Obrazem: Negrelliho viadukt září v novém, projel ho vlak složený z drezín

Správa železnic dnes slavnostně zakončila tři roky trvající rekonstrukci Negrelliho viaduktu. Po mostě se při té příležitosti projel protokolární vlak

Správa železnic dnes slavnostně zakončila tři roky trvající rekonstrukci Negrelliho viaduktu. Po mostě se při té příležitosti projel protokolární vlak složený ze čtyř vozítek MUV 75 z produkce CZ Loko, který svezl politiky i zástupce investorské Správy železnic. Stavbu si prohlédl i premiér Andrej Babiš.

Rekonstrukce stavby z 19. století se oproti původním plánům zhruba o půl roku zpozdila, důvodem byl horší stav viaduktu, než se původně předpokládalo. Kvůli tomu zároveň o půl miliardy stoupla cena stavby, celkové náklady nakonec činí 1,96 miliardy korun.

Během rekonstrukce bylo opraveno 100 cihlových, pískovcových a žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také plynulejší a bezpečnější provoz. Na trať nyní může vyjet až 14 párů vlaků za hodinu. Na některých místech byly vyměněny i mostní konstrukce. Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími systémy.

Pravidelný provoz vlaků se na most vrátí v pondělí. Prvním pravidelným spojem s cestujícími po obnoveném viaduktu bude osobní vlak 9840 Praha hl. n. – Kladno. Z hlavního nádraží odjíždí v 0.20, po úvrati ve stanici Praha-Libeň se vrátí do centra a projede přes karlínský spojovací viadukt na Negrelliho viadukt. První vlaky z Masarykova nádraží vyjedou ve 4.42 ve směru na Kralupy nad Vltavou a v 5.16 ve směru na Kladno.

Výstavba empírového kamenného viaduktu o délce 1150 metrů začala na jaře 1846. Provoz vlaků na něm byl zahájen 1. června 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě. V 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní. Negrelliho viadukt je druhým nejstarším mostem přes řeku v Praze.

O víkendu budou ještě probíhat poslední dokončovací práce. Most bude také chemicky ošetřen, aby bylo možné snáze odstraňovat výtvory vandalů. Na některých místech už se objevily.

Negrelliho viadukt. Pramen: Twitter Karla HavlíčkaNegrelliho viadukt, protokolární vlak složený z drezín. Pramen: Twitter Jiřího SvobodyNegrelliho viadukt, protokolární vlak složený z drezín. Pramen: Twitter Jiřího SvobodyZdymadlo Štvanice, pohled z Negrelliho viaduktu. Pramen: Správa železnicNegrelliho viadukt v novém. Pramen: Ministerstvo dopravyNegrelliho viadukt v novém. Pramen: Ministerstvo dopravyNegrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr ŠťáhlavskýNegrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr ŠťáhlavskýNegrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr ŠťáhlavskýNegrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr ŠťáhlavskýNegrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr ŠťáhlavskýNegrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr ŠťáhlavskýNegrelliho viadukt po rekonstrukci. Pramen: Správa železnicPrůběh rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: Jan SůraRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefRekonstrukce Negrelliho viaduktu. Foto: HochtiefNegrelliho viadukt v rekonstrukci.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOprava Negrelliho viaduktu, ilustrační foto.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOprava Negrelliho viaduktu.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Tagy Negrelliho viadukt Správa železnic Top
65 komentářů