- Voda •
- Město •
- Cestovní ruch •
- Zprávy
Obrazem: Na linku Vídeň – Bratislava míří nový katamaran, připluje z ostrova Wight
Nový katamaran pro linku Vídeň - Bratislava. Autor: © Jake Sugden
Mezi dvěma nejbližšími hlavními městy v Evropě bude od března pendlovat zbrusu nová loď. Pro linku Vídeň – Bratislava ji
Hmmmm, zajímavé, díky Martinu V. za odkaz na parametry té hezké „lodičky“. :o) Jestli teda správně počítám resp. odhaduji, tak na převoz dejme tomu 25t, dejme tomu po rovině, dejme tomu rychlostí 60km/h potřebuji na/ve vodě výkon dejme tomu 3MW?! Tipuji, že na silnici by to bylo 6-10x výhodnější. A to má být jako lodní doprava, tam kde není jiná možnost výhodná? Snad jedině splavováním po proudu. :o) Jsem teda ochoten připustit, že při 1/4 rychlosti ten nepoměr nebude tak markantní. Ale tipuji že možná bude kolem 3x až 4x(???). A možná by tu také mohlo být hodnocení článku, za… Číst vice »
Nesmíte počítat tuny. 🙂 Rychlé katamarany jsou pro přepravu spěchajících lidí (a případně i jejich aut) obvykle tam, kde není konkurence pozemní ani letecké dopravy. To znamená přes mořské úžiny. V tomto smyslu je spojení Vídeň – Bratislava dost výjimečné. Udávají maximální výkon 3,2 MW, maximální rychlost 38 uzlů a cestovní 32 uzlů. Z toho vyplývá, že cestovní rychlosti dosáhnou při 60% zatížení = (32/38)^3, takže necelé 2 MW. I tak to vychází 8 kW na cestujícího, což je hodně, i staré osobní auto vycházelo líp, když Š Favorit s pěti lidmi a se 40 kW dosáhl rychlost 150 km/h.… Číst vice »
(Protože mi to „vrtá“ hlavou:) Rychlosti jsem z odkazovaného anglického článku pochopil asi špatně: mají tam 38 uzlů „service“ a 32 max – což jsem si (mylně) vyložil, jako 38 uzlů bez zátěže a 32 uzlů maximální se zátěží. Bude to teda asi a logicky maximum 38 a ve službě 32, pokud obojí při stejném zatížení(?), tak se dá něco počítat. Potom by mi teda vycházelo, že pro rychlost 15 km/h (25%) bych potřeboval cca 30kW a to už by ukazovalo na výhodnost lodní dopravy, protože přemístit 25t při 15km/h s 30kW na/po rovné zemi asi není reálné. Zkoušel jsem… Číst vice »
Tyto rychlé katamarány nemůžeš brát jako typické zástupce lodní dopravy. Ta má smysl (vyjma specifik typu trajekty nebo rekreační plavba) jen v přepravě nákladů – tedy výrazně větších množství nákladu a nižší rychlostí, než ten katamarán. Specifické spotřeby energie v nákladní dopravě viz zde https://www.researchgate.net/figure/Specific-energy-consumption-for-the-different-modes-of-freight-transport-in-the-reference_fig16_286325394
Je to z jedné dánské publikace, tedy to National sea znamená zejména pobřežní plavba malými loděmi, zatímco International sea jsou velké námořní nákladní lodě. Říční nákladní lodě se blíží těm „national sea“ a tedy jejich spotřeba energie je tedy cca poloviční oproti železnici a desetinová oproti silnici (sloupeček International truck nechápu).
Technické parametry lodě jsou k nalezení zde:
https://www.marinelink.com/news/shipyard-danube-build433870
Délka 40 m, šířka 11,1 m (tak akorát pro průplav Mohan-Dunaj).
Cestovní rychlost 60 km/h je na říční loď docela slušná.
Ale pro běžné cestující je to dost drahý výlet …
Zadarmo to není. Nicméně lze využít akce na některé spoje, mají víkendové akce kdy děti to mají úplně zdarma atd. Před pár lety jsme to jednosměrně využili a bylo to super a přímo do centra Vídně (zpátky pak autobusem). Je fakt, že tenkrát to bylo asi okolo 20 Eur za normální lístek (+ příplatek za první řadu sedaček asi 3 Eur?). Od té doby to šlo nahoru, na druhou stranu, autobus stál tenkrát myslím okolo 11 Eur? Ještě před příchodem RJ na linku, takže to až takový rozdíl nebyl.
Co dneska není drahé na výletě?
peníze nejsou všechno v životě.
Jaký výlet?
V Chorvatsku od firmy Krilo.hr jezdí na pravidelných linkách mezi pevninou a ostrovy hned několik – Eclipse, Carbo, Jet, Star , a to pro více cestujících (Eclipse pro 445 Pax) a větší max. rychlostí. Ceny příznivé, stačí se jen projet.