jezdit? Bez větších omezení nyní jen na Roztoky + Kralupy. Směr Kladno až po vyřešení té dvojkolejky přes Veleslavín, směr Masna asi nepojede nikdo, to je moc blízko a směr Libeň je zase ta nesmyslná jednokolejka.

Alibaba

Kde? Na mostě? Jak by to prošlo přes památkáře? A co kapacita úseku?

Honza Vrba

Všechno jde, když se chce. A klidně v nějaké historizující podobě, třeba jako více jak stoletá nadzemní trasa berlínské U1. Neznalý by to nepoznal…http://www.cabaret-berlin.com/?p=1188

Aleš

Můžu se zeptat, co tím máte na mysli? Nadzemní část stanice Nollendorfplatz je tam odjakživa (těch více než 100 let). Po válce se samozřejmě musela obnovit. Zasklení perónů rozhodně nevypadá jako historizující. Takže co „Všechno jde, když se chce“? A co má tu historizující podobu?

Honza Vrba

Historizující podobou jsem měl přirozeně na mysli něco, co nevypadá jako z dílny arch. Kotase😉. Tak může to být třeba Eberswalder Platz na U2, Bellevue na Stadtbahn, nebo dnes zbořené Lehrter Stadtbahnhof tamtéž, dnešní Berlín Hbf
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Berlin_-_Hochbahn_U2_Eberswalder_Stra%C3%9Fe_A3.jpg/800px-Berlin_-_Hochbahn_U2_Eberswalder_Stra%C3%9Fe_A3.jpg

Jiří Kocurek

Dovedu si představit 2 ostrovní perony v Bubnech, s kolejovým větvením částečně mostě, jak to je vidět na fotomapě. A celé to mít připravené na Praha – Kladno. Přičemž by se zrušila zas. Vltavská a zast. Holešovice. Na jihu eskalátory do Metra a na severu podchod někde tady: https://mapy.cz/s/mucufebure pěší propojení Dělnické a Veletržní.
Obávám se, že Praha 6 by řvala jak brzdící Tornádo. To kvůli té přípravě na Kladno. A bez ní to postrádá smysl.

Alibaba

Něco takového jsem viděl. Rozvětvení na dvě dvojkolejky (Kladno a Kralupy – traťové uspořádání), a tam pak u každé koleje nástupiště, k tomu nový (severní) výstup z metra, protažení tramvají a máme ´přestupní uzel Vltavská. Ono je to logické. Ideální by bylo směrové uspořádání (větší kapacita, protože se nekříží směry), ale na to tam je asi málo místa. Nevím, proč by Praha 6 měla řvát.

Honza Vrba

Já si myslím, že pokud se směr Kladno prohlásí za „čistý S-Bahn“ s patřičnými vozidly, tak směrové uspořádání je možné, ta jedna (křižující) kolej by měla prostě jen větší stoupání/spád. Ale když vidím, jakým problémem je výstavba mnohem důležitějšího přesmyku v Libni, tak jsem v klidu.

Kuba

Jo, a nejlíp ještě i na Štvanici, protože tramvajová zastávka tam nestíhá a jednu by mohli střihnout i k autobusáku, pro komfortnější přestup. Vlastně by podél celého mostu mohl být jeden souvislý perón. Vlaky by pak ani nemusely jezdit, stačilo by přistavit dost dlouhou průchozí soupravu a člověk by nastoupil a vystoupil, kdy by se mu to zrovna hodilo.

Jiří Kocurek

Mno ten souvislý peron podél mostu by aspoň řešil pěší cestu přes Vltavu. Zas taková pitomost to totiž není 😀

Jaroslav

Jako neznalý místa se ptám proč jedna kolej od Libně končí tím nevzhledným zarážedlem?

Honza Vrba

A pokud se nepletu, do případného snesení končit bude. Mostní konstrukce na trianglu na dvoukolejný provoz údajně nevyhovují, kolej, resp. výhybka od Buben chybí snad co pamatuju. To jsou ty vize do budoucna, no. Já bych si taky představoval budoucí Vltavskou s mimoúrovňovým křížením koleje směr Kladno a do/z Děčína, prudší stoupání (klesání) přece musí rychlodráha zvládnout levou zadní, když tu máme ty esbány, no ne?😂

Modré zábradlí

Protože dvě koleje jako dříve tam už nově nejsou potřeba (ušetříte jeden most, výhybku a kolejové křížení).

Gogo

Dokud neexistovala Holešovická přeložka tak všechny vlaky včetně nákladních od Kralup dále na východ jezdily touto dvoukolejnou spojkou, dnes na této spojce stačí jedna kolej a zbylá část druhé se používá k odstavování souprav a proto je ukončena zarážedlem.

Honza Vrba

A nejen náklady, ale i Vindobona v jednom směru nezajížděla na střed k perónu, ale pouze s jednou úvratí směr hlavák. Hungarie zajížděly snad obě. Takovou „Vimdobonou“ byl do zrušení Hrabivské spojky vlastně i půlnoční rozjezd 810ky směr Kladno😂

Georg

i posledni osobak z rakovnika v deset prijizdel do prahy pres uvrat na hrabovce.

Jiří Kocurek

Jóo Hrabovka. Mezinárodní Express jedoucí 30 km/h, aby se dostal na Hlavní nádraží. Druhá možnost byla taky jednokolejná. Průjezdná kapacita? Termín neznámý.

Úzké hrdlo? Byl jednou jeden kutil a ten si udělal pípu z trysky na autogen. Průměr 2 milimetry. Točte přes to pivo.

Dalibor

Protože vzhledné zarážedlo nebylo k mání :-))

Marian

Myslím, že je velká škoda, že se nepodařilo jako součást stavby realizovat definitivní zastávku Vltavská.

XXXD

To se ani podařit nemohlo, neboť ten úsek není součástí této stavby. Kromě toho by to znamenalo, že by vlaky většinu času nejspíš končily už v Dejvicích.

X 1

Jako součást stavby to samozřejmě být nemohlo ale jako jiná, časově souběžná stavba, to být mohlo. Je to jen o kvalitě přípravy. Od ministerstva, přes Správu železnic, až po město.Takže Marian má pravdu. Je to škoda. Je to polovičaté řešení, bez domyšlených důsledků. Opět budou výluky a patrně i s dlouhodobým nickolejným provozem. Na Negrelláku nic nepojede a budou tam jen špacirovat bezďáci, sběrači kovů a sprejeři. Holt, fakticky škoda.

Marian Kechlibar

Jmenovce tedy moc často na internetu nepotkám 🙂

Hlavní problém s navazujícím kusem trati byla nutnost se nějak zkoordinovat s Prahou 7. Negrelák stojí tam, kde vždycky stál, a nikam se neposouvá. Ale další úsek trati určitě na místě nezůstane a Praha 7 má zájem, aby výsledek byl pro ni příznivý. Zejména z toho hlediska, aby železnice přestala hrát roli bariéry mezi oblastí kolem Veletržní a Maninami.

Nějakou dobu trvalo to s nimi dojednat ke vzájemné spokojenosti, ale nová podoba projektu by měla zahrnovat mostní konstrukce, pod kterými bude možno protáhnout uliční spojení včetně tramvajové trati.

Bob

No vida, takhle jsem si představoval ten vlak do Mochova. Stačí jedna drezínka. Do salonu se vejde 7 cestujících a do toho nákladového prostoru je ještě možné přihodit pár krabic s marmeládami a kysaným zelím.

Greta

V Mochově nikdo žádné zelí a zavařeniny (a marmeládu už vůbec ne) nevyrábí, takže plošina MUV by mohla sloužit spíš jako kuřácká zahrádka.

XXXD

Tam by byla škoda snad i té drezíny. Všichni normální lidé by odtamtud jeli do Prahy autem nebo autobusem. Ta trať je tam naprosto zbytečná. Pokud tak moc touží po vlaku, můžou udělat autobusovou (nebo spíš minibusovou) linku do Čelákovic na nádraží, takové řešení by bylo daleko levnější, pohodlnější pro cestující a nejspíš i rychlejší.

X 1

Pokud chtějí v Mochově dráhu, tak by si o pracovních sobotách, v rámci akce Z, mohli obrátit oblouk od Čelákovic opačným směrem. Ku Praze. To už by pak mělo trochu smysl. Protože jinak je vlak do Mochova jenom socialistický relikt minulosti.

Honza Vrba

Ani asi nevíte, jakou mají ta vaše poslední tři slova pravdu 😂😂😂. Toho Šumperku se nelekejte, bylo to to první, co gůgl vyhodil
https://sumpersky.denik.cz/zpravy_region/srpen-1968-04-20080821.html

Jiří Kocurek

Přesně, sát je od toho, aby vybíral daně. Jestli občané něco chtějí, ať si to postaví sami, zdrarma a bez nároku na mzdu.

Kubrt

Je nějaká šance do toho stavědla udělat přístup použitelný pro veřejnost? Byla by to super kavárnička na rande (s manželkou). Snad se brzo dočkáme kultivace prostoru Buben (a dále).

David

Šance by byla, kdyby na SŽ seděli rozumní lidé s dobrými nápady. Ovšem autoři modrých zábradlí, které chrání lidi před pádem do trávy, ohánějící se normami a předpisy, které jsou papežtější než papež, na to těžko přistoupí. Poslední vyjádření bylo ve smyslu, že je to drážní pozemek, kam nemůže mít veřejnost přístup. Jinak věřím, že kdyby k tomu vybudovali malé schodiště, tak by si to svého nájemce našlo a třeba by tam mohla i nějaká ta minikavárnička vzniknout.

Alibaba

Mě by se přístup do stavědla jako šotoušovi taky líbil. Jen by mě zajímalo, co by říkali na ty schody památkáři?
Já bych si dovedl představit i žebřík (takový ty uzavřený co jsou na komín) z ulice. Zásobování kavárny by muselo být nějakou kladkou jako v Holandských domech.

Honza Vrba

Vy jste se zbláznil, člověče! Kladka se utrhne, lano vystřelí do troleje s 3, v budoucnu 25kV, a co potom?! NE! Kladky na potravjny se zakazují nově vzniklým předpisem SŽ S29!

Koloušek

Nikoliv SŽ S29, ale Správa železnic S29, používáte zakázanou zkratku!

Jiří Šrámek

To je zkratkovité uvažování.

X 1

Zkrátka, správně železničně to nejde. 😉
Ale i na historických budovách lze nalézt různé modernismy. Jako nerezové schodiště s mléčným sklem a zdobným motivem odpovídající době vzniku viaduktu, bych si dokázal představit.

Hen ten oný

To já, když chci napsat Správa železnic, myslím Správa železnic a píšu SŽ.

Honza Vrba

Ano, omlouvám se, už je to nějaký ten pátek, co jsem to v Knize normálií podepisoval, že jedině Správa železnic, státní organizace, tedy ani s.o. Jen by mě v té souvislosti zajímalo, kdo mi posílá vlastně každý měsíc mzdu…

Dalibor

já v kolonce odesilatel viděl zkratku SŽDC, při minulý platbě…

Alibaba

Potom lano spadne…

Hen ten oný

Železné točité schodiště.

Martin V.

Kdyby tam udělali kopii toho dřevěného schodiště do patra z vnitřní strany (tedy ne z ulice, ale z parkoviště mezi dvěma větvemi viaduktu), tak by to bylo i stylové a dalo by se to kdykoli bez ztráty historické věrnosti zase demontovat. Pak už jen kousek zábradlí směrem ke kolejím a bylo by to i bezpečné. A jak to tady vidím, čtenáři zdopravy.cz by si tam mohli dávat sraz. 🙂

Marian Kechlibar

Tam bych taky zašel…

Hen ten oný

úderem proudu? 😜

Werki

Nápad s kavárnou jsem měl taky a myslím, že pořád to není utopie, stačilo by nějaké točité schodiště z ulice a to ocelové zábradlí protáhnout až k cihlové zídce a na druhé straně jen propojit, udělat dlažbu a může se tam sedět i venku. Zábradlí by se v místě pro veřejnost maximálně udělalo trochu vyšší a hustší aby tím neprolezlo ani dítě a „Cafe mezi vlaky“ jak vyšité 🙂

Honza Vrba

Já se tam nikdy nedostal, byl jsem jen na MD (místní dozor) u výpravčích. Kolik by se tam asi vešlo stolků? On to přece jen není žádnej německej Brückenstellwerk…https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Bahnhof_Stellwerk_Fo_Flensburg.jpg

XXXD

Jak byste si asi představoval, že by se do něj udělal přístup. Skoro všude jsou kolem koleje, takže pokud to stavědlo částečně nevybouralo (pro nový vstup), tak to není reálné. A pochybuji, že by tohle památkáři povolili. Nejlepší by bylo, kdyby se to zbouralo, ale o všem naneštěstí zase rozhodují památkáři.

Hen ten oný

Tento názor je chybný.