Obrazem: Na hevlínskou lokálku vyjedou šlapací drezíny, obec pořídila zatím tři

Turistické drezíny pro Hevlín. Pramen: KORDIS JMKTuristické drezíny pro Hevlín. Pramen: KORDIS JMK

Hevlín sedmikilometrovou lokálku koupil loni v únoru od Správy železnic za 2,2 milionu korun.

Obec Hevlín naplňuje své plány na proměnu opuštěné lokálky z Hrušovan nad Jevišovkou v turistickou atrakci. Vedení obce ve středu v Ratíškovicích převzalo tři nové šlapací drezíny, které budou po obecní trati jezdit. Vozítka vyrobila společnost Svatopluk Stokláska.

K provozu šlapacích turistických drezín se nechal Hevlín podle starosty Antonína Pichaniče inspirovat právě v Ratíškovicích, kde vozíky jezdí po opuštěné uhelné trati. Zastupitelstvo Hevlína rozhodlo o pořízení zatím tří drezín. Spolupráci mezi obcemi Hevlín a Ratíškovice zprostředkoval koordinátor Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje KORDIS JMK.

„Zájemci o jízdu drezínou se budou moci projet přibližně na dvouapůlkilometrovém úseku naší trati. Věřím, že to bude nevšední zážitek nejen pro turisty z Čech a Moravy, ale třeba i z Rakouska. Celá trať bude udržována v provozuschopném stavu a nevylučujeme ani možnost, aby do Hevlína zavítal nějaký příležitostný výletní vlak,“ uvedl starosta.

Veřejnosti budou drezíny představeny také v neděli v Brně v rámci festivalu Ignis Brunensis. Zájemci budou mít možnost se svézt po železniční vlečce podél Svitavy (poblíž ulice Tkalcovské a Pastrnkovy).

Hevlín sedmikilometrovou lokálku koupil loni v únoru od Správy železnic za 2,2 milionu korun. Za provozovatele dráhy si vybral společnost Railway Capital. V listopadu pak byla trať přeřazena (jako jedna z prvních v republice) do nové kategorie místní dráha.

Trať vznikla v roce 1870 jako součást alternativní trasy z Vídně do Brna. V 90. letech minulého století existovaly snahy o obnovu trati do Rakouska, k tomu ale nikdy nedošlo. Od roku 2010 zde přestaly pravidelné vlaky jezdit. Po dlouhé době se v Hevlíně objevil vlak letos v polovině dubna. Postaral se o to podnikatel a dobrodruh Albert Fikáček se svou firmou Gepard Express.

Vedle turistického provozu má Hevlín v plánu i vytvoření muzea v nádražní budově. Muzeum má podle Pichaniče připomenout, že Hevlínem procházela významná trať spojující Moravu s Vídní. Kromě muzejní expozice o historii obce a železniční tematiky má být část prostor věnována pohraničnímu opevnění a železné oponě.

 

 

Turistické drezíny pro Hevlín. Pramen: KORDIS JMKTuristické drezíny pro Hevlín. Pramen: KORDIS JMKTuristické drezíny pro Hevlín. Pramen: KORDIS JMKTuristické drezíny pro Hevlín. Pramen: KORDIS JMK
Tagy drezíny Hevlín šlapací drezíny trať Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín
36 komentářů