Obrazem: Na Slovensku vyjely poprvé jednotky Stadler KISS, pojmou přes 600 cestujících

Jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK

Nové jednotky jsou nasazovány na tratě z Bratislavy do Trenčína a Nových Zámků.

124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
matt

mohlo by to jezdit na 7xx rychlíkach s takovou kapacitou

Patrick

To bude možné až keď sa dokončí uzol Žilina a prepne na striedavé napätie.

Romino

S tým sa počíta po prepnutí Žiliny na 25kV, dovtedy po Trenčín, teroreticky aj po Púchov, Považskú Bystricu. Rexy do Trenčína už s ním jazdia…

vbb

Púchov ano, PX zatím ne (3 kV)

Nagymaros-Visegrad

Ještě aby to jezdilo po kvalitních kolejích…

král j

Není to zbytečně velké. U nás někde jezdí dvouvozové jednotky a pravděpodobně bohatě stačí.

vbb

Však si hned sám odpovídáte: Není to zbytečně velké (TEČKA).

>U nás někde jezdí dvouvozové jednotky a … bohatě stačí
A někde jezdí dvojitý ešus a chudě to nestačí.
Čímpak to asi bude???

panZdenda

4 jednotky za 77 milionů Eur, tedy jeden vlak v přepočtu cca za půl miliardy korun. To je poněkud overkill bych řekl.

panpan21

Kolik?

Škrpál

Vygooglete si to. Já vám jen prozradím, že na jedno místo byly po započtení inflace ešusy o nějakých 26 – 27 % dražší, než tyhle KISSy. K tomu je nutno ještě započítat nemalé náklady na dotlačení toho škodováckého šmejdu do jakž takž spolehlivého stavu. Tedy, spolehlivého, když zrovna nesněží.

SYN

Zhruba možné vzít 1 tento KISS = 2x 471

M@trixX

ZSSK 671, ktore su polovicne, boli okolo roku 2010 kus za 9.6M€

FMach

Co na to Fico, z peněz EU a to mu nevadí, přeci je už hnědý ze zadku Putina !

Granja

Skutečně duchaplný příspěvek k zahájení provozu nových jednotek.

Rado

Tie vlaky sa neobjdnavali za Fica, to este minula vlada..

Detepak

Podle mě to má málo těch WC. Elefant jich má na 3 vozovou jednotku 6 a tenhle Stadler na 6 vozovou 4. Když vidím, kolik jich v tom elefantu občas fakticky funguje, což je dáno hlavně těmi obraty a že se na fekálky dostane třeba až po dvou dnech, protože nocuje někde, kde nejsou (třeba Nymburk, Poděbrady, atd.), tak při tom množství lidí je to hodně málo. Zdvojený elefant má WC na 6 vozů 8.

Škrpál

ČD zaměstnancům v Praze platí mzdy, keteré by nebyly nic moc ani na jesenicku, tedy cca poloviční, co dostanou Pražáci v soukromém sektoru a bez nočních a práce o víkendu. Zoufalý stav vozidel z pražského depa je tedy stav naprosto nevyhnutelný.

zwi

Jak souvisi plat zamestnancu s namalovanymi obehy vozidel a jejich dostaveni se k odsati wc.

Jaaa

Ten design nátěru za kabinou jsou fakt těžký devadesátky. 🙂

Josef Pešek

Kapacita 600 cestujících. Na Slovensko drobátko naddimenzované. Jen mi není jasné proč to třeba není 6×4 vozy namísto 4x6vozů?

cenek

Protože nejsou takové kr. jako v česku aby kupovali např. do Brna 3-4 vozové pantery. Do Plzně 2 vozové které stejně váží jako kráva. Místo původních 4 vozů.. atd. atd.

cenek

Na opavu 3 vozové pantery misto Elefantu. Atd. Atd. Jen to vyžene cestující. Nikdo nemá potřebu se mačkat. S kovidem dálnicí. atd

Matěj

Je ale přece mnohem praktičtější mít víc méněkapacitních jednotek, které můžou a) být zdvojovány b) jezdit v krátkých intervalech.

Patrick

To je vo všeobecnosti pravda, ale:

Ad a) Ide vozidlá primárne určené pre konkrétnu linku, kde doteraz jazdili (jazdia) klasické súpravy so 7-8 vozňami, takže nárast kapacity nebude až taký výrazný
Ad b) Na ďalšie vlaky nie je personál, takže je asi zbytočné nad tým uvažovať

cenek

Nevěřím. Uvidíme v Praxi. Za jak dlouho bude Brno měnit vlaky pro nevyhovující kapacitu. Stejně jako další. Nebo možná bude železnice natolik neatraktivní, že všichni budou jezdit radši auty.. To je taky možné.. S českou liberalizací.

Apollo 17

Soupravy se dají zdvojovat, nebo vlak může jet častěji. Ta patrová souprava stojí tolik, jako 3 soupravy třívozového Pantera.Když na Opavu spojí 3 Pantery, také se nebudete mačkat. Ale když tam vlak pojede jednou za 2 hodiny, jako na Slovensku , budete remcat. 🙂

cenek

Já jsem to nepočítal. Ale věřím, že můžete mí 3 pantery.. Otázka je pořád.. No a co.. K čemu to je.. Z pohledu cestujícího a danového poplatníka. Dále musíte musíte dopočítat náklady na poplatek za koleje. Servis 3* panter. strojvůdce. Propočítat dostupnost a odstávky. Asi jako leoš.

cenek

A 3 krát proud panter.

SYN

3x třívozový Panter má délku skoro 240m, určitě máte běžně takhle dlouhé nástupní hrany??

Addams

Bude to jezdit jenom na vlacich REX, co je kamuflovany nazev pro rychlik na kratsi trasy (91 – 201 km), tudi to nezastavuje v kazde dire jako osobaky.
Doporucuju zkouknout JR ZSR: https://www.zsr.sk/pre-cestujucich/cestovny-poriadok-2023-2024/ trate 120 a 130 .

Osamělý Vlk

Tady bych jen byl opatrný, protože zvyšovat četnost se dá jen podle počtu personálu, který reálně můžete nasadit.

zwi

Na delsi jednotky nejsou dost dlouhe perony. Uz tak musime v Rikonine a Nihove blokovat dvere, protoze spojena 4+2 trci ven z nastupiste. Nejdriv vyresit perony, pak vlaky.

Addams

Bude to jezdit jenom na vlacich REX, co je kamuflovany nazev pro rychlik na kratsi trasy (91 – 201 km), tudi to nezastavuje v kazde dire jako osobaky.
Doporucuju zkouknout JR ZSR: https://www.zsr.sk/pre-cestujucich/cestovny-poriadok-2023-2024/ trate 120 a 130 .

cenek

Jen pitomci si pak budou za 5 let 10 let nový vlak pro nevyhovující kapacitu. Nebo tam ty lidi budou šáčkovat. Až je vyženou ve výsledku do aut. Pokud to pro ty lidi bude jen trochu možné..

Škrpál

Nejodpudivějšími jevy veřejné dopravy jsou zápach a fyzický kontakt. To znamená, že vlaky nikdy nebudou nikdy jezdit plně obsazené. Z toho důvodu je náhrada třívozových doubledeckerů dvěma třívozovými singledeckery (Praha – Kralupy) silně krátkozraká. Blokuje totiž rozvoj veřejné dopravy. Nová vozidla mají být vždy pořizována s vizí do budoucna. Poukd jsou nakoupena podle současných potřeb, růst dopravních potřeb (naše města totiž rostou) bude uspokojován jinak.

Osamělý Vlk

Tak ony ty pantery pak bude možné poslat na spěšňáky nebo rychlíky.

SYN

Praktičtější to určitě je, ale taky je to dražší! Například začněme tím že na zdvojenou jednotku máte 4 kabiny fíry (vyšší cena, zabírají místo) a ten prostor uprostřed spojených jednotek (tam co je mezera a spřáhla) taky nejde použít pro cestující. Pak taky zdvojená jednotka není „celoprůchozí“. Takže ono je to něco za něco… pokud mají místa kde tyto jednotky dlouhodobě využijí svou kapacitu, tak není problém…

P.S. ježdění v krátkých intervalech (místo spojených jednotek) – je to dražší na personál, a hlavně místy prostě není dostatečná kapacita na kolejích to „zahustit“…

Matěj

Kromě všeho ostatního kritika 4vozových panterů v Brně vůbec nedává smysl, když nahradily soupravy 4×Bdmtee a 5vozová Tornáda, což jsou v obou případech soupravy naprosto srovnatelné kapacity.

zwi

Ve špičce spojené 4+2, na vytížené spoje, kapacitou předchůdce i předčí.

kopeček

Pěkne nové ..cajk. ale 4 jednotky není to moc?

Daniel Jablonecký

Je to 2x víc než bylo nakoupeno lokomotiv ř. 381.

kopeček

Jo no celé dvě lokomotivy

cenek

A těch naštěstí víc koupeno nebylo. řekněme si to narovinu. Viz 20 krát škoda pro čd.

Josef Pešek

Koupili to i s nakolejovacím zařízením?

cenek

A ČD místo toho kupuje samé blbosti. A na dluh. A za majetek.
Efektivita, kvalita, nákladovost, spolehlivost.. Přiměřená cena. .. Eurodotace.. Nevím, jak někdo může sedět v českém managementu. Být ten „supermanager“.. A dělat takové..
V Rakousku mají kvalitu.. Švýcarsku.

cenek

A navíc, od výrobce to umí jinak i 200..

Pezos

Kupovat čtyři jednotky je úžasně efektivní.

VTT

Zas na druhou stranu, pokud se jedná o jednotky +- stejné, jako jezdí u jiných dopravců, nemuselo by to být tak hrozné.

Josef Pešek

To je sice fajn, ale udržovat to budou Nové Zámky a ne jiní dopravci. Nebo se pletu? Mimochodem, jsou schopny vložené vozy Stadleru tahání laminátkou?

SYN

Proč by rozpojovali dvoupatrovou jednotku a tahali to laminátkou proboha??

Addams

Treba kdyz pojde ridici vuz pro poruchu nebo spis nehodou na prejezdu …

cenek

Proč. Pokud je stroj spolehlivý je to lepší než mít milon verglů. Viz Leo..

Jiří Kocurek

Jakože 4x Stadler je lepší než 5x Stadler?

Apollo 17

A provozně nevýhodné. Stačí jedna nehoda a není s čím jezdit (viz nyní jedna jednotka ze 4 bude rok stát a místo ní bude jezdit klasická souprava.

Romino

koľko bolo peňazí a času, toľko sa kúpilo. Zadávalo sa to v 2021, deadline bol 31.12.2023. Nebola šanca ani viac stihnúť vyrobiť, i keby bolo viac peňazí (čo aj bolo z EU fondov). Sme radi aj za tie 4 (keď sa teda vráti aj tá poškodená vo Velimi). Zasa nikde nie je napísané, že z nového balíka EU sa neobjednajú ďalšie….

Addams

Oficialne by mal byt novy tender (ak nie je v starej zmluve opcia), ale na GR ZSSK je dost talentovanych ludi, ktori dokazu podmienky tendra usit na mieru vyvoleneho vyrobcu, co pri sucasnej vlade znamena pre vyrobcu z Vrutok a/alebo Trnavy.

Osamělý Vlk

Tak bylo by fajn, kdyby něco takového jezdilo i v ČR. Problémem je, že 4 jednotky opravdu moc pokrok nejsou. Je to asi jako Pendolíno, kdy bylo koupeno 7 jednotek a nic víc, takže reálné zlepšení prakticky nulové. Sice ČD na rychlících je někdy ostuda, a z vlaků, co nasazují ČD do Německa si tamní cestující i posádky vlaků dělají legraci, ale je třeba říct, že ČD se snaží modernizovat tak nějak komplexně. A třeba Regionovy jsou pořád lepší, než co udělali s vozy 810 Slováci. Průběžně snad dochází alespoň ke zpříjemňování interiéru na rychlících, když už nic jiného nejde.… Číst vice »

VTT

Pendolina dokázala zajistit celou linku Praha – Ostrava a jsou dodnes vnímána jako prémiový produkt na této prestižní trase. Takže po všech peripetiích to zlepšení bylo.
Možá je to nakonec významnější zlepšení, než kdyby jezdilo podle původních plánů z Berlína do Vídně.

cenek

Jsou. Pro cestujícího ok. Ale z finančního hlediska..

Josef Pešek

Osobně si myslím, že bude. V podobě nových EMU 400 pro Prahu a okolí. ČD třeba překročí svůj stín a neobjednají v počítači namalované dvoupodlažní jednotky Škoda.

Jiří Kocurek

Tohle bylo taky v počítači namalované…

SYN

Pravda, zase Stadler má lepší „tradici“ uvádění objednaných vozidel do provozu…

Karel

Kdo díky někomu jinému přichází o práci, taky nejásá. A protože násillí je zakázané, přichází posměch, mnohy neoprávněný

Josef Pešek

Před chvílí se mě syn zeptal, co bude do budoucna s parními mašinami. Odpověděl jsem mu, že pokud ČD ztratí polovinu trhu, nebudou si moci dovolit drahý špás v podobě nostalgie a nechají v provozu jen ty malé pro lokální tratě bez ETCS. Našlápnuto k tomu mají slušně, viz ‚Ústecko a Brněnsko. Ale to už jsem hodně mimo téma. K věci: zajímalo by mě, jak mají zajištěny ZSSK náhradní díly a opravy 4 atypů ve flotile. Aby to nedopadalo jako s půlpuši, kde nefungují lokomotivy 381 ani řídící vozy, soupravy jezdí dvouvozové nebo v kombinaci s vozy Bte a zachraňují… Číst vice »

mlokXCM

To jako dáváte za vzor Slovensko?

cenek

V tomto jednoznačně ano. I ten interier.. Eurodotace. Dobrá volba. Pro cestujícího výhra.

Jiří Kocurek

jakože by se Esko kolem Brna vyjezdilo s pomocí 4 ks jednotek, když teď jich je 37 + co provozují ČD?

cenek

Ano, třeba i etcs mají L1… My máme h.. X roků.. A podle mě tam celkem stačí.. Až bude něco lepšího koupí se něco lepšího.

kopeček

Jaké blbosti co to meleš ,nevíš kde je sever co? Nové pantery ,Foxy ,mašiny ,vagony jsou vzduch nebo si spadl na hlavičku.

Ares

Hlavně jim nedávejte zas nějaké trapné jméno, i když to dělají hlavně ČD.

Josef Pešek

City mamut.

MHD

Něco se slovem „jet“.

vbb

„Nech se o-jet“ 🙂

Jaaa

Oni to nádražáci stejně pojmenují.

Pezos

Trapné jsou především ty jména jednotlivých vozidel pod čelním oknem, které často vypadají jako od žáků pomocné školy. A ty bohužel frčí i na Slovensku.

Daniel Jablonecký

Infantilizace železnice.

Granja

Je to takové dětinské, divím se, že vedení to nezakáže.

Okoloidúci

Až celé tri kusy. Cestujúci sa môžu tešiť na razantnú premenu vozového parku /s

Permonik

Tři?

El Barto

Zatím tři, čtvrtá přijde podle textu článku do listopadu po opravě kvůli nabourání ve Velimi.

Permonik

Jo tři jako hned do provozu. Nedošlo mi to.

M@trixX

Zase tych naozajstnych crepov, ktore nepresli modernizaciou, uz jazdi u zssk tak malo, ze tych uvolnenych 4×8 vagonov ich snad umozni vyradit vsetky.

Xaver

Jedno je jistý. Nebudou ani vzdáleně tak počmáraný jako cityelefanty v Praze.

mlokXCM

Kéž by nebyly. Ale proč je to tak jisté?

Xaver

Protože jezdím obdobnými jednotkami kolem Bratislavy a jsou zcela čisté.

Jan

první měsíc

Osamělý Vlk

Tak sprejování vozů ZSSK je tak legendární, že se dostalo i do simulátorů železnice.

Pezos

Ale je pravda, že nové vozy se relativně snaží udržovat.

Xaver

Stejně jako v Ostravě. Jen v Praze je to obrovský problém…

Xaver

Hmm. Jak je tedy možné, že kdykoliv jedu jednotkou od Škody kolem Bratislavy, tak je vždy zcela čistá?

Romino

pretože väčšinou nocujú v Nových Zámkoch 🙂

Dejv

Tak snad je bude mít kdo vozit. Po dnešních událostech na ČT to tam vypadá jak panoptikum bez účinkujících.

Petr

Ještě ty koleje opravit a mít lidi na provoz co nejsou

Ketchup1970

Bratislava – trencin ? A co byste tam chtěl opravovat ? Když to je nedávno zrekonstruovány koridor ?

janvagala

Nedělej ze sebe hlupáka. Moc dobře víš o jakým směru píše.

Okoloidúci

A vy by ste zasa mohli vedieť, že na trase Žilina – Košice sa aktívne pracuje.

janvagala

Pane Okoloidúci.
A co má společného trasa Žilina – Košice s tématem?
Řekl bych, že Petr spíš narážel na trasu Bratislava – Nové Zámky

Jeffer

Na trase Žilina–Košice? Ale hej, pár kilometrov v úseku Lučivná–Poprad a kúsok od Žiliny po Strečno, ktorý patrí pod (stavbu) uzol Žilina. Ešte sa má začať robiť pár kilometrov od Vydrníku k Popradu.

A čo ten zvyšok? Napríklad poriadne napojenie Prešova? Alebo 60 vo Vrútkach a na Štrbe, 70 v Mikuláši a Spišskej, brzdenie na 100 cez väčšinu ostatných staníc, celý úsek Kraľovany–Ružomberok… A to aby sme pomlčali o stave samotných Košíc s tým, že za Košicami si to rozdelí Maďarsko s Ukrajinou, tam to radšej riešiť nebudeme, nie?

Addams

Naco sem tahas trat ZA – KE, ked maju supravy len 25 kV?
Pokym pride koridorizacia do KE, tak bude rok 2700 a tieto suoravy budu uz len vo filmoch pre pamatnikov …

Josef Pešek

Nepovídejte. Kdy se dočkáme zperonozování Ružomberku, Mikuláše, Štrby, Spišskej, Margecan nebo Kysaku? Ano, tam všude zastavuje rychlík, ale vystupuje se stejně jako před 50ti lety.

Patrick

Niektoré úseky tohto modernizovaného koridoru už majú vyše dvadsať rokov a sú súce na opravu.

Panoramix

Oprava té čtvrté bude trvat do listopadu? Tady si někdo dělá srandu, ne? Vždyť je teprve únor. Za tu dobu by určitě vyrobili i kompletně novou jednotku. Je vidět, že je absolutně pokřivený trh práce a není dostatek profesí, které zajišťují běžné fungování všech ostatních lidí. K čemu jsou nám tisíce sociálních pracovníků, úředníků, rádoby vědců zašitých na humanitních oborech apod., kdy pak nejsou lidi, kteří by vyrobili či opravili předměty běžné denní spotřeby… Fakt divná doba je nyní.

Jarda V.

no předpokládám že půjde o vestavbu všeho do nových dílců skříně a tam by asi bylo opravdu rychlejší a levnější vyrobit novou jednotku.

Raquac

Pokud by to bylo rychlejší a levnější, tak by se to udělalo. Nevím co si představujete pod pojmen „vyrobit novou jednotku“ – je nutné si uvědomit, že většina komponentů má dodací lhůty více než půl roku a pokud by jste kupoval množství jen na jednu jednotku, cena se silně zvyšuje. Při tom realizovaném způsoby se skoro všechno použije, nicméně to stojí čas na demontáž. Pokud myslíte jen výrobu skříně – ta se dá sice svařit celkem rychle, ale narazíte na dodací lhůty profilů a samozřejmě i volný slot na její výrobu. Takhle kratochvíle pak opět bude na jeden vlak stát… Číst vice »

Jiří Kocurek

He? Ta oprava se nedělá tady v ČR, jelo to do Polska.

Raquac

Jen pro představu – po nehodě se muselo čekat na nějakou komisionální prohlídku, pak posouzení možnosti dopravy (po svých – na kamionu po částečné demontáži…) pak tu dopravu za zvlášních podmínek zorganizovat, pak detailní diagnostika skříně (tedy lecos i rozebrat), posouzení, vymyslet způsob opravy, dost možná i něco přepočítat a udělat k tomu dokumentaci ke schválení klientem, ev.i DÚ, pak se teprve může začít opravdu něco opravovat. Takže toho celkem dost rozebrat, nedej bože objednávat nějaký profily (dělají se na míru), pak svařovat (složitě), defektoskopie a dost možná i úpravy opraveného, teprve pak postupně montáž a mezitím čekání na něco,… Číst vice »

noerf

Jenže pak se nesmíte divit, že silniční doprava válcuje železnici. Jak popsal v jednom rozhovoru pan Jančura, objednate nové autobusy a za tři měsíce s nimi jezdíte u lokomotiv či jednotek je doba dodání dva roky a musí mít schválení typu a řady. V opačném případě se doba prodlouží o rok až dva. P

Jiří Kocurek

On bude rozdíl mezi strojem vyráběným po desítkách a strojem vyráběným po tisíci až desetitisíci kusech.

Kdyby se měl opravovat zrušený autobus, tak to taky nebude za 3 měsíce, pokud by se vyvařovala kastle a poté se musel znova schvalovat.

Jiří Kocurek

PS: Autobus pro 600 sedících nikdo nedělá. Ani Airbus ne 🙂

Addams

Jenom Antonov kdysi. Snad to po valce obnovi.

mlokXCM

Sociálních pracovníků je nedostatek. A k čemu jsou? To poznáte, až nějakého budete potřebovat.

Addams

Je to spis o tom, ze jich skoly vychrli treba 1 000 rocne (mozna i vice) a jdou delat svuj odbor mozna dva. Zbytek dela sektretarky (zlatokopky) na co staci maturita. Sta’t jim zaplati vysokou skolu, kterou nikdy nevyuziji.

Honza135

Přesně, povaleče z kaváren, do polí a továren! 🙂

Air Traveller

Nikdo vam nebrani se so opravy zapojit.

Jen aby to pak nedopadlo jako u boeingu, a tomu vami opravenem vlaku nezacly za jizdy odpadat treba dvere …

fakt chcete, aby lidi, kteri proste jsou zjevne sikovnejsi na hlavu, nez na ruce, zacli delat rukama?

Vojtěch Jandásek

Kdybyste věděl, co všechno je na té jednotce KO, tak byste mlčel.

Gunduľ neubiješ

Že Vy ztratíte drahocenný čas na diskusích. Měl byste řídit továrnu. Nebo celý stát!

Jiří Kocurek

Raději ne

p.ondrash

To je ale hloupej pohled.. sociální pracovník je tady pro ty, kteří mají doma třeba syna s poruchou a potřebují do práce apod… Asi máte štěstí a děti zdravé, ale empatii teda nemáte.. fuj

jal

Nástupní hrana vstupu do vozidla – 580 mm od TK

Bude kritika? : – )

Vojtěch Suchan

Proč by byla? Spousta vozidel má 600 a 580 má i panter. Je to v rámci tolerance dovolené v TSI.

X 1

To výška s novými koly. Jak se budou ojíždět, tak to celé bude klesat. 😄

Micky

není to náhodou na vzduchu

Addams

ZSSK: „sú prispôsobené pre bezbariérový nástup z nástupišťa vo výške 550 mm nad temenom koľajnice“