Obrazem: Metro D má prvních 100 metrů traťového tunelu

Stavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPP

Při stavbě se využívají i tunely vytvořené při geologickém průzkumu.

Šest týdnů po zahájení stavby roste v pražském podzemí nová trasa metra D. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) představil další posun ve stavbě prvního úseku Pankrác – Olbrachtova.

Naplno razíme traťový mezistaniční tunel v lokalitě VO-OL, což je v ulici Na Strži nedaleko hřbitova Zelená liška,“ popsal současnou situaci na stavbě vedoucí oddělení komunikace Daniel Šabík.

Ražbu v této části provádí Hochtief. Probíhá ve směru k Pankráci i budoucí stanici Olbrachtova. Směrem k Pankráci jde o rozšíření díla, které vzniklo při geologickém průzkumu. K Olbrachtově se razí Novou rakouskou tunelovou metodou (NRTM). Na stavbě je největší a nejvýkonnější tunelobagr v Česlu. „Příští týden by kolegové ze společnosti Subterra měli začít s ražbami z další lokality, PAD1b, která se nachází v nájezdu na magistrálu. Z této lokality budeme razit přístupový tunel a následně celou stanici Pankrác D,“ dodal Šabík.

Na úsek Olbrachtova – Nové Dvory běží aktuálně soutěž. První úsek metra D staví sdružení firem Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin. Jde o nejsložitější část trasy, která povede až do Písnice. Její součástí jsou dvě stanice, z toho jedna přestupní, a celkem téměř tři kilometry nejrůznějších tunelů. Stavba potrvá 90 měsíců. Novou trasou metra se mají lidí svézt v roce 2029.

Ražené tunely

Nejsložitější na první stavbě bude stavba přestupní stanice Pankrác. Celý úsek I.D1a je ražený, s výjimkou vestibulů, a je prováděn takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM), tedy klasickou ražbou pomocí mechanického rozpojování hornin s průběžným zajišťováním čelby a výrubu. Stavba metra D je rozdělena do 4 etap, v první etapě, označované jako I.D1a, DPP a sdružení zhotovitelů postaví úsek Pankrác D – Olbrachtova.

Stavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPPStavba metra D. Foto: Daniel Šabík / DPP

Základní informace o prvním úseku I.D1a Pankrác – Olbrachtova:

Stanice Pankrác D
Délka: 305 metrů, šířka 23 metrů, výška 19–22 metrů
Předpokládaný vytěžený objem rubaniny: cca 135 tisíc m³
Výška nadloží nad stropem stanice: 20,7 metru
Hloubka kolejiště: 33 metrů pod terénem
Stanice Olbrachtova
Délka: 221 metrů, šířka 32 metrů, výška 10 metrů
Předpokládaný vytěžený objem rubaniny: cca 85 tisíc m³
Výška nadloží nad stropem stanice: 20–25 metrů
Hloubka kolejiště: 30 metrů pod terénem
Celkové předpokládané náklady na výstavbu úseku I.D1a včetně monitoringu a pasportizace činí 14,54 miliardy korun.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Metro D
5 komentářů