Obrazem: Na Slovensku vyjely poprvé jednotky Stadler KISS, pojmou přes 600 cestujících
Jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK
Nové jednotky jsou nasazovány na tratě z Bratislavy do Trenčína a Nových Zámků.
Nové jednotky jsou nasazovány na tratě z Bratislavy do Trenčína a Nových Zámků.
mohlo by to jezdit na 7xx rychlíkach s takovou kapacitou
To bude možné až keď sa dokončí uzol Žilina a prepne na striedavé napätie.
S tým sa počíta po prepnutí Žiliny na 25kV, dovtedy po Trenčín, teroreticky aj po Púchov, Považskú Bystricu. Rexy do Trenčína už s ním jazdia…
Púchov ano, PX zatím ne (3 kV)
Ještě aby to jezdilo po kvalitních kolejích…
Není to zbytečně velké. U nás někde jezdí dvouvozové jednotky a pravděpodobně bohatě stačí.
Však si hned sám odpovídáte: Není to zbytečně velké (TEČKA).
>U nás někde jezdí dvouvozové jednotky a … bohatě stačí
A někde jezdí dvojitý ešus a chudě to nestačí.
Čímpak to asi bude???
4 jednotky za 77 milionů Eur, tedy jeden vlak v přepočtu cca za půl miliardy korun. To je poněkud overkill bych řekl.
Víte, kolik stál CityElefant v době výroby a jakou má kapacitu?
Kolik?
Vygooglete si to. Já vám jen prozradím, že na jedno místo byly po započtení inflace ešusy o nějakých 26 – 27 % dražší, než tyhle KISSy. K tomu je nutno ještě započítat nemalé náklady na dotlačení toho škodováckého šmejdu do jakž takž spolehlivého stavu. Tedy, spolehlivého, když zrovna nesněží.
Zhruba možné vzít 1 tento KISS = 2x 471
ZSSK 671, ktore su polovicne, boli okolo roku 2010 kus za 9.6M€
Co na to Fico, z peněz EU a to mu nevadí, přeci je už hnědý ze zadku Putina !
Skutečně duchaplný příspěvek k zahájení provozu nových jednotek.
Tie vlaky sa neobjdnavali za Fica, to este minula vlada..
Podle mě to má málo těch WC. Elefant jich má na 3 vozovou jednotku 6 a tenhle Stadler na 6 vozovou 4. Když vidím, kolik jich v tom elefantu občas fakticky funguje, což je dáno hlavně těmi obraty a že se na fekálky dostane třeba až po dvou dnech, protože nocuje někde, kde nejsou (třeba Nymburk, Poděbrady, atd.), tak při tom množství lidí je to hodně málo. Zdvojený elefant má WC na 6 vozů 8.
ČD zaměstnancům v Praze platí mzdy, keteré by nebyly nic moc ani na jesenicku, tedy cca poloviční, co dostanou Pražáci v soukromém sektoru a bez nočních a práce o víkendu. Zoufalý stav vozidel z pražského depa je tedy stav naprosto nevyhnutelný.
Jak souvisi plat zamestnancu s namalovanymi obehy vozidel a jejich dostaveni se k odsati wc.
Ten design nátěru za kabinou jsou fakt těžký devadesátky. 🙂
Kapacita 600 cestujících. Na Slovensko drobátko naddimenzované. Jen mi není jasné proč to třeba není 6×4 vozy namísto 4x6vozů?
Protože nejsou takové kr. jako v česku aby kupovali např. do Brna 3-4 vozové pantery. Do Plzně 2 vozové které stejně váží jako kráva. Místo původních 4 vozů.. atd. atd.
Na opavu 3 vozové pantery misto Elefantu. Atd. Atd. Jen to vyžene cestující. Nikdo nemá potřebu se mačkat. S kovidem dálnicí. atd
Je ale přece mnohem praktičtější mít víc méněkapacitních jednotek, které můžou a) být zdvojovány b) jezdit v krátkých intervalech.
To je vo všeobecnosti pravda, ale:
Ad a) Ide vozidlá primárne určené pre konkrétnu linku, kde doteraz jazdili (jazdia) klasické súpravy so 7-8 vozňami, takže nárast kapacity nebude až taký výrazný
Ad b) Na ďalšie vlaky nie je personál, takže je asi zbytočné nad tým uvažovať
Nevěřím. Uvidíme v Praxi. Za jak dlouho bude Brno měnit vlaky pro nevyhovující kapacitu. Stejně jako další. Nebo možná bude železnice natolik neatraktivní, že všichni budou jezdit radši auty.. To je taky možné.. S českou liberalizací.
Soupravy se dají zdvojovat, nebo vlak může jet častěji. Ta patrová souprava stojí tolik, jako 3 soupravy třívozového Pantera.Když na Opavu spojí 3 Pantery, také se nebudete mačkat. Ale když tam vlak pojede jednou za 2 hodiny, jako na Slovensku , budete remcat. 🙂
Já jsem to nepočítal. Ale věřím, že můžete mí 3 pantery.. Otázka je pořád.. No a co.. K čemu to je.. Z pohledu cestujícího a danového poplatníka. Dále musíte musíte dopočítat náklady na poplatek za koleje. Servis 3* panter. strojvůdce. Propočítat dostupnost a odstávky. Asi jako leoš.
A 3 krát proud panter.
3x třívozový Panter má délku skoro 240m, určitě máte běžně takhle dlouhé nástupní hrany??
Bude to jezdit jenom na vlacich REX, co je kamuflovany nazev pro rychlik na kratsi trasy (91 – 201 km), tudi to nezastavuje v kazde dire jako osobaky.
Doporucuju zkouknout JR ZSR: https://www.zsr.sk/pre-cestujucich/cestovny-poriadok-2023-2024/ trate 120 a 130 .
Tady bych jen byl opatrný, protože zvyšovat četnost se dá jen podle počtu personálu, který reálně můžete nasadit.
Na delsi jednotky nejsou dost dlouhe perony. Uz tak musime v Rikonine a Nihove blokovat dvere, protoze spojena 4+2 trci ven z nastupiste. Nejdriv vyresit perony, pak vlaky.
Bude to jezdit jenom na vlacich REX, co je kamuflovany nazev pro rychlik na kratsi trasy (91 – 201 km), tudi to nezastavuje v kazde dire jako osobaky.
Doporucuju zkouknout JR ZSR: https://www.zsr.sk/pre-cestujucich/cestovny-poriadok-2023-2024/ trate 120 a 130 .
Jen pitomci si pak budou za 5 let 10 let nový vlak pro nevyhovující kapacitu. Nebo tam ty lidi budou šáčkovat. Až je vyženou ve výsledku do aut. Pokud to pro ty lidi bude jen trochu možné..
Nejodpudivějšími jevy veřejné dopravy jsou zápach a fyzický kontakt. To znamená, že vlaky nikdy nebudou nikdy jezdit plně obsazené. Z toho důvodu je náhrada třívozových doubledeckerů dvěma třívozovými singledeckery (Praha – Kralupy) silně krátkozraká. Blokuje totiž rozvoj veřejné dopravy. Nová vozidla mají být vždy pořizována s vizí do budoucna. Poukd jsou nakoupena podle současných potřeb, růst dopravních potřeb (naše města totiž rostou) bude uspokojován jinak.
Tak ony ty pantery pak bude možné poslat na spěšňáky nebo rychlíky.
Praktičtější to určitě je, ale taky je to dražší! Například začněme tím že na zdvojenou jednotku máte 4 kabiny fíry (vyšší cena, zabírají místo) a ten prostor uprostřed spojených jednotek (tam co je mezera a spřáhla) taky nejde použít pro cestující. Pak taky zdvojená jednotka není „celoprůchozí“. Takže ono je to něco za něco… pokud mají místa kde tyto jednotky dlouhodobě využijí svou kapacitu, tak není problém…
P.S. ježdění v krátkých intervalech (místo spojených jednotek) – je to dražší na personál, a hlavně místy prostě není dostatečná kapacita na kolejích to „zahustit“…
Kromě všeho ostatního kritika 4vozových panterů v Brně vůbec nedává smysl, když nahradily soupravy 4×Bdmtee a 5vozová Tornáda, což jsou v obou případech soupravy naprosto srovnatelné kapacity.
Ve špičce spojené 4+2, na vytížené spoje, kapacitou předchůdce i předčí.
Pěkne nové ..cajk. ale 4 jednotky není to moc?
Je to 2x víc než bylo nakoupeno lokomotiv ř. 381.
Jo no celé dvě lokomotivy
A těch naštěstí víc koupeno nebylo. řekněme si to narovinu. Viz 20 krát škoda pro čd.
Koupili to i s nakolejovacím zařízením?
A ČD místo toho kupuje samé blbosti. A na dluh. A za majetek.
Efektivita, kvalita, nákladovost, spolehlivost.. Přiměřená cena. .. Eurodotace.. Nevím, jak někdo může sedět v českém managementu. Být ten „supermanager“.. A dělat takové..
V Rakousku mají kvalitu.. Švýcarsku.
A navíc, od výrobce to umí jinak i 200..
Kupovat čtyři jednotky je úžasně efektivní.
Zas na druhou stranu, pokud se jedná o jednotky +- stejné, jako jezdí u jiných dopravců, nemuselo by to být tak hrozné.
To je sice fajn, ale udržovat to budou Nové Zámky a ne jiní dopravci. Nebo se pletu? Mimochodem, jsou schopny vložené vozy Stadleru tahání laminátkou?
Proč by rozpojovali dvoupatrovou jednotku a tahali to laminátkou proboha??
Treba kdyz pojde ridici vuz pro poruchu nebo spis nehodou na prejezdu …
Proč. Pokud je stroj spolehlivý je to lepší než mít milon verglů. Viz Leo..
Jakože 4x Stadler je lepší než 5x Stadler?
A provozně nevýhodné. Stačí jedna nehoda a není s čím jezdit (viz nyní jedna jednotka ze 4 bude rok stát a místo ní bude jezdit klasická souprava.
koľko bolo peňazí a času, toľko sa kúpilo. Zadávalo sa to v 2021, deadline bol 31.12.2023. Nebola šanca ani viac stihnúť vyrobiť, i keby bolo viac peňazí (čo aj bolo z EU fondov). Sme radi aj za tie 4 (keď sa teda vráti aj tá poškodená vo Velimi). Zasa nikde nie je napísané, že z nového balíka EU sa neobjednajú ďalšie….
Oficialne by mal byt novy tender (ak nie je v starej zmluve opcia), ale na GR ZSSK je dost talentovanych ludi, ktori dokazu podmienky tendra usit na mieru vyvoleneho vyrobcu, co pri sucasnej vlade znamena pre vyrobcu z Vrutok a/alebo Trnavy.
Tak bylo by fajn, kdyby něco takového jezdilo i v ČR. Problémem je, že 4 jednotky opravdu moc pokrok nejsou. Je to asi jako Pendolíno, kdy bylo koupeno 7 jednotek a nic víc, takže reálné zlepšení prakticky nulové. Sice ČD na rychlících je někdy ostuda, a z vlaků, co nasazují ČD do Německa si tamní cestující i posádky vlaků dělají legraci, ale je třeba říct, že ČD se snaží modernizovat tak nějak komplexně. A třeba Regionovy jsou pořád lepší, než co udělali s vozy 810 Slováci. Průběžně snad dochází alespoň ke zpříjemňování interiéru na rychlících, když už nic jiného nejde.… Číst vice »
Pendolina dokázala zajistit celou linku Praha – Ostrava a jsou dodnes vnímána jako prémiový produkt na této prestižní trase. Takže po všech peripetiích to zlepšení bylo.
Možá je to nakonec významnější zlepšení, než kdyby jezdilo podle původních plánů z Berlína do Vídně.
Jsou. Pro cestujícího ok. Ale z finančního hlediska..
Osobně si myslím, že bude. V podobě nových EMU 400 pro Prahu a okolí. ČD třeba překročí svůj stín a neobjednají v počítači namalované dvoupodlažní jednotky Škoda.
Tohle bylo taky v počítači namalované…
Pravda, zase Stadler má lepší „tradici“ uvádění objednaných vozidel do provozu…
Kdo díky někomu jinému přichází o práci, taky nejásá. A protože násillí je zakázané, přichází posměch, mnohy neoprávněný
Před chvílí se mě syn zeptal, co bude do budoucna s parními mašinami. Odpověděl jsem mu, že pokud ČD ztratí polovinu trhu, nebudou si moci dovolit drahý špás v podobě nostalgie a nechají v provozu jen ty malé pro lokální tratě bez ETCS. Našlápnuto k tomu mají slušně, viz ‚Ústecko a Brněnsko. Ale to už jsem hodně mimo téma. K věci: zajímalo by mě, jak mají zajištěny ZSSK náhradní díly a opravy 4 atypů ve flotile. Aby to nedopadalo jako s půlpuši, kde nefungují lokomotivy 381 ani řídící vozy, soupravy jezdí dvouvozové nebo v kombinaci s vozy Bte a zachraňují… Číst vice »
To jako dáváte za vzor Slovensko?
V tomto jednoznačně ano. I ten interier.. Eurodotace. Dobrá volba. Pro cestujícího výhra.
jakože by se Esko kolem Brna vyjezdilo s pomocí 4 ks jednotek, když teď jich je 37 + co provozují ČD?
Ano, třeba i etcs mají L1… My máme h.. X roků.. A podle mě tam celkem stačí.. Až bude něco lepšího koupí se něco lepšího.
Jaké blbosti co to meleš ,nevíš kde je sever co? Nové pantery ,Foxy ,mašiny ,vagony jsou vzduch nebo si spadl na hlavičku.
Hlavně jim nedávejte zas nějaké trapné jméno, i když to dělají hlavně ČD.
City mamut.
Něco se slovem „jet“.
„Nech se o-jet“ 🙂
Oni to nádražáci stejně pojmenují.
Trapné jsou především ty jména jednotlivých vozidel pod čelním oknem, které často vypadají jako od žáků pomocné školy. A ty bohužel frčí i na Slovensku.
Infantilizace železnice.
Je to takové dětinské, divím se, že vedení to nezakáže.
Až celé tri kusy. Cestujúci sa môžu tešiť na razantnú premenu vozového parku /s
Tři?
Zatím tři, čtvrtá přijde podle textu článku do listopadu po opravě kvůli nabourání ve Velimi.
Jo tři jako hned do provozu. Nedošlo mi to.
Zase tych naozajstnych crepov, ktore nepresli modernizaciou, uz jazdi u zssk tak malo, ze tych uvolnenych 4×8 vagonov ich snad umozni vyradit vsetky.
Jedno je jistý. Nebudou ani vzdáleně tak počmáraný jako cityelefanty v Praze.
Kéž by nebyly. Ale proč je to tak jisté?
Protože jezdím obdobnými jednotkami kolem Bratislavy a jsou zcela čisté.
první měsíc
Tak sprejování vozů ZSSK je tak legendární, že se dostalo i do simulátorů železnice.
Ale je pravda, že nové vozy se relativně snaží udržovat.
Stejně jako v Ostravě. Jen v Praze je to obrovský problém…
Hmm. Jak je tedy možné, že kdykoliv jedu jednotkou od Škody kolem Bratislavy, tak je vždy zcela čistá?
pretože väčšinou nocujú v Nových Zámkoch 🙂
Tak snad je bude mít kdo vozit. Po dnešních událostech na ČT to tam vypadá jak panoptikum bez účinkujících.
Ještě ty koleje opravit a mít lidi na provoz co nejsou
Bratislava – trencin ? A co byste tam chtěl opravovat ? Když to je nedávno zrekonstruovány koridor ?
Nedělej ze sebe hlupáka. Moc dobře víš o jakým směru píše.
A vy by ste zasa mohli vedieť, že na trase Žilina – Košice sa aktívne pracuje.
Pane Okoloidúci.
A co má společného trasa Žilina – Košice s tématem?
Řekl bych, že Petr spíš narážel na trasu Bratislava – Nové Zámky
Na trase Žilina–Košice? Ale hej, pár kilometrov v úseku Lučivná–Poprad a kúsok od Žiliny po Strečno, ktorý patrí pod (stavbu) uzol Žilina. Ešte sa má začať robiť pár kilometrov od Vydrníku k Popradu.
A čo ten zvyšok? Napríklad poriadne napojenie Prešova? Alebo 60 vo Vrútkach a na Štrbe, 70 v Mikuláši a Spišskej, brzdenie na 100 cez väčšinu ostatných staníc, celý úsek Kraľovany–Ružomberok… A to aby sme pomlčali o stave samotných Košíc s tým, že za Košicami si to rozdelí Maďarsko s Ukrajinou, tam to radšej riešiť nebudeme, nie?
Naco sem tahas trat ZA – KE, ked maju supravy len 25 kV?
Pokym pride koridorizacia do KE, tak bude rok 2700 a tieto suoravy budu uz len vo filmoch pre pamatnikov …
Nepovídejte. Kdy se dočkáme zperonozování Ružomberku, Mikuláše, Štrby, Spišskej, Margecan nebo Kysaku? Ano, tam všude zastavuje rychlík, ale vystupuje se stejně jako před 50ti lety.
Niektoré úseky tohto modernizovaného koridoru už majú vyše dvadsať rokov a sú súce na opravu.
Oprava té čtvrté bude trvat do listopadu? Tady si někdo dělá srandu, ne? Vždyť je teprve únor. Za tu dobu by určitě vyrobili i kompletně novou jednotku. Je vidět, že je absolutně pokřivený trh práce a není dostatek profesí, které zajišťují běžné fungování všech ostatních lidí. K čemu jsou nám tisíce sociálních pracovníků, úředníků, rádoby vědců zašitých na humanitních oborech apod., kdy pak nejsou lidi, kteří by vyrobili či opravili předměty běžné denní spotřeby… Fakt divná doba je nyní.
no předpokládám že půjde o vestavbu všeho do nových dílců skříně a tam by asi bylo opravdu rychlejší a levnější vyrobit novou jednotku.
Pokud by to bylo rychlejší a levnější, tak by se to udělalo. Nevím co si představujete pod pojmen „vyrobit novou jednotku“ – je nutné si uvědomit, že většina komponentů má dodací lhůty více než půl roku a pokud by jste kupoval množství jen na jednu jednotku, cena se silně zvyšuje. Při tom realizovaném způsoby se skoro všechno použije, nicméně to stojí čas na demontáž. Pokud myslíte jen výrobu skříně – ta se dá sice svařit celkem rychle, ale narazíte na dodací lhůty profilů a samozřejmě i volný slot na její výrobu. Takhle kratochvíle pak opět bude na jeden vlak stát… Číst vice »
He? Ta oprava se nedělá tady v ČR, jelo to do Polska.
Jen pro představu – po nehodě se muselo čekat na nějakou komisionální prohlídku, pak posouzení možnosti dopravy (po svých – na kamionu po částečné demontáži…) pak tu dopravu za zvlášních podmínek zorganizovat, pak detailní diagnostika skříně (tedy lecos i rozebrat), posouzení, vymyslet způsob opravy, dost možná i něco přepočítat a udělat k tomu dokumentaci ke schválení klientem, ev.i DÚ, pak se teprve může začít opravdu něco opravovat. Takže toho celkem dost rozebrat, nedej bože objednávat nějaký profily (dělají se na míru), pak svařovat (složitě), defektoskopie a dost možná i úpravy opraveného, teprve pak postupně montáž a mezitím čekání na něco,… Číst vice »
Jenže pak se nesmíte divit, že silniční doprava válcuje železnici. Jak popsal v jednom rozhovoru pan Jančura, objednate nové autobusy a za tři měsíce s nimi jezdíte u lokomotiv či jednotek je doba dodání dva roky a musí mít schválení typu a řady. V opačném případě se doba prodlouží o rok až dva. P
On bude rozdíl mezi strojem vyráběným po desítkách a strojem vyráběným po tisíci až desetitisíci kusech.
Kdyby se měl opravovat zrušený autobus, tak to taky nebude za 3 měsíce, pokud by se vyvařovala kastle a poté se musel znova schvalovat.
PS: Autobus pro 600 sedících nikdo nedělá. Ani Airbus ne 🙂
Jenom Antonov kdysi. Snad to po valce obnovi.
Sociálních pracovníků je nedostatek. A k čemu jsou? To poznáte, až nějakého budete potřebovat.
Je to spis o tom, ze jich skoly vychrli treba 1 000 rocne (mozna i vice) a jdou delat svuj odbor mozna dva. Zbytek dela sektretarky (zlatokopky) na co staci maturita. Sta’t jim zaplati vysokou skolu, kterou nikdy nevyuziji.
Přesně, povaleče z kaváren, do polí a továren! 🙂
Nikdo vam nebrani se so opravy zapojit.
Jen aby to pak nedopadlo jako u boeingu, a tomu vami opravenem vlaku nezacly za jizdy odpadat treba dvere …
fakt chcete, aby lidi, kteri proste jsou zjevne sikovnejsi na hlavu, nez na ruce, zacli delat rukama?
Kdybyste věděl, co všechno je na té jednotce KO, tak byste mlčel.
Že Vy ztratíte drahocenný čas na diskusích. Měl byste řídit továrnu. Nebo celý stát!
Raději ne
To je ale hloupej pohled.. sociální pracovník je tady pro ty, kteří mají doma třeba syna s poruchou a potřebují do práce apod… Asi máte štěstí a děti zdravé, ale empatii teda nemáte.. fuj
Nástupní hrana vstupu do vozidla – 580 mm od TK
Bude kritika? : – )
Proč by byla? Spousta vozidel má 600 a 580 má i panter. Je to v rámci tolerance dovolené v TSI.
To výška s novými koly. Jak se budou ojíždět, tak to celé bude klesat. 😄
není to náhodou na vzduchu
ZSSK: „sú prispôsobené pre bezbariérový nástup z nástupišťa vo výške 550 mm nad temenom koľajnice“