Obrazem: Mezi Libercem a Jabloncem pokládají koleje, tramvaje se vrátí až v září
Na trati je i první kolejové vozidlo: vozík se štěrkem (zapůjčeno z Mostu). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Práce zkomplikovalo zpoždění přeložek, výkupy pozemků nebo složité geologické poměry.
Nevíte někdo, proč jsou zde na těch otevřených úsecích použity žlábkové kolejnice?
Republikovým unikátem je možná společný přejezd, ale hlavně taky dvě souběžné kolejové druhy dopravy těsně vedle sebe. A obě mohutně dotované z veřejných peněz. Ani jednu z nich neuživí jízdenky.
Vkrádá se my do mysli otázka,kdo nebo co asi živí Vás…
Počítá se s nějakými fantaziemi typu Karlsruhe – Gagenau! Myslím vlakotramvaj. Nebo zůstane v Liberci vlak a tramvaje oddělené?
Zůstane. A hodně dlouho. Dokud se nevyřeší technicky i legislativně souběh lehkých tramvajových souprav na těžké trati otevřené i pro nákladní vlaky – nebo naopak přístup těžkých osobních železničních vozů do intravilánu měst s jejich chodci, cyklisty a motoristy přímo v kolejišti.
Technicky to vyřešené je.
Další velký problém jsou finance. V DPmLJ jsou rádi, že nějak zvládají financovat generálky T3 a T3R.PLF, a semtam nějakou novostavbu T3R.SLF.
Fantazie propojit tři země byly, ale rychle ztroskotaly. V hlavní roli jsou finance. Navíc region není průmyslovou aglomerací, jako zmiňovaný Karlsruhe. Takže by byla návratnost investic v nedohlednu.
Regiotram Nisa, to kraj na můj dojem v nějakém počátečním opojení z možného přílivu dotací zkoušel fušovat do gesce státu, který ale zatím nebyl schopen udělat nic moc kloudného ani s napojením Euroregionu Nisa po rozvojové ose na Mladou Boleslav a Prahu, natož aby vytvořil přijatelné podmínky pro vlakotramvaje. Co když za x let, až se přiblíží realizace pátého koridoru, nakonec zjistíme, že z Liberce do Jablonce údolím Lužické Nisy spíš nemá perspektivu provozovat vlak (že by spíš odbočoval někde v Jeřmanicích) než tramvaj, kterou tento megalomanský projekt svého času ohrožovat, třebaže po modernizaci zvládne spolehlivě obsluhovat důležitá území v… Číst vice »
Pokud bude nějaký tunel pod Ještědským hřebenem (navrhuji Hodkovice – Liberec ÚTD cca 10 km), tak do Jablonce by se hodilo odbočit v Hodkovicích a přes Rychnov pak tunelem do Jablonce.
V posledních letech jsem viděl varianty spíš více podél I/35 a současné tratě 030 s tunely pod Paceřákem a Jeřmaničákem. Tedy že by případný tunel na Jablonec vedl pod Milíři. Myslím, že takhle to bylo ve vyhledávačce pro VRT. Kdy by se to mohlo překlopit i do koridoru, nejsem schopen odhadnout. Tam se asi furt počítá s elektrifikací a přidáním výhyben na 036 (a je i varianta na 030, ale tu LK samozřejmě nehodlá akceptovat), protože na MD hází rádi do koše cokoli, co jim nepřijde jako ekonomicky dostatečně obhajitelné.
U vašeho návrhu vedení vidím problém ve sklonech a v průchodu již hustě zastavěným údolím Doubského potoka. Obávám se, že to budou zkoušet, ale neprojde to přes EIA a promarní se nějaké roky přípravy.
Tunel pod Paceřákem (Doubí – cca za Sedlejovice) samozřejmě bych navrhl taky. Do Doubí by se mělo začít stoupat cca od Svijan.
Pokud je mi známo, tak posledně posuzované varianty 200PF, 200PFJ a 1+1 vychází z dřívější varianty C2el (v souboru zelená). Samozřejmě že by to vyžadovalo změny ZÚR a ÚP, takže spíš nejdřív SEA. Mrkněte do souboru Přehledná situace, jsou tam načrtnuté i ty vrtkové tunely (tyrkysová) na Jablonec.
https://www.turnov.cz/cs/mesto/uzemni-plany-rozvoj-a-mpz/dopravni-a-rozvojove-studie/studie-proveditelnosti-zeleznice-praha-mlada-boleslav-liberec.html
Podívám se, ale stejně nevěřím, že (relativně) povrchová varianta projde lehce.
Ten metrový rochod na 6. fotce by tam mohli nechat, ne ?
https://rochlicak.rajce.idnes.cz/2023-04-21_TT_Liberec_-_Jablonec_nad_Nisou posun je velký i jen proti předchozímu měsíci
Jsem laik, tak se chci dotázat, jaké jsou výhody/nevýhody těchto „pražců“? Není to náhodou low cost řešení, které se projeví na kvalitě provozu?
V tomto jsem také laik, ale něco vím:
Ypsilonové pražce se používají k vedení bezstykové koleje v ostrých obloucích. Jsou použity i na „normální“ železnici. Například na trati z Veselí n. L. do Jihlavy a taky Vrané n. V. – Čerčany.
Jednoduše to lze říct tak, že podélné síly, které v koleji vznikají vlivem chladu/tepla, mohou v ostrých obloucích způsobit vybočení koleje. Ypsilonové pražce tento problém eliminují.
Pražce Y se hojně používají na Harzkých metrovkách.Super.
Ypsilony jsou také na trati co vede mezi železným brodem a tanvaldem, třeba ve stanici jesenný je lze vidět.
To je právě to využití v malých poloměrech pro bezstykovou kolej.
Low cost řešení to opravdu není. Ypsilonové pražce jsou docela drahé.
Jeden Y nahradí cca 1,5 normálních pražců, alespoň na normální železnici, u tramvaje by mohl i více (bude záležet na rozevření Y), a taky ušetříte štěrk, není je třeba tolik zasypávat za hlavama pražců, může být menší pláň = užší pozemek.
Přesně, a taky mají delší životnost.
Navíc v Liberci při tom zavádění před skoro už dvaceti lety byly rovnou navařeny příčky na oba rozchody a byly oproti dřevěným takto využity. Od roku 2021 je aplikováno provedení čistě na 1435, takže podobné jako na vedlejší železnici (budu rád za doplnění, zda i železnice má 49E1, nebo širší kolejnice), kde místy najdeme pražce železobetonové a místy ocelové. Spíš by mě zajímalo, jak se osvědčilo zabetonovávání ocelových pražců v rámci přejezdů (původně směrem od vratislavické výhybny na Kyselku takové ty modulové), zda nedělají problémy bludné proudy a zda je tam v budoucnu možnost zatravnění, protože třeba skrz Textilanu to… Číst vice »
Železnice kolejnice 49E1 (S49) používá jako standard na méně zatížené tratě (koleje). Na silně zatížené kolejnice UIC60, dobíhají R65 a T a pak ještě směska kolejnic z R+U.
https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/inzenyrske-stavby/doprava/ocelove-prazce-y-vlastnosti-a-vyuziti-konstrukce
Tak to teda zírám, že tam po takové rekonstrukci zůstanou nějaké jednokolejné úseky. V jaké celkové délce ?
V celé celkové délce. Snad si nemyslíte, že by se dalo sedm km trati zdvojkolejnit za 600 milionů. Jednak to při špičkovym intervalu 15 min neni potřeba, a pak se jistě najdou úseky kde by to ani nebylo realizovatelné.
Už dříve prošel modernizací a zdvoukolejněním úsek Lib Fugnerova – Vratislavice, kde je provoz vyšší. Nyní se jen vyměnily koleje. Ale úsek Vratislavice – Jablonec, který od svého vzniku neprošel zásadní změnou, prochází rekonstrukcí kompletní, včetně změny vedení trati v obtížných úsecích, a tím i zrychlení provozu. Takže bohatě postačí jedna výhybna na tomto úseku. Další investice do stavby druhé koleje by byly v tomto případě vzhledem k intervalům značně nerentabilní.
Ani celý úsel do Vratislavic (zast. Výhybna) dvojkolejný není. Dvojkolejná trať končí pokud se nepletu U lékárny. Pak vede solo kolej, která se se rozdvojuje nějakých 300 m před Výhybnou.
Ano, od Lékárny po Výhybnu je jedna kolej. Pro druhou není dostatek prostoru, kvůli husté zástavbě, a souběžné hlavní silnici.
Bude u tyrsaku základ přípravy pro prodloužení?
co sem viděl tak nic takového se tam nebudovalo
O prodloužení se má jednat po dokončení rekonstrukce.
Také mám kolem stavby něco málo nachozeno. Modernizovat tuhle trať v tom stavu, v jakém byla brzy po válce vystavěna a v 70. letech rekonstruována, je celkem dobrodrůžo. Není divu, že to nejde úplně bez problémů. Optimistické odhady hovořily o tom, že už měl být touto dobou hotový svršek snad v celé délce. Vzpomeňme na etapy modernizace 2014/2015, jak se nakonec slavnostně otevíralo nejdříve na vratislavickou výhybnu a pak až do Jablonce. Vypadlo z toho prodloužení na zamýšlený terminál, vypadla modernizace měnírny, která se prý má dělat nakonec zcela nová. Ale co už. Buďme trpěliví. Liberec po letech posměchu a… Číst vice »
On už Vám těch 1435 mm Dopravopat z Prešpurku pěkně omlátí o nos. Jinak souhlas, těším se, až se svezu.
Nič mu nebudem mlátiť o hlavu. Trať sa kompletne rekonštruuje a modernizuje. Niektoré úseky si vyžiadali rozsiahle stvebné úpravy. Mal som obavy, či sa tramvaje vôbec niekedy na medzimesto vrátia. Keď vidím súčasný stav, tak už verím že áno. Keď sa doprava zastavila, tak som nebol taký optimista.
Musím přiznat, že i já jakožto tramvajový nadšenec jsem byl za zachování metrovky v Liberci.Ale protože byl tram.provoz na metrovce nesmyslně zrušen v Ústí,tak je rozhodnutí přechodu na standard správné.Úspěchem je zachování splítky obou rozchodů z vozovny do Lidových sadů a snad výhledově kolejové propojení s Technickým muzeem.Jinak před Vámi jako znalcem tramvají a jejich provozem smekám.
Ja som sa hlavne bál, že tá trať sa zruší, v čase keď sa zastavila prevádzka. Dúfam že sa cestujúci v Liberci a Jablonci dočkajú aj nových moderných tramvají, nie iba reinkarnácií T3 alebo prototypov ktoré viac stoja ako jazdia. Ja zmenu rozchodu nepovažujem za správnu, rozhodnutie padlo ešte v 80. rokoch 20. storočia, za diametrálne odlišných podmienok a malo isté rácio. S pádom režimu a železnej opony a kolapsom národného hospodárstva sa to však malo prehodnotiť. Bratislava rozhodne neľutuje že zastavila zmenu rozchodu v jej prvopočiatkoch. Ale to je teraz už história.
jenže bohužel jak to všechno trvá, tak město už se zase každoročně flekuje a výlukuje..v podstatě se ještě ani neskončilo a už se jede nanovo
V akčním plánu ITI je do rámce OPD3 zařazeno prodloužení na připravovaný jablonecký terminál, nahrazení BKV panelů pevnou jízdní dráhou na celé hanychovské větvi a nová měnírna ZÚ.
Přičemž svoje roky mají i zbylé panely do Liďáků (třeba koordinovat s obnovou polochcíplé aleje na Masaryčce), no a na hanychovské bude jistě velký problém s přetíženým kanalizačním sběračem pod kolejemi a se sladěním s opravami I/35.
Plány oprav a modernizací T3 dost rozházené, aspoň že u autobusů probíhá jejich obměna a vylepšování zázemí. Kdo se těší na velké nákupy nových tramvají a rochlickou trať, bude zřejmě opět zklamán.
Jednokolejka … se jim tam budou srážet jak v Ostravě …
Ale tady se nejezdí/lo na hubu jako v Ostravě. Tady jsou návětidla a dá se předpokládat jejich obnovení. Nevím, jestli ZZ umí vypnout napětí, když někdo návěstidlo projede na stůj.
Ano, to už umělo předchozí ZZ.
potvrzuji….. Při poslední diskuzi s p.Lavičkou mi řekl, že se na výhybny vrátí reléové skříně z roku 1992. Snad. Konstruktér ZZ.
to bude v nějakem muzeu? A do ostrého provozu zamíří moderní zabezpečovací systém?
Jo, koho by zajímalo víc, tak doporučuji dokument Karla Kobíka z roku 1994 dostupný na YouTube a článek od „spolupachatele“ Františka Zikmunda, kde vzpomíná, jak na popud vynalézavého inženýra Palečka, kterému nemohli likvidátoři tramvají přijít na jméno, zkonstruovali signalizaci na část hanychovské trati a tím dali základ porevolučnímu zabezpečovacímu systému na trati jablonecké. Ostravští zřejmě dospěli k názoru, že na bývalé lokálkové trati do Zátiší fatální mimořádnosti nehrozí (přičemž ale za totáče se tam i tady ututlalo leccos) a nechali to být dalších patnáct let do osudného 11. dubna 2008, kdy nárazová rychlost relativně dost obsazených vozů byla vyšetřovateli vypočtena… Číst vice »
Pana Ing.Vláďu Palečka jde osobně znal a smekám před jeho tramvajovými znalostmi a nadšením.Byl to on a další můj velmi dobrý známý,Ing.Karel Kára,kteří zachránili svými vysoce odbornými znalostmi a posudky tramvajový provoz v Liberci.Čest jejich památce v tramvajovém nebi.
Umí.
Díky oběma (i Miroslavovi) za potvrzení, já to na první dobrou nenašel.
V případě tramvaje v protisměru vypnese proud.
Počkat, to jako byla jednokolejka (vím) a na dvoukolejku se to nerekonstruuje?
Vzhledem k jedné lince (v jednokolejném úseku) a JŘ se to dá vyjezdit.
To byste musel přitlačit o pěkných pár miliard víc.
Je to meziměstská trať, s intervalem min 15 minut, tak k čemu ? Kdybyste věděl, kudy tento úsek vede, tak byste to taky nechtěl financovat….
Poslední vážná nehoda byla před 35-ti lety, to se ale ještě jezdilo bez traťového zabezpečení.
Což mi nedá: Ta tramvaj je tam líp zabezpečená než souběžná železnice.
Přesně tak. Do zabezpečení na vysoké úrovni se v minulosti hodně investovalo. Provoz je i díky tomu (a doufám že bude) plynulý, s minimální prodlevou na výhybnách.
Chtěl bych se zeptat místních, jak je to se spokojeností náhradní autobusové dopravy? Kapacita, jízdní časy atd.
Náhradní autobusová doprava asi s občasnými potížemi zvládá….“,ale už se těšíme na návrat tramvají v celé délce tratě a na chystané prodloužení do centra Jablonce“.Cituji ,co jsem vyslechl mezi veřejnosí.Mám ale dotaz.V Proseči nemá být společný peron pro vlak i tramvaj,ale tramvajové nástupiště má být (prý)asi o metr níže oproti vlakovému.. Nástupiště mají být připojena schodištěm.Neví někdo něco podrobného?
Místním se vůbec nedivím, z jejich pohledu je to samozřejmě dlouhé čekání. Moc velká škoda, že nepovede dál do Jablonce. Ale pana kavárníka jsme tady už probírali….
Samozřejmě je vše výškově přizpůsobeno na společné nástupiště. Ale „Matka Dráha“ je neobyčejně složitý organismus, kde informace se předávají velice pomalu, tak bude z její strany dobudováno později – slovy jedné postavy z Chalupářů výhledově. Provizorně bude pouze dosypána drť a do vlaku to bude z kopce. Jinak celkově nástupiště budou přístupná po rampě (jinak to ani podle současné legislativa nejde), pro mladší a zdravé tam bude „zkratka“ v podobě schodiště.
Další nickolejný provoz…
No ten tam je už dost dlouho.
Od července 2021, kdy pod Novou Rudou započalo přerozchodování… 🙂