Obrazem: Na Slovensku vyjely poprvé jednotky Stadler KISS, pojmou přes 600 cestujících

Jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK

Nové jednotky jsou nasazovány na tratě z Bratislavy do Trenčína a Nových Zámků.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes poprvé vyjela s novými jednotkami Stadler KISS. Nasazuje je na regionální expresy mezi Bratislavou a Novými Zámky, postupně přibude i spojení Bratislava – Trenčín.

Dopravce má zatím tři jednotky, i když má objednány čtyři a čtyři byly i vyrobeny. Loni v létě ale byla jedna na zkušebním okruhu poškozena. Její oprava má být dokončena do listopadu.

Jednotky KISS pořídily ZSSK s evropskou dotací, celkem vyšly na 77 milionů eur. Šestivozové jednotky KISS jsou dlouhé 155 metrů a mají 611 míst k sezení v 1. a 2. třídě. Stejně jako všechny jednotky KISS od společnosti Stadler se vyznačují vysokým hnacím výkonem a rychlou akcelerací. S elektrickým pohonem poháněným trakčním trolejovým vedením může jednotka KISS dosáhnout maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vlaky mají bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotka Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSKJednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK2. třída jednotek Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK1. třída jednotek Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK1. třída jednotek Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK1. třída jednotek Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK

Multifunkční oddíly nabízejí nejen místa pro vozíčkáře, ale také velkorysý úložný prostor pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Nové jednotky KISS jsou vybaveny klimatizací prostoru pro cestující a kabin strojvedoucího. Cestující mohou využívat nejmodernější informační systém pro cestující a wifi. Vnitřní i vnější kamery a rovněž kamery na střeše, které sledují sběrač proudu, zajišťují bezpečný provoz na železnici. Vozidla jsou také vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících. Strojvedoucí mají k dispozici moderní a ergonomicky navrženou kabinu.

Hlavní parametry Stadler KISS pro ZSSK

Napájecí systém 25kV, 50 Hz AC
Maximální rychlost – 160 km/h
Maximální trakční výkon – 6000 kW
Uspořádání náprav: Bo‘Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo‘Bo‘
Délka vozidla – 155,9 m
Celkový počet sedadel – 611 z toho 30 v 1. třídě
Míst na stání – 770
Počet WC – 4, z toho 1 Universální (TSI PRM) WC
Multifunkční prostory pro přepravu 2 vozíčkářů, 15 jízdních kol a 2 kočárků
Nástupní hrana vstupu do vozidla – 580 mm od TK
Vlakové zabezpečovače Mirel VZ1 a ETCS Level2
Klimatizace, wifi

Tagy Stadler Kiss Stadler Rail Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
124 komentářů